Sega kommer inte släppa någon Dreamcast Mini.
18 månader i väst, ungefär. Den var en stark låga som brann ut fort.
Officiellt lanserade spel i Europa trodde jag var cirka 236 stycken. Men jag kan minnas fel.
Är ju ändå helt insane. Hur många andra konsoler har haft så många spel under första året??
"Writer and Fighter"
Är ju ändå helt insane. Hur många andra konsoler har haft så många spel under första året??
Intressant fråga, men hittade ingen bra data vid en snabb googling. Men gissar på att de flesta konsoler från DC och framåt nog haft ett par hundra spelsläpp även i Europa, inom något år. Även äldre konsoler som NES/Super NES hade ju betydligt mer spel än vad som släpptes här, jämför liksom deras spelbibliotek med Famicoms/SFC:s så blir det ju nästan pinsamt hur lite spel vi fick ta del av.
Visst är det imponerande, särskilt med tanke på att Sega inte fick något som helst stöd av EA. Lineupen inför lanseringen i Japan 1998 var betydligt svagare med bara fyra spel, men västlanseringen var ruggigt stark med ett väldigt varierat utbud.
Sega Rally 2
Virtua Fighter 3tb
Sonic Adventure
Blue Stinger
Millenium Soldiers - Expendable
Incoming
Monaco Grand Prix Racing Simulation 2
Power Stone
Toy Commander
Speed Devils
Trick Style
Dynamite Cop
Ready 2 Rumble Boxing
Visst är det imponerande, särskilt med tanke på att Sega inte fick något som helst stöd av EA. Lineupen inför lanseringen i Japan 1998 var betydligt svagare med bara fyra spel, men västlanseringen var ruggigt stark med ett väldigt varierat utbud.
Sega Rally 2
Virtua Fighter 3tb
Sonic Adventure
Blue Stinger
Millenium Soldiers - Expendable
Incoming
Monaco Grand Prix Racing Simulation 2
Power Stone
Toy Commander
Speed Devils
Trick Style
Dynamite Cop
Ready 2 Rumble Boxing
Börjar fundera om DC faktiskt har ett av de bättre (bästa?) lanseringsutbudet av alla konsoler rent historiskt? (i alla fall i väst då) Ofta pratar man ju om 1-3 first party-spel, varav ett spel är en systemsäljare och sen kanske 3 till som utfyllnad från andra utgivare.
"Writer and Fighter"
Börjar fundera om DC faktiskt har ett av de bättre (bästa?) lanseringsutbudet av alla konsoler rent historiskt? (i alla fall i väst då) Ofta pratar man ju om 1-3 first party-spel, varav ett spel är en systemsäljare och sen kanske 3 till som utfyllnad från andra utgivare.
Ja, jag lutar nog åt det.
Jag ställer mig tveksam till om Saturns 10 miljoner sålda enheter samt 1 500 släppta spel går att klassa som en flopp.
Ska man vara petig så är det, vad jag kan se, runt 1075 spel, men av dessa så var över 700 spel Japan-exklusiva. Men det är absolut ett ganska stort antal totalt. Men det blir nog svårt att inte använda termer som flopp ändå. Wii U brukar betrakas som fiasko också, trots ännu fler spel, och några miljoner fler sålda konsoler.
Sen beror det väl kanske på vad man lägger i ordet flopp eller fiasko. Game Gear sålde i ungefär sanna antal, men fick 6 år av riktigt bra spel. Saturn var stendöd i Europa efter knappt tre år men gick ju betydligt bättre i Japan
Jag ställer mig tveksam till om Saturns 10 miljoner sålda enheter samt 1 500 släppta spel går att klassa som en flopp.
Mja, konsolen gick ju faktiskt hyfsat i Japan och blev relativt framgångsrik där. Däremot gick det ju inte alls nåt vidare i väst. Så... en halvflopp, kanske?
Angående jämförelsen med Wii U: man får ha i åtanke att spelindustrin var oändligt mycket större då Wii U var aktuell, jämfört med Saturn.
Det måste ställas i relation till konkurrensen. Saturn var, hur man än vrider och vänder på det, ett misslyckande i väst. Med Mega Drive tävlade Sega faktiskt med Nintendo på allvar. Saturn var aldrig i närheten av att konkurrera i Nordamerika och Europa. PlayStation krängdes ju i över 100 miljoner enheter.
Intressant nog minns jag faktiskt flera som ägde en Saturn precis som jag. Men vi var minst sagt marginaliserade.
Tråkigt! Av alla konsoler så är nog Dreamcast högst upp listan över konsoler som jag vill se en ny release av, vare sig det är i mini-format, klon eller en officiell re-release. Att modernisera Dreamcast kräver mer ingrepp än vad självaste Dr Frankenstein skulle palla. GDEMU för att slippa den högljudda skivspelaren. Byte av fläkt till en Noctua för att slippa den högljudda och klena fläkten. Byte av PSU för att hålla temperaturen nere. Installation av HDMI-mod, för vem har VGA eller S-Video 2024? Antar att man får vänta på att Analogue ska släppa ett Dreamcast, vilket inte lär bli av på många år. Efter N64 så lär deras nästa maskin mest troligt bli PS1.
Instämmer till 100% i allt detta. En minikonsol av Dreamcast skulle ge ett otroligt bra mervärde gentemot många andra konsoler särskilt då de då sannolikt även producerat nya Dreamcastkontroller - vilka knappast växer på träd. Inte ens 8bitdo har gett ut någon.
Finns inte direkt hen uppsjö av Dreamcast-cases till RaspberryPi för den som kan tänka ”backupvägen”.
| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|
Synd, dreamcast förtjänade ett bättre öde.
Var det bättre ödet att bli en minikonsol?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Eh, det släpptes hundratals spel, och de är upp till en gigabyte stora.
Några hundra gigabyte är ju inte särskilt dyrt. Lär ju inte direkt behövas något snabbt. Ett micro sd kort på 256GB ligger på strax över 200kr.
Ett alternativ hade ju varit en traditionell spelsamling istället. Dreamcast-collection till moderna konsoler. SNK gick precis ut med att de släpper volym 3 och 4 av sin Neogeo collection, och dessa är förstås betydligt smalare titlar. Finns också flera äldre Mega Drive collections-titlar.
En Dreamcast-collection hade kunnat bestå av följande förträffliga lista. Vissa titlar känns mer sannolika än andra pga av det eviga strulet med att få till licenser. Runt 25 spel.
Sonic adventure 1-2
Crazy Taxi
Power Stone 2
Seaman
Marvel VS Capcom 2
Sega Rally 2.
Skies of Arcadia
Space Channel 5
Chuchu Rocket
Jet Set Radio
Virtua Tennis
Daytona USA
Shenmue-1-2
Bangai-O
Ikaruga
Metropolis Street Racer
Ecco the Dolphin: Defender of the Future
Ready 2 Rumble
18 Wheeler
Sega Extreme Sports
Virtua Fighter 3
Grandia 2
Propeller Arena. (Det stora, osläppta men färdiga spelet)