Sega kommer inte släppa någon Dreamcast Mini.

Robot
Sega kommer inte släppa någon Dreamcast Mini.

Inga fler mini-konsoler från Segas sida.

#Dreamcast-mini, #Saturn-mini, #Sega

Medlem

Sega fick ptst av konsolltilverkning efter Dreamcast, vilket jag förstår helt å hållet. Det var den bästs konsollen med bästa spelen till bästa priset, ändå köpte folk annat.

Medlem

Helt rimligt med tanke på omständigheterna. Vad många tycks ha glömt idag, är att innan vi fick Sega Mega Drive mini, så släpptes det massor med andra Sega Mini-Mega Drive-konsoler, i riktigt kass kvalite i många år. De hette saker som Sega Flashback och fanns i både bärbart och stationärt format. (De går fortfarande att köpa) De är alla av kass kvalite, med usel emulering och ett spelutbud som i många fall inte ens är riktiga MD-spel.
Sega lät detta ske och självklart så skadade det varumärket. När Nintendo sedan släppte Nes och Snes-Mini så bestämde sig Sega för att äntligen släppa sin version, och den var ju absolut jättebra. Men självklart blev försäljningen lidande av att de helt obryt lånat ut sitt varumärke till rena skitprodukterna i många år.
Vi fick aldrig några försäljningssiffror på hur bra det gick för Sega Mega Drive Mini, och det brukar vara tecken på något. Sedan fick vi förstås Sega Mega Drive Mini 2, men det var en nisch-produkt redan från start. Det har tyvär varit lite av Segas grej att slarva med sitt rykte och varumärke.

Medlem

Tråkigt! Av alla konsoler så är nog Dreamcast högst upp listan över konsoler som jag vill se en ny release av, vare sig det är i mini-format, klon eller en officiell re-release. Att modernisera Dreamcast kräver mer ingrepp än vad självaste Dr Frankenstein skulle palla. GDEMU för att slippa den högljudda skivspelaren. Byte av fläkt till en Noctua för att slippa den högljudda och klena fläkten. Byte av PSU för att hålla temperaturen nere. Installation av HDMI-mod, för vem har VGA eller S-Video 2024? Antar att man får vänta på att Analogue ska släppa ett Dreamcast, vilket inte lär bli av på många år. Efter N64 så lär deras nästa maskin mest troligt bli PS1.

Medlem

Tycker det är så jävla trist att man gått en väg som gett minikonsolerna en extremt begränsad livslängd.

Har alltid menat på att det hade varit en helt annan sak om konsolerna erbjudit en onlinebutik där man kunnat fylla på spelutbudet efterhand.

Medlem

Sega CD och 32X var starten på segas fall, Saturn fortsatte floppen och när dreamcast släpptes sålde den bra första tiden, men de hade slut på pengar och hann inte få fram fler konsoler innan pengarna var helt slut.

Skribent
Skrivet av Siegfried:

Sega CD och 32X var starten på segas fall, Saturn fortsatte floppen och när dreamcast släpptes sålde den bra första tiden, men de hade slut på pengar och hann inte få fram fler konsoler innan pengarna var helt slut.

Jo det var väl där det började, men Sega CD var väl också mer eller mindre en extra grej till Mega Driven? Saturn var ju deras nästa "riktiga" konsol.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sega CD var väl främst ett tillbehör som inte fick det genomslag Sega hoppats på. 32X däremot blev en katastrof, och Saturns utstressande på marknaden och konflikten som uppstod med återförsäljare i väst… och stödet som upphörde för 32X och whatnot det var verkligen inte lyckat. Snacka om att göra marknaden förvirrad.

Medlem

Ja man får ju ändå komma ihåg att både Mega CD och 32 X hade sina egna spel som skulle släppas, specifikt till dem. Det blev ju förstås helt ihållbart när Sega under en period hade Mega Drive, 32X, Mega CD och saturn ute samtidigt. Dessutom skäpptes det fortfarande spel till Master System och Game Gear.
I den svenska Sega-boken skrevs det att många spelutvecklare blev förbannade när de först påbörjar pspel till Mega CD och 32X, för att strax därefter få beskedet att alla projekt ska skrotas omedelbart, för att istället ge allt fokus på Sega Saturn, men då hade både konsonenter och branchfolk fått nog av förvirringen.
Det hjälpte nog inte heller att Saturn kostade 5000 spänn här i Europa. Jag minns att jag året innan hade köpt en Master System 2 för 600 kronor, och en Mega Drive för 995 kronor. Priset på Saturn gjorde att jag inte ens övervägde ett köp alls.

Medlem

Som en gammal Dreamcast ägare. Blir jag nu arg. En Dreamcast Mini med Microsoft hjälp, för Microsoft gjorde OS:et till den, med en online butik för att köpa flera spel så som Shenmue 1 och 2. Banbrytande spel när de kom. Online multiplayer från Azure kanske. Det tror jag skulle ha sålt bra.

It's not a lake, it's an ocean

Tråkig inställning. Och en smula märklig. Det är ju inte som att Sega måste välja antingen eller. De kan dra guldkorn ur sin fantastiska historia samtidigt som de släpper helt nya IP:n.

Det som är lite häpnadsväckande med 32X och Mega-CD är att de inte ens är de enda specialare som Sega planerade. Neptune och Pluto hade knappast gjort saken enklare för oss stackars konsumenter. Jag gillar Mega-CD, trots allt, medan 32X onekligen är en riktigt ful ankunge som är svår att säga något gott om.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Tänker ändå att en Dreamcast Mini skulle haft ett existensberättigande. Det hann väl inte släppas jättemånga spel till den så man skulle väl nästan få med hela biblioteket på konsolen?

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tänker ändå att en Dreamcast Mini skulle haft ett existensberättigande. Det hann väl inte släppas jättemånga spel till den så man skulle väl nästan få med hela biblioteket på konsolen?

Eh, det släpptes hundratals spel, och de är upp till en gigabyte stora.

Medlem

Jo det var väl där det började, men Sega CD var väl också mer eller mindre en extra grej till Mega Driven? Saturn var ju deras nästa "riktiga" konsol.

Dyrt tillbehör som floppade, 32x släpptes nästan samtidigt som Saturn, och lades ner kort efter så alla som köpte cd och 32x kände sig blåsta.

Medlem

600+ spel släppta, och det fortsätter att trilla in spel fortfarande med jämna mellanrum.

Skribent
Skrivet av Nioreh:

Eh, det släpptes hundratals spel, och de är upp till en gigabyte stora.

Skrivet av Legerdemain:

600+ spel släppta, och det fortsätter att trilla in spel fortfarande med jämna mellanrum.

helvete, jag trodde det max var kanske 50 som släpptes....

Att de är 1 gig stora är dock inga problem med lagringsmediet idag om de skulle göra en mini.

signatur

"Writer and Fighter"

Förutom det många redan tagit upp (förvirringen med alla onödiga tillägg till Mega Drive, "kriget" mellan Sega JP och USA, hög prislapp på Saturn och förbannade/besvikna konsumenter och återförsäljare) så var det ju också en gigantisk miss att satsa så mycket på 2D i och med Saturn. Även om 2D-spelen till Saturn ser fantastiska ut idag så var 3D nytt och superhett på hemkonsolerna så att inte allt fokus lades på maskinens 3D-kapacitet var... Inte bra.

Rent generellt tror jag att Sega var dödsdömda som konsoltillverkare, oavsett vilket. Segas styrka har alltid legat i korta, intensiva och arkadiga spel och det är absolut inget fel i det, men den väg spelbranschen utvecklats åt sedan slutet av 90-talet och framåt så har just den typen av spel minskat i popularitet rejält. Fighting, shmups och arkadracers är inte längre de kioskvältare de var på 80-talet och början av 90-talet. Mega Drive hade rejält med draghjälp av EA också, men det trumfkortet försvann också i och med PSX intåg.

Medlem

helvete, jag trodde det max var kanske 50 som släpptes....

Att de är 1 gig stora är dock inga problem med lagringsmediet idag om de skulle göra en mini.

Det släpptes väldigt mycket spel på kort tid till Dreamcast och den genomsnittliga kvalitén var ovanligt hög. Dock blev utbudet rätt nischat på ett vis likt dito till N64. Racingspel och fightingspel i överflöd men väldigt få jrpgn. En hel del riktigt klassiska shmups. En drös rätt udda titlar som blivit kultklassiker, men idag finns det inte jättemycket mening med att äga Dreamcast såvida man inte verkligen vill åt upplevelsen den specifika hårdvaran erbjuder... en väldigt stor del av utbudet har letat sig vidare till andra konsoler och plattformar för spel.

Skribent
Skrivet av Legerdemain:

Det släpptes väldigt mycket spel på kort tid till Dreamcast och den genomsnittliga kvalitén var ovanligt hög. Dock blev utbudet rätt nischat på ett vis likt dito till N64. Racingspel och fightingspel i överflöd men väldigt få jrpgn. En hel del riktigt klassiska shmups. En drös rätt udda titlar som blivit kultklassiker, men idag finns det inte jättemycket mening med att äga Dreamcast såvida man inte verkligen vill åt upplevelsen den specifika hårdvaran erbjuder... en väldigt stor del av utbudet har letat sig vidare till andra konsoler och plattformar för spel.

Ja jag har nog koll på klassikerna från Dreamcasten, men trodde verkligen inte vi pratade om flera 100 spel? Hur länge fanns DC på marknaden?

signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean

Ja jag har nog koll på klassikerna från Dreamcasten, men trodde verkligen inte vi pratade om flera 100 spel? Hur länge fanns DC på marknaden?

18 månader i väst, ungefär. Den var en stark låga som brann ut fort.

Officiellt lanserade spel i Europa trodde jag var cirka 236 stycken. Men jag kan minnas fel.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

18 månader i väst, ungefär. Den var en stark låga som brann ut fort.

Officiellt lanserade spel i Europa trodde jag var cirka 236 stycken. Men jag kan minnas fel.

Jämför det med de typ åtta år NES var aktuell här, och de drygt 200 spel som släpptes till konsolen (utan att någon tyckte det var lite).

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Tycker det är så jävla trist att man gått en väg som gett minikonsolerna en extremt begränsad livslängd.

Har alltid menat på att det hade varit en helt annan sak om konsolerna erbjudit en onlinebutik där man kunnat fylla på spelutbudet efterhand.

Ja precis håller med. Sega har ju pratat om en prenumerationstjänst och det släpps ju nya spel till Mega Drive så varför inte. Jag hade absolut köpt en Saturn eller Dreamcast mini.

Medlem

Jag älskade Dreamcast men det är bättre att Sega ser framåt.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Bra skrivit, håller med dig precis. Fanns en del fantastiska titlar men DC saknade ändå både de högsta topparna och bredden som Ps1 och Ps2 hade.

Medlem

Gissar att det ändå hade blivit en för dyr historia. Det är bättre då att de lägger allt krut på DC2 istället.

Skrivet av GustavA:

Gissar att det ändå hade blivit en för dyr historia. Det är bättre då att de lägger allt krut på DC2 istället.

Sega kommer aldrig göra en egen konsol igen. Enda möjligheten (men ohemult osannolikt) vore väl om de skulle partner up med nåt större elektronikföretag typ Samsung eller något kinesiskt. Men then again, Japan har ju en komplicerad relation till sina grannar... 😅

Skrivet av GustavA:

signatur

00:00:02:42

Medlem

Synd, dreamcast förtjänade ett bättre öde.

Medlem

VMU mini med alla VMU spel 🫠

12
Skriv svar