Upplev S.T.A.L.K.E.R. 2 med NVIDIA GeForce RTX 40-serien och DLSS 3
Följ med till den radioaktiva zonen i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, där ray tracing och DLSS 3 hjälper till att skapa rätt atmosfär.
Lol, Nvidia är rädda nu när Intel har hoppat in i matchen och är bättre och billigare än deras kort!
Så jäkla synd bara att Intel inte har något (än) i ens midrange som det ser ut just nu. 4070 och uppåt är ju i praktiken ohotade, tyvärr.
nVidia mjölkar ju konsumenterna stenhårt med sina absurda prislappar för vad de faktiskt säljer.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Lol, Nvidia är rädda nu när Intel har hoppat in i matchen och är bättre och billigare än deras kort!
Nej intel är långt efter. Nvidias 4060 chip är 159 mm² intels b580 är 272 mm² stort. Så intel har valt att sälja till lägre marginaler för att ha någon chans men nvidia har stora möjligheter att sänka priset om de vill. Sen är intel även efter när det kommer till effektivitet.Och dessutom jämförs ju b580 med en gammal utgående arkitektur. Jag tror faktiskt inte nvidia är oroliga.
Rtx 4070 har ett chip på 294 mm² så nvidia får ut betydligt mer prestanda på samma yta.
Så skönt att veta att jag adrig mer kommer hålla på och krångla med PC-spel. Inga krångligheter, avvägningar, förkortningar och val att hålla koll på. För att inte säga alla pengar jag kommer spara på att inte bry mig om att maxxa senaste spelen. PS5 (ej pro) fram till dess att PS6a är nedsatt till skälig summa är vad som gäller för mig framöver.
Så skönt att veta att jag adrig mer kommer hålla på och krångla med PC-spel. Inga krångligheter, avvägningar, förkortningar och val att hålla koll på. För att inte säga alla pengar jag kommer spara på att inte bry mig om att maxxa senaste spelen. PS5 (ej pro) fram till dess att PS6a är nedsatt till skälig summa är vad som gäller för mig framöver.
Varför är du här på en Xbox/pc annons och gnäller om du är så nöjd? Är det nån slags mental kullerbytta du måste göra för att du inte har råd med PC?
Varför är du här på en Xbox/pc annons och gnäller om du är så nöjd?
För att göra narr av artikeln.
Varför gick konsollspelaren över vägen?
För att rendera andra sidan.
I drank what?
För att göra narr av artikeln.
Vad ska du med en PS6 till? Du tycker ju inte det behöver utvecklas fler spel, och varför skulle du då behöva en ny konsol?
Vad ska du med en PS6 till? Du tycker ju inte det behöver utvecklas fler spel, och varför skulle du då behöva en ny konsol?
Du har fel.
Pengarna du sparar på hårdvaran förlorar du på spelen
Nej. PC är överlägset. Du kan spela alla möjliga spel billigt plus att kontrollerna är bättre och du kan vara med i gemenskapen på Steam.
Kasta din PS4 och köp en gaming-PC för 15000 kr.
Memento Mori
DLSS 3 imponerar, däremot själva spelet i sig tycker jag inte var något märkvärdigt rent grafiskt.
Ser fram emot DLSS 4 och 5000 serien!
Sen tycker jag det är underbart att Intel är med i matchen igen, som kanske kan pressa priserna dessutom. Intel kommer nog klättra närmaste åren.
Själv ska jag slå till på ett 5090 när det släpps
Herregud den kommer ju vara jättedyr.
Att spelet bara har 74fps på ett 4090 utan dlss är väl ett tecken på riktigt dålig optimering
Benägen att hålla med lite här, det känns som att man (i allmänhet för alla utvecklare) lutar sig mot dlls som ett verktyg för att slippa optimering vilket känns som en tråkig utveckling
Själv ska jag slå till på ett 5090 när det släpps
På riktigt?
Hur kan du motivera kostnaden?
Jag köpte en dator med 4090 för 48000 kr (där GPU:n stod för hälften av summan) för ett år sedan för bara för att jag i 25 år hade tänkt att "nån gång måste jag köpa det allra bästa".
Men jag ångrar det stort. Det är i praktiken ingen större skillnad mot min förra PC med ett 2080 (från 2018). Den stora skillnaden mellan gamla och nya datorn är ju CPU:n där den gamla gör att ett spel blir närmast ospelbart i vissa spel (STALKER 2).
I moderna spel är det så otroligt många inställningar man kan justera ner en aning men sammantaget minskar GPU-kravet till minimum och ändå märker man ingen större skillnad grafiskt. Och DLSS är ju nästan magi.
Ett 4060Ti för drygt 5000kr hade räckt mer än väl.
Memento Mori
På riktigt?
Jag köpte en dator med 4090 för 48000 kr (där GPU:n stod för hälften av summan) för ett år sedan för bara för att jag i 25 år hade tänkt att "nån gång måste jag köpa det allra bästa".
Men jag ångrar det stort. Det är i praktiken ingen större skillnad mot min förra PC med ett 2080 (från 2018). Den stora skillnaden mellan gamla och nya datorn är ju CPU:n där den gamla gör att ett spel blir närmast ospelbart i vissa spel (STALKER 2).
I moderna spel är det så otroligt många inställningar man kan justera ner en aning men sammantaget minskar GPU-kravet till minimum och ändå märker man ingen större skillnad grafiskt. Och DLSS är ju nästan magi.
När du säger ingen större skillnad mellan ett 2080 vs 4090 så kan man ju inte annat än att undra om du fortfarande spelar i 1080p 60fps. För då är det ju ganska meningslöst att ha ett 4090.
Spelar man annars i 4K och vill man ha mer än 30-60fps, är ju ett utav toppkorten tyvärr mer eller mindre ett måste i många spel. Speciellt i de mer extrema fallen i spel med path tracing...
Här räcker ju inte ens ett 4090 om man vill ha vettig inputdelay. Är väl här ett 5090 kan vara motiverat.
Med det sagt, kör man i 1440p i mer normala inställningar så räcker ju tex ett 4070 Super.
Herregud den kommer ju vara jättedyr.
På riktigt?
Ja det är dyrt och jag motiverar det med att jag vill ha bästa möjliga förutsättningar i tungdrivna spel och hög upplösning.
Att spelet bara har 74fps på ett 4090 utan dlss är väl ett tecken på riktigt dålig optimering
Och/eller att spel faktiskt blir mer krävande, att utvecklingen inte står still? ¯\_(ツ)_/¯
Det är alltid lika komiskt att läsa "X grafikkort räcker för att spela i 1080p (eller Y upplösning)" - det är så intetsägande att det blir skrattretande. Jag kan spela 20 år gamla spel i 1080p med stabila 60FPS på äldre hårdvara än jag kan spela ett spel släppt anno 2024 i exakt samma upplösning och likvärdig prestanda. Det är liksom så många variabler som spelar in, och också ska och bör spela in - det är ju det fina med PC-gaming kontra konsoler. Att du potentiellt kan fläska på så utav bara helsike (med inställningar, moddar, tweaks, mer högupplösta texturer osv osv osv), men att det också kräver sin hårdvara.
Synd att uppskalningstekniker blivit norm innan de är bättre, få spel jag tycker ser i närheten av lika bra ut med DLSS påslaget som avslaget. Men visst, det blir säkert bättre så man kanske inte behöver kasta lika mycket råstyrka på rasterisering och rendering och ändå uppnå ett upplevt likvärdigt resultat. Personligen känner jag inte att vi är där än, men your mileage may vary.
Sen blir det ibland lite glapp mellan mjuk- och hårdvaruutveckling ('member Crysis?), men det vore inte första gången och sannolikt inte sista heller.
När du säger ingen större skillnad mellan ett 2080 vs 4090 så kan man ju inte annat än att undra om du fortfarande spelar i 1080p 60fps. För då är det ju ganska meningslöst att ha ett 4090.
Spelar man annars i 4K och vill man ha mer än 30-60fps, är ju ett utav toppkorten tyvärr mer eller mindre ett måste i många spel. Speciellt i de mer extrema fallen i spel med path tracing...
https://youtu.be/MwnUlgmIfXM?si=5xEcvGLIjSjS0nGh
Här räcker ju inte ens ett 4090 om man vill ha vettig inputdelay. Är väl här ett 5090 kan vara motiverat.
Med det sagt, kör man i 1440p i mer normala inställningar så räcker ju tex ett 4070 Super.
Kör i 1440p. Tänkte från början att jag skulle köpa en 4K monitor men drabbades av beslutsångest och det har inte blivit av ännu.
Ja, man kan köpa ett 4070 super för 9 000kr om man verkligen vill satsa på att det ska vara snyggt. Men det är sjukt hur långt ett 4060 Ti för knappt 5000kr räcker.
Memento Mori
Kör i 1440p. Tänkte från början att jag skulle köpa en 4K monitor men drabbades av beslutsångest och det har inte blivit av ännu.
Ja, man kan köpa ett 4070 super för 9 000kr om man verkligen vill satsa på att det ska vara snyggt. Men det är sjukt hur långt ett 4060 Ti för knappt 5000kr räcker.
Sant i många fall men ibland kan 8gb vram och låg minnesbandbredd på 4060ti ställa till det. Generellt skulle jag säga man är mest "trygg" med ett 4070 Super vid 1440p idag, men det beror ju även på hur nästa konsolgeneration ser ut.
Gällande beslutsångest över 4K så förstår jag dig. Gick till slut över men det är ett dilemma. 4K är trevligt men jävlar vad mycket mer krävande och dyrt det blir också, åtminstone om man ska även ha hög fps. 1440p har en mycket bättre sweet spot när det gäller bildkvalitet och kostnad för monitor och att kunnat driva allt. Med 4k blir det allt mer diminishing returns.
Men om man nu ska göra misstaget att gå över till 4K så gör det rejält och skaffa en QD-OLED 240hz. Du skaffar dig nya problem med att behöva tänka på innbränning och att kunnat driva spelen. Men du är ju redan halva inne med ditt 4090 så då är ju bara att fortsätta ;).
Och/eller att spel faktiskt blir mer krävande, att utvecklingen inte står still? ¯\_(ツ)_/¯
Det är alltid lika komiskt att läsa "X grafikkort räcker för att spela i 1080p (eller Y upplösning)" - det är så intetsägande att det blir skrattretande. Jag kan spela 20 år gamla spel i 1080p med stabila 60FPS på äldre hårdvara än jag kan spela ett spel släppt anno 2024 i exakt samma upplösning och likvärdig prestanda. Det är liksom så många variabler som spelar in, och också ska och bör spela in - det är ju det fina med PC-gaming kontra konsoler. Att du potentiellt kan fläska på så utav bara helsike (med inställningar, moddar, tweaks, mer högupplösta texturer osv osv osv), men att det också kräver sin hårdvara.
Synd att uppskalningstekniker blivit norm innan de är bättre, få spel jag tycker ser i närheten av lika bra ut med DLSS påslaget som avslaget. Men visst, det blir säkert bättre så man kanske inte behöver kasta lika mycket råstyrka på rasterisering och rendering och ändå uppnå ett upplevt likvärdigt resultat. Personligen känner jag inte att vi är där än, men your mileage may vary.
Sen blir det ibland lite glapp mellan mjuk- och hårdvaruutveckling ('member Crysis?), men det vore inte första gången och sannolikt inte sista heller.
Crysis var ju grafiskt revolutionerande det är verkligen inte Stalker 2.