"Canon mode" i Assassin's Creed Shadows fattar korrekta story-beslut åt dig

Robot
"Canon mode" i Assassin's Creed Shadows fattar korrekta story-beslut åt dig
Medlem

Min personliga åsikt är att det var dumt i Odyssey och det var dumt i Valhalla. För mig kändes det helt värdelöst att ha möjligheten att spela som ”fel” karaktär när det ändå inte är del av något kanon, blir en väldigt fejkad rollspelsupplevelse. Blir samma nu när vissa beslut blir kanon. Varför ska man nu ens ha olika valmöjligheter om de ändå inte är giltiga och kommer ignoreras framöver? Är det en identitetskris kanske? För mig är det halvmesyrer som bara blir tydligare och tydligare för varje spel, ett ständigt urvattnande av spelmekaniker för att se när folk får nog. Och för min del blir nog Shadows första Assassin’s Creed jag kommer skippa helt och hållet, de andra köptes på kraftig rea. Kommer krävas ett rejält uppsving på alla plan för att jag ska vara intresserad.

Men finns säkert de som tycker den här nyheten är jättebra och just vad de vill ha.

Medlem

Intressant, men känns som en knepig halvmesyr. Om jag nu vet att det finns "ett rätt val" så skulle jag nog ha svårt att inte spela med canonläget påslaget. Känns inte som att valen som finns känns lika meningsfulla heller, så länge jag är intresserad av att fortsätta spela kommande uppföljare. Det är något annat om en senare uppföljare tvingas göra vissa val till canon som en efterhandskonstruktion, men om det redan på förhand är bestämt vad som gäller så kan man lika gärna skippa valmöjligheten för min del. Bättre då att dra nytta av det faktum att det inte finns några val och fokusera på att göra berättandet av den valda storyn så tight och välregisserat som möjligt.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Men finns säkert de som tycker den här nyheten är jättebra och just vad de vill ha.

Varför skulle något tycka att det är dåligt med fler alternativ? Du väljer om du vill ha det på eller av. Vilket innebär att både de som tycker det är bra eller dåligt kan välja det som passar dem bäst.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför skulle något tycka att det är dåligt med fler alternativ? Du väljer om du vill ha det på eller av. Vilket innebär att både de som tycker det är bra eller dåligt kan välja det som passar dem bäst.

Det beror ju på hur det implementeras. Oftast är det ju viss skillnad på en dialogslinga anpassad för att peta in beslutspunkter åt spelaren och en renodlad dialog som är skriven utan valmöjligheter. Om det skiner igenom i "canonläget" att dialogen följer en slinga som är designad för att innehålla sådana beslutspunkter kan det ju komma att kännas lite mer otight och styltigt.

Medlem

Varför ha dialog val överhuvudtaget i såna fall.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det här "alternativet" tar bort alternativ. Så om du tycker mindre är bättre så kör på.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det här "alternativet" tar bort alternativ. Så om du tycker mindre är bättre så kör på.

Nej, det lägger till ett alternativ som gör att man får färre alternativ om man valt det alternativet. Ett slags storymode med mindre interaktivitet. Det är fortfarande ett alternativ mer att välja när man börjar spela. Vill du ha alla ursprungsalternativen väljer du inte det. Det är väldigt lätt att förstå om man inte gett sig den på att misstolka det.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Nej, det lägger till ett alternativ som gör att man får färre alternativ om man valt det alternativet. Ett slags storymode med mindre interaktivitet. Det är fortfarande ett alternativ mer att välja när man börjar spela. Vill du ha alla ursprungsalternativen väljer du inte det. Det är väldigt lätt att förstå om man inte gett sig den på att misstolka det.

Precis. Ett alternativ som tar bort alternativ. Du sade det själv.

signatur

I drank what?

Medlem

Ubisoft kan börja med att ta korrekta beslut åt sig själva.

signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Men hallå eller, ge mig bara slutspelsknappen så jag kommer direkt till credits! Har för mycket i backloggen så om jag kan klara spelen utan att behöva spela dem skulle det uppskattas, det är väl ändå dit vi är på väg?

Medlem
EH... vad är det för fråga?
Skrivet av Vileoxe:

Varför ha dialog val överhuvudtaget i såna fall.

Alternativen är ju inte flera val eller Pong.
Hur många val gör man i de senaste två God of War?
Jag minns inte ett enda. Men det är ändå en bitvis fantastisk story.

Och om det finns ett "rätt" svar ur en canonsynpunkt så kan jag köpa att det känns konstigt att göra fel val.
Jag menar, jag skulle nog inte bry mig så mycket, men förstår om folk som vill följa AC storyn vill köra "rätt" val.
Och med tanke på hur stora moderna AC spel är kanske det inte är något man vill spela om flera gånger heller...

Medlem

Detta är ett läge som jag har önskat i många år. Jag tycker att story val är enormt stressande och undviker därför alla sådana spel. Vilket är tråkigt då många av dem ser riktigt bra ut. Om jag stöter på ett val måste jag söka efter vilket val som är det "rätta". Och det förstör spelupplevelsen rätt rejält. Jag trodde nog aldrig att någon skulle implementera en sådan här lösning.

1
Skriv svar