Indiana Jones and the Great Circle

Skribent
Skrivet av Lilagröt:

Bara hunnit scrolla snabbt till betyget. Sitter på jobbet men nämndes det något om hur det presterar är det så tungdrivet som systemkraven får det att verka? Kan man köra okej på ett 2060super?

Kommer testa varit sugen på detta ett tag.

Jag har kört det mestadels på högsta inställningarna på ett RTX 4080 och egentligen bara märkt lite lagg precis när spelet sparar eller laddar in nästa del. Så för egen del har jag inga anmärkningar på just det. Svårt att uttala mig om andra systemspecs, dock.

Skribent
Skrivet av Kiario:

verkar vara ett bra spel. tror fz ångrar sig och borde satt 4

FZ som entitet ångrar sig nog inte, men däremot kanske mina kollegor dristar sig till att inte hålla med mig. Vi är tyvärr inget hivemind på FZ… än.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag har kört det mestadels på högsta inställningarna på ett RTX 4080 och egentligen bara märkt lite lagg precis när spelet sparar eller laddar in nästa del. Så för egen del har jag inga anmärkningar på just det. Svårt att uttala mig om andra systemspecs, dock.

Låter lovande. Har både läst hela recensionen nu och även sett en del Youtubers med liknande smak som jag och jag tror nog att det blir ett köp under julledigheten.

Tack för suverän läsning!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det bara råkar bli så i bland. Det var ju prat om betygsskalor innan, och en grej med vår 1-5-skala är att den blir rätt kantig - varje betygssteg får större betydelse, så att säga. Så när vi nu satte 3 och snittet ligger rätt högt (86 eller så på Meta) så låter det väldigt lågt, men som texten avslöjar är det en positiv trea. Och då är det ju inte särskilt långt från "86", så att säga. En svaghet med vår skala, den har färre nyanser. Å andra sidan är fördelen att den är tydlig, och framförallt att den är långt mindre utsatt för betygsinflation. Nåväl, slut på stickspåret.

Ja jag var inte så seriös i mina konspirationsteorier. Tyckte det vara en rolig tillfällighet då man skulle kunna tänka sig att det är vanligare att man lyfter något från sitt eget land.

Har egentligen inget större problem med er betygskala. Siter med 1/10 tenderar ju ändå att bara använda sig av de högre betygen där allt under 8:a är underkänt. Sen blir det väl lite konstigt ibland när man ska räkna ut medel mellan olika betygskalor men det är ju knappast erat fel.

Medlem

Kul att det blev bra, ser fram emot detta! En vän som recenserar detta för en annan större svensk publikation tycker mycket om det, och kommer sätta ett högt betyg. Han talar väldigt gott om det, smaken är ju som baken - hårig och delad.

Medlem

Längtade recensenten till att spela mer eller spelade du genom det bara för att du var tvungen och hade gärna dragit ner på spelandet?

Skribent
Skrivet av Kotz:

Längtade recensenten till att spela mer eller spelade du genom det bara för att du var tvungen och hade gärna dragit ner på spelandet?

Jag tyckte att första tredjedelen kändes roligast, men spelade gladeligen klart till slutet, inklusive alla ordentliga sidouppdrag. Dock har jag inte gjort allt samlande och skulle hellre spela om huvudstoryn igen (vilket jag lär göra framöver) än slutföra det.

Jag älskar ju Indiana Jones (originaltrilogin) och kände aldrig att jag fick tvinga mig att fortsätta spela, trots att jag har vissa invändningar mot sådant jag upplever som ojämnheter och brister.

Skribent
Skrivet av Balunan:

Kul att det blev bra, ser fram emot detta! En vän som recenserar detta för en annan större svensk publikation tycker mycket om det, och kommer sätta ett högt betyg. Han talar väldigt gott om det, smaken är ju som baken - hårig och delad.

Och vissa stinker mer än andra…

Medlem

Och vissa stinker mer än andra…

Absolut! Men visst insinuerar du inte att hans åsikt stinker för att han kommer att sätta ett högre betyg?
Det kan annars kanske misstolkas lite så. 😊

Skribent
Skrivet av Balunan:

Absolut! Men visst insinuerar du inte att hans åsikt stinker för att han kommer att sätta ett högre betyg?
Det kan annars kanske misstolkas lite så. 😊

Absolut inte, tänkte inte ens på den tolkningen när jag hastigt slängde ur mig detta standardskämt.
Bara kul om spelet är omtyckt.

Medlem

Absolut inte, tänkte inte ens på den tolkningen när jag hastigt slängde ur mig detta standardskämt.

Haha, ja den är fin och korrekt ändå.
Nä, jag tänkte inte att det var menat så heller. ☺️

NuZ
Testpilot

Mycket bra skriven recension Joakim! Tack så mycket för trevlig läsning.

Längtar tills jag får sätta tänderna i detta. Ser otroligt roligt ut och matiné. Blir att hoppa mellan detta och Stalker när spelsuget faller in. Lite roligt att av de ”officiella” recensionerna så är Pure Xbox den med sämst betyg än så länge, 60 och Eurogamer har 5/5, IGN 9/10 osv.

Detta verkar vara det bästa ”exklusiva” spelet till Xlådan på flera år iaf om man bara tittar på betyg och inte spelar själv. Tips är att läsa flera recensioner innan köp, alla är egna individer och skriver olika. Så läs för bredare uppfattning och sen bestäm om köp. Kommer ju på Gamepass också så kostar typ inget att spela

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Blir en spelning nästa år när det är färdig patchat

Medlem
Medlem

Alltid detta bråk i sandlådan om betygen.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Därför är jag också förtjust i hur Siskel & Ebert pratade om film: Tumme upp eller tumme ner. Ett bra spel får tumme upp. Ett fantastiskt spel får också tumme upp.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Därför är jag också förtjust i hur Siskel & Ebert pratade om film: Tumme upp eller tumme ner. Ett bra spel får tumme upp. Ett fantastiskt spel får också tumme upp.

blir ju förbannat svårt att konsol-/studiokriga då då måste folk ju analysera orden, väga in dem i sammanhanget för att försöka förstå om spel X är bättre än spel Y..

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

blir ju förbannat svårt att konsol-/studiokriga då då måste folk ju analysera orden, väga in dem i sammanhanget för att försöka förstå om spel X är bättre än spel Y..

Exakt.

Medlem

Tråkigt. Jag avskyr när man fegar ur och gör manus eller karaktärer mjäkiga för att inte råka stöta sig med någon. Kan inte saker bara få vara lite kantiga? Man dör ju inte av att man råka stöta på en karaktär som beter sig som en gammal buffel.
Men jag kommer att spela igenom äventyret när det släpps på PS5 för jag gillar gamla actionfilmer.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Ja och alltid är det någon som måste påpeka det för att framstå som lite mer sofistikerad än pöbeln 😀👍

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Bara kul om spelet är omtyckt.

Joakim, när man klarat huvudstory kan man fortsätta spela? Finns det en point of no return som spelet går tillbaka till efter man klarat det som tex. Horizon zero dawn?

Medlem

Ska bli spännande att testa det när jag har lite tid över!

(Vad gäller diskussionen gällande betyg i kommentarerna håller jag med om att 1-5 är bättre! Mer balanserat och varje poäng känns tydligare, istället för 1-10 där så många personer verkar tycka att allt under en sjua är dåligt. Det är lättare att det blir liksom diminishing returns nedåt då.)

Skribent
Skrivet av Kiario:

Joakim, när man klarat huvudstory kan man fortsätta spela? Finns det en point of no return som spelet går tillbaka till efter man klarat det som tex. Horizon zero dawn?

Går att fortsätta och ta allt man missat. Även om man blir inföst i sekvenser som tar en vidare så kan man alltid hoppa tillbaka till tidigare områden när de är färdiga, även efter slutet.

Medlem

Går att fortsätta och ta allt man missat. Även om man blir inföst i sekvenser som tar en vidare så kan man alltid hoppa tillbaka till tidigare områden när de är färdiga, även efter slutet.

nice., tackar

Medlem

Har en fråga ingen ställt, går det att att ändra i inställningar att spela det som tredje person eller det är bara FPS som gäller ?

Medlem

Oj vilket magplask... nä det var synd man hade större förhoppningar

Skribent
Skrivet av submariner:

Har en fråga ingen ställt, går det att att ändra i inställningar att spela det som tredje person eller det är bara FPS som gäller ?

Förstapersonsperspektiv är det som gäller, förutom ibland när man klättrar och svingar sig i piskan och så där.

Medlem
Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Devan:

Eurogamer
5 / 5
IGN
9 / 10
Game Rant
8 / 10
PC Gamer
86 / 100
TheGamer
3.5 / 5
GamesRadar+
5 / 5
GameSpot
9 / 10
Hardcore Gamer
4 / 5

Tur att alla tycker olika. Så man har olika uppfattningar och perspektiv.

Skriv svar