Elon Musk ska starta AI-spelstudio för att "göra spel bra igen"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Åter: håll diskussionen till ämnet (spel), inte Musk, vad han tycker eller politik i stort.

FZ är fortfarande en spelsite, och majoriteten som läser här (även de som inte skriver i forumet) är här för spel, inte politik.

Jo, men ärligt talat. Hur bra trodde ni det skulle gå?

Jag är också trött på all hjärndöd politisk pajkastning som uppstår så fort någon försöker politisera något spelrelaterat. Det suger energi ur forumet och gör FZ sämre. Men ni har ju som redaktion också lite av ett ansvar att inte bara ta upp vilka artiklar som helst. Här fanns det inte så mycket mer att gå på än Musk och AI...

Eller: Öppna inte upp kommentarsfälten för precis varenda nyhet. Det är en annan väg att gå.

Medlem

Redan i rubriken dras ju syftningar mot politiken med "make games great again".
Rapporterar man på ett visst sätt drar det ju till sig en publik som vill diskutera sådant också.

Alternativ rubriksättning: "Elon Musk tror AI-spel är framtiden"

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Rapporterar man på ett visst sätt drar det ju till sig en publik som vill diskutera sådant också.

Tyvärr är väl Elon Musk i sig själv tillräckligt politiserad för att det ska leda till politisk diskussion.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Vad har han gjort bra då?
Tesla och space x är inte speciellt bra och resten har han misslyckas med. Starlink kanske är undantaget.

Den här killen gillar att synas och memea och skriver lite vadsomhelst för att inte bli bortglömd.
Är hans AI framgångsrik? Detta spelföretag kommer aldrig skapas.

Tesla och space x inte bra?!?

Är man inte insatt så kanske det inte verkar så speciellt, men space x har revolutionerat hela rymdprogrammet.
Tesla pumpar ut bra bilar och har sjukt bra laddningsnätverk.

XAI är också väldigt bra sett till konkurrenterna.

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Skrivet av KoP:

"De han anställer".

Med tanke på att han kommer att använda AI för att generera merparten av materialen till spelen så lär han inte behöva anställa så värst många människor. 🙄 😂

Det blir väl tonvikt på advokater.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Spel är redan bra.
Att han vill göra bra spel har jag inget emot. Att bara använda AI kommer bara göra det till generiskt skräp.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag är också trött på all hjärndöd politisk pajkastning som uppstår så fort någon försöker politisera något spelrelaterat. Det suger energi ur forumet och gör FZ sämre. Men ni har ju som redaktion också lite av ett ansvar att inte bara ta upp vilka artiklar som helst. Här fanns det inte så mycket mer att gå på än Musk och AI...

Eller: Öppna inte upp kommentarsfälten för precis varenda nyhet. Det är en annan väg att gå.

Den här artikeln var väldigt mycket som att lägga en saftig korv framför näsan på en otränad hund och säga "nej! nej! nej!". Klart att hunden tar korven, och då känns det inte som att man direkt kan skylla på hunden.

Gillar förslaget om att inte öppna kommentarerna på alla nyheter. Alternativt göra så att vissa nyheters kommentarer endast är öppna för nya inlägg under FZ's arbetstid, då någon är på plats för att moderera. Det är några nyhetssidor här i Norge som kör med den modellen, och det fungerar rätt så bra.

eld
Medlem
Skrivet av Starscream:

Tyvärr är väl Elon Musk i sig själv tillräckligt politiserad för att det ska leda till politisk diskussion.

Det blir ju svårt att inte prata om det när det hela handlar om exakt det.

Som att kicka igång en artikel om gamergate och bli ombedd att inte prata om politiken runt det.

Det hela handlar om att Elon Musk svarade på en klassisk klagande användare som skrev om politik, journalistik och woke i spelindustrin, med en tweet om att göra spel "great again"

Vi vet vad det handlar om.

Skrivet av Kyraal:

Den här artikeln var väldigt mycket som att lägga en saftig korv framför näsan på en otränad hund och säga "nej! nej! nej!". Klart att hunden tar korven, och då känns det inte som att man direkt kan skylla på hunden.

Gillar förslaget om att inte öppna kommentarerna på alla nyheter. Alternativt göra så att vissa nyheters kommentarer endast är öppna för nya inlägg under FZ's arbetstid, då någon är på plats för att moderera. Det är några nyhetssidor här i Norge som kör med den modellen, och det fungerar rätt så bra.

Skulle också vara bra om nyregistrerade konton inte kan göra inlägg på några dagar i nyhetstrådar, så man minimerar framfarten av troll.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Skulle också vara bra om nyregistrerade konton inte kan göra inlägg på några dagar i nyhetstrådar, så man minimerar framfarten av troll.

Bästa förslaget jag sett på åratal!

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Vilken pajas. AI-spel är minst 5 år bort innan det kommer hålla någon vettig nivå.

Med tanke på spels nuvarande utvecklingstid så betyder det väl att vi har en generation spel till innan AI tar över?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Med tanke på spels nuvarande utvecklingstid så betyder det väl att vi har en generation spel till innan AI tar över?

Ja det blir nog ungefär då jag slutar att köpa nya spel och blir gubbig på riktigt.

Vad gäller Musk har jag ingen åsikt. Bara ännu en tramsig miljardär med ett otroligt stort bekräftelsebehov.

Medlem

Det roliga med AI och framförallt kodning är att man alltid behöver någon som kontrollerar att koden är korrekt. Vilket framhävts av en hel del spelutvecklare de senaste året och i praktiken skulle det innebära en liten förändring mestadels att kodaren får ett nytt verktyg att arbeta med. Det är i slutändan ändå människan som får göra jobbet.

Sedan är det hysteriskt roligt att han för mindre än två månader sedan satt och varnade om AI och nu helt plötsligt skall göra det han varnade för.

https://www.timesnownews.com/technology-science/elon-musk-war...

Skrivet av KoP:

"De han anställer".

Med tanke på att han kommer att använda AI för att generera merparten av materialen till spelen så lär han inte behöva anställa så värst många människor. 🙄 😂

Yes. För att lansera verk av AI utan någon som helst kvalitetskontroll kommer ju verkligen sluta bra. Idag finns det ingen AI som fungerar utan att människor måste se över dess moduler.

Skrivet av Miindz:

Med vad? Vad har han gjort dåligt hittills?

Ni som kommer hit och bara sprider hat kan ju lägga ner direkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boring_Company
https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_under_Elon_Musk

Ett par exempel. Sedan tror jag nog du behöver slå upp ordet hat.. för du använder ordet fel.

Skrivet av Enartz:

Förstår inte var allt hat kommer ifrån.

Allt Elon rör vid brukar bli bättre.
Vad har han gjort som är så elakt och farligt!?

Absolut. Om man ignorerar alla saker han misslyckats med dvs.

Problemet folk har är nog mot honom som person och hur han uppfattas kombinerat med hans beteende och utsagor om tidigare businesspartners gör ju att folk inte gillar honom. Och vissa skulle kunna säga att det även är befogat.

Tycker mest Musk ger ett sken av att vara en clown. Duktig på att investera men även väldigt duktig att ta all cred för saker han i grund och botten har väldigt lite med att göra. Får se om han lyckas få ihop ett team som kan koda en AI som faktiskt inte behöver uppsikt dygnet runt. Det gick ju inte heller direkt bra när Musk försökte sig på AI tidigare heller..

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ah, trodde faktiskt de var många fler anställda med tanka på att man sett att man fått in miljarder dollar i finansiering

Ja, därav lite min formulering i min första kommentar att det i praktiken kan vara/bli ett luftslott.
Vi får väl se vad det blir av det hela. ^^

Skrivet av Bojkott:

Nu består ju inte EA, Ubisoft etc utav bara en studio, utan de är ju utgivare som äger flera olika studios. DICE har t.ex. 700 anställda, Criterion runt 100, Respawn 300 osv. 100 anställda är väl inte så där jättemånga, men betydligt fler än de flesta indiestudios. Men hur många anställda xAI har idag känns inte så relevant. Deras spelstudio kan få 1 anställd eller 500 anställda, det vet vi inte. Ser man dock Elon Musk som ägare av xAI och denna spelstudio på samma sätt som man ser EA som ägare över DICE så kan man ju dock inkludera alla anställda inom hans alla företag, och bara SpaceX är ju omkring 13000 anställda, för att inte tala om Tesla med sina 140 000 anställda världen över

Yes, men om vi ska vara petiga pratades det om bolag. Exakt hur en del spelstudior drivs varierar, flertalet är väl dotterbolag åtminstone (alternativt divisioner inom bolag), men xAI kan näppeligen anses vara dotterbolag till Tesla eller SpaceX bara för att de har samma VD. ^^

Skrivet av KoP:

Nä det sa jag aldrig, men han kommer väl ha en liten grupp människor som sitter och genererar AI-material och sorterar ut det som är mest användbart. Både när det kommer story, kod, bild och ljud.

Ja, vi får väl se - lite som jag sa: upp till bevis.
Kan väl lite förstå resonemanget kring det där med spelstudiors storlek, det känns inte direkt som att spelkvalitet korrelerar proportionerligt med studiostorlek direkt. ^^ Men sen om han anser att det räcker med 1-10 pers eller de 100 som jobbar på bygget idag eller om det ska anställas en drös till... det får vi se.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

En stor brist jag har: är en naiv idiot.

Tråden rejält rensad på off topic-grejer, nonsens och nedsättande kommentarer.

Fan att jag var utslagen stora delar av dagen, svårt att inte bli lite intresserad (i bästa morbida anda) av hur det spårade ur.
En stor brist jag har, alldeles för nyfiken. 😅

Skrivet av bluebird:

Skrivet av 4liv3:

Problemet är väl som en del varit inne på att det är en sån grej som inte riktigt går att rapportera om utan att det riskerar kraftig urspårning. :/ Varit inne på det någon gång förut - FZ gör fel om de inte rapporterar om det (då det ändå är en spelnyhet), men det blir fel hur de än rapporterar om det.

Sen att rubriksättningen kunde varit lite mer... "trist", för att undvika liknande associationer, det kan jag väl också se åtminstone minskar risken litegrann. Men samtidigt hade "Elon Musk" varit i allra högsta grad en magnet nog också, det är jag tämligen övertygad om. :/

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Vad har han gjort bra då?
Tesla och space x är inte speciellt bra och resten har han misslyckas med. Starlink kanske är undantaget.

Den här killen gillar att synas och memea och skriver lite vadsomhelst för att inte bli bortglömd.
Är hans AI framgångsrik? Detta spelföretag kommer aldrig skapas.

Konstigt hur din kommentar kan få ligga kvar men min försvann omedelbart.

Medlem

Han kan bygga raketer som kan landa, undrar om han kan skapa en anti fusk ai som för en gång skull sätter punkt för fuskning i spel tro? Eller är det kanske mer kompliserat än landande raketer?

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Han kan bygga raketer som kan landa, undrar om han kan skapa en anti fusk ai som för en gång skull sätter punkt för fuskning i spel tro? Eller är det kanske mer kompliserat än landande raketer?

Nu är det väl de ingenjören han anställt som byggt raketerna.. och inte Musk själv.

Medlem

Intressant nyhet detta. Vad gäller Must så finns det nog ingenting jag läst om honom som fått mig att tänka: "Fan, den här killen är ju lika smart som sympatisk!". Samtidigt är det lätt att döma en person efter hens umgänge. Och ifall man har dessa två variabler som utgångspunkt när man hör att Musk ska starta en "AI-spelstudio", av alla saker, så är det lätt att känna en hyfsat stor skepsis.
Med det sagt så måste det ju inte betyda att hans eventuella spelstudio inte kommer att kunna kläcka ur sig någonting bra...även genier gillar ju pengar, och ifall han nu är villig att anställa sådana och ge dem fria tyglar och obegränsade ekonomiska tillgångar så kan det ju t.o.m bli fantastiskt.

Att jag snarare tror att chansen är större att han skulle hetsa fram en mordisk självmedveten AI som anser sig vara bättre än sin skapare och alla andra, och därför massproducerar sig själv en någon bortglömd Tesla-fabrik innan den går rampage och utplånar mänskligheten är ju en annan femma. Men vad fasen, go for it Mr. Musk...att göra bra spel är väl ett bättre mål än att skicka ut gamla bilar i omloppsbana runt solen?

Redaktör
Skrivet av bluebird:

Vi tar verkligen inte upp allt, och vi är väldigt medvetna om vad som blir hätskt. Men, vissa grejer MÅSTE vi kunna skriva ändå. Det är inte folk som inte kan bete sig som sådana som ska bestämma vad vi får skriva om - det är upp till oss.

Men ja, vi har också ansvar i fråga om urval, formuleringar med mera - bra poäng. Samtidigt som jag inte tycker det är ett frikort för att gapa och skrika om off-topic-grejer, men det blir väl lätt så.

signatur
Redaktör
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tanken är bra. Baksidan är att det riskerar att skrämma bort många som reggar sig för att faktiskt snacka spel. Man ser något man vill kommentera, men måste vänta 1-3 dygn för att göra det. Då tycker man nog hellre till på annat håll.

signatur

Tanken är bra. Baksidan är att det riskerar att skrämma bort många som reggar sig för att faktiskt snacka spel. Man ser något man vill kommentera, men måste vänta 1-3 dygn för att göra det. Då tycker man nog hellre till på annat håll.

Mjo, tanken var ju att få en trevligare stämning och att det ni inte skulle behöva moderera lika hårt/ofta.
Men fattar att det kan påverka nytillkomna och trafiken till FZ negativt.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Jag gillar Elon väldigt mycket och känner mig därför per automatik positiv till detta.

Det kan ju givetvis bli skräp och den spontana känslan kring fokuset på AI känns sådär. Men jag vet ju om att Elon är många gånger smartare än mig så vem är jag att ifrågasätta.

Om inget annat så skapar det intressanta nyheter och artiklar.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag gillar Elon väldigt mycket och känner mig därför per automatik positiv till detta.

Det kan ju givetvis bli skräp och den spontana känslan kring fokuset på AI känns sådär. Men jag vet ju om att Elon är många gånger smartare än mig så vem är jag att ifrågasätta.

Om inget annat så skapar det intressanta nyheter och artiklar.

Han är ett framgångsrikt galet geni. Ena dagen snackar han raketer till mars, andra dagen elbilar, tredje dagen internetuppkoppling, X/Twitter och free speech, fjärde dagen Ai och Neuralink, femte dagen kattflickor och TV-spel.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Han är ett framgångsrikt galet geni. Ena dagen snackar han raketer till mars, andra dagen elbilar, tredje dagen kattflickor och TV-spel.

Hans splittrade fokus gör honom så himla intressant. Precis som du skriver så hoppas det mellan marslandningar, tv-spel och allt däremellan.

Och inte bara det, han är, vad jag förstår, extremt framgångsrik på mer eller mindre allt han gör. Exempelvis så blev han väl världens bästa Diablo 4-spelare (?) häromdagen. Och, typ, veckan innan så lyckades en av hans raketer automagiskt landa utan att spränga sönder mänskligheten.

Och sen är väl Tesla den enda framgångsrika biltillverkaren i USA sedan Ford?

Det är, för mig, otroligt spännande att få möjligheten att bevittna en så fascinerande och unik människa som, på gott och ont, förändrar världen jag lever i.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

någon verkar inte ha spelat tillräckligt med balatro

eld
Medlem

Vi tar verkligen inte upp allt, och vi är väldigt medvetna om vad som blir hätskt. Men, vissa grejer MÅSTE vi kunna skriva ändå. Det är inte folk som inte kan bete sig som sådana som ska bestämma vad vi får skriva om - det är upp till oss.

Men ja, vi har också ansvar i fråga om urval, formuleringar med mera - bra poäng. Samtidigt som jag inte tycker det är ett frikort för att gapa och skrika om off-topic-grejer, men det blir väl lätt så.

Jag tror problemet här var att det fanns en tanke om att det skulle gå att separera politiken från spelmakeriet i detta fall, vilket blir lite svårt.

Så det handlar nog mer om att folk måste klara att hålla tonen.

Medlem

Beklagar sig att det bara är stora företag?
Han driver ju enormt stora företag och brukar vara världens rikaste man

Redaktör
Skrivet av eld:

Jag tror problemet här var att det fanns en tanke om att det skulle gå att separera politiken från spelmakeriet i detta fall, vilket blir lite svårt.

Så det handlar nog mer om att folk måste klara att hålla tonen.

Kloka ord. Debatt är ok så länge den förs civiliserat, men vissa ämnen spårar så gott som alltid ur. Därför tjatar vi om att hålla sig till ämnet.

signatur
Medlem
Skrivet av Aletheides:

"Hålla en vettig nivå" och "ta över" är inte samma sak.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hans splittrade fokus gör honom så himla intressant. Precis som du skriver så hoppas det mellan marslandningar, tv-spel och allt däremellan.

Och inte bara det, han är, vad jag förstår, extremt framgångsrik på mer eller mindre allt han gör. Exempelvis så blev han väl världens bästa Diablo 4-spelare (?) häromdagen. Och, typ, veckan innan så lyckades en av hans raketer automagiskt landa utan att spränga sönder mänskligheten.

Och sen är väl Tesla den enda framgångsrika biltillverkaren i USA sedan Ford?

Det är, för mig, otroligt spännande att få möjligheten att bevittna en så fascinerande och unik människa som, på gott och ont, förändrar världen jag lever i.

Der här är ju för triggering och off topic så jag måste ju iafl svara men jag tar bara Diablo delen.
Diablo är en nackdel hur du än vänder på det, sanningen är ju givetvis att han är en lögnare och får items in game plus att andra spelar åt honom men om det inte var så så skulle han alltså lägga mest tid i världen på Diablo? Är det smart?

Skriv svar