Ubisoft stäms – anställda vill inte tvingas tillbaka till kontoret
2-barnsfarsa inom spelbranschen med ~1h resväg till jobbet här.
Vi fick krav på RTO 2 dagar i veckan vilket jag och många andra på företaget bestred kraftigt. Men efter att vanan satt sig så njuter jag faktiskt utav att komma in till kontoret som en paus från hemmalivet.
Däremot så gjorde jag en omvändning i pendlandet när jag insåg att jag kunde ta skärgårdsbåten in till jobbet.
Sån otrolig höjning av livskvaliteten att blicka ut över havet läppjandes på en kaffe från cafeterian jämfört att trängas på en tunnelbana.
Har man den möjligheten så är det väl värt att stuva om i livspusslet för att passa det resealternativet.
Har även börjat använda pendlingen som ”min-tid” genom att antingen läsa, spela på Steam deck’en alt telefonen. Som förälder hittar man sällan den tiden annars, så för mig blev det en liten guldkant på vardagen.
Med det sagt, förändringar är ibland av godo - även när man inte tror det vid första anblicken.
Varför skulle det bli problem?
Inte träffat en endast individ som jobbat med IT som skulle gå med på 100%kontor, hybrid ja men endast kontor aldrig.
Spela spel är kul ibland.
Eftersom jag är produktionsingenjör (eller vad företaget för tillfället kallar tjänsten) inom kemisk produktion så behöver jag vara på plats rent fysiskt. Varken en robot eller tränad schimpans klarar av att hälla i kemikalierna eller fylla i batchprotokoll.
Kontorsnissarna får däremot jobba hemifrån vissa dagar i vecka. Eftersom jag varken vill bära pärmar eller häcka framför datorn är jag inte avundsjuk.
Om jag var Ubisoft chefen hade jag sparkat de som inte vill jobba på kontoret och anställt nya som vill jobba på kontoret.
Låt mig gissa. Du har ingen chefsposition?
Vet inte hur lagen i Spanien ser ut men i Sverige så kan man inte säga upp folk utan en skälig orsak och "vill inte jobba på kontor" kanske inte alltid är det mest skäliga orsak man kan finna.
Med tanke på hur många som borde söka jobb nu inom spel så är det nog inget problem.
Du kommer få problem direkt. Denna "men det är bara att anställa någon annan" är ju inte direkt ett givande argument om ryktet kring företaget blir lidande och facket inkallas.
Lite svårt att jobba hemifrån som Undersköterska :')
Jag har samma yrke.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag har samma yrke.
Låt mig Gissa lika dåligt betalt och dåliga arbetstider för dig med
Låt mig Gissa lika dåligt betalt och dåliga arbetstider för dig med
Jag jobbar natt. Har valt att nästan bara arbeta helg och är ledig oftast 4 dagar mellan arbetspassen, upp till 7 lediga dagar.
Utan OB hade jag inte velat jobba men får ut en lön som passar mig och jag kan sitta och spela många timmar på min fritid.
Skulle aldrig gå tillbaka inom vården och jobba dag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Provade att pendla Uppsala - Stockholm med buss/tåg i somras, tog 2h enkel-väg dom dagarna tågen faktiskt gick felfritt. Gav upp efter två veckor där två dagar slutade i 6 timmar restid tur och retur, det var verkligen inget liv. Kör 100% remote nu på projektbasis mot företag (i dagsläget ett i stockholm men slipper pendla och har 10s till jobbet kontra 2h)
Provade att pendla Uppsala - Stockholm med buss/tåg i somras, tog 2h enkel-väg dom dagarna tågen faktiskt gick felfritt. Gav upp efter två veckor där två dagar slutade i 6 timmar restid tur och retur, det var verkligen inget liv. Kör 100% remote nu på projektbasis mot företag (i dagsläget ett i stockholm men slipper pendla och har 10s till jobbet kontra 2h)
20s är lite bättre än 7200s ✌️
Vafan folk börjar bli lite väl bekväma.
Det är illa när jag känner att jag börjar bli mer på arbetsgivares sida än arbetares/fackförbund.
Ni får la för fan palla gå på jobbet om ni ska ha jobb
Om kvalitén på jobbet som utförts blivit tydligt sämre eller inte utförts ordentligt när man jobbar hemma så kommer det bli repressalier. Precis som när man sitter på en särskild arbetsplats och gör samma sak. Vad är det man egentligen vill åt genom att ha folk på en särskild arbetsplats då? Chefer och mellanchefer som behöver kunna spänna ögonen i folk för att stryka sitt eget ego?
Har man ingen vettig statistik på att produktionen sjunkit som en sten efter folk började jobba hemma så finns det inte mycket att argumentera.
Kan man inte avgöra personalens arbetsinsats utan att hänga över deras skrivbord så har man långt allvarligare problem att ta tag i.
Jobbar i princip 100% hemifrån och är bara på kontoret om det är teamaktivitet eller om jag ändå har ärende i trakten samma dag.
När pandemin pågick började vi anställa ifrån hela landet eftersom alla ändå körde remote. Vi har fått till en kultur som verkligen fungerar online där man alltid har lätt att prata med kollegor och vi har gjort tid varje vecka för sociala aktiviteter som inte är jobb. Funkar hur bra som helst. Betydligt bättre produktivitet ifrånn både mig själv och teamet jämfört med innan pandemin också.
Har gjort väldigt tydligt för cheferna att jag kommer säga upp mig ögonblicket det påtvingas något kontorsarbete, det är tveklöst en kulle jag dör på om det behövs.
Det är illa när jag känner att jag börjar bli mer på arbetsgivares sida än arbetares/fackförbund.
Förutsatt att produktiviteten är bibehållen (eller bättre) hemifrån, varför?
Så att jobbet kan äta upp din livskvalitet? Så att mellanchefer har någons axel att titta över?
Var det inte du som förespråkade crunch i någon tråd, förresten? I så fall borde det ju inte vara någon överraskning för dig själv att du redan väljer arbetsgivare före människor.
Kravet är att de ska jobba tre dagar i veckan på kontoret, det känns väl inte orimligt.
Antar att viss kontorspersonal blivit alldeles för bekväma efter pandemin.
Å andra sidan, om produktionen inte gått ned (enligt utsago ofta verkar gå upp) när de anställda arbetade hemifrån så förstår jag inte varför ubisoft bråkar om det?
Visst är det bekvämt att kunna jobba hemifrån. Men även betald semester, sjuklön och att inte behöva jobba helger. Det kanske vi också borde ta oss en funderare över!
"Jobbet" är det arbete man gör.. inte platsen man gör det på.
Dessutom vem bryr sig var man gör jobbet så länge som jobbet blir gjort? Detta bara stinker kontrollbehov från en redan ganska värdelös utgivare.
Var själv väldigt anti WFH under pandemin men jag tror mer det berodde på att vi inte hade några strukturer för remote och för folk bara försvann titt som tätt under arbetsdagen samt inte svarade i rimlig tid på discord/slack/mejl.
Det är så mycket viktigare med bra kommunikation när man inte ser personen som om man vore på plats. Om folk inte kan kommunicera utan försvinner/inte svarar större delen av tiden samt inte visar på produktivitet hemma så är det en sådan person som jag kan förstå om man tvingar in densamma till jobbet.
Har nu efter ett antal månader helt remote börjat uppskatta att jag faktiskt gör mitt jobb och inte spenderar timmar i möten, vid kaffemaskinen eller bara prata med folk som kommer förbi och frågar saker. När allt är på DM kan man vänta med att svara om det inte är något relevant och jätteviktigt för det man jobbar på.
Men ja, det fungerar såklart inte i alla branscher och företag utan det krävs hårt arbete och bra processer.
Jag vet inte i vilken värld alla lever i här, framförallt de som jobbar hemifrån och slår sig på bröstet om hur svåra de är att ersätta.
#1 Nästan ingen är oersättlig. De enda jag mött är några inom läkaryrket eller civilingenjör för de har en väldigt nischad kompetens. Då talar vi typ hjärtkirurg med inriktning barn. Inte ens läkare på vårdcentral är oersättliga.
#2 Tack vare arbete hemifrån har det aldrig varit lättare att anställa människor i olika länder.
Om du har klagomål , finns där ett par miljoner människor från Indien som inte klagar (Ericsson har många anställda från Indien här i Sverige exempelvis). Fler team består redan av människor från hela världen. Istället för bara spanska utvecklare, konkurrerar du mot alka utvecklare i den industrialiserade världen. Men du kan inte ersättas, jo tjena😅
#3 Det är en solidaritetsfråga. Om det finns jobb där man slipper vara hemifrån, vad ska motivera folk att ta jobben där man måste lämna hemmet?
Skola, vård, omsorg och rättsapparaten bygger på människor som är ute på "fältet"
Om de har lägre löner, pendlingskostnader och även mer omkostnader så kommer ännu färre bli dessa yrken. Det är trevligt att min dator fungerar. Men en polis kan arbeta med papper och penna, men en it-utvecklare kan inte leva utan lag och ordning.
#4 Generativ A I
Vet inte hur många kontorsjobb jag läst om detta år som planeras att ersättas av en A.I eller har gjort det. Det var som en VD i spelindustrin sa till SVT , "Jag tror AI kan ersätta de flesta av oss här på bolaget på sikt. Även mitt jobb, om det inte varit att lagen säger att bolaget måste ha en VD"
Bolagen ser till vinsten i privata sektorn.
Offentliga sektorn ser till solidariteten.
Det finns en anledning att fackförbund nu kräver arbetstidsförkortning med bibehållen lön.
Tror ni det är mer sannolikt att offentlig sektor ger alla 32 timmars arbetsvecka i sjukvården eller att HR avdelningarna beordras tillbaka så alla sitter på rumpan i 40 timmar?
Inte för att vara den tråkiga, men många här skriver som att arbete hemifrån aldrig kan tas bort.
Som att de sa räntan aldrig kunde gå upp😅
Jag vet inte i vilken värld alla lever i här, framförallt de som jobbar hemifrån och slår sig på bröstet om hur svåra de är att ersätta.
#1 Nästan ingen är oersättlig. De enda jag mött är några inom läkaryrket eller civilingenjör för de har en väldigt nischad kompetens. Då talar vi typ hjärtkirurg med inriktning barn. Inte ens läkare på vårdcentral är oersättliga.
#2 Tack vare arbete hemifrån har det aldrig varit lättare att anställa människor i olika länder.
Om du har klagomål , finns där ett par miljoner människor från Indien som inte klagar (Ericsson har många anställda från Indien här i Sverige exempelvis). Fler team består redan av människor från hela världen. Istället för bara spanska utvecklare, konkurrerar du mot alka utvecklare i den industrialiserade världen. Men du kan inte ersättas, jo tjena😅
#3 Det är en solidaritetsfråga. Om det finns jobb där man slipper vara hemifrån, vad ska motivera folk att ta jobben där man måste lämna hemmet?
Skola, vård, omsorg och rättsapparaten bygger på människor som är ute på "fältet"
Om de har lägre löner, pendlingskostnader och även mer omkostnader så kommer ännu färre bli dessa yrken. Det är trevligt att min dator fungerar. Men en polis kan arbeta med papper och penna, men en it-utvecklare kan inte leva utan lag och ordning.
#4 Generativ A I
Vet inte hur många kontorsjobb jag läst om detta år som planeras att ersättas av en A.I eller har gjort det. Det var som en VD i spelindustrin sa till SVT , "Jag tror AI kan ersätta de flesta av oss här på bolaget på sikt. Även mitt jobb, om det inte varit att lagen säger att bolaget måste ha en VD"
Det finns en anledning att fackförbund nu kräver arbetstidsförkortning med bibehållen lön.
Tror ni det är mer sannolikt att offentlig sektor ger alla 32 timmars arbetsvecka i sjukvården eller att HR avdelningarna beordras tillbaka så alla sitter på rumpan i 40 timmar?
Inte för att vara den tråkiga, men många här skriver som att arbete hemifrån aldrig kan tas bort.
Arbeta hemifrån kommer nog inte tas bort.
Blir jag intvingad byter jag jobb, finns inga jobba hemma jobb så skippar jag nog att jobba.
Om ai ersätter tjänster är det nice att folk slipper arbeta. Hoppas alla ersätts av robotar.
#4 Generativ A I
Det kommer alltid finnas extroverta och andra som hemskt gärna vill "åka till jobbet". De flesta arbetsplatser har mönsteranställda som är ständigt närvarande på arbetsplatsen och utför ingenting. Andra vill uträtta saker istället och vara effektiva med sin tid. Vårdbehovet borde gå ner om fler arbetar hemma så länge det finns möjlighet till friskvård.
Människor har och kommer fortsätta arbeta fysiskt i kyla och mörker fast andra sitter inne i värmen. Finns inget motsägelsefullt i hemarbete och dina exempel. Varför jobba inom vården om man kan jobba med spelutveckling? Varför jobba på kontor om man kan arbeta i naturen? Folk är olika i både förutsättningar och önskemål.
En fördel med att arbeta hemifrån är att slippa energitjuvar som ständigt ska lägga sig i vad andra gör istället för att fokusera på sitt arbete och skapa någonting av värde. Att vara på plats som trumfkort trots att det inte behövs är synnerligen lättersättligt.
Jobbar som analytiker inom IT branschen. Vi har förtroendetid och kan därmed själva styra över både vår arbetstid och var vi arbetar. Det är istället fokuserat på det resultat vi levererar. Jag är en del av en småbarnsfamilj och därmed blir det nästan 100% hemma för min del då det passar livspusslet bäst. Men jag åker ändå in till kontoret då och då för att det är en helt annan sak att jobba på kontoret rent socialt med fika i fikarummet osv. Jag har kollegor som sitter över hela landet och världen, så de flesta möten sker via Teams i form av videomöten oavsett om man är på kontor eller hemma. På kontoren sker det då i mötesrum med kameror etc.
Men jag är betydligt effektivare hemma då det är en massa saker på kontoret som blir tidstjuvar. Folk som kommer och frågar saker. Folk som vill smalltalka om allt ifrån köksrenoveringar till senaste TV serien eller skvallra om kollegor, nämnda fika stunder, lunchen ute på stan osv. Allt det här stjäl tid från riktigt arbete på kontoret. Så för egen del blir det mer av en social happening för att inte helt tappa den biten.
Allt detta är möjligt för att vi har ett bra ledarskap där ledare tror på frihet under ansvar och nämnda ledare är även själv närvarande på distans då man ansvarar för folk över hela landet. De brukar göra tours löpande under året och åka runt till de olika kontoren för att träffa folk på plats regelbundet vilket då naturligt blir dagar då man är på kontoren för att umgås med chefen, även om det inte är ett krav. När det rekryteras så är en avgörande faktor att personen som anställs till roller som detta skall kunna just ta ansvar och arbeta dels självständigt där man levererar på mål löpande och sätter sin egen planering men också klara av att arbeta i team där många resurser just sitter remotely över hela landet och hela världen. Det passar inte alla.
Det finns naturligtvis nackdelar. Förtroendetiden i sig är en nackdel då det innebär att man inte får ut övertidsersättning. Det antas att man jobbar sina 8 timmar och inget mer. Men alla vet att när man summerar månaden i slutändan så kommer det visa sig att man jobbat mer än sina 40 timmar i veckan. För prio är att klara målen och då är det lätt hänt att man drar över tid här och där för att man är i ett flow eller något behöver bli klart. Tid som man sedan missar att kompa ut innan månaden är slut och därmed ej tar betalt för. Företaget ger extra semesterdagar för att "kompensera" för detta, men det är inte riktigt samma sak.
En annan nackdel är det fysiska sociala som kommer med ett kontor som man inte får till sig i samma mängd. Här har folk olika behov och vi kan ju välja hur vi jobbar, men eftersom det gäller alla så kan det vissa dagar eka tomt på vissa våningar på kontoren Så det blir ju ännu ett eget ansvar här att planera sin sociala tid på kontoret efter när folk faktiskt finns på plats, alt sitta på en våning där folk är 100% på plats alt har 100% på plats dagar i veckan (hybrid).
En annan nackdel, eller risk är work life balance. Det vill säga att man riskerar att tappa kompassen i balansen mellan arbetstid och fritid. Det kan låta konstigt för de som aldrig arbetat i roller där man har möjlighet att arbeta 100% hemma och man har en naturlig tid på dagen där man stämplar in på kontoret och stämplar ut. Men när dessa gränser suddas ut vid distansarbete så är det lätt hänt att folk blir så inne i arbetet, eller blir lite för nitiska att fixa deadlines tidigt, att man glömmer bort att sluta jobba i tid för dagen. Det blir då orimliga veckoarbetstider och det har konsekvenser för hälsan. Detta är även det en ledarskapsfråga. Både självledarskap men också ett ansvar för den faktiske ledaren med personalansvaret att säkerställa att folk har verktyg för att hitta balans.
Alla är vi olika i vad som passar oss. Men för egen del så föredrar jag den här friheten att styra min tid i mitt liv mer på egen hand. Speciellt för en småbarnsfamilj. Slippa ta ut VAB för det mesta och slippa karens. Kunna hämta barn tidigare på förskolan vissa dagar. Kunna löpande anpassa arbetstiden efter saker som dyker upp en vecka för en familj, som det oftast gör då livet händer. Ha fler timmar faktisk fritid. Mycket blir möjligt då man friger en massa tid varje vecka som normalt skulle ha gått till att pendla till och från jobb samt ordna logistik runt barn och familj.
Jag är beredd att fortsatt jobba så här även då jag vet att jag skulle kunna få bättre betalt genom att söka mig till en firma som har en mer traditionell kontorspolicy. Friheten har ett så mycket större värde för mig och min familj än att maximera lönekuvertet.
#4 Generativ A I
På sikt är en nyckelmening här. Jag sitter själv i projekt för att utveckla tillämpningar för AI. Både som verktyg för medarbetare men även för att direkt fungera ute i produktionen.
Idag är inte AI i närheten av redo att helt ersätta en människa. Men AI assist ger stora fördelar i effektivitet. Fackföreningar, forskare osv vill att denna effektivitet skall tas ut i minskad arbetstid för oss som jobbar. Men det är en Utopi. Det tas istället ut av företag vinstmaximerande. Det betyder att när medarbetare arbetar med AI asssistenter så ökar effektiviteten och då kan man ha färre medarbetare i dessa roller helt enkelt. Neddragningar där osthyveln dras för att minska personalstyrkor går nu över väldigt många branscher av just denna anledning.
När det gäller AI i produktion så behöver det alltid finnas en "human in the loop" någonstans. Men även här så kan man dra ned antalet medarbetare då det behövs betydligt färre "meatbags" för att supporta "brödrosten".
Det är hur det ser ut idag. Hur ser det ut i en framtid? Då kommer de flesta jobb som inte handlar om att fysiskt hantera andra människor, kunna ersättas med AI. Våra samhällen är inte redo för detta skifte. Detta för att den gamla devisen att "När vissa jobb blir obsoleta så kommer nya poppa upp någon annanstans" inte stämmer längre. Mjölkbudet ersattes av kylskåpet som då någon behövde tillverka fysiska ex av. Men en AI som kan ta över även arbeten som är mer kognitiva, dvs de som idag kräver högskoleexamen, kommer bli verklighet och de behöver inte tillverkas på löpande band i en fabrik. De utvecklas sedan finns de och kan kopieras och anpassas. Så de jobb som försvinner kommer inte poppa upp någon annanstans.
Välfärdsyrken blir svåra att ersätta av AI således, men mycket av det andra kommer kunna ersättas. Det är inte en frågan om "om" utan "när". Samhällen måste börja fundera på sådant som idag ses som radikalt. Tex medborgarlöner samt alternativ till dagens ekonomiska system som inte baseras på konsumtion som drivs av löner. Nämnda välfärdsyrken bärs just nu på skatteintäkter från de som jobbar eller konsumerar. Så de kommer inte heller bli opåverkade i en framtid där AI drastiskt ökar arbetslösheten och därmed minskar konsumtionen.
Kikar vi på hur andra kriser hanteras som vi vet kommer, tex klimatkrisen, så har jag nog inte så stor förhoppning att världen kommer vilja förändras i tid för att möta den framtid med AI som kommer. Its going to be a rough ride.
"Jobbet" är det arbete man gör.. inte platsen man gör det på.
Dessutom vem bryr sig var man gör jobbet så länge som jobbet blir gjort? Detta bara stinker kontrollbehov från en redan ganska värdelös utgivare.
Hade jag haft en spelstudio hade jag velat att folk jobbar på jobbet...
Man vill att folk ska kultivera varandra, snacka om spelet, bygga samarbeten och gemensamt språk osv osv.
subterranean homesick alien
Även om jag absolut inte gillar Ubicrap för fem öre måste jag hålla med om att när det gäller spelutveckling, eller all annan form av systemutveckling, så är det mest optimalaste att vara på plats. Eftersom man behöver ju samarbeta samt ha en bra team cohesion. Blir mycket enklare att kommunicera på plats än via nätet. Kommunikation är ju mer än bara tal. Med tanke på hur dålig kvaliteten varit på Ubicraps spel sedan pandemin slog till och man började med distansarbete. Så ligger det ju något otroligt i detta.
Om jag var Ubisoft chefen hade jag sparkat de som inte vill jobba på kontoret och anställt nya som vill jobba på kontoret.
Och precis som du tänker är hur företag hamnar i en position där de slåss med kompetensbrist. Finns en anledning att t.ex. Northvolt önskar betala ut miljonbonusar för att behålla en rätt stor andel personal, trots att firman står inför rekonstruktion
Ett företag behöver sina anställda mer än de anställda behöver företaget.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Personligen så tycker jag att distansarbete är ett gissel, jag förstår att det är najs för den som kan jobba på det sättet, men att som medarbetare behöva ringa och jaga folk när man vill ha svar på något tycker jag är störande. 'Nä, min telefon har inte ringt nåt, konstigt.' Sen att det borde räknas som en löneförmån om man slipper tanka bilen och spendera tid på transport tycker jag borde vara självklart. Högre lön om man jobbar på plats skulle vara det enda rätta i min bok. Sen finns aspekten av att företaget har skyldighet gentemot sina arbetare att se till att alla mår bra, och det är väldigt mycket svårare på avstånd.
Jobbat hemmaifrån i snart 4 år och helt otrooligt vad tid man sparar till allt. Förberedelse av lunch, middag, tvätt osv osv.
Hade fått enorm ångest att behöva återgå till heltidsjobb på plats.
Jag föredrar också distansarbete. Bättre sömn, har lättare att slappna av på kvällen, får jobba ifred utan allt prat i korridoren och sparar massor av tid.
Det är kul att träffa kollegor, men behöver inte mer än 1-2 dagar max.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Det finns nog inget som skulle få mig att byta jobb fortare än om jag tvingades in till kontoret igen.
Började jobba 60% remove för 14 år sedan, övergick till 100% remote för 4 år sedan. Får fortfarande ångest av att tänka på tunnelbanestressen och kön som ringlade utanför toaletten efter lunch. Usch.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.