Fromsoftware-ägaren bekräftar: Sony vill köpa företaget

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är EXTREMT dåligt för konsumenter om Sony förvärvar Kadokawa.

Inga mer Fromsoftware spel på andra plattformar...
Spel cencur..
Anime och manga cencur..

Säkert fler negativa saker som vi kommer lära oss om detta går igenom ..

Frågan är om Sony vågar stänga ute spelbasen om Fromsoft sitter på nästa storspel om det vore i samma klang som Elden Ring i storlek (25 miljoner sålda) eller låsa in det på PS5/PS6.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Köp! detta är inte värre än när MS gjorde sin raid och köpte företag hit och dit. Det visade sig vara överdrivet som alltid. Det blir säkert bra, blir det inte det har man valet att bara ge fan i deras produkter.

Sony vill bara köpa dom så de kan tvinga FromSoft att släppa Bloodborne på PS5 i 4K 60 fps (och på PC)

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Zensu:

Hittade detta forum inlägg högt upp på Google! Vet inte om allt personen skriver är sant då det är ett random inlägg som sagt så du får Googla om du behöver källkritik

Men så är det! Två fantastiska spel varav BB är ett av mina absoluta favoritlir någonsin! Vi fick oss en fin remake på DS också! Men här är grejen, ett sammarbete är en sak men när Sony äger och seglar skutan är det en helt annan. Nu har dom makten att bestämma vad för otaliga idiotiska saker som dessa jättar älskar att stoppa in i spelen och var inte naiv att tro dom inte kommer försöka! Snackades ju nyss om att Live service skulle prioriteras hos Sony tex.

Sony är otroligt tondöva och klumpiga. Dom kan släppa sådana superlir för att sen sabba dom med diverse påhitt eller bara ignorera IP:et och satsa på sådana skumma saker som tex Concord.

Jag sitter ju såklart och domedagsspekulerar baserat på deras tidigare gärningar och pågående trender i spelbranschen. Men vem vet, Sony kanske gör Fromsoftware rättvisa och jag kanske tar hem högsta vinst på Eurojackpott imorgon!

EDIT: Såg nu även att Devan gett en länk på inlägget över mig

Klickade in på lite källor här och där i din länk och i alla fallen var det utvecklaren som gjorde en ändring för att passa en viss region. Inte Sony. Alltså censuren gällde alla plattformar.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Sony vill bara köpa dom så de kan tvinga FromSoft att släppa Bloodborne på PS5 i 4K 60 fps (och på PC)

Förstår att du skojar, men det är Sonys IP. 😊

Skrivet av Balunan:

Förstår att du skojar, men det är Sonys IP. 😊

Men även om Sony äger IP:t, kan de tvinga studion att göra en port då om de äger dom?

signatur

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är vad en 12-årig pojke hade kallat för vuxet

Skrivet av Kyraal:

Japp. Erkänner att jag blev ganska fördomsfull när jag läste igenom listen og omedelbart föreställde mig 40-åriga män i sin mammas källare omgiven av kroppskuddar med motiv av animeflickor av tveksam ålder och musmattor med handledsstöd utformade som tuttar. Även några samlarfigurer strategiskt placerade högt på en hylla för den där optimala vinkeln av trosorna under de alltför korta skoluniformskjolarna.

Förlåt, men ja… 🙈
Fördomen säger också att det är samma typ av personer som även gnäller över hur tjejer i vissa spel inte är ”sexiga” eller ”snygga” nog.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Men även om Sony äger IP:t, kan de tvinga studion att göra en port då om de äger dom?

Vad jag menar är att de själva kan göra vad de vill med spelet, då de äger rättigheterna. De är inte på något vis begränsade eller låsta till FromSoftware. Vill de släppa det på PC, eller ge ut en remaster, antingen utvecklat på egen hand, eller överlåta det till en annan studio som de gjorde med Demon’s Souls remake, så kan de göra så.

Skrivet av Balunan:

Vad jag menar är att de själva kan göra vad de vill med spelet, då de äger rättigheterna. De är inte på något vis begränsade eller låsta till FromSoftware en. Vill de släppa det på PC, eller ge ut en remaster, antingen utvecklat på egen hand, eller överlåta det till en annan studio som de gjorde med Demon’s Souls remastern, så kan de göra så.

Ja det har du ju rätt i, tänkte inte på att det var en annan studio som gjorde DS-remaken.

signatur

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det går ju inte ens jämföra detta köp med Microsofts köp av Activision/Blizzard. FromSoftware är ju en piss i havet i jämförelse med Activision/Blizzard. Det är en piss i havet jämfört med Zenimax också.

Lol. Så säger du bara för att du är forumets största Sony pony.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Det går ju inte ens jämföra detta köp med Microsofts köp av Activision/Blizzard. FromSoftware är ju en piss i havet i jämförelse med Activision/Blizzard. Det är en piss i havet jämfört med Zenimax också.

Nu är ju dock Kadokawa väldigt mycket större än Zenimax...

Medlem
Skrivet av 9-11:

Lol. Så säger du bara för att du är forumets största Sony pony.

Haha, säger killen som avgudar Xbox och blir otrevlig. Nu är de ju så va att jag spelar och har konto på både GamePass, PS och Nintendo så isf är jag väl fanboy av alla!

Men till saken, det är ju sant. Activision/Blizzard är ju ett mycket större köp. Det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå. Sen kom väl Activision/Blizzard-köpet också efter en rad andra stora studios man köpt upp vilket triggade debatten ännu mer.

Väldigt högmodigt drag av Sony att lägga fingrarna på hela Kadokawas produktion. Visst jag förstår att vissa är optimistiska över detta, men låt oss se detta i ett realistiskt perspektiv. Sonys inflytande under Fd vd Jim Ryan och Hermen Hulst nu har visat en verksamhet som är slösaktig och strävat emot spelarnas passion för konsolen.
Kom ihåg att Sony är amerikanskt, rättare sagt Californien driven, och de stängde ner studios i Japan och i Europa som de samtidigt berömde för att de gjorde fantastiska spel. Glöm inte dramat med Bend Studio bakom Days Gone, som ville utveckla en uppföljare. Eller dramat med Helldivers 2 och kravet för psn konton för pc spelare i år. Det fumliga miljard belopp spelet Concord som inte lockade många spelare,och fler online service spel på gång med extrem budget. Dessutom att de har gjort nedskärningar av produktionen av blu ray skivor,vilket kommer resultera till mindre fysiska spel. Vart är ansvaret säger jag?
Just nu agerar Sony främst som en oseriös börsmäklare i samma anda med Embracer Group, de saknar sin målsättning när fokuset ligger i att köpa eller investera in i andra verksamheter bara för att generera in investeringar från andra. Med den inställningen kommer uppköpet av Kadokawa bara leda till nedskärningar,allt för att fylla Sonys kista som kommer att fortsätta tömmas på luftslott projekt som ingen av spelarna är intresserade av.

Medlem

Jag hoppas på ett uppköp. Skulle vilja att dom gjorde remakes på Dark Souls och Bloodborne av samma kaliber som Demons Souls.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Deekar:

Uppköp som uppköp, spelar väl ingen roll hur stort eller litet företaget är,.

Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Väldigt högmodigt drag av Sony att lägga fingrarna på hela Kadokawas produktion. Visst jag förstår att vissa är optimistiska över detta, men låt oss se detta i ett realistiskt perspektiv. Sonys inflytande under Fd vd Jim Ryan och Hermen Hulst nu har visat en verksamhet som är slösaktig och strävat emot spelarnas passion för konsolen.
Kom ihåg att Sony är amerikanskt, rättare sagt Californien driven, och de stängde ner studios i Japan och i Europa som de samtidigt berömde för att de gjorde fantastiska spel. Glöm inte dramat med Bend Studio bakom Days Gone, som ville utveckla en uppföljare. Eller dramat med Helldivers 2 och kravet för psn konton för pc spelare i år. Det fumliga miljard belopp spelet Concord som inte lockade många spelare,och fler online service spel på gång med extrem budget. Dessutom att de har gjort nedskärningar av produktionen av blu ray skivor,vilket kommer resultera till mindre fysiska spel. Vart är ansvaret säger jag?
Just nu agerar Sony främst som en oseriös börsmäklare i samma anda med Embracer Group, de saknar sin målsättning när fokuset ligger i att köpa eller investera in i andra verksamheter bara för att generera in investeringar från andra. Med den inställningen kommer uppköpet av Kadokawa bara leda till nedskärningar,allt för att fylla Sonys kista som kommer att fortsätta tömmas på luftslott projekt som ingen av spelarna är intresserade av.

Det var Bend Studio själva som ville göra ett annat spel istället för en uppföljare till Days Gone. Inte Sony.
Helldivers kräver konto precis som World of Warcraft, Counter-Strike eller GTA.
Concord är ett exempel på vad som sker när ett köp går igenom utan att ha haft ett långvarigt samarbete.
Sony minskar på BluRay tillverkningen för att återförsälljare köper mindre skivor; kunder köper färre bluray filmer och spelare köper färre bluray spel. Ökar försäljningen av fysisk media så kommer produktionen att öka.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag hoppas på ett uppköp. Skulle vilja att dom gjorde remakes på Dark Souls och Bloodborne av samma kaliber som Demons Souls.

Bloodborne skulle Bluepoint kunna göra remake på (även om jag skulle föredra en remaster av Nixxes). Inget Sony behöver köpa Fromsoft för.

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är ok när Sony gör det.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu är ju dock Kadokawa väldigt mycket större än Zenimax...

Microsoft köpte Zenimax för 7,5 miljarder usd och vad jag kan söka fram är Kadokawa värderat till 3,75 miljarder usd. Så runt halva värdet av Zenimax-affären som det ser ut just nu. Om Sony köper kanske det blir mer i och för sig då jag hörde att Kadokawa-aktien rusade efter att acquisition-ryktena startade.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Bloodborne skulle Bluepoint kunna göra remake på (även om jag skulle föredra en remaster av Nixxes). Inget Sony behöver köpa Fromsoft för.

Det är sant. Men FromSoft brukar väl lägga allt sitt krut på nästa titel? Och jag tänker att dom får tillgång till fler studios och större budget om Sony köper dom. Då kanske FromSoft kan fortsätta som dom gör och Sony kan jobba med remakes.

signatur

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det är sant. Men FromSoft brukar väl lägga allt sitt krut på nästa titel? Och jag tänker att dom får tillgång till fler studios och större budget om Sony köper dom. Då kanske FromSoft kan fortsätta som dom gör och Sony kan jobba med remakes.

Det är nog en stor anledning till varför det gått sämre för Sony senaste tiden. En övertro på att om man bara kastar mer resurser på något så blir det bättre resultat.

Medlem

Kunde varit värre, kunde varit MS som köper.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Och alla dessa PC spelare som ”desperat” i flock försökte få oss PS5 Pro köpare att skaffa PC i stället, för dom spelen var tydligen buggfria och PC burken var bara att starta upp och spela på utan problem med vare sig Windows driver eller spelen 😭

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Kunde varit värre, kunde varit MS som köper.

Tar hellre Microsoft om man skulle få välja, för då kommer deras spel garanterat till PC dag 1 åtminstone.

Meen, tar ju helst självfallet inget av dom.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tråkigt om detta blir sanning, men en riktig vint för Sony. Kan eventuellt få mig att köpa en Playstation. Hoppas bara att FromSoft får fortsätta agera självständigt.

Medlem
Skrivet av Crank:

Och alla dessa PC spelare som ”desperat” i flock försökte få oss PS5 Pro köpare att skaffa PC i stället, för dom spelen var tydligen buggfria och PC burken var bara att starta upp och spela på utan problem med vare sig Windows driver eller spelen 😭

Vad har det med Sonys potentiella köp av Kadokawa att göra?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Menar du att om någon annan än Sony köper Kadokawa så kommer kanske inte fromsoft kunna fortsätta jobba på samma sätt som nu?

Medlem
Skrivet av asdfg:

Menar du att om någon annan än Sony köper Kadokawa så kommer kanske inte fromsoft kunna fortsätta jobba på samma sätt som nu?

Nej men artikeln handlar ju om Sony. Eller hur? Varför ska jag då ta upp alla andra stora företag som eventuellt kan köpa Kadokawa?
Som jag skriver i kommentaren kan Sony arbeta med remakes och FromSoft fortsätta att arbeta som dom gör och fokusera på nästa spel.

signatur

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nej men artikeln handlar ju om Sony. Eller hur? Varför ska jag då ta upp alla andra stora företag som eventuellt kan köpa Kadokawa?
Som jag skriver i kommentaren kan Sony arbeta med remakes och FromSoft fortsätta att arbeta som dom gör och fokusera på nästa spel.

Men det kan de ju göra idag också utan att Sony köper dem. Sony äger Bloodborne och kan göra vad de vill med IP:t utan From. From behöver uppenbarligen inte Sony för att skapa bra spel och har ingen brist på resurser efter succén med Elden Ring som de var ansvarig utgivare för i Japan och nu äger hela IP:t av efter att ha köpt loss det från Bandai Namco.

Medlem
Skrivet av roftg:

Är väl en väldans skillnad om det rör sig om en studio med två-tre spelserier eller en spelutgivare med flera utvecklare som har minst två-tre spelserier vardera?

Att det sedan rör sig om storsäljande spelserier som länge varit multiplattform gör ju att ett sådant uppköp lämnar betydlogt större avtryck i spelbranschen än köpet av en enskild spelstudio, även om det givetvis inte går oberört förbi.

Sen har ju Sony givetvis sina flertal studios som Microsoft vill kunna konkurrera med, men mig veterligen så har Sony (iaf tidigare) i regel köpt upp utvecklare som antingen är relativt "nya" eller som de redan haft ett nära samarbete med via exklusiva titlar (Insomniac t.ex).

Men rätta mig gärna om jag är och cyklar. Har endast tagit dessa påståenden ur minnet.

signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

123
Skriv svar