Elden Ring-debatt kring Game Awards – kan en expansion bli årets spel?
Svår nöt att knäcka. Remakes i stil med Final Fantasy 7 tycker jag ska räknas, eftersom de erbjuder en helt ny spelupplevelse. Storyn och karaktärerna är visserligen desamma (till viss del) som tidigare, men när spelmekaniken är så pass annorlunda känns det rätt för mig.
Men en expansion? Ska ett spel kunna vinna Game of the Year två år i rad? Nej, det tycker jag blir fel. Det är ju samma grundspel igen, bara med nytt innehåll.
Varför inte, så länge det kan tävla mot andra spel på egen merit. The Witcher III: Blood and Wine vann ju kategorin bästa RPG på The Game Awards 2016, så det här är inget nytt fenomen.
Det blir så konstigt med DLC inblandat i "vanliga" kategorier.
Hur omfattande måste de vara? Om ett "gammalt" spel får en ny karaktär som alla älskar att spela med, kan det då nomineras till årets spel?
Nej, håll dessa saker i en egen kategori eller i "best ongoing game" (där vissa expansioner verkar hamna).
Jag tänker såhär, om nya spel förlorar mot en expansion - ja då var de nog inte värdiga vinnare ändå. Däremot kan det bli en fråga om hur stor expansionen bör vara för att få vara med.
Det bästa från spelåret bör tas med eftersom det ändå i slutändan handlar om att hylla det som varit bra.
Nej, tycker inte DLC kvalificerar sig som ett helt eget spel då det är tillägg till ett befintligt. Däremot håller jag med om att det borde finnas en kategori för bästa DLC och att de förtjänar att lyftas i sig. Annars blir det lite som att först utse The Sims till bästa spel och året efter Cats & Dogs-expansionen (eller whatnot) som expansion också till årets spel. Känns fel.
Varför kan inte ett DLC bli årets spel på tanke, att det var mycket bättre än många hela spel som släpps helt oklara och är dåliga.
För min del är det ett nej av 2 enligt mig väsentliga anledningar.
1. Om det inte är ett fristående spel utan kräver tidigare spel så är det inte ett nytt spel.
2. Det finns redan en kategori för DLC/Nytt innehåll till redan existerande spel.
Samma sak borde ske för Remasters/Remakes, det är inget nytt i sig och borde därav ha en egen kategori med tanka på hur många det kommer varje år nu.
Som jag ser det:
Expansioner = Nej. Möjligen om det är helt fristående expansioner, men inte annars. Bättre med egen kategori för expansioner/tillägg.
Remasters = Jättenej.
Remakes = Om de är omgjorda från grunden, ja. (Silent Hill 2 skulle kvala in, tycker jag, precis som en ny inspelning av en film kan vinna en Oscar).
Som jag ser det:
Expansioner = Nej. Möjligen om det är helt fristående expansioner, men inte annars. Bättre med egen kategori för expansioner/tillägg.
Remasters = Jättenej.
Remakes = Om de är omgjorda från grunden, ja. (Silent Hill 2 skulle kvala in, tycker jag, precis som en ny inspelning av en film kan vinna en Oscar).
Tack för facit. Nu skickar vi det till Geoff.
Din vänliga kvartersrecensent.
Om typ NHL 2024 kan bli årets spel så kan en expansion (om den är tillräkligt "matig") bli det.
Remakes? Ja, om de ändrar något fundamentalt som t.e.x kameran och nytt innehåll i Silent Hill 2. Demon Souls remake däremot är för trogen originalet för att kunna räknas IMO då det till och med kör samma underliggande kod för spelmekaniken.
Remasters däremot är ett fett nej från min sida.
Som jag ser det:
Remasters = Jättenej.
Detta!
Håller med till 100%
Klart det kan; det finns ingen som toppar det.
Det här är flyttande av målstolparna för att skohorna in en populär expansion för GOTY. Den debatt som redan startat kommer innebära att oavsett om Erdtree vinner så kommer det alltid vara ifrågasatt och väldigt många kommer istället se #2 som vinnare. Helt enkelt för att det inte är ett fristående spel.
Om 8 timmar Astro Bot kan tävla om årets spel kan ju självklart 60 timmar Shadow of the Erdtree vara med.
Så en 3+ timmar lång film borde ha större chans att vinna priser än en film som är 85 minuter?
En bok som är 1000 sidor borde ha större chans än en bok som är 200 sidor?
Så en 3+ timmar lång film borde ha större chans att vinna priser än en film som är 85 minuter?
Det är en bra poäng, även om jag själv nog tycker att Shadow of the Erdtree bör kunna vinna årets spel då det helt klart är något utöver det vanliga när det kommer till DLC/expansioner, men vart ska man dra gränsen?
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Spel under 10 timmar kan istället förpassas till en kategori som korta spel/demos. Lite som hur en kortfilm aldrig är med och tävlar om Best Picture. Dags för någon sorts standard istället för att blint hylla spel som tar slut innan de börjat.
Om typ NHL 2024 kan bli årets spel så kan en expansion (om den är tillräkligt "matig") bli det.
Fast det är ju inte samma sak. Du behöver inte köpa NHL 2023 för att spela NHL 2024. Dvs NHL 2024 är ett nytt spel.
Shadow of the erdtree är INTE ett (nytt) spel, det är en expansion av ett befintligt spel, så om det är något som ska tävla om GOTY (igen) är det elden ring. Det kan däremot tävla i expansion of the year.
Så din jämförelse är inte särskilt vettig.