Playstation 5 Pro

Medlem

När man listar ”storleken” som ett plus vet man hur meningslös den är😂 Finns det verkligen INGET annat som var bra med den jämfört mot originalet?

Redaktör
Skrivet av McRaoul:

När man listar ”storleken” som ett plus vet man hur meningslös den är😂 Finns det verkligen INGET annat som var bra med den jämfört mot originalet?

Jo så klart, men man brukar skriva in lite blandade grejer som plus och minus. Kunde ha lagt in t.ex. PSSR, som är en riktigt bra grej, men det avhandlas bättre i texten och ingår lite i första plusset.

signatur
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

inte kan jag vara ensam om att en ny dator för några tusen till är värt bra mkt mer än en begränsad playstation 5?

Fast vissa vill ju inte ha en dator och tangentbord mus på TV-bänken som måste uppdateras hit o dit. En konsol är en pryl för oss som vill ha ett bekymmerslöst enkelt och smidig upplevelse, som uppdaterar sig automatiskt i bakgrunden mm.

Inte heller länge sedan grabben startade upp sin PC och fick en 60gb Fortnite uppdatering som tog typ 3 timmar, PS5an hade uppdaterat sig automatiskt på natten, smidigt och bra.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Känns onödig och snordyr. Får se vad nästa generation har att erbjuda istället. Zen 3 kan man väl räkna med iaf.

KoP
Medlem

Dessa mellankonsoler känns hyffsat meningslösa. Känns inte som att det är en skrikande efterfrågan på dem och ingen hade nog saknat dem om dom aldrig hade kommit ut på marknaden. 🤔

Redaktör
Skrivet av KoP:

Dessa mellankonsoler känns hyffsat meningslösa. Känns inte som att det är en skrikande efterfrågan på dem och ingen hade nog saknat dem om dom aldrig hade kommit ut på marknaden. 🤔

PS4 Pro sålde väl 20 miljoner rller vad det var. Men den kändes som en rejäl uppgradering och kostade en spottstyver i jämförelse.

signatur
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

inte kan jag vara ensam om att en ny dator för några tusen till är värt bra mkt mer än en begränsad playstation 5?

Så sant, så sant.

Medlem

Haha att en konsol skulle vara för finsmakare är bland det dummaste jag läst på ett tag

Redaktör
Skrivet av noreason:

Haha att en konsol skulle vara för finsmakare är bland det dummaste jag läst på ett tag

Vi behöver inte göra tävling om bästa spelplattformen av det här. Alla har sin smak.

signatur
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Som hittat!

https://attic.sh/wy59ajmj8yrqoernot3kca7vrntr

Playstation 5 Pro
-
knappt märkbar prestandaökning
-
kostar 10 jävla lax

Gissar på att du inte äger en, för skillnad är det

Medlem
Skrivet av Samus:

Gissar på att du inte äger en, för skillnad är det

Det stämmer. Det senaste vi har hemma är PS4. Jag hade hoppats på en prissänkning av PS5 Standard iom PS5 Pro, men icke! Klart är det skillnad på standard och Pro men inte skillnad nog för 5000 kr.

Mitt pristak är 4000 kr (PS5 digital). Det lär tyvärr dröja ett tag till. Sen gapar inte ungarna efter en PS5:a heller. Det är mest jag som vill ha den som en sekundär spelenhet.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Fick hem min PRO igår men blev lite smått besviken när jag startade upp Baldurs Gate och tog bort Performance Mode för att kunna njuta icke uppskalad 4K i 60FPS men lik förbannat med PRO versionen som var de 30 fps och man fick ont i ögonen.

Men jag kanske fattar fel vad konsolen ska klara av.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Fick hem min PRO igår men blev lite smått besviken när jag startade upp Baldurs Gate och tog bort Performance Mode för att kunna njuta icke uppskalad 4K i 60FPS men lik förbannat med PRO versionen som var de 30 fps och man fick ont i ögonen.

Men jag kanske fattar fel vad konsolen ska klara av.

https://x.com/baldursgate3/status/1854534302928715834?t=1tCyY...

Man behöver välja:
60 FPS eller 4K native

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Second hand-marknaden är hemsk. Tyvärr är det många som har högre smärtgräns när det kommer till priset. PS5 går sällan eller aldrig för 4000 kr.

Jo, tyvärr överlag är folk villiga att betala grova överpriser för andrahandsprodukter, även om den är ny.

Däremot så är ju priset ändå rimligt. Vi snackar en komplett konsol med en handkontroll samt OS, och det har ju varit multipla artiklar över halva internet om att en motsvarande PC kostar i ungefär samma region, men då ofta utan OS och handkontroll.

Sen är ju frågan om PRO är värd sina pengar. Jag skulle säga att det största problemet för mig är att uppgraderingen av SSD var onödig. jag hade hellre tagit 1TB disk och sen skivläsare för 10500:-, då hade det inte varit några konstigheter.
Så skulle säga att det huvusakliga problemet för mig med prissättningen av PRO är att diskläsaren drar upp totalen till 12k.

En annan spännade sak är ju att folk har väldigt mycket åsikter om vad konsolen kostar, men det är inte i närheten av samma skrik över vad spelen kostar. Men det är klart, många kanske kör disc fortfarande och väntar in reor?

För handlar man nya spel till fullpris i den digitala butiken så tar det ju inte mer än cirkus 8 spel innan man är uppe i vad en PS5 Digital kostar...

Medlem

PRO är nog den första Playstation-enhet jag kommer hoppa över att köpa.

Känner ingen motivation. Kan också bero på att vuxenlivet gör att man loggar mindre timmar framför tv-spel.

Hade priset varit som vad en vanlig PS5:a kostade när den lanserades för 4 år sen så hade det varit mer intressant.

Känns ändå som tekniken planar ut. Jämför det med digitalkamerorna där man insett att över 50 mpix behövs i princip aldrig. Och skulle man behöva det så finns det kompetenta mjukvaru-uppskalare att göra det med.

Medlem

Toppen, Tack snälla för info.

/Rydell

Medlem
Skrivet av B-main:

PRO är nog den första Playstation-enhet jag kommer hoppa över att köpa.

Känner ingen motivation. Kan också bero på att vuxenlivet gör att man loggar mindre timmar framför tv-spel.

Hade priset varit som vad en vanlig PS5:a kostade när den lanserades för 4 år sen så hade det varit mer intressant.

Känns ändå som tekniken planar ut. Jämför det med digitalkamerorna där man insett att över 50 mpix behövs i princip aldrig. Och skulle man behöva det så finns det kompetenta mjukvaru-uppskalare att göra det med.

Förstår hur du känner.

Jag tänker dock mer som att man bara lever en gång. TV-spel är min enda hobby, sänker inte pengar i något annat öht. Så även om det blir 12k (sen kan jag säkert kränga den gamla för 4k), då snackar vi 8000:- utspritt på kanske 4 års livslängd för PS5 Pro tills 6:an kommer. 2000:- per år på ens primära hobby är inte supermycket stålar. Det är iaf så jag motiverar uppgraderingen.

Medlem
Skrivet av whoo:

Förstår hur du känner.

Jag tänker dock mer som att man bara lever en gång. TV-spel är min enda hobby, sänker inte pengar i något annat öht. Så även om det blir 12k (sen kan jag säkert kränga den gamla för 4k), då snackar vi 8000:- utspritt på kanske 4 års livslängd för PS5 Pro tills 6:an kommer. 2000:- per år på ens primära hobby är inte supermycket stålar. Det är iaf så jag motiverar uppgraderingen.

Precis och med tanke på hur många timar man kommer använda den kommande år så är det en liten kostnad för en hobby. Bara att stå över två krogrundor varje år så har man räknat hem kostnaden.

Tycker denna PRO nästan är mer värd än PS4 PRO då det är så många spel som går lite halvknackigt med fps dropps, nu får man den extra fps prestandan som saknades i alla spel.

Och utöver det får man PRO läge med pssr extra ray tracing i troligtvis alla kommande AAA spel samt flera spel som redan släppts.

Ni som gnäller på att man inte kan se någon skillnad bör kolla videos på Final Fantacy Rebirth tex där ser man vilken skillnad det gör.

Sen är det så klart svårt att visa på video hur känslan förbättras av en fps boost.

Men det är väl samma som när dom jämför nya svindyra GPUs och på YouTube ser man ingen skillnad bara att det står tex 127 fps på ena kortet och 145 på det andra nyare kortet.

Också svårt att se skillnader på YouTubes komprimerade videos, tyckte forbidden west såg tråkigt ut med dålig grafik, men det var något helt annat när jag startade spelet hemma på min OLED tv.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det stämmer. Det senaste vi har hemma är PS4. Jag hade hoppats på en prissänkning av PS5 Standard iom PS5 Pro, men icke! Klart är det skillnad på standard och Pro men inte skillnad nog för 5000 kr.

Mitt pristak är 4000 kr (PS5 digital). Det lär tyvärr dröja ett tag till. Sen gapar inte ungarna efter en PS5:a heller. Det är mest jag som vill ha den som en sekundär spelenhet.

De var nedsatta nyligen som du också vet om, PS4 kunde bytas in via exempelvis Amazon för en ganska fin peng och skulle då gått ner under din smärtgräns.

Det är en stor skillnad men självklart inget man måste ha. Sen har vi en kombo av stinkande ekonomi samtidigt och fuleri från Sony gällande stativ mm. Förstår helt vad du menar och alla priser har trissats upp rejält, bara titta på Switchen med. Endast Xboxen som hållit en rimlig nivå sedan lansering, annars har man inte varit med om att konsoler blivit dyrare med tiden.

Sitter också på en del PS4 lir som nu kan skalas upp litegrann iaf! Men det är kul att kräma flyt i nyare spel.

Precis som nuvarande PS5or så kommer jag nog sälja av Pron vid senare tillfälle. Sedan har jag prismatchat allt och sparat nästan tusen kronor hittills, även diskläsaren var värt det då jag sparat runt två tusen bara på spel.

Medlem

Jag har väldigt svårt att motivera den extra kostnaden för den relativt ”lilla” boosten. För det priset tycker jag absolut att disc samt stativ ska ingå. Riktigt snålt faktiskt.

Förstår såklart samtidigt dom som köper. Hobbys är hobbys.

Får se om jag kan hålla mig när nya GTA släpps. Rullar det endast i 30fps ( vilket låter otroligt ) så blir det säkerligen ett köp… tyvärr 😅

Skrivet av whoo:

Förstår hur du känner.

Samma här. Spelar uteslutande på konsol och har det som hobby. Så för mig kändes det värt att köpa en Pro. Verkar som många tror att det är en ny generation också, vilket det ju inte är. Bara bättre än vanliga PS5 på en rad punkter.

signatur

00:00:02:42

12
Skriv svar