Tidernas bästa konsol – semifinaler

Medlem

Sjukt svårt att välja.
Alla 4 är värdiga vinnare helt klart.
Min lista är
1. PS1
2. NES
3. PS2
4. SNES

Även om NES var min första och jag spelade så många timmar NES både på den konsolen och sen PSP emulerat samt NES mini så är PS1 den som stod up för mig.
Här var nog där jag klarade spel på riktigt och har minnen av spel som jag nästan än idag anser är bland det bästa någonsin (nostalgi). PS2 fortsatte resan sen med fler och bättre spel. SNES älskade jag men ägde den aldrig själv så därav den hamnar längre ner på listan.

Har dock en idag som jag köpte för drygt 20 år sedan, bara av den enkla anledningen att jag aldrig ägde den så ville ha en.


signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

NES och SNES i finalen, helt enligt förväntan.

Medlem

Skillnaden mellan Ps1 och N64 förutom grafiken, är ju laddtiderna, de va ju som dag och natt.

Ps2 omhade också laddtider, om än mycket kortare.

Helt galet när man tänker efter, man hann ju fika mellan laddtiderna förr i tiden 🧐

Medlem

Spel till SNES har åldrats med värdighet, det har inte spel till Playstation. Och när lasern bryter ihop så tuffar en SNES vidare utan att klaga.

Medlem
Skrivet av Emblaz:

Spel till SNES har åldrats med värdighet, det har inte spel till Playstation. Och när lasern bryter ihop så tuffar en SNES vidare utan att klaga.

Snes är väll den konsol som åldrats bäst, väldigt många Nes spel har inte heller åldrats bra.

Medlem

Då jag aldrig själv ägde någon av PS versionerna när de kom så är det svårt att ens ta med dem i ekvationen; det är tillräckligt svårt att kora en vinnare mellan NES & SNES.
Trots det så ser jag ändå NES som konsolernas moder…enheten som på allvar tog de digitala spelen till folkhemmet. Det går bara inte att konkurrera emot. Alla som har kommit efter har såklart haft bättre prestanda etc, men NES definierade min barndom, så för mig finns det bara en vinnare.

Andraplatsen kan man ju däremot spekulera i…även ifall det naturligtvis är SNES 🧐😂

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Skillnaden mellan Ps1 och N64 förutom grafiken, är ju laddtiderna, de va ju som dag och natt.

Ps2 omhade också laddtider, om än mycket kortare.

Helt galet när man tänker efter, man hann ju fika mellan laddtiderna förr i tiden 🧐

Det var inte så illa och ärligt talat inte lika illa som när spel till PS4 behövde ladda hem uppdateringar och installeras. Då kunde man ibland VERKLIGEN gå och laga en hel middag under tiden.

Skrivet av Emblaz:

Spel till SNES har åldrats med värdighet, det har inte spel till Playstation. Och när lasern bryter ihop så tuffar en SNES vidare utan att klaga.

Åh, jag vet inte. Tycker nog att spel som Castlevania: Symphony of the Night, Parappa the Rapper och de första Grand Theft Auto har åldrats väldigt bra, men även spel som Tekken 3 och Soul Blade har åldrats förvånansvärt bra och är mycket skoj att spela än idag.

Att den fysiska konsolen inte är lika hållbar som en SNES kan jag inte säga emot däremot. Sedan årtionden tillbaka spelar jag PS1-spel på en PS2 Slim.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Daz
Medlem

Jag la en röst på SNES som är min favorit. (Även fast jag växte upp med NES så var det med SNES som jag tyckte spelen blev riktigt bra).

Fick fundera länge och väl på den andra kampen. Jag hade spelat Pacman på någon konsoll tidigare. Men efter det så kom NES och spelandet föddes på allvar. Så om jag värderar nostalgi och vad NES betytt för spelandet historiskt högst så vinner NES.

Playstation 2 har många bra spel. Jag sätter mig hellre och spelar ett Playstation 2 spel än att jag startar upp NES och spelar något på den konsollen. Så jag tycker det finns många fler bra spel på Playstation 2 än NES.

Rösten föll i slutändan på Playstation 2 pga spelen. Hade jag vägt konsollernas betydelse högst så hade jag röstat NES. Men jag värderar som sagt var spel högst och där vinner PS2 kampen mot NES.

Får se om det blir SNES och Playstation 2 i final eller om medlemmarna på FZ röstar annorlunda.

Skribent

All makt åt Playstation, vår befriare.

Medlem

Alla semifinalister är bra konsoler och är värda sin plats, men ingen av dem kan slå känslan som NES gav när den var ny. Det var en helt magisk konsol när den släpptes.

Medlem

Inget slår upplevelserna jag hade med Playstation- och Playstation 2-spel. Så PS2 är tidernas bästa konsol. Det var där jag först fick uppleva Resident Evil, Resident Evil 2, Tomb Raider, Silent Hill, Dino Crisis, Ape Escape, Metal Gear Solid, Spyro the Dragon, Overblood, Broken Sword 1 och 2, Soul Reaver, Worms Armageddon, Tombi, Oddworld Abe's Oddysee, Persona 4, Dragon Quest 8, Ico, Metal Gear Solid 2, GTA Vice City, GTA San Andreas, Silent Hill 2, SOS The Final Escape, Burnout 3, Resident Evil 4, God of War, Canis Canem Edit, Fahrenheit, Ratchet and Clank, Gregory Horrow Show, Shadow of the Colossus, Ghosthunter, Psychonauts, Shin Megami Tensei 3 Nocturne, Half-Life.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nej. Inget slår upplevelserna jag hade med Playstation- och Playstation 2-spel. Så PS2 är tidernas bästa konsol.

Nintendo gick så Sony kunde springa. Snes förtjänar förstaplatsen.

Medlem

Som många sagt, så är alla 4 värdiga top platsen imo. Men personligen ägde jag bara NES och PS1 jag skippade konsolerna emellan och efter för PC ^^

Med det sagt vart jag lite förvånad över hur mycket SNES vann över PS1. Jag trodde det skulle vara stenhård kamp med inte mera än några procent åt den ena hållet.

Medlem

Hade veckan innan jul 1989 feber i en hel vecka av förväntan för att en NES skulle finnas under julgranen. Till slut vågade inte mina föräldrar vänta längre då febern bara steg. Så på kvällen innan julafton stod den där, Nintendo, NES och glittrade och vibrerade i sin svarta låda. Med två förväntansfulla föräldrar och en lyrisk mig. Glömmer aldrig den kvällen.

SNES och PS1 var båda fantastiska konsoler, men NES är något helt annat. Ett unikum. Alla sorters konsoler hette sen i många år "Nintendo" i folkmun. Oavsett vad det var för utgivare. Nintendo var vedertaget som uttryck. (Antar att Playstation kanske axlat den manteln på senare år?)


signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem

Kan vi då i framtida diskussioner vara överens om att när man pratar om något som den/det "bästa" då menar vi egentligen vad vi har störst känslomässigt och nostalgisk anknytning till? 😁


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Kan vi då i framtida diskussioner vara överens om att när man pratar om något som den/det "bästa" då menar vi egentligen vad vi har störst känslomässigt och nostalgisk anknytning till? 😁

Så är det. Spelar många bra spel nu men det känns inte som det gjorde för 20-25 år sen när jag för första gången spelade Resident Evil, Silent Hill, Quake, Tomb Raider, Ape Escape, Spyro the Dragon, Metal Gear Solid, Ico, GTA Vice City, GTA San Andreas, Shenmue.
Samma med filmer och musik som jag fick uppleva för första gången för längesen. Inget som kommer nu slår det jag fick uppleva då. Som när jag såg Star Wars-trilogin, Karate Kid, E.T., Die Hard, Ghostbusters, Alien, Aliens, Indiana Jones och de fördömdas tempel, Terminator 1 och 2, Blade Runner. Eller hörde Prince, Toto, ZZ Top, Michael Jackson, Dan Reed Network, Prefab Sprout, Madonna, Rage Against The Machine, Helmet, Red Hot Chili Peppers, NIN, Faith No More, Dream Theater, Magnum.

Medlem
Skrivet av doversund:

Kan vi då i framtida diskussioner vara överens om att när man pratar om något som den/det "bästa" då menar vi egentligen vad vi har störst känslomässigt och nostalgisk anknytning till? 😁

Inte nödvändigtvis. Några av de bästa, roligaste 2D plattformsspelen och plattformsactionspelen kom till SNES. Super Mario World, Yoshi's Island, Donkey Kong Country 1, 2, 3, Mega Man X1, X2, X3, Super Castlevania IV etc. SNES var den sista Nintendo-konsolen med riktiga ljuspistolspel för den som gillar sånt. Och har något 2D J-RPG efter SNES-tiden någonsin kommit i närheten av Chrono Trigger? Och jag har själv ingen direkt nostalgi till många av de här spelen. Jag började inte spela SNES på allvar förrän långt in på 2000-talet och upptäckte först då alla de här spelen. Så beroende på vad för genre eller genrer man gillar menar jag att man i högsta grad kan argumentera för att SNES är "bäst" av andra anledningar än känslomässig anknytning och nostalgi.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Min egen ranking av de fyra i toppen här hade förresten varit

1. SNES
2. PlayStation
3. NES
4. PS2


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Synd. Har inga barndomsminnen av någon av konsolerna.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Synd. Har inga barndomsminnen av någon av konsolerna.

Du ha NES att tacka att du har minnen av spelkonsoller typ.

Medlem

NES vs SNES i finalen? Tävlingen känns riggad jag lägger ner min röst här 😅 Vi vet alla att Xbox med flaggskeppet Halo är den riktiga vinnaren 😎 Räknas inte nostalgi så är det PS4 som vinner 💪

Medlem

Alla vet att PS2 är tidernas bästa. Garanterar att de som satt med NES och SNES sneglade avundsjukt på oss som spelade Resident Evil och San Andreas.
Det är därför som den är den mest sålda genom tiderna.

Medlem

Man kan väl i alla fall konstatera att den bästa sammanhängande tiden för TV-spel var från NES till PS2, med SNES och PS1 däremellan då, åren 1986-2006 ungefär. Det var den verkliga gyllene eran.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

NES över PS2 är såklart rent trams.

Medlem
Skrivet av icecold:

Du ha NES att tacka att du har minnen av spelkonsoller typ.

Så kan det ju vara men det ändrar ju inte det faktum att jag inte har några känslor för varken NES eller SNES


signatur

PSN: OAKTHYR

Fyfan vad man saknar dessa tider då det bara var o slänga in kassetten/skivan och börja lira. Inga installationer, nedladdningar, patchar, DLC/mikrotransaktioner ja inget online fokus överhuvudtaget!

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Inte nödvändigtvis. Några av de bästa, roligaste 2D plattformsspelen och plattformsactionspelen kom till SNES. Super Mario World, Yoshi's Island, Donkey Kong Country 1, 2, 3, Mega Man X1, X2, X3, Super Castlevania IV etc. SNES var den sista Nintendo-konsolen med riktiga ljuspistolspel för den som gillar sånt. Och har något 2D J-RPG efter SNES-tiden någonsin kommit i närheten av Chrono Trigger? Och jag har själv ingen direkt nostalgi till många av de här spelen. Jag började inte spela SNES på allvar förrän långt in på 2000-talet och upptäckte först då alla de här spelen. Så beroende på vad för genre eller genrer man gillar menar jag att man i högsta grad kan argumentera för att SNES är "bäst" av andra anledningar än känslomässig anknytning och nostalgi.

Jag förstår din poäng, men alla dina exempel är subjektiva, dvs känslomässigt anknytning.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av doversund:

Jag förstår din poäng, men alla dina exempel är subjektiva, dvs känslomässigt anknytning.

Alla vet ju att Sega 32x borde ha vunnit eftersom den var objektivt bättre än SNES...

Medlem
Skrivet av doversund:

Jag förstår din poäng, men alla dina exempel är subjektiva, dvs känslomässigt anknytning.

Jag förstår din poäng, men det där kan man ärligt talat säga om allt i så fall och diskussionen blir helt meningslös. Till exempel: Föredrar du Xbox framför PS för att du tycker bättre om handkontrollen till Xbox? Känslomässigt anknytning! Föredrar du nya spel för att du tycker bättre om öppna världar eller cinematiska äventyr ur tredjeperson än sidoscrollande plattformare? Känslomässigt anknytning!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Fyfan vad man saknar dessa tider då det bara var o slänga in kassetten/skivan och börja lira. Inga installationer, nedladdningar, patchar, DLC/mikrotransaktioner ja inget online fokus överhuvudtaget!

Ja, det var tider det.
Det var bättre förr.

123
Skriv svar