Ny Steam-varning vid spelköp: du köper licens

Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Är det inte samma sak som Steam? Egen launcher och allt?

Ja men när du köper där kan du använda deras egna launcer "GOG Galaxy" eller deras websida. Plus att alla spel du köper är DRM fria och du kan ladda ner alla spel du köper på egen hårddisk. Ingen launcer eller websida behövs. Alltså en offline installer som fungerar var som helst utan att man behöver koppla upp sig på internet. I princip har du tillgång till de spel du köper så länge du äger dom och har dem nerladdade på datorn. Dock tror jag inte GOG kan garantera att spel kommer finnas på deras websida eller launcer för alltid, men så länge du har offline installern kan du spela


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Kul att pirater har mer kontroll över sin mjukvara än betalande kunder

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Var ligger straffet på att pirata en licens? Är det ens brottsligt? Frågar åt en vän.

Den här frågeställningen är jag också intresserad av.
Särskilt när företagen ofta likställer piratverksamhet som stöld av en produkt.
"You wouldn't download a car"

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Nej, han syftar på piratkopiering iomed detta blir lagligt. För man kan inte "stjäla" en license.

När du köper ett spel på Steam, så får du inte spelet, utan du köper rätten till licensen, dvs du får nyttja spelet.

Nu kan man alltså ladda hem spel, pirat, och spela, utan licens helt lagligt.

Frågor på det?!

Eller, kanske om man köpt en licens till ett spel på en plattform. Så borde man rimligen ha rätt att ladda ner spelet från annan plattform och spela det. Och plattformen kan till och med vara en piratsite?
Jag hoppas att det blir rättsligt prövat någon gång i framtiden.

Medlem

Snart på sweclockers, " släpp sargen, du behöver inte äga något spel! "

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Man har ju alltid köpt en licens aldrig något annat, när du köper en film på DVD, Bluray eller ett spel på DVD eller Blueray köper man en licens. Så förstår inte vad ni menar att det skulle var för skillnad i det hela?

Sedan är en licens en egendom som du själv äger enligt Europeisk och Svensk lagstiftning det är inte konstigare än att äga något annat.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Var ligger straffet på att pirata en licens? Är det ens brottsligt? Frågar åt en vän.

Hel omöjligt att piratkopiera i en licens, däremot beror allt på källan du laddar hem från. Är källan laglig så är det inte olagligt, till ex laddar du hem Windows 11 från Microsoft officiella nedladdnings sida så gör du inte något olagligt. Om du sendan använder ett script för att aktivera produkten så är det ändå lagligt då källan som sådan är laglig.
Samma gäller när det kommer till kopiering av allt oavsett vad det är, så länge källan är laglig så får du kopiera och ladda hem hur du vill.

Medlem

Jag hade köpt bilar för över 10.000 kr till Need For Speed: World, som sedan försvann när servrarna stängdes av.
Det kändes lite bortkastat. Hade jag vetat det så skulle jag ju inte köpt några bilar...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

Om vi kan skjuta raketer till månen kan vi lösa det här.

Den där kunde man dra till med när vi diskuterar alla små problem vi har här nere på jorden... 😄


signatur

*hjärtsystemet används ej längre - hjärtana finns endast kvar på konton som redan fått ett*

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag hade köpt bilar för över 10.000 kr till Need For Speed: World, som sedan försvann när servrarna stängdes av.
Det kändes lite bortkastat. Hade jag vetat det så skulle jag ju inte köpt några bilar...

MMO's är ju synnerligen exponerade för detta. Är ju i princip WoW och några till som lever mer än några år ärligt talat.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Kul att pirater har mer kontroll över sin mjukvara än betalande kunder

Stjäl du en bil har du mer kontroll över den än om du leasar en. Stjäl du cd-skivor har du mer kontroll över musikens tillgänglighet än om du streamar via t.ex. Spotify. Hade olaglig verksamhet inte haft några fördelar gentemot laglig dito hade nog inte så många sysslat med det.

Lyssnar själv på Audible varje dag och har varit med om att den sjätte boken i en serie plötsligt försvann p.g.a. licenser efter att jag lyssnat på de fem första vilket givetvis varit frustrerande. Men oavsett vad internet vill lura i en bör man inte låta bekvämligheten av olagligt agerande fresta en till att anse det vara ett bättre alternativ.

Sen är det som sagt lite av en intressant gråzon om man betalat för en licens i en specifik butik en gång och vad som händer om den slutar tillhandahålla produkten.

Medlem
Skrivet av Glöttis:

Trodde man ägde spelet. Tänk om man har 100 000 kr i skins i CS:GO och sedan försvinner dem

Då lär man sig en viktig läxa. Köp inte skins för det är korkat.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Då lär man sig en viktig läxa. Köp inte skins för det är korkat.

Haha, so true 😅👍

Skribent
Skrivet av Glöttis:

Trodde man ägde spelet. Tänk om man har 100 000 kr i skins i CS:GO och sedan försvinner dem

Just det här var en punkt många funderade över inför lanseringen av CS2. Där portade Valve alla skins när CSGO blev CS2 (CSGO är alltså borta från Steam, finns bara CS2).

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Var ligger straffet på att pirata en licens? Är det ens brottsligt? Frågar åt en vän.

Stöld och olovlig kopiering är såklart båda brott, men av helt olika karaktär.

Medlem

En av många anledningar till att jag prioriterar att köpa spel fysiskt och undviker strikt Steam, som ju ofta kräver stt spelen startas i dess launcher, vilket ju innebär att de när som helst kan blockera ens spel. Steam är ju rena döden för konsumenträttigheter.

Skrivet av autograph:

Jag hade köpt bilar för över 10.000 kr till Need For Speed: World, som sedan försvann när servrarna stängdes av.
Det kändes lite bortkastat. Hade jag vetat det så skulle jag ju inte köpt några bilar...

Hahaha, förutsätter förstås att du skämtar

Medlem

Fortfarande ren smörja att kalla något för "köp" som är vekare än "hyr". För hyr måste det åtminstone finnas specifika tidsramar. Vad fan är ett "köp" där äganderätten kan upphöra när som.

Istället för "Köp" borde det stå typ "Införskaffa Bedrägeri Licens", för det är allt man får nu inget mer.

Om spelföretagen nu inte vill att man ska äga något, då ska de jävla svinen inte heller få använda ord som köp alls i butiken.

12
Skriv svar