Uppgift: Utvecklare låg på för att Assassin's Creed Shadows skulle flyttas fram

Robot
Uppgift: Utvecklare låg på för att Assassin's Creed Shadows skulle flyttas fram
Avstängd

Inte för att vara den men tycker det är väldigt opassande som main character och samurai.
Chansen att just välja den karaktären av säkert massvis med andra historiska samuraijer.
Inte för att man kanske bryr sig när man väl spelar men, vad tänkte dom?

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för att vara den men tycker det är väldigt opassande som main character och samurai.
Chansen att just välja den karaktären av säkert massvis med andra historiska samuraijer.

Själv så tänker jag att det är ett spel som ska underhålla, inte utbilda. Jag bryr mig inte om det är en alien som är huvud karaktären. Spel behöver inte vara historiskt korrekt.

Ubisoft brukar släppa ett DLC som kommer med historiskt information. Där kan man börja kritisera om det finns felaktigheter.

Avstängd
Skrivet av jehuty:

Själv så tänker jag att det är ett spel som ska underhålla, inte utbilda. Jag bryr mig inte om det är en alien som är huvud karaktären. Spel behöver inte vara historiskt korrekt.

Ubisoft brukar släppa ett DLC som kommer med historiskt information. Där kan man börja kritisera om det finns felaktigheter.

Nej jag håller inte med.
Spela som samurai i ett spel som ska vara någorlunda "seriöst/verkligt" vill man inte sen att nör personen tar av sig hjälmen är nån grön alien. Passar kanske i rpg typ elderscrolls stil eller nått spacat komiskt.
Jag menar av alla samurajer det finns att välja på så väljer man en afrikan som verkar funnkts på riktigt men inte ens säkert var samuraj?
Vem kom en på tanken, japan måate ha mång historiska samurajer att välja på som säkert går hem mer hos den japanska publiken också. Nån med kultstatus typ.
Jag vet inte, kansle denna Yasuke är populär i japan nån legend?

Det verkar väldigt tramsigt. Var seriös från start.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kan förstå det unika med det hela, att det fanns en Afrikanskt Samurai, jag blev intresserad så fort jag hörde det, men jag tror inte det går att undvika att det hela känns väldigt Amerikanskt, det handlar mer om en Afro-Amerikan än en Afrikan, det känns också väldigt politiskt. Och vad säger man till den Japanska publiken och deras historia som inte får spela en Japan, tjejen är från Japan dock :).

Förresten har du bytt visningsbild?

Avstängd
Skrivet av nils45:

Jag kan förstå det unika med det hela, att det fanns en Afrikanskt Samurai, jag blev intresserad så fort jag hörde det, men jag tror inte det går att undvika att det hela känns väldigt Amerikanskt, det handlar mer om en Afro-Amerikan än en Afrikan, det känns också väldigt politiskt.

Ja det tänkte jag också, personen från spelet ser afro-amerikansk ut och inte afrikansk.

Edit. Ja jag kag har bytt bild. Gammalt favoritspel fick ersättas med nytt favoritspel

signatur

Redaktör
Skrivet av nils45:

Jag förbereder att stämma Molotov för bytet! Blir helt förvirrad.

signatur
Medlem
Skrivet av jehuty:

Spel behöver inte vara historiskt korrekt.

nej, men spel som utger sig för att vara historiskt korrekta bör också vara det.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för att vara den men tycker det är väld7gt opassande sol main character.

Det går rykten om att Ubisoft startade utvecklingen med en etnisk japansk manlig samuraj i huvudrollen men att det ändrades 2020 vid BLM och George Floyd.
Om det är sant eller inte blir nog svårt att verifiera om det inte dyker upp autentiska konceptbilder och förtydligande från folk som jobbat med spelet.
Så det ger ju inget mer till diskussionen än spekulation men samtidigt är det inte helt otroligt att något sådant skulle kunna vara en av anledningarna till valet.

Ubisoft har satt sig själva i en väldigt svår sits.
Vad man än väljer att göra nu finns det ett negativt perspektiv. Hade man från början valt att hålla karaktärerna japanska hade det troligen inte varit lika mycket negativitet inblandat.
Många av besluten Ubisoft tagit omkring Yasuke är väldigt intressanta.
Någon sorts hiphop vid strider.
Skriver åt fel håll på scrolls.
Dreadlocks, vilket skulle kunna vara problematiskt med hjälm.
Negativiteten ökar än mer när Ubisoft stulit emblem de inte haft rätt till att använda.
Rakt av stulit svärdet från Roronoa Zoro i One Piece och använt som reklam.
Skapat figur med en halv torii-gate, vilket associeras med atombombning av Nagasaki.
Ingen eller väldigt dålig förståelse för olika årstider och växtlighet i Japan.
Kinesisk arkitektur.
Det går att fortsätta lista fler problem men det här är några och det är redan för många.
Att huvudpersonen är Yasuke är bara ett av många irritationsmoment folk har med spelet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att en utomstående tar sig in i den strikta och traditionstyngda japanska hierarkin är väl snarare ett så vanligt grepp att det nästan är en trop. Antagligen för att inte tappa publiken i väst. Från Tom Cruise till Blackthorne i Shogun.

Assassins Creed har väl aldrig varit särskilt seriöst utan lättuggat nöje.

Medlem

Jag är emot woke i spel men folk har verkligen hakat upp sig på Yasuke. I detta fall passar han bra in i spelet och jag upplever inte att dom pushar woke. Sen får vi väl se hur wokig den färdiga produkten ser ut. Men Yasuke fanns han på riktigt? Var han samuraj?.. Who cares? Aldrig spelat ett overkligt spel tidigare? Men låter bra att dom får mer tid på sig att polera det måste bli ett slut på trasiga spel.

Redaktör
Skrivet av quadratis:

nej, men spel som utger sig för att vara historiskt korrekta bör också vara det.

Gör Assassin's Creed det?

signatur
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det går rykten om att Ubisoft startade utvecklingen med en etnisk japansk manlig samuraj i huvudrollen men att det ändrades 2020 vid BLM och George Floyd.
Om det är sant eller inte blir nog svårt att verifiera om det inte dyker upp autentiska konceptbilder och förtydligande från folk som jobbat med spelet.
Så det ger ju inget mer till diskussionen än spekulation men samtidigt är det inte helt otroligt att något sådant skulle kunna vara en av anledningarna till valet.

Ubisoft har satt sig själva i en väldigt svår sits.
Vad man än väljer att göra nu finns det ett negativt perspektiv. Hade man från början valt att hålla karaktärerna japanska hade det troligen inte varit lika mycket negativitet inblandat.
Många av besluten Ubisoft tagit omkring Yasuke är väldigt intressanta.
Någon sorts hiphop vid strider.
Skriver åt fel håll på scrolls.
Dreadlocks, vilket skulle kunna vara problematiskt med hjälm.
Negativiteten ökar än mer när Ubisoft stulit emblem de inte haft rätt till att använda.
Rakt av stulit svärdet från Roronoa Zoro i One Piece och använt som reklam.
Skapat figur med en halv torii-gate, vilket associeras med atombombning av Nagasaki.
Ingen eller väldigt dålig förståelse för olika årstider och växtlighet i Japan.
Kinesisk arkitektur.
Det går att fortsätta lista fler problem men det här är några och det är redan för många.
Att huvudpersonen är Yasuke är bara ett av många irritationsmoment folk har med spelet.

Bra att du tar upp många andra saker som skaver, en del verkar tro att det enbart handlar om ena huvudkaraktären när det är ganska många konstiga beslut från Ubisoft. Även det tvivelaktiga beslutet att ta in Sachi Schmidt-Hori som någon form av historiekonsult, väldigt märkligt.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Många av de här invändningarna och problemen med både spel och utvecklare/utgivare som folk säger sig ha kors och tvärs över hela internet, det tror jag till stor del är symtom på en mycket större, utbredd utmattning i konsumentled. Det gäller något så när legitima invändningar, som klumpig kultursymbolik eller upphovsrättsliga gråzoner, men också det där gamla sönderkörda och affektdrivna vevandet som vi alla hört tusen gånger. Det hade gått att se på det här med välvilliga ögon, om publiken bara hade orkat.

När man är trött och less i allmänhet, då blir den där stenen i skon ett så mycket mer graverande problem, trots att det i själva verket är en rätt världslig sak. Alla klagar på allt som går att klaga på, eftersom Ubisofts spel (eller spelen - gäller väl Star Wars Outlaws också, för all del) förkroppsligar en maktlöshet och utmattning inför dyra, bloatade, repetitiva och spelmekanisk stagnerade tredjepersonsactionäventyrsspel. Ubisoft blir lite som nån variant på elefanten i en porslinsaffär fast elefanten är blind också. Hur man än vrider och vänder sig, så blir det fel eftersom man är på fel ställe från första början. Det var liksom inte ännu ett Assassin's Creed som var svaret vi alla ville höra.

Jag vet inte om jag tycker att Ubisoft ska behöva bära hundhuvudet ensamt, men de har i allra högsta grad varit en del av problemet. Sen behöver man inte skriva under på att det är ett problem personligen, det ska man komma ihåg.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Många av de här invändningarna och problemen med både spel och utvecklare/utgivare som folk säger sig ha kors och tvärs över hela internet, det tror jag till stor del är symtom på en mycket större, utbredd utmattning i konsumentled. Det gäller något så när legitima invändningar, som klumpig kultursymbolik eller upphovsrättsliga gråzoner, men också det där gamla sönderkörda och affektdrivna vevandet som vi alla hört tusen gånger. Det hade gått att se på det här med välvilliga ögon, om publiken bara hade orkat.

När man är trött och less i allmänhet, då blir den där stenen i skon ett så mycket mer graverande problem, trots att det i själva verket är en rätt världslig sak. Alla klagar på allt som går att klaga på, eftersom Ubisofts spel (eller spelen - gäller väl Star Wars Outlaws också, för all del) förkroppsligar en maktlöshet och utmattning inför dyra, bloatade, repetitiva och spelmekanisk stagnerade tredjepersonsactionäventyrsspel. Ubisoft blir lite som nån variant på elefanten i en porslinsaffär fast elefanten är blind också. Hur man än vrider och vänder sig, så blir det fel eftersom man är på fel ställe från första början. Det var liksom inte ännu ett Assassin's Creed som var svaret vi alla ville höra.

Jag vet inte om jag tycker att Ubisoft ska behöva bära hundhuvudet ensamt, men de har i allra högsta grad varit en del av problemet. Sen behöver man inte skriva under på att det är ett problem personligen, det ska man komma ihåg.

Jag kan inte läsa detta utan att höra FarbrorBarbro's röst.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

det hade hela tiden varit min uppfattning. gjorde en snabb googling och hittade detta:

det är alltså menat att endast inspireras av verkliga händelser och karaktärer, men det är absolut inte den uppfattningen jag fått som någon som bara ytligt följt detta. uppenbarligen inte alla japaner som beklagat sig om historierevisionism och annat heller.

hela den här röran påminner mig om kontroverserna omkring battlefield 5-släppet.

Medlem

Allt som @jeppe109 listade visar ju bara hur hjärndöda Ubisoft varit och verkar tagit in någons son som går på mellanstadiet som "expert" i japansk historia och kultur. Jag menar, hiphop i AC? Vad är detta, Assassin's Creed: Södertälje eller? Helt sjukt. De har ju absolut inte gjort någon research öht utan bara tagit första bästa Google presenterat (om ens det, Google är inte ens så dåligt), och så har HR dikterat resten för att checka av diversifieringslistan så att de får maximalt med pengar från Blackrock eller nåt. Istället för att göra ett spel som alla ville ha.

Japan, en fantastisk kultur med tiotusentals år av historia, massor med storslagna kejsare, samurajer, sammandrabbningar som är nedtecknade under tusentals år, mytologiska figurer som florerar i deras omfattande historia. Och vad väljer de? En svart man som går runt och mördar japaner till hiphop-musik.

Godnatt.

Hade jag varit Ubisoft så hade jag backat bandet, väntat ett år till innan spelet släppts och fixa spelet. Då kan de iaf rädda en del av anseendet och kanske kursen också. Eller så kan de klappa ihop. Ägarna landar ju mjukt oavsett, likaså alla chefer. Synd bara om utvecklarna men även de är värda en bättre arbetsgivare än Ubisoft vid det här laget. Kan inte vara så motiverande att jobba med en totalt tondöv arbetsgivare och veta att din nästa skapelse får bolaget att konka.

Sorry Ubisoft, som man bäddar får man ligga, och som det verkar för er så blir det uteliggare av dig. Tack iaf för alla bra spel du tidigare gjort. You won't be forgotten, and you won't be missed.

Hoppas bara någon annan kan förvalta varumärkena bättre.

Medlem

Nu har jag inte spelat spelen, men har inte Ubisoft generellt i tidigare Assassins-spel marknadsfört en viss autentisk upplevelse. Tex försökt skapa någorlunda realistiska och tidsenliga miljöer, som att påstå att de exakt försökt avbilda Notre Dame, och tidigare huvudkaraktörer har väl varit från regionen spelet utspelat sig i? Som sagt, har inte spelat spelen, den är bara intrycket jag har fått under åren när jag läst spelnyheter.

Redaktör
Skrivet av WargH:

Nu har jag inte spelat spelen, men har inte Ubisoft generellt i tidigare Assassins-spel marknadsfört en viss autentisk upplevelse. Tex försökt skapa någorlunda realistiska och tidsenliga miljöer, som att påstå att de exakt försökt avbilda Notre Dame, och tidigare huvudkaraktörer har väl varit från regionen spelet utspelat sig i? Som sagt, har inte spelat spelen, den är bara intrycket jag har fått under åren när jag läst spelnyheter.

Jo, det förekommer autentiska inslag, och även historiska personer, och sånt kan ju begränsa hur mycket man kan ta ut svängarna. Men har Ubisoft sagt något om det? Känns inte som att AC är en historiebok.

signatur
Medlem

Skrivet av quadratis:

det hade hela tiden varit min uppfattning. gjorde en snabb googling och hittade detta:

https://i.imgur.com/4JHPf8l.jpeg

det är alltså menat att endast inspireras av verkliga händelser och karaktärer, men det är absolut inte den uppfattningen jag fått som någon som bara ytligt följt detta. uppenbarligen inte alla japaner som beklagat sig om historierevisionism och annat heller.

hela den här röran påminner mig om kontroverserna omkring battlefield 5-släppet.

Nja, under senaste ”inte E3” så sa de att de var stolta över göra bra historiska återgivningar och glada över att det görs så bra så att det till och med använda som undervisning. Inte exakta orden ”historiskt korrekt” men innebörden är den samma. Orkar inte leta fram exakt vilken video det var i.

Sen angående ”alla japaner,” den som använts lite som ett bevis på det är knappast opartisk i frågan, är ex. Ubi arbetare. Väldig värt att läsa det här inlägget på X. Visar japansk gamer som påpekar vem som faktiskt är bakom texten. Går också lätt att kolla likes vs dislikes på Ubis japanska trailers för spelet och se vad de har för åsikter.
Sen är även det här värt att kolla in, fler starka japanska åsikter om ämnet.
Det har gått så långt att frågan kommit ganska högt upp på statlig nivå. Och hur Ubi beskriver hur japansk historia målas upp och Ubisofts uttalande om att de håller sig till historia och kan användas i utbildningssyfte. Just där är de ute på hal is då staten detaljbestämmer alla kursplaner in i minsta detalj samt riktlinjer för utbildningar.
Han som skrev boken om Yasuke ,och även gjort sig själv till en auktoritet på ämnet, har fått all sin forskning, även boken, raderad från Nihon Universitys register samt blivit av med jobbet då hans forskning om det knappt är baserad på fakta och mycket är hans egna antaganden. Samt att han skrev en version på japanska som ska va hyfsat korrekt men en på engelska som är väldigt annorlunda och räknas innehålla men hel del felaktigheter, något många japaner var helt omedvetna om fram tills nu när AC satte strålkastaren på det.

Så nog är det en grej i Japan ändå.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är väl snarare en klassisk grej att göra? En utomstående som ska försöka förstå ett komplext samhälle ger spelet (eller filmen, eller boken, etc.) en bra ingång att även förklara det för spelaren (tittaren, läsaren).

Förstår verkligen inte varför allt "måste" bli kontroverser (eller jo, blir ju inga klicks utan outrage). Spelet ser ball ut, återstår att se när det släpps.

Medlem

Klart de alltid har varit historiskt korrekta.

Vem kommer inte ihåg flygmaskinen från Assassin's Creed II?
Eller sfinxen i Odysssey?

Och allt annat historiskt korrekt?

Eller för den delen hur man kan hoppa från tiotals meter upp, landa i en höstack, och vara helt ok?
Och hur minnen från ens förfädrar på något sätt finns lagrat?

Måste helt enkelt vara den mest korrekta spelserien någonsin!

Fram till då en svart samurai då, det går ju bara inte. Alls.

Avstängd
Skrivet av rudeboystig:

Det är väl snarare en klassisk grej att göra? En utomstående som ska försöka förstå ett komplext samhälle ger spelet (eller filmen, eller boken, etc.) en bra ingång att även förklara det för spelaren (tittaren, läsaren).

Förstår verkligen inte varför allt "måste" bli kontroverser (eller jo, blir ju inga klicks utan outrage). Spelet ser ball ut, återstår att se när det släpps.

Jag begrep inte vad det är du svarar på?
Varför valde dom en afro-amerikan som samuraj och huvudperson ist för nån av alla andra mer elle mindre kända samurajer i japan

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag begrep inte vad det är du svarar på?
Varför valde dom en afro-amerikan som samuraj och huvudperson ist för nån av alla andra mer elle mindre kända samurajer i japan

Det är ingen afro-amerikan. Vad har fått sig att tro det? De valde en afrikan som levde i Japan under tiden spelet utspelar sig.

Medlem

Jo, det förekommer autentiska inslag, och även historiska personer, och sånt kan ju begränsa hur mycket man kan ta ut svängarna. Men har Ubisoft sagt något om det? Känns inte som att AC är en historiebok.

Det är nog ingen som seriöst påstår att de försöker vara en historiebok, men samtidigt så kan man inte ta ut svängarna för mycket inom vissa parametrar beroende på vilken typ av spel man ger sig in på. Jag säger inte att de har eller inte har gjort det i detta spel, men som jag sa tidigare så säger mig mitt minne att de ändå slog sig lite på brösten förr angående att någorlunda försöka återge en epok i sina äldre spel, men det kan så klart ha ändrats nu. Sen har ju tyvärr denna fråga gällande en svart samuraj kapats av "the culture war" så att ha en vettig diskussion om det hela är svårt. Kanske är det så att högern hakat upp sig på minsta lilla som kan ses som woke, kanske är det så att det finns några aktivister på Ubisoft som väldigt gärna ville hitta en utsäkt att vara inklusiva eller godhetssignalera.

Medlem
Skrivet av quadratis:

Assassins Creed spelen har aldrig utgett sig för att vara historiskt korrekt.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av quadratis:

Skrivet av Vileoxe:

Assassins Creed spelen har aldrig utgett sig för att vara historiskt korrekt.

Precis som Vileoxe skriver så har de aldrig sagt att spelen ska vara historisk korrekta. När varje AC-spel startas står det att det är inspirerat av historisk händelser och karaktärer men också att det är fiktion.

Medlem

Ni verkar inte förstå.. Assassins Creed har alltid utspelat sig i tidsperioder där man är native till miljön. viking, italienare, native american etc .. Det är enligt mig själva charmen och kärnan i spelen.

Om nästa Assassins Creed utspelar sig i Afrika vill jag inte heller då att MC är en vit britt som råkat hamna där.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Det är ingen afro-amerikan. Vad har fått sig att tro det? De valde en afrikan som levde i Japan under tiden spelet utspelar sig.

Skrev tidigare att jag höll med en att det ser mer ut som en afro-amerikan än en afrikan.
Men det är inte vad frågan nu handlade om.

signatur

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Ni verkar inte förstå.. Assassins Creed har alltid utspelat sig i tidsperioder där man är native till miljön. viking, italienare, native american etc .. Det är enligt mig själva charmen och kärnan i spelen.

Om nästa Assassins Creed utspelar sig i Afrika vill jag inte heller då att MC är en vit britt som råkat hamna där.

Du har inte spelat Revelations?

Edit: för att göra det tydligare, I Revelations så spelar man en italienare som springer runt i Konstantinopel. Kan inte komma ihåg någon kritik om man inte spelade en osman...

123
Skriv svar