Dubbla priset på Horizon Zero Dawn – efter remaster-nyheten

Medlem

Jag förstår inte ilskan med att ett av de bästa PlayStation-spelen någonsin höjs med ca 200 kr när det får en märkbart förbättrad version. Vi pratar inte om ett PS Store-släppris på 949 kr när Modern Warfare III (2023) släpptes i Sverige. Vi pratar om ett PS4-spel som har gått upp till runt 400 kr nu när det har fått en remaster. Med tanke på att det är ett av de bästa PlayStation-spelen någonsin är det värt 400.

Medlem

Concordskatten.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Det hade väl varit bättre att begränsa den dealen till de som köpt spelet innan utannonseringen av remastern?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Molotov:

Grattis playstation ägare och detta är tex vad sweclockers redaktör även tycker är bra.
Släpps sargen som han skrev och hoppa in i Sonys digitala monopolbutik, det blir bäst så.

Ja jag tycker det gått åt fel håll sen Emil och Jakob/p slutade. Säger Jonas upp sig kommer jag nog sluta läsa deras tester.
Fz tycker jag däremot lyckats få in folk som är lika bra som de de ersatte.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Jag förstår inte ilskan med att ett av de bästa PlayStation-spelen någonsin höjs med ca 200 kr när det får en märkbart förbättrad version. Vi pratar inte om ett PS Store-släppris på 949 kr när Modern Warfare III (2023) släpptes i Sverige. Vi pratar om ett PS4-spel som har gått upp till runt 400 kr nu när det har fått en remaster. Med tanke på att det är ett av de bästa PlayStation-spelen någonsin är det värt 400.

Varför var det värt mindre tidigare då? Var det sämre då?

Och det är ett ps4 spel som dom höjt priset på. Det är ju bara girigt.
Vill du ha remastern så får du lägga till mer pengar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Bra spel ska få kosta! Jag har inget emot att skaffa ett andra och tredje jobb för att ha råd med en PS5 Pro och de senaste SONY-spelen. Ken Kutaragi hade helt rätt när han hängde upp prislappen på max på PS3:an på den gamla goda tiden. Är väldigt tveksam till spel under 799 kr, kan de verkligen vara nåt att ha? Man får ju vad man betalar för. Visst, förskolan höjer ju lite på ögonbrynen när barnen snubblar runt i snön med foppatofflor på vintern, men ungarna har ändå senaste SONY-spelen hemma.

799 spänn hade inte varit någonting... om spelet hade fungerat vid release! Nu e de flesta spel knappt värt 49:- som i reabacken vid release.


signatur

1# FZ Troll

Skrivet av robbis:

799 spänn hade inte varit någonting... om spelet hade fungerat vid release! Nu e de flesta spel knappt värt 49:- som i reabacken vid release.

😂😂😂 Tragiskt, men ligger en del i det du säger! Åtminstone om vi snackar AAA-spel 🙈

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja jag tycker det gått åt fel håll sen Emil och Jakob/p slutade. Säger Jonas upp sig kommer jag nog sluta läsa deras tester.
Fz tycker jag däremot lyckats få in folk som är lika bra som de de ersatte.

Meh, är ju bara forumet som är bra.

Som vanligt så gäller det att rösta med plånkan.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt med monopol. De som hyllar heldigitala konsoler sparade i alla fall 500kr vid konsolköpet. 👍

Skulle gissa att EU inte kommer gilla Sonys monopol om de t.ex. gör PS6 helt fri från skiva, då lär dom likt apple behöva öppna upp för andra aktörer digitalt. Köper själv majoriteten av spelen på skiva då PSN alltid är dyrare + att man inte får behålla spelen om man flyttar till annat land vilket jag fick lära mig vid flytt från NZ - SWE.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Sniket! Tur att jag redan äger spelet! Men har nyss spelat igenom det så kommer inte ha bråttom med att uppgradera och spela om. Kanske nångång i framtiden, men inte om de höjer priset från hundringen till en Bergman eller mer

Medlem

Haha därför dom drog tillbaka det från Plus

Medlem

Zero Dawn klickade man ju hem gratis på PS Store under pandemin. Tycker givetvis att detta är riktigt ruttet gjort, men för mig är det 100kr för PS5-versionen.

...som jag ironiskt nog redan spelat i 60FPS på PS5 men ändå. Det var riktigt fint med.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Sony har verkligen fallit på listan över spelföretag som jag tycker om. Girigheten blir bara värre och värre

I takt med att de får en allt mer dominerande ställning. För oss gamers är det bäst när de är jämlikt stora.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Det är sjukt äckligt beteende om du frågar mig att höja priset så pass mycke på ett spel som har kostat 219kr länge. Men jag ska inte ljuga jag kommer köpa Horizon Remastered för 100kr för jag äger redan complete edition.

Skrivet av Atilaa:

Känns ganska fult gjort

Skrivet av Mortaigne:

Ganska otrevligt.

Skrivet av SWEBarb:

Riktigt fult av sony.

Om ni var CEO på Sony hur skulle ni göra då istället för att finansiera utvecklingen av denna uppdatering, skulle ni hålla kvar det låga priset och sälja med förlust eller införa reklam eller något annat?

Tycker egentligen att det är ganska rättvist och en sjysst deal. För dom miljontals nya spelare som vuxit upp och börjat spela dom senaste åren får kliva in på full pris precis som vi andra gamlingar som redan spelat det, men vi får förmånen att uppgradera till en billig slant.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

SONY gör fler o fler underliga beslut... Alltid likadant när företaget som leder "försöker" göra goda gärningar...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Sony gör det igen!

Medlem

Inget sug att köra igenom det igen. Jag har inte ens spelat klart tvåan

Medlem

Äsch, vad gnäller folk om? Disc drive är ju onödigt och vi som vill ha det kan ju gott betala 1500:- extra.

Grattis! Det här är ju vad alla Digital-köpare verkar be om

Medlem

Concord... man måste täcka upp för Concord.... 4 miljarder.

Medlem
Skrivet av Crank:

Om ni var CEO på Sony hur skulle ni göra då istället för att finansiera utvecklingen av denna uppdatering, skulle ni hålla kvar det låga priset och sälja med förlust eller införa reklam eller något annat?

Tycker egentligen att det är ganska rättvist och en sjysst deal. För dom miljontals nya spelare som vuxit upp och börjat spela dom senaste åren får kliva in på full pris precis som vi andra gamlingar som redan spelat det, men vi får förmånen att uppgradera till en billig slant.

Om jag i egenskap av VD hade släppt en ganska onödig remaster (då originalet fortfarande är snyggt och rullar i 60fps på PS5 och mer därtill på PC), då hade jag låtit försäljningen förhoppningsvis bekostat spelet. Vilket väl är brukligt, det är så man brukar göra.

"för att finansiera utvecklingen av denna uppdatering"
Jag ställer mig tveksam till att de ska ha höjt priset på originalet för att finansiera remastern, det handlar nog snarare om att få nya spelare att välja den nya remastern istället för att kunna köpa, mer eller mindre, samma spel betydligt billigare. Man tar bort det incitamentet.

Jag känner för övrigt inte till något annat fall där man dubblerat priset på det fortfarande aktuella originalet för att man släpper en remaster.

Jag tycker det är fult! Och jag kommer tyvärr att vara ett del av problemet, och uppmuntra detta beteende, för jag kommer ju att betala för uppgraderingen och den något snyggare grafiken... 😂
Fy fan.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Alla som vill spela spelet har redan köpt det för flera år sen. Kom ut 2017 så vem köper det nu ?

Medlem
Skrivet av submariner:

Alla som vill spela spelet har redan köpt det för flera år sen. Kom ut 2017 så vem köper det nu ?

Ex om du är född 2010 kanske du inte riktigt var rätt målgrupp för spelet, men idag är de personerna 14 år. Speciellt i samband med remasters/remakes kan ju nytt folk få upp ögonen för spelen. Antagligen därför det görs så ofta.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Svårt för dem utan skivläsare. xD

Skrivet av robbis:

799 spänn hade inte varit någonting... om spelet hade fungerat vid release! Nu e de flesta spel knappt värt 49:- som i reabacken vid release.

Det här är kanske nya affärsmodellen. Tänk om de börjar släppa nya AAA spel för 300 kr helt trasiga och när allt är fixat och snyggt, väl fungerande så kan de säljas för 700kr. De som vill ha uppdaterad snygga och stabil patchen får betala 300kr extra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Spelet finns fysiskt för 6-7€ på Ebay och PS5 Uppdateringen är gratis.

Att betala mer i Sonys Digitala Butik är lite stört

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Horizon+Zero+Da...


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

12
Skriv svar