Todd Howard: "Bethesdas spel är oansvarigt stora"

Robot
Todd Howard: "Bethesdas spel är oansvarigt stora"

Men menar att de med Starfield rodde det i hamn.

#Bethesda, #Starfield


Medlem

Vi har nog olika uppfattningar om vad "rodde i hamn" innebär då...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Vi har nog olika uppfattningar om vad "rodde i hamn" innebär då...

"Det fastnade åtminstone inte i development hell".

Medlem

Jag är en av dom få som faktiskt gillade Starfield. nötte det i en hel vecka och fick 100% achievements. Jag tror att med några fixar så kan det vara ett fantastiskt spel. Det mest kritiska enligt mig är att points of interest på planeter måste vara betydligt mer varierande och att spelaren ska belönas rejält för att utforska dom. Kanske kopplat ihop utforskning med basebuilding, om man tar över ett Helium-3 refinery på en planet, varför kan jag inte flytta in 2 arbetare där som nu stadigt ger mig 3 helium-3 per 10 min till min base storage tex.

Gör så och gör materials svåra att få tag på, så man tvingas ta över outposts och factories osv. med ett mega-mål att bygga en rymdstation som blir ens Super base of operations med många belöningar. vettefan flytta in constellation gänget där på rymdbasen då också så man slipper springa storstaden, bara klona deras utrymme fast i basen så dom slipper koda mycket.

Jag tror att ett större mål med alla resurser och intressanta sätt att åstadkomma det målet skulle uppmuntra mycket folk, då basebuilding är ganska meningslöst just nu.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Jag är en av dom få som faktiskt gillade Starfield. nötte det i en hel vecka och fick 100% achievements. Jag tror att med några fixar så kan det vara ett fantastiskt spel. Det mest kritiska enligt mig är att points of interest på planeter måste vara betydligt mer varierande och att spelaren ska belönas rejält för att utforska dom. Kanske kopplat ihop utforskning med basebuilding, om man tar över ett Helium-3 refinery på en planet, varför kan jag inte flytta in 2 arbetare där som nu stadigt ger mig 3 helium-3 per 10 min till min base storage tex.

Gör så och gör materials svåra att få tag på, så man tvingas ta över outposts och factories osv. med ett mega-mål att bygga en rymdstation som blir ens Super base of operations med många belöningar. vettefan flytta in constellation gänget där på rymdbasen då också så man slipper springa storstaden, bara klona deras utrymme fast i basen så dom slipper koda mycket.

Jag tror att ett större mål med alla resurser och intressanta sätt att åstadkomma det målet skulle uppmuntra mycket folk, då basebuilding är ganska meningslöst just nu.

Vi är faktiskt inte så få som gillar det som man tror
Spelet ploppar med jämna mellanrum upp bland dem populäraste spelen på både Xbox och Gamepass.
Just nu uppe bland top 10 på GamePass igen på både PC och Xbox med gårdagens DLC släpp.

Det är nog bara det att alla hatare låter högst på nätet

Nötte själv DLC´n igår och har 4 achievements kvar innan jag kan slänga in lite moddar igen.
Och jag håller med dig ang basbyggen, det skulle behöva utvecklas mer, hade gärna sett att det likt Fallout 4 kunde flytta in folk och att din bas kunde växa till en settlement eller by.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Vi är faktiskt inte så få som gillar det som man tror
Spelet ploppar med jämna mellanrum upp bland dem populäraste spelen på både Xbox och Gamepass.
Just nu uppe bland top 10 på GamePass igen på både PC och Xbox med gårdagens DLC släpp.

Det är nog bara det att alla hatare låter högst på nätet

Nötte själv DLC´n igår och har 4 achievements kvar innan jag kan slänga in lite moddar igen.
Och jag håller med dig ang basbyggen, det skulle behöva utvecklas mer, hade gärna sett att det likt Fallout 4 kunde flytta in folk och att din bas kunde växa till en settlement eller by.

Exakt, spelet är väldigt omtyckt och fick generellt bra betyg. Men det är klart en vattendelare där många hellre hade sett att det bara var ett solsystem tex.

Medlem

Mannen borde sadla om till politiker, allt negativt om deras spel försöker han alltid måla om till något positivt. Dom skulle bara ha gjort elder scrolls 6, deras spelmotor funkar inte till ett rymdspel, det är alldeles för upphackat för att kunna avnjutas som ett äventyrsspel i rymden.

Medlem

Kanske dags att vara lite ansvarig då.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag har haft svinkul med Starfield och dök ner igen igår för Shattered Space och det verkar lovande hittills! Det var ett tag sen jag spelade så det fanns en hel del andra nyheter sen sist (bättre kartor i städerna, markfordon, lite nya quests osv), vilket alltid är välkommet. Starfield var ett av mina GOTY 2023, kul att Shattered Space är mer fokuserat och klassiskt Bethesda, rymden är ju rätt ödslig.

Medlem

Jag hade inte särskilt kul med det. Blev bättre med mods men nej det var mediokert för mig.

Medlem

Hoppas dom gör en no mans sky med många års uppdateringar, då blir det riktigt coolt.

Nu är det helt okey.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Mannen borde sadla om till politiker, allt negativt om deras spel försöker han alltid måla om till något positivt. Dom skulle bara ha gjort elder scrolls 6, deras spelmotor funkar inte till ett rymdspel, det är alldeles för upphackat för att kunna avnjutas som ett äventyrsspel i rymden.

Är lite det som är hans jobb. Hans jobb är inte att vara ekonom, utvecklare eller projektledare, utan han är ansiktet utåt och ska leda bolaget. Hans jobb är att projicera framgång och stabilitet till deras aktieägare. Vilket görs med politik.

Och vad tycker du han ska göra? Säga att spelet är skit? Spelet är inte skit, dock så är det inte lika bra som andra spel de gjort. Stor skillnad.

Och ha inte för stora förhoppningar av TES6 heller då den bygger på samma motor som har patchats och moddats i absurdum sedan Morrowind... Och tyvärr så verkar kunskapen om att bygga en bra story försvunnit från bolaget också vilket är bra viktigare än grafik.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Jag är en av dom få som faktiskt gillade Starfield. nötte det i en hel vecka och fick 100% achievements. Jag tror att med några fixar så kan det vara ett fantastiskt spel. Det mest kritiska enligt mig är att points of interest på planeter måste vara betydligt mer varierande och att spelaren ska belönas rejält för att utforska dom. Kanske kopplat ihop utforskning med basebuilding, om man tar över ett Helium-3 refinery på en planet, varför kan jag inte flytta in 2 arbetare där som nu stadigt ger mig 3 helium-3 per 10 min till min base storage tex.

Gör så och gör materials svåra att få tag på, så man tvingas ta över outposts och factories osv. med ett mega-mål att bygga en rymdstation som blir ens Super base of operations med många belöningar. vettefan flytta in constellation gänget där på rymdbasen då också så man slipper springa storstaden, bara klona deras utrymme fast i basen så dom slipper koda mycket.

Jag tror att ett större mål med alla resurser och intressanta sätt att åstadkomma det målet skulle uppmuntra mycket folk, då basebuilding är ganska meningslöst just nu.

Det skulle behövas en aktiv ekonomi i galaxen. Dvs att skepp man kan möta måste byggas någonstans i en factions shipyards innan de existerar. Samma med vapen och items. De kan bara inte spawnas ur tomma intet. Det kostar då resurser och vips så har vi skapat ett behov som spelaren kan hjälpa till att fylla. Priser behöver då uppdateras dynamiskt beroende på tillgång och efterfrågan. Finns många exempel på gameloops som detta som man kan fixa även med mycket enkla simuleringar i bakgrunden. Det behöver inte vara lika avancerat som i X4: Foundations eller Eve Online.

I dagsläget så är det helt meningslöst att leverera resurser till en shipyard som man producerat i en outpost tex. Det genererar bara pengar, vilket man då redan har i princip obegränsat av när man bygger outposts vilket gör att de inte har någon mening för spelaren eller för universat. resurserna går upp i rök när de är levererade för de används inte till något.

Medlem

Vem kan kräva att man ska ta lilla Toddan seriöst. Han är nog den som är mest partiska person man kan fråga. Det finns ingen anledning att fråga honom den här typen av frågor.

Medlem

För mig är det mer som att de har en chans till. Jag ger dem The Elder Scrolls VI (hoppas man lever tills dess) men om de inte levererar något som är, i minsta fall, mer dynamiskt och större än Skyrim så blir det flopp för hela Bethesda för min del. De får fortsätta utveckla sina spel men jag kommer leta efter någon ny studio som kan bjuda på samma nivå av dynamiska interaktioner med NPC:er.

Det skevaste är nog att det inte känns som att man faktiskt kan rollspela som vem man vill i spelet. Det är sällan jag kör den onda vägen, guilt kills me, men att möjligheten finns gör att jag känner större värde i mina faktiska VAL att inte göra det onda. i Starfield är det liksom... "bli helst inte en onding, för vi orkar inte utveckla saker till det."

Man kan inte ens agera en ordentlig anti-hjälte genom att mörda ägarna till Las Vegas-planeten istället för att utplåna de som rest genom universum eller lämna dem till sitt öde. Just det sistnämnda uppdraget, samt att jag inte kunde ta kål på kriminella arslet som utnyttjade hans säljare och ville "eliminera en" för att han var... odödlig (why???) gjorde mig ganska ilsk. Minns fortfarande hur sjukt det kändes att försöka ha kål på honom första gången, bara för att det slutar med att mellan 5-10 odödliga NPC:er kravlar runt på golvet i butiken och jag kände inte ens igen någon utom honom.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

spelet var la rätt kul dom första 60tim.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Avstängd

Våra spel är *för* stora..

Föga imponerande försök till bortförklaring på vad problemet är.

Testpilot

Kan inte påstå att jag tyckte spelet var stort.
Det innehåll som finns var väl helt okej men resten var ju ganska dåligt genererade planeter med tråkigt innehåll. No mans sky har bättre sådant.
Jag tror de sitter illa till om de skall fortsätta med sin nuvarande spelmotor utan att utveckla moderna funktioner som dagens openworld spel har.

Gen
Medlem
Skrivet av Piigge:

Jag är en av dom få som faktiskt gillade Starfield. nötte det i en hel vecka och fick 100% achievements. Jag tror att med några fixar så kan det vara ett fantastiskt spel. Det mest kritiska enligt mig är att points of interest på planeter måste vara betydligt mer varierande och att spelaren ska belönas rejält för att utforska dom. Kanske kopplat ihop utforskning med basebuilding, om man tar över ett Helium-3 refinery på en planet, varför kan jag inte flytta in 2 arbetare där som nu stadigt ger mig 3 helium-3 per 10 min till min base storage tex.

Gör så och gör materials svåra att få tag på, så man tvingas ta över outposts och factories osv. med ett mega-mål att bygga en rymdstation som blir ens Super base of operations med många belöningar. vettefan flytta in constellation gänget där på rymdbasen då också så man slipper springa storstaden, bara klona deras utrymme fast i basen så dom slipper koda mycket.

Jag tror att ett större mål med alla resurser och intressanta sätt att åstadkomma det målet skulle uppmuntra mycket folk, då basebuilding är ganska meningslöst just nu.

Bara en vecka? Låter som väldigt lite tid Trodde Starfield var ett 100+ timmars spel (med tanke på alla laddningsskärmarna )

Medlem

Tyckte spelet vara bra men var inte riktigt vad jag hade önskat. Lider väl lite av "rymden är jäkligt stor, men det är ändå trångt som fan inne i ISS". Stora ytor, mycket att göra (även om mycket var enformigt) men ändä kändes det aldrig storslaget.

Som efter ett ganska långt uppdrag där jag gjort slut på en hel faktion. Hade väntat mig ett välkomnade likt slutet av Star Wars: A New Hope - men allt jag fick var några klappmongon i en trång korridor som slog ihop händerna taktlöst och krystade fram ett litet "yeahh".


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Han har ju inte fel, är det nåt Bethesda är kända för (förutom buggar) så är det väl löjligt stora världar med otroligt lite innehåll, och det som finns är bristfälligt för Howard lägger hellre pengar på kokain än författare.

Medlem
Skrivet av Gen:

Bara en vecka? Låter som väldigt lite tid Trodde Starfield var ett 100+ timmars spel (med tanke på alla laddningsskärmarna )

Laddningsskärmarna är ändå så pass snabba så dem är ungefär lika som animationerna som gömmer inladdningarna i andra spel

Medlem

Hur är starfield nu för tiden? Bättre än på release?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Han har ju inte fel, är det nåt Bethesda är kända för (förutom buggar) så är det väl löjligt stora världar med otroligt lite innehåll, och det som finns är bristfälligt för Howard lägger hellre pengar på kokain än författare.

Deras Elder Scrolls och Fallout är ju smockfulla med otroligt mycket att göra? Håller med att Starfields planeter inte var deras smartaste drag, men att säga att deras världar inte har innehåll är bara falskt.

Och kom igen...? Ska du bara snacka skit så kanske det är bättre att inte skriva något?

Skrivet av magma:

Hur är starfield nu för tiden? Bättre än på release?

Många uppdateringar med QOL grejer. Kartor i stan, en bil som du kan åka med på planeterna och andra grejer. Skulle säga att om du störde dig på småsaker tidigare så är det bekvämare nu. Är det dom stora sakerna med att exempelvis basbyggande är värdelöst så kanske det finns någon modd för att göra det bättre.

Har inte spelat expansionen än så kan inte uttala mig.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Quality > Quantity.
Föredrar mer linjära ambitiösa spel, gärna bra 8h för pengarna än flum om 100h.
Tycker inledningen på Starfield ser riktigt mysig och snygg ut, samma med flera av inomhus-miljöerna där mycket handarbete gjorts.

Helt annorlunda spel men körde precis igenom Wolfenstein The Old Blood igen, fantastiskt, men tvivlar på att vi får se sånt igen eller ett nytt Evil Within. Indiana Jones kommer ju så det kan bli lovande.

Medlem

Blev nästan imponerad över att personen i fråga slutat leva i en fantasivärld men icke.

Medlem

meh


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är lite det som är hans jobb. Hans jobb är inte att vara ekonom, utvecklare eller projektledare, utan han är ansiktet utåt och ska leda bolaget. Hans jobb är att projicera framgång och stabilitet till deras aktieägare. Vilket görs med politik.

Och vad tycker du han ska göra? Säga att spelet är skit? Spelet är inte skit, dock så är det inte lika bra som andra spel de gjort. Stor skillnad.

Och ha inte för stora förhoppningar av TES6 heller då den bygger på samma motor som har patchats och moddats i absurdum sedan Morrowind... Och tyvärr så verkar kunskapen om att bygga en bra story försvunnit från bolaget också vilket är bra viktigare än grafik.

Fast Skyrim har ju ändå en hyfsat sammanhängande värld. Loading screens för interiörer och grottor gör mig inget, men när man har en cutscene för att ta sig ut i rymden, följt av en loading screen som är följt av mer menyfipplande för att följas av ÄNNU en load screen bara för att komma till rymden UTANFÖR planeten du ska till och därefter en sista loading screen följ av en cutscene när du landar på planeten du skulle till.
Nu är det inte så varje gång du använder fast travel, men ska du besöka en ny planet är det så. HUR I HELA HELVETE GÅR DET IGENOM PLAYTEST?!?!

Medlem

Märkligt verklighetsfrånvänt att han tar upp just Starfield som ett lysande gott exempel på lyckat, med tanke på att det spelet mer än något av deras tidigare spel fått särskilt hård kritik för att bara vara fyllt med massa luft och lite faktiskt innehåll.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Fast Skyrim har ju ändå en hyfsat sammanhängande värld. Loading screens för interiörer och grottor gör mig inget, men när man har en cutscene för att ta sig ut i rymden, följt av en loading screen som är följt av mer menyfipplande för att följas av ÄNNU en load screen bara för att komma till rymden UTANFÖR planeten du ska till och därefter en sista loading screen följ av en cutscene när du landar på planeten du skulle till.
Nu är det inte så varje gång du använder fast travel, men ska du besöka en ny planet är det så. HUR I HELA HELVETE GÅR DET IGENOM PLAYTEST?!?!

Även om jag håller med dig i sak så verkar det inte så illa så att majoriteten av spelarna ratar det totalt. Absolut, finns en högljudd massa som pratar om detta (inklusive mig själv), men majoriteten tjafsar inte om det. Jag har spelat igenom spelet med 100% playthrough och även om jag känner att det kunde gjorts bättre så är det inget jag satt och svor om, utan det var bara nåt man vande sig vid. Det finns andra spel som har bra mer irriterande mekanik som man svurit och irriterat sig på än detta men som ändå har betydligt större spelarbas. Men absolut, det kunde ha gjorts mycket bättre, men det är inget som får majoriteten att sluta spela spelet. Kritiska problemet med Starfield var inte laddningsskärmarna utan att det var en väldigt stor värld med väldigt lite content och halvmesyr till story. Hade storyn varit bättre, basbyggande som betydde nåt öht och mer liv på planeterna (utan massa osynliga väggar) så hade ingen diskuterat laddningsskärmarna öht.

Starfield är en väldigt stor sjö som inte är djupare än att vattnet når upp till fotknölarna. Hade hellre velat de minskade ner det till en damm som man drunknar i :).

Får se hur expansionen är nu, sägs ju den ska vara mycket tightare med story osv så kanske de har lärt sig nåt.

12
Skriv svar