Är Warhammer 40k: Space Marine 2 den episka uppföljaren vi har väntat på i över ett decennium, eller lämnar den oss med en känsla av att något saknas?

Medlem
Är Warhammer 40k: Space Marine 2 den episka uppföljaren vi har väntat på i över ett decennium, eller lämnar den oss med en känsla av att något saknas?

2011 kom Warhammer 40k: Space Marine och över ett decennium senare får vi äntligen sätta tänderna i uppföljaren Warhammer 40k: Space Marine 2.

Space Marine 2 är ett tredjepersonsskjutspel med inslag av hack 'n' slash. Återigen tar du kommandot över Titus och hans team av space marines. För er som undrar vad en space marine är, så är det i princip en genmodifierad människa i en högteknologisk rustning. Detta är precis vad som behövs i en tidsålder där det endast finns krig.

Warhammer 40k har en djup och bred historia med flertalet utomjordiska raser och karaktärer, och det är inte ovanligt att olika historier utspelar sig med århundraden emellan. I just historien om Titus och hans Ultramarines kommer du som spelare tjäna på att spela det första spelet, alternativt läsa om händelserna som leder upp till Space Marine 2. Är det nödvändigt för att uppskatta spelet? Nej, men min uppfattning är att du trots allt får ut mer av detta spel om du har ett visst Warhammer 40k-intresse och kännedom om delar av dess universum.

Historien börjar med att en utomjordisk ras kallad Tyranids invaderar en av människans många planeter/system, och Titus och hans team blir nu åkallade för att stoppa denna invasion. Berättelsen kretsar mycket kring denna invasion innan den får en djupare mening och spelets antagonist presenteras. Min åsikt är att denna antagonist presenteras allt för sent och inte i någon större utsträckning. Att ge sig ut för att stoppa just denne känns lite "meh". Detsamma gäller tyvärr för hela berättelsen. Det känns som en uppgradering av historien i Space Marine 1, men med en liten twist. Det känns därför tråkigt att ha väntat så här länge för att sedan få en ganska medioker historia presenterad för mig.

Något som Space Marine 2 verkligen lyckas med är att vara visuellt och grafiskt riktigt snyggt. Att äntligen få uppleva Warhammer 40k atmosfär och mörka, gotiska stil är mycket tillfredsställande. Att utvecklarnas teknik nu möjliggör hundratals fiender i bild samtidigt gör det extra imponerande. Musiken och ljuden håller också mycket hög kvalitet.

Spelkontrollen är smidig och lätt att vänja sig vid. Efter att ha spelat igenom spelet på en svårighetsgrad upplever jag inte så värst stor skillnad beroende på vilket vapen du väljer, utan du väljer det som passar din spelstil bäst. Möjligen blir detta viktigare på andra svårighetsgrader. Dina kompanjoner styrs av AI, men kan också spelas av vänner om du har tillgång till multiplayer via dator eller PS5. Dock kan du inte spela "splitscreen". Du kan inte heller ge order till dina följeslagare, vilket jag hade uppskattat för att kunna prioritera vissa uppgifter. En sak jag inte riktigt kan bestämma mig för är om det är positivt att du enkelt kan gå rakt igenom dina följeslagare. Å ena sidan riskerar du inte att fastna i ett hörn, men å andra sidan känns banorna tillräckligt stora för att detta inte borde vara ett problem, och det bryter inlevelsen något. Men detta är troligen en smaksak.

På tal om multiplayer fungerar ditt "moderskepp" som en hub där du kan välja att spela spelets olika spellägen. Det finns ett "Player vs Player"-läge och ett "Player vs Environment"-läge, vilket ger spelet viss återspelningsvärde. I dessa lägen kan du låsa upp och ändra kosmetiska detaljer och vissa förmågor. Dessa är tyvärr saknade i "story mode"-läget, vilket jag tycker är synd. Jag hade gärna sett möjligheten att ändra Titus rustning eller förbättra hans förmågor, som bättre närstridsförmåga eller ökad träffsäkerhet/minskad rekyl.

Sammanfattningsvis levererar Space Marine 2 en snygg design med trevlig action, och under mina 7-8 timmar blev det aldrig tråkigt. En bättre berättelse hade dock varit önskvärd, och till exempel tillför bosstriderna inget revolutionerande. Samtidigt kanske man ska vara nöjd med en trevlig upplevelse där du får insupa Warhammer 40k-atmosfären i trivsam sci-fi-action. Tyvärr lämnar Space Marine 2 en känsla av att man vill ha mer.

Warhammer 40k: Space Marine 2
3
Bra
+
Atmosfären
+
Enkel och trevlig action
+
Vackert grafiskt
-
Storyn är ganska fattig
-
Inga uppgraderings möjligheter i storymode läget
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra recension! Kanske att du hade kunnat skriva lite mer om spelmekaniken; för en som inte insatt i spelet hade det hjälpt mig förstå känslan lite bättre. Annars hatten av och roligt med fler medlemsrecensioner på FZ!

Medlem

Tack för din feedback! Du har absolut rätt, såg det med nu att jag skrev mycket lite kring spelmekaniken. :/

Medlem

Jag säger tack och lov att dom inte har en massa uppgraderings och skilltree trams i singelplayer


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Trevligt att se en medlems recension men spelet är Väldigt bra, lätt 4/5.

Storyn är bra men resten av spelet är Episkt snygg och roligt. Så jag kan inte hålla med om den där 3an.

Medlem

Tackar för recernsionen!

”Uppgraderingsmöjligheter” ska faktiskt stå som ett ihopskrivet ord. Likaså storymodeläget, eller kanske med ett bindestreck då ”story” är ett engelskt ord?

Skrivet av Sille:

Trevligt att se en medlems recension men spelet är Väldigt bra, lätt 4/5.

Storyn är bra men resten av spelet är Episkt snygg och roligt. Så jag kan inte hålla med om den där 3an.

Medlemsrecension menar du.
Men nu tycker jag allt man kan vara lite mer förlåtande mot en kommentar till en recension än själva recensionen.

1
Skriv svar