Warhammer 40,000: Space Marine 2
Plattformar: PlayStation 5, Windows, and Xbox Series X /S
Jag har spelat på PC.
Release: 2024-09-09
Knappt en vecka innan spelet kom ut var jag iväg i Skara och provade för första gången på att måla en figur inom Warhammer-världen. En butik där hade så man kunde komma och prova på så jag tog chansen. Jag blev intresserad och köpte med mig ett kit med färg, penslar och figurer. Jag visste att ett nytt spel var på gång men jag kände mig inte helt sugen på att prova på det. Kanske någon gång i framtiden när folk fått testa på det lite och barndomsfelen blivit lösta.
Så utan alltför mycket bakgrund till Warhammers universum var det nu dags att lätta aliens för en kejsare som jag inte kan mycket om!
Titus i full rustning
Ändå satt jag där hela helgen när spelet kom ut och ville inte sluta spela. Betalade alldeles för mycket pengar för det för att få göra det innan alla som inte ville/kunde punga ut en extra slant för att börja tidigare.
Dagen innan hade jag kikat på ett klipp som sammanfattade det första spelet och det är jag glad över. Då fick jag med mig en bra grund för vem jag spelade som.
Titus är grym. Lite för grym. Jag diggade honom. Det första uppdraget när man är en del av Death Watch är min favorit efter det sista uppdraget. För jisses vad brutal man ser ut som Death Watch. Ni kan nog bara ana vad jag siktar på för customization med min Operations/Eternal War-gubbe!
Det första uppdraget lade en hög ribba som inte alltid nåddes upp till i varje uppdrag. Dock börjar det sakta men säkert byggas upp inför de sista uppdragen som får en att känna sig som en av alla Ultramarines.
Jag kan säga att andra uppdraget där man får leka loss med en eldkastare är det tråkigaste uppdraget som finns. Jag har fått genomlida det tre gånger för att få tag i alla dataslates då jag lyckades missa några av dem...
På tal om eldkastare. Vissa vapen kändes överflödiga och tråkiga. Eldkastaren var en av dessa. Plasma Incinerator (och pistol) var också sådana vapen som jag inte riktigt fick kläm på. De har säkert bra användning om man levlar upp dessa i Operations/Eternal War men i storyn kändes de meh.
Skönt att man har två armar att använda till olika vapen
Story blir mer och mer intressant ju längre in man kommer. Samtidigt så vill man ge sina bröder en smäll eller fem ibland när de är korkade, både i cinematicsen men också hur de beter sig som botar i storyn.
Som tur är så kan man få med sig annat löst folk i storyn som spelar ens bröder vilket gör saker och ting lättare.
Utan att gå alltför djupt för att slippa spoilers så tycker jag att storyn växte, likaså ens bröder.
Under storyns gång får man veta att det skickas andra Ultramarines på uppdrag samtidigt som en själv. Dessa kan man spela som under Operations (PvE co-op). Dessa uppdrag tar ca 30min-1h att göra vilket gör att huvudstoryn som är ca 10h lång blir lite längre. Mer kommer framöver om man kikar på deras roadmap vilket jag ser fram emot.
För även om det är gött att slakta fienden om och om igen så blir uppdragen en aning repetativa till slut om man gör dem om och om igen. Här paras man ihopå med andra som vill spela samma uppdrag om man inte redan är i en privat squad.
Photo mode finns och där kan man få till en och annan smickrande bild
Mellan uppdragen hamnar man på sitt skepp där man kan gå runt och utforska lite smått (jag hade gärna sett än mer). Man kan följa några olika livsöden där samt livsöden från planeterna man varit på. Man stöter bland annat på andra Ultramarines som blir dödade. Ens bröder i skeppet sörjer då dessa. Så glöm inte att smyga omkring på skeppet när du kan och utforska det som går och lyssna på konversationerna som uppstår.
Hur är spelet att spela då?
Brutalt
Roligt
Repetativt
Men ack så härligt och medryckande så man inte vill sluta spela i första taget!
När man lär sig att parera, hur vissa fiender attackerar och hur man skuttar undan i sista sekund för att inte bli skadad känner man sig som en kung. Samtidigt tycker jag inte att man ska vara rädd för att hoppa in i en horde av fiender och kötta med sitt melee-vapen. Man är ändå en levande stridsvagn. Min favorit är hammaren för den kan svingas som en stor smörkniv som dödar de mindre fienderna på nolltid som om smöret vore smält.
Fienderna går även att executea. När de börjar blinka rött får man ta sig närmare dem och trycka på rätt knapp (PC och tangentbord E som default) för att Titus ska göra sin grej. Vad hans grej är beror på vilket melee-vapen man använder samt vilken fiende det är.
Vissa mindre fiender sparkar han iväg, andra sliter han i stycken, vissa sliter han bort huvudet på för att nämna några. Jag hade gärna sett några fler olika executions på varje för det blir kaka på kaka på dessa efter en stund.
Glad Titus
Eternal War.
SM2 egna PvP-läge.
Inte min favorit men känns som ett smidigt sätt att levla upp sin gubbe och vapen. Går ändå fortare att spela detta än att gå igenom ett uppdrag i Operations. Jag har spelat dryga tiotalet matcher och tycker att PvE-läget är roligare och mer ös i.
Inte för att det nödvändigtvis är fel på PvP-läget utan för att det inte tilltalar mig.
Det finns tre olika lägen där just nu.
Annihilation som är Team Death Match.
Seize Ground där man ska fånga flera olika punkter på kartan och laget med flest poäng i slutet vinner.
Capture & Control som Seize Ground fast med en enda punkt att kontrollera. En timer tickar ner och laget som "äger" kontrollpunkten när den tickat ner får poängen för den.
Finns även ett läge som kallas för Chaos Space Marines. Man spelar en annorlunda version av sina gubbar som känns som maxade versioner av dem köttar på.
Spelet har för mig flutit på väldigt bra, sen har jag en stark dator också. Det som dock varit irriterande är vissa laddningstider som tar längre tid än vad man önskar. Som jag förstått det som så är dessa än värre på datorer som inte är särskilt starka.
Ibland har man tappat anslutningen till deras servers och då fått spela i Offline-läge.
Det mest irriterande, eller så är jag klappkass på att lista ut hur man skippar det, är att man måste gå igenom varje dialog och cinematic igen när man ska spela ett uppdrag på nytt. Tänker framförallt på huvudstoryn. Jag vill att man kastas in i uppdragets start nere på planeten på direkten. Jag behöver inte drillas av kaptenen igen (som går att skippa) eller lyssna på samtalen med mina bröder (som inte går att skippa...) för femtioelfte gången.
Utöver detta så är det ett riktigt grymt spel som jag ser fram emot fortsättningen på.
Halo kompis!
Bra recension även om jag inte kan hålla med helt.
Tvingade mig att köra ut spelet igår då det ändå var så kort. Min upplevelse var: Frustration och besvikelse.
Frustrerande kontroller. Parry fick jag aldrig någon ordning på. Fiender med avståndsvapen var svåra att hålla reda på. Blev stunlockad gång på gång. Kände mig som en Imperial Guard och inte en Space Marine när jag haltade mig genom på 1 hp genom hela spelet.
Kom för att kötta svärmar med Tyranids, fick bullet sponge Chaos.. igen. Besviken på det.
Bra recension även om jag inte kan hålla med helt.
Tvingade mig att köra ut spelet igår då det ändå var så kort. Min upplevelse var: Frustration och besvikelse.
Frustrerande kontroller. Parry fick jag aldrig någon ordning på. Fiender med avståndsvapen var svåra att hålla reda på. Blev stunlockad gång på gång. Kände mig som en Imperial Guard och inte en Space Marine när jag haltade mig genom på 1 hp genom hela spelet.
Kom för att kötta svärmar med Tyranids, fick bullet sponge Chaos.. igen. Besviken på det.
Kör du på PC?
Jag bytte ut party och stims med varandra. Blev lättare då. Sen lär man sig att parera med tiden även om jag inte är proffs på det.
Håller med om fienden. Jag hade hellre haft bara Tyra oss hela vägen än att det byts ut efter en stund. Bättre med nya fiender via DLC.
Halo kompis!
Kör du på PC?
Jag bytte ut party och stims med varandra. Blev lättare då. Sen lär man sig att parera med tiden även om jag inte är proffs på det.
Japp, pc.
Ah, tycker ju ändå att man borde lärt sig parera efter 8h. Man är ju inte heller helt ovan vid svåra souls-spel, men det här gick fan inte för mig alltså.
Japp, pc.
Ah, tycker ju ändå att man borde lärt sig parera efter 8h. Man är ju inte heller helt ovan vid svåra souls-spel, men det här gick fan inte för mig alltså.
Säker på att du spelar med fencing weapons då? I kampanjen får man inte riktigt välja vad man får men i t.ex. operations så blir det väldigt tydligt att det finns 3 varianter av melee weapons; block, balanced och fencing.
Har du ett vapen med block så kommer du inte kunna göra vanliga parries, du blockar bara istället.
Kör du balanced så KAN du köra parries men fönstret för detta är rätt litet och det garanterar inte att din parry resulterar i en gun strike.
Kör du fencing har du större fönster för parries.
Har själv kört ca 80 timmar vid detta laget varav det mesta av tiden har lagts i Operations med polarna, och personligen rör jag inga melee-vapen som inte har fencing som defense style, eftersom att min spelstil är väldigt baserad på just parries och gun strikes.
Galet roligt spel när man verkligen börjar få kläm på hur det flyter och när man börjar att pusha högre svårighetsgrader, det blir liksom som en dans. Skulle nog våga säga att detta är mitt GOTY än så länge i år (slåss om förstaplatsen med SotE).
Säker på att du spelar med fencing weapons då? I kampanjen får man inte riktigt välja vad man får men i t.ex. operations så blir det väldigt tydligt att det finns 3 varianter av melee weapons; block, balanced och fencing.
Kör du fencing har du större fönster för parries.
Sitter du och säger att jag just kört igenom hela spelet utan att förstå en vital del av mekaniken.
Hade ingen aning om detta. Kanske var för snabb i tutorialen.
Sitter du och säger att jag just kört igenom hela spelet utan att förstå en vital del av mekaniken.
Hade ingen aning om detta. Kanske var för snabb i tutorialen.
Jag vet faktiskt inte om kampanjen säger något om detta, men i operations blev det väldigt tydligt när man sitter och uppgraderar sina vapen där man också kan se dessa statsen för alla vapen.
Frågar här istället då.
Har dom fixat så man kan köra med bots i operations ?????????
Senaste patchen ska ha fixat så man kan ha privata lobbies. Så då borde det gå antar jag?
Halo kompis!
Frågar här istället då.
Har dom fixat så man kan köra med bots i operations ?????????
EDIT: Läste patchnotes där det står följande: "Private mode for Operation mode that gives players ability to play operation alone with bots or alongside one friend without being matchmaked with random players during the mission."
Bra resencion! 4 av 5 är vad jag själv hade gett det. Inte perfekt men ändå sjukt kul.
Själv blev jag frälst av powersword med heavy bolt pistol istället för hammaren . Finns nog inget spel som fått mig att känna mig mer som en spacemarine än detta
Rekommenderar detta spel starkt! For the emperor! Purge the xenos!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!