Tidernas bästa konsol – ny turnering!

Medlem

Allt från Sega plus Neo Geo och Vectrex!

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Rationellt: Xbox Series X
Känslomässigt: Nintendo 64, då det gav mig den första upplevelsen av "riktig" 3D i Super Mario 64.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

CD32?
Inte för att jag tror att den skulle for så många röster.

Jag har en sådan och har spelat väldigt mycket på den. Inte minst kunde man ju enkelt få in flera hundra Amiga 500/1200-spel på en enda CD, fast det kanske inte var helt tillåtet. Men det motsvarar väl lite grand Commodore 64s turbotape på sätt och vis...hur mycket mer sålde inte C=64 på den finessen?

Vidare extraknäckte den som CD-ROM till min Amiga 500, och det gick att koppla in mus och tangentbord. All in all en fantastisk maskin. Men något år för sent, och saknade väl lite FAST-mem och hade gärna fått varit klockad liite högre.

När Amiga CD32 lanserades 1993 hette konkurrenterna SNES, Megadrive och 3D0, typ, och då stod sig ju CD32 rätt bra egentligen. Speciellt som det fanns Deluxe Galaga, och det finns ju ännu ingen konkurrent till just det spelet...

Men ett år senare var ju Commodore/Amiga i konkurs och 1995 hette konkurrenterna Playstation och Sega Saturn, 1996 kom Nintendo 64.

Jag röstade på Nintendo 3DS. Kanske kunde röstat på DS också. Men egentligen ser jag det som att 3DS var den första riktigt bra handhållna konsollen, det kom väldigt många spel till den, och den är byggd fantastiskt. Barnen har spelat 3DS oerhört mycket, den har varit med i båten, bilen, semesterresor, överallt. Fortfarande originalbatteri, inget strul med något.

(Jaja, Atari Lynx var väl iofs bra för sin tid även om den åt batterier)

Medlem

Playstation, Dreamcast, N64, Xbox.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Saknade Vectrex i listan. Kul konsol med sin lite speciella skärm. Den spelade jag ett antal timmar på en gång i tiden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vectrex

Jag med
Vectrex var min första konsol
Den är speciell än idag med sin vector grafik och att man även får med skärmen.
Borde ha varit med.

Medlem

1. Switch
2. Xbox 360
3. Gameboy
4. Snes
5. Game gear

Medlem

Bland bärbara skulle jag säga GBA SP. När det var bärbart på riktigt.

Rog Ally och Steam deck är fan inte bärbara. Bärbart ska få plats i fickan.

Medlem

Trip och jag är pis*ed off! Ingen 3DO med på listan? Pfffft.... 🤪

Medlem
Medlem

NES, SNES, Mega Drive, PS2, Xbox360 och Switch för min del.

Finns ju otroligt många bra men begränsade mig till sex.

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Kyrre:

<Uppladdad bildlänk>

Den snyggaste iaf. Har kvar min Re4 Special Edition.

När jag tänker på det. Ps2, både orginal och slim är också jävligt fina

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Den snyggaste iaf. Har kvar min Re4 Special Edition. <Uppladdad bildlänk>

När jag tänker på det. Ps2, både orginal och slim är också jävligt fina

<Uppladdad bildlänk>

Väldigt fin! Jag hade turen och fick tag i ett helt nytt inplastat Gamecube för ett par år sen kändes häftigt att unboxa en gammal konsol på nytt.

Medlem

SNES ohotad etta för min del.

Sen nästa gång en sådan här lista görs, kör i bokstavsordning?

signatur

IDKFA

Medlem

Switchen har så många gamla klassiker som var favoriter på blandade konsoler att den ramlar in som etta för egen del. Annars är nog SNES högst upp, det blir bara svårt att insistera på att SNES skulle vara bättre när de flesta av mina favoriter är portade till Switchen ändå.

Men var är Symphony of the Night, Konami?!

Medlem

Ps3 utan att blinka med det största utbudet av bra spel!

Medlem

Var är vectrex?

Skrivet av Majorkraft:

Commadore 64 får min röst men den är inte med..

Som andra sagt är Commodore 64 (samt vic-20 och alla amiga modeller...kanske inte cd32 iofs) en hemdator.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Dreamcast, Sega Saturn och Ps1

Medlem

Absolut playstation 1. Tog konsol spelandet in i den moderna tiden 👍

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Utan tvekan Playstation 1. Inte nog med att den gjorde tv-spel till något accepterat och t o m coolt, ingen annan konsol har haft så många bra spel som den. Tv-spelens bästa tid var under PS1-eran. Wipeout, Wipeout 2097, Resident Evil, Resident Evil 2, Twisted Metal 2, Metal Gear Solid, Silent Hill, Xenogears, Final Fantasy VII och IX, Final Fantasy Tactics, Chrono Cross, Castlevania SOTN, Syphon Filter, Gran Turismo, Ridge Racer, Tekken 1 och 3, G Police, Colony Wars, Suikoden 1 och 2, Brave Fencer Musashi, Grandia…. Listan på klassiker är oändlig.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Konsoler åldras som mjölk! Kill your darlings och kväv nostalgin. Jag röstade för PS5. Det är bara det nyaste folk vill spela på, ändå. SNES, NES, SEGA Megadrive, Game Boy, Commodore och Amiga, det var ju helt fantastiska saker - då. De håller inte måttet idag. Lås in det på ett museum, det är inget för idag, de är inte bra längre.

Men så kan man väl inte resonera? Ja, PS5 är rent objektivt bäst för att den är mest avancerad och nyast, men Playstation 1 sett till vad den var så och erbjöd då är den bästa konsolen någonsin. Idag 2024 är den förstås inte bäst eftersom den är en föråldrad konsol med 30 år på nacken. Men sett till vad den erbjöd i spelväg när det begav sig finns det i mitt tycke inget som kan matcha den.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Känns för min del lite mer logisk att ta det i kronologisk ordning.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Hade hellre sett att de hade gjort det som konsoler som "möter" varandra i matcher som onda bossarna fick mötas och röstas till bästa var korad!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hade hellre sett att de hade gjort det som konsoler som "möter" varandra i matcher som onda bossarna fick mötas och röstas till bästa var korad!

Det är väl det som kommer hända?

Medlem

NES
Game Boy
N64
Playstation 2
Xbox 360
Wii
Playstation 4
Switch

Är de som för mig har lämnat störst avtryck efter sig när jag tittar i backspegeln.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Snes vann, tävling avslutad

Qus
Medlem

Min första konsol SNES kommer alltid att ha en speciell plats i hjärtat.

Medlem

Men var är CD-32?

*cries in amiga language*

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

SNES, ohotad etta!

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Men så kan man väl inte resonera? Ja, PS5 är rent objektivt bäst för att den är mest avancerad och nyast, men Playstation 1 sett till vad den var så och erbjöd då är den bästa konsolen någonsin. Idag 2024 är den förstås inte bäst eftersom den är en föråldrad konsol med 30 år på nacken. Men sett till vad den erbjöd i spelväg när det begav sig finns det i mitt tycke inget som kan matcha den.

Ja, jag är med på ditt resonemang - att man beaktar avtrycket som gjorts. Utan PS1 skulle det inte bli någon PS5. Och är verkligen PS5 så nyskapande, om man jämför med Wii, som hade coola kontroller, ståplattor och innovativa spel. Har PS5 verkligen utvecklat spelmediet nämnvärt, eller har den och spelen som hör till framförallt byggt på tidigare upptäckter?

Jag personligen känner att spel är ett sådant medium där saker inte åldras på ett bra sätt. Det är inte som litteratur där jag kan få gåshud av något skrivet för tusen år sen. Det räcker att jag spelar ett 20 år gammalt spel för att jag ska känna mig frustrerad över UI, kontroller, grafik och hur litet och simpelt allting känns. Det finns såklart verkligen spel som klarat tidens tand, men jag tycker de är verkligen få. Jag har gått på några minor senaste åren, och spelat hyllade gamla spel - för första gången. Det är liksom aldrig kul, de var nyskapande och intressanta då, men idag har man byggt vidare på de spelen. Har man inte en personlig, nostalgisk relation till dem så de liksom inte bra. Jag spelade FF VII för ett tag sen. Lite gulligt sådär, men jag tycker nog att det där pixliga spelet hör hemma på Tekniska museet tillsammans med Super Mario Bros och Pong. Det är ju de nya versionerna av spelet som attraherar folk idag, det är dem som folk köper och spelar idag.

Det var inte bättre förr - nuet är tiden då allt händer. Så känner jag iaf, och det är min utgångspunkt när jag bedömer spel och konsoller.

123
Skriv svar