Ara: History Untold

Robot
Medlem

Mycket intressant, inte hört nåt om detta spelet. Har gamepass för PC så kommer definitivt testa.

Medlem

Sett fram emot detta. CIV 5 är ganska sönderkört vid det här laget så kul med något nytt!

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Så. Ska de kalla en eventuell uppföljare för Ara Ara?

Medlem

Låter ganska lovande, ska ha ett öga på det och förhoppningsvis lyckas de ordna med bättre performance.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av SID 6.7:

Sett fram emot detta. CIV 5 är ganska sönderkört vid det här laget så kul med något nytt!

Civ 4 för min del! Ara är inte på den nivån, men jag tycker det är en nog så god konkurrent till nutida spel i genren. Vi får nog invänta ett par år av patchar och expansioner innan det, eventuellt, utmanar de riktiga bjässarna dock. Marknadsföringen känns ju inte jättebred heller, Microsoft som utgivare till trots, så vi får väl se hur det går.

Medlem

Verkar riktigt lovande, tack för recensionen.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Civ 4 för min del! Ara är inte på den nivån, men jag tycker det är en nog så god konkurrent till nutida spel i genren. Vi får nog invänta ett par år av patchar och expansioner innan det, eventuellt, utmanar de riktiga bjässarna dock. Marknadsföringen känns ju inte jättebred heller, Microsoft som utgivare till trots, så vi får väl se hur det går.

Inte säker på att de vill marknadsföra det så stort, alltså, det kostar ju mycket att göra det. Tittar man på hur många som spelar t ex Millenia eller Humankind så får man nästan vänta sig att detta inte kommer bli ett storspel och med dålig prestanda så kanske man lägger sig på Paradoxnivån med detta släppet... det laggar ju till och med i videon där, ganska mycket med.

Personligen ser det inte alls intressant ut, det ser inte ut som ett spel som man kan spela i stället för civ...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tack för en bra recension. Detta blir ett självklart köp!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fulci:

Verkar riktigt lovande, tack för recensionen.

Skrivet av Mikaelh:

Tack för en bra recension. Detta blir ett självklart köp!

Tack själva för läsningen!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Inte säker på att de vill marknadsföra det så stort, alltså, det kostar ju mycket att göra det. Tittar man på hur många som spelar t ex Millenia eller Humankind så får man nästan vänta sig att detta inte kommer bli ett storspel och med dålig prestanda så kanske man lägger sig på Paradoxnivån med detta släppet... det laggar ju till och med i videon där, ganska mycket med.

Personligen ser det inte alls intressant ut, det ser inte ut som ett spel som man kan spela i stället för civ...

Nu när du nämner Humankind...jag har verkligen försökt gilla det spelet, men det går bara inte

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Låter kul, blir nog helt klart att testa. Får se om jag lyckas klämma in det mellan Satisfactory och Anno!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Någon som vet hur multiplayer fungerar, är det samtidiga rundor eller är det en i taget?
Kommer ifrån många timmar TW Warhammer där man suttit och väntat på medspelare, så efter att dem implementerat samtidiga rundor så kan man knappt tänka sig något annat.

Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Någon som vet hur multiplayer fungerar, är det samtidiga rundor eller är det en i taget?
Kommer ifrån många timmar TW Warhammer där man suttit och väntat på medspelare, så efter att dem implementerat samtidiga rundor så kan man knappt tänka sig något annat.

Det är alltid samtidiga rundor, även i singleplayer.

Alla "köar" upp det som ska göras, sen när alla klickat på next turn så görs allt samtidigt.

Skrivet av Ziborn:

Det är alltid samtidiga rundor, även i singleplayer.

Alla "köar" upp det som ska göras, sen när alla klickat på next turn så görs allt samtidigt.

Snyggt!

Medlem

Bläh!
Förinstallerade spelet för ett par veckor sedan och märker nu att allt är översatt till svenska!
Jag står inte ut! Hittar inga språkinställningar heller. Är det någon av er som installerat i dag som fått frågan om språk då?

Vill helst inte ladda ner allt igen men måste jag så måste jag =(

Edit: Via Game Pass!

Medlem

Ominstallation och byte av systemspråk till engelska hjälpte inte.

Tyvärr blir spelet nästintill ospelbart för mig. Vill inte "skicka min spejare till närmaste intressepunkt".

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Krockmannen:

Bläh!
Förinstallerade spelet för ett par veckor sedan och märker nu att allt är översatt till svenska!
Jag står inte ut! Hittar inga språkinställningar heller. Är det någon av er som installerat i dag som fått frågan om språk då?

Vill helst inte ladda ner allt igen men måste jag så måste jag =(

Edit: Via Game Pass!

Det var automatiskt inställt till svenska för mig med, men det gick att ändra i inställningarna. Behövde dock starta om spelet efteråt.
Här är där man ändrar det.

Medlem

Hur i hela friden kunde jag missa den?!

Stort tack för hjälpen!

Medlem

Just det, kan man spela som Sverige?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Krockmannen:

Hur i hela friden kunde jag missa den?!

Stort tack för hjälpen!

Inga problem.

Skrivet av Atilaa:

Just det, kan man spela som Sverige?

Nej, tyvärr inte!

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Nej, tyvärr inte!

Buu!! Genast ett 1/5 spel.

Medlem

Har testat ett par dagar, och det har mycket potential, men det kommer kräva mycket jobb och många uppdateringar... Känns lite som ett early access-spel.
De har lånat system från en massa olika spel, men helt glömt bort att knyta ihop allt på ett vettigt sätt, särskilt stridssystemen.

signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nee... Sid Meier behöver inte se upp för detta alls. Tveksamma betyg och även om det har 4ggr så många spelare som Civ4, så har det 4ggr så många spelare än Civ4.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Shit vad häftigt det är att så många konkurrenter till Civilization med hög kvalitet som släppts de senaste åren. Alltså de som räknas upp i recensionen, Humankind, Old World, Millennia och nu Ara: History Untold.

Min känsla är dock att alla dessa har mer eller mindre floppat.

För en som älskar strategi och "One more turn"-spel men jämt haft svårt för Civilizations cartoon-grafik och oproportionerliga enheter och kartor, vilken av dessa utmanare är bäst?

Vad är det som gör att alla dessa floppat?

signatur

Memento Mori

1
Skriv svar