Maxat MS Flight Sim 2024 kräver 64 GB minne av din dator

Robot
Maxat MS Flight Sim 2024 kräver 64 GB minne av din dator

Svettiga systemkrav för högsta grafiknivån.

#microsoft-flight-simulator-2024


Medlem

Jag minns när när enda kravet för flight simulator var att man hade disk drive. Men det var på c64 tiden..

Gnällkuk

Well, well, well...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Man undrar ju hur det här ska funka på en Xbox Series S med tio gigabyte RAM.

Redaktör
Skrivet av LevandeBöckerGOTY:

Man undrar ju hur det här ska funka på en Xbox Series S med tio gigabyte RAM.

Gissar ok. MSFS 2020 såg förvånansvärt bra ut på Series S, även om frameraten inte var den högsta man sett.


signatur
Medlem

Det blir bara mer och mer data…


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Se där, det trodde jag aldrig. Trodde i princip endast att jag skulle använda mina 64GB för redigering etc.

Finns det något annat spel som nyttjar så mycket arbetsminne?

Tillägg: 32GB krävs väl för typ Star Citizen, DCS, kanske andra simulatorer och grand strategy (?) Men 64GB har jag nog aldrig hört förr.

Geeks Gaming

Blir att ladda ner mer minne

Fragtjuv

Återstår att se vad mitt 4060ti pallar med! I flyg simulator av den här typ nöjer jag mig med 30fps.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag minns när när enda kravet för flight simulator var att man hade disk drive. Men det var på c64 tiden..

Du behövde inte det då 1:an släpptes även på kassette...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Undrar vart 3090/3090 Ti faller på skalan, med tanke på 24GB videominne.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Undrar vart 3090/3090 Ti faller på skalan, med tanke på 24GB videominne.

En bit under "Ideal" men över rekommenderat, 3090 Ti är väl ändå 20-30% långsammare än 4080.

Fragtjuv
Skrivet av Jönsen:

En bit under "Ideal" men över rekommenderat, 3090 Ti är väl ändå 20-30% långsammare än 4080.

Låter rimligt. Ångrar att jag inte slängde in ett 4080 i burken direkt. 4060TI haltar emellanåt…


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

64gb är väl mer eller mindre standard om man har dator idag, annars kan man ju lika gärna sitta med iPad.

Medlem
Skrivet av kebbe:

64gb är väl mer eller mindre standard om man har dator idag, annars kan man ju lika gärna sitta med iPad.


signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Låter rimligt. Ångrar att jag inte slängde in ett 4080 i burken direkt. 4060TI haltar emellanåt…

Sätt in pengarna du sparade genom att välja 4060 på en bra fond så blir din uppgradering till rtx 5080/6080 gratis om du har tur.

Medlem

Intressant att det kräver mer RAM än hårddisk Blir väl för långsamt att skriva streaming till disk så allt måste ligga i RAM, eller nåt.

Medlem

Det är lugnt. Alla har ju en nyinköpt 20K dator.

Medlem

Allrighty! Äntligen ett spel som kräver lite kräm!

Medlem

Då ubdrar jag vad som gör att det går från 16 till 64 när det är samma spel typ fast med en kampanjläge.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Får ser hur det blir med 32GB. Har fyllt alla platser för RAM, så måste köpa ny uppsättning minnen för att utöka till 64GB.

Hoppas det inte spelar så stor roll med detaljerna i spelet, i alla fall inte sett uppe från rimlig flyghöjd.


signatur

*hjärtan används ej längre när man registrerar sig*

Medlem

Känns som den som skriver systemkrav dålig koll. Ser konstigt ut med gpunkraven.
Skillnaden mellan rx 5700 och rx 5700xt är kanske strax över 10%. Medan gtx970 och Rtx 2080 där är 2080 mer än dubbelt så snabbt samt har 4GB mer vram.

Fragtjuv
Skrivet av Lilagröt:

Sätt in pengarna du sparade genom att välja 4060 på en bra fond så blir din uppgradering till rtx 5080/6080 gratis om du har tur.

Ja. Den tanken har slagit mig :D. Jag har sällan tur dock 😂


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Måste nog vara första spelet som har så höga minneskrav, men tänker man efter så är det ändå logiskt. För att hålla storleken på spelet nere så strömmas data allt­eftersom det behövs, och då är det bättre att lagra det direkt i minnet för att undvika lagg.

Medlem
Skrivet av kebbe:

64gb är väl mer eller mindre standard om man har dator idag, annars kan man ju lika gärna sitta med iPad.

Standard för ca 3.5% av Steams användare med 64GB+

Medlem
Skrivet av rosski:

Standard för ca 3.5% av Steams användare med 64GB+

Steams statistik är helt värdelös då den inkluderar kinesiska och sydostasiatiska Internetcaféer. Tills man kan sortera på regioner så kommer den att vara vilseledande. T.ex. när dessa caféer hade GTX 1650 så var det "mest populära GPU:n på Steam".

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Steams statistik är helt värdelös då den inkluderar kinesiska och sydostasiatiska Internetcaféer. Tills man kan sortera på regioner så kommer den att vara vilseledande. T.ex. när dessa caféer hade GTX 1650 så var det "mest populära GPU:n på Steam".

Ja helst ska man sortera bort alla fattiga länder och när vi ändå håller på tar vi även bort dom fattiga regioner i dom rika länderna! Då bara då kan vi få redig statistik över ALLA steams använder! Am I right ?

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Ja helst ska man sortera bort alla fattiga länder och när vi ändå håller på tar vi även bort dom fattiga regioner i dom rika länderna! Då bara då kan vi få redig statistik över ALLA steams använder! Am I right ?

Precis. Och helst kunna sortera bort dem som spelar på laptop och folk som bara spelar CS Go.

Jag vill veta vad gamers i Sverige och möjligen Västeuropa och Nordamerika använder.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Precis. Och helst kunna sortera bort dem som spelar på laptop och folk som bara spelar CS Go.

Jag vill veta vad gamers i Sverige och möjligen Västeuropa och Nordamerika använder.

😂😆 Tack för dagens garv ☝️

Medlem
Skrivet av robbis:

Då ubdrar jag vad som gör att det går från 16 till 64 när det är samma spel typ fast med en kampanjläge.

Är ju ett otroligt stort steg mellan 2020 å 2024 på samtliga områden, grafiska, världen, flygdynamiken etc

12
Skriv svar