Assassin's Creed Shadows-video visar mer från dess spelvärld

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Nu gör jag det iallafall bara för att jag kan;

Vilket politiskt budskap har Pong?

Funderade på om det skulle vara Tetris eller Pong du skulle komma med…

Trött ju.

Därmed inte sagt att det inte går.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är ju tydligt att de gjort det för att plocka DEI-pengar från Blackrock. Finns ju massor med intressanta figurer under den tiden de kunde gjort spelet runt, och Yasuke kunde fortfarande varit med i spelet i den roll han var historiskt. Men nu gjorde de detta för att åter igen för att checka sina boxar. Och aktiekursen går därefter.

Ubisoft kommer vara konkade och uppköpta inom två år om det fortsätter, är ju rent krig nu mellan investerarna och ägarfamiljen till den mån att de vill initiera en hostile takeover och kicka ut alla cheferna. Men men, vi får se vad som händer. Under tiden förlorar Ubisoft pengar och nästa AC kommer vara spiken i kistan för dem då AC är deras största varumärke.

Skapa spel för kunderna, inte för aktieägarna, och pengarna kommer flöda in. Så fort du gör som spelstudiorna gör idag, gör spel för aktieägarna så kommer spelarna gå någon annanstans och pengarna med dem.

Själv älskar jag AC, men Mirage var första spelet jag inte var intresserad av efter jag testat det en vecka och insåg hur trist och buggigt det var. Shadows kommer vara ett absolut nej just för att jag inte vill stödja dem längre med deras skräpspel de släpper på löpande band.

Alla andra AC-spel förutom de två första har jag hundratals timmar på, favoriterna är helt klart Black Flag, Odyssey, Origins och Valhalla i den ordningen, men älskar även Syndicate och 3:an. Men AC idag är inte vad AC har varit.

Du låter väldigt säker på din sak, men ingen av oss har ju spelat spelet riktigt ännu, vet hur uppköpsplanerna ligger eller suttit med i mötena i AC-teamet, så jag väljer nog att förbli hoppfull istället. Ogillar verkligen Ubi starkt själv överlag och håller med dig i kritiken kring "skapa spel för kunderna, inte aktieägarna", men vill ändå hoppas på att historian de väljer är intressant tills motsatsen är bevisad. To each their own!

Medlem

Klar förbättring att se den hemma på TVen än på mobilskärmen. Jag gillar verkligen det jag ser av världen. Är snart klar med Red Dead 2, får se hur när dess nivå det kommer. Men håller med om träden i vinden, riktigt stämningsfullt.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vilken är din källa på vad han fick? Jag är genuint nyfiken då Wikisidan ändrades för att stödja "historikerns" tes.

Håller med dig. Intressant iaktagelse är att när jag säger något liknande blir jag attackerad av alla möjliga på detta forumet. Men de lät dig vara.
Det är inte vad som sägs, utan vem som säger det

Britannica.

Mer specifikt här för Yasuke: https://www.britannica.com/biography/Yasuke#ref381867

Här för Oda Nobunaga: https://www.britannica.com/biography/Oda-Nobunaga

Ifall du sniffat runt lite efter uppdateringarna på Wikin så hade du ju också kommit fram till ett citat ur följande bok: Toyotomi Hideyoshi and the Europeans: Portuguese and Castilians in Samurai Japan, den är skriven av Jonathan López-Vera. Hyperlänken är direkt till en offentligt tillgänglig PDF-version, du är på jakt efter sida 176-177. Resten kan du sköta via översättningsverktyg.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv
Skrivet av bluebird:

Ge mig ett apolitiskt spel enligt din bok och jag lovar att jag kan politisera sönder det.

(Gör det inte, men du fattar min poäng. Kanske).

Skillnaden idag jämfört med förr kan ju tyvärr inte jämföras. Förr var det ju typ Ryssland mot USA och inte den sortens känslig politik som delar människor inom länderna som vi ser idag.

Jag förstår båda lägrena: Det är jobbigt att det blir politiska diskussioner, samtidigt förstår jag frustrationen med att bli matad med politisk agenda i ett spel som är till för avkoppling.

Vet inte hur man kan lösa det?
Jag har alltid önskat att det fanns filter som filtrerade kommentarerna.
Om du inte vill ha politiska kommentarer: Klicka här.
Om du vill ha det och diskutera: Klicka här.

Vet inte varför forum inte erbjuder detta? Det är på så sätt ingen censur utan ett aktivt val och ingen dera är bättre eller sämre.
Filterbubbla? Det tycker jag inte. Man måste kunna undvika saker man inte gillar och många undviker politik subs på reddit t.ex.

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Fast nu är det ju en samuraj i den traditionella benämningen som de flesta av oss faktiskt vill ha i ett samurajspel.

Helt utanför den andra diskussionen undrar jag vad den traditionella benämningen innebär

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Du låter väldigt säker på din sak, men ingen av oss har ju spelat spelet riktigt ännu, vet hur uppköpsplanerna ligger eller suttit med i mötena i AC-teamet, så jag väljer nog att förbli hoppfull istället. Ogillar verkligen Ubi starkt själv överlag och håller med dig i kritiken kring "skapa spel för kunderna, inte aktieägarna", men vill ändå hoppas på att historian de väljer är intressant tills motsatsen är bevisad. To each their own!

Absolut, jag hoppas att AC blir ett bra spel, men med tanke på vad man sett i presentationsväg i form av videos, spel och spelmekanik och hur det mottagits av de potentiella kunderna så har jag tyvärr väldigt lite hopp på spelet. Och då det är det största varumärket och med en aktiekurs i fritt fall så tror jag inte Ubi överlever fler katastrofer.

Hur många Ubi-spel har på senaste tiden varit succeér? Ubisoft behöver en grand slam nu för att ge investerarna hopp om en ljus framtid, och de har inget kommande idag som ger något ljus (no pun intended) öht.

Men vi får se vad som händer. Ubisoft är dock inget företag jag längre räknar med när det gäller bra spel.

Medlem
Skrivet av MadHatter:

Helt utanför den andra diskussionen undrar jag vad den traditionella benämningen innebär

Kort och gott att samurajen ifråga skall vara etnisk japan.

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Kort och gott att samurajen ifråga skall vara etnisk japan.

Tack.
Kan hålla med om det.

Medlem

*skummar igenom tråden* Well that escalated quickly

Är nog det första AC-spelet jag ser fram emot sen Odyssey. Känslan finns där, var nåt som jag tycker att Odyssey gjorde så bra. The feels man, the feels.

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Nu gör jag det iallafall bara för att jag kan;

Vilket politiskt budskap har Pong?

Pong släpptes under kalla kriget där två sidor slåss mot varandra. Det var det första framgångsrika tv spelet som blev kommersiellt och drev på dåtidens kapitalism.

Nää alla spel går nog att politisera med lite kreativitet. Kan vi inte bara sluta spekulera i varför Ubisoft valde Yasuke som karaktär och istället fokusera på om det är kul eller inte? För det är väl inte färgen på karaktärernas hud som gör det mer eller mindre kul?

Medlem

Med det Priset dom satt på Spelet blir nog ett nej. 1199kr om man vill ha hela spelet och rätt släpp datum och inte 3 dagar senare. Nej tack. Nej tack till en sub också. Man vill ju äga spelet, fast egentligen gör man ju inte det tydligen.

edit: 1419kr om man verkligen vill ha allt.

Medlem

Hade de gått all in på samurai-temat hade det bara blivit ett sämre Ghosts of Tushima. Tycker Valhalla var riktigt bra så ska bli intressant att se var detta tar vägen.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Britannica.

Mer specifikt här för Yasuke: https://www.britannica.com/biography/Yasuke#ref381867

Här för Oda Nobunaga: https://www.britannica.com/biography/Oda-Nobunaga

Ifall du sniffat runt lite efter uppdateringarna på Wikin så hade du ju också kommit fram till ett citat ur följande bok: Toyotomi Hideyoshi and the Europeans: Portuguese and Castilians in Samurai Japan, den är skriven av Jonathan López-Vera. Hyperlänken är direkt till en offentligt tillgänglig PDF-version, du är på jakt efter sida 176-177. Resten kan du sköta via översättningsverktyg.

Du inser förstås att artikeln på Britannica är skriven av samma Tomas Lockley som Ubi hyrde in som historisk konsult för detta spel och som har bevisats hittat på mycket fakta kring Yasuke. Samma Lockley som enligt uppgift har sparkats ut från Japan sedan det uppdagades..

Jag skulle ta informationen från dina källor med en rejäl nypa salt.

Medlem

Struntar fullständigt i om de hittat på saker kring Yasuke. Det vore långt ifrån den första gången Ubisoft modifierar historien (det är dumt att kräva att saker ska vara 100% historiskt korrekta trots allt). Tycker detta ser extremt trevligt ut. Ifall det toppar Oddyseys spelvärld (som förutom Black Flag hade de vackraste omgivningarna) återstår att se. Det är en sak att se videos.. en helt annan att själv uppleva det.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Struntar fullständigt i om de hittat på saker kring Yasuke. Det vore långt ifrån den första gången Ubisoft modifierar historien (det är dumt att kräva att saker ska vara 100% historiskt korrekta trots allt). Tycker detta ser extremt trevligt ut. Ifall det toppar Oddyseys spelvärld (som förutom Black Flag hade de vackraste omgivningarna) återstår att se. Det är en sak att se videos.. en helt annan att själv uppleva det.

Det blir ju ett problem när man hävdar att det är historiskt korrekt och använder det som ett försäljningsargument. Det har man mig veterligen inte gjort tidigare.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Det blir ju ett problem när man hävdar att det är historiskt korrekt och använder det som ett försäljningsargument. Det har man mig veterligen inte gjort tidigare.

Jag förstår det som att det är miljön som är "historiskt korrekt" (dina ord) och inte invånarna i den. Lite smått problematiskt om alla npcer ska ha en korrekt historisk bakrund... Ja du kanske förstår?

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Du inser förstås att artikeln på Britannica är skriven av samma Tomas Lockley som Ubi hyrde in som historisk konsult för detta spel och som har bevisats hittat på mycket fakta kring Yasuke. Samma Lockley som enligt uppgift har sparkats ut från Japan sedan det uppdagades..

Jag skulle ta informationen från dina källor med en rejäl nypa salt.

Vem behöer ta en nypa salt när man bara kan skita i att ens läsa, som du?

Du inser förstås att du bokstavligen helt ignorerar den tredje länken till den faktiska historikern (ingen aning om den du talar om, men det är någon annan) som bekräftar detaljer om Yasuke och länken till hans bok som står under de två enklare Britannica-länkarna?

Jag kände att bara använda sig av Britannica kändes lite snålt men tji fick jag. Lite visste jag att det faktiskt inte spelade någon roll med en länk till en historiebok, för i dina ögon så existerade inte ens boken då du såg Britannica och sen blev allt rött, söligt och en väg till att behålla ditt perspektiv. Kom igen mannen, försök... jag vet inte... bara... läsa lite ur en faktisk historiebok som jag länkade? Är det för mycket begärt? Det är typ 20 rader, max. Jag tror på dig, kom igen.

Sen undrar jag förstås vad du tror att jag tror om Yasuke? Får intrycket att du antar en hel massa saker.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Vem behöer ta en nypa salt när man bara kan skita i att ens läsa, som du?

Du inser förstås att du bokstavligen helt ignorerar den tredje länken till den faktiska historikern (ingen aning om den du talar om, men det är någon annan) som bekräftar detaljer om Yasuke och länken till hans bok som står under de två enklare Britannica-länkarna?

Jag kände att bara använda sig av Britannica kändes lite snålt men tji fick jag. Lite visste jag att det faktiskt inte spelade någon roll med en länk till en historiebok, för i dina ögon så existerade inte ens boken då du såg Britannica och sen blev allt rött, söligt och en väg till att behålla ditt perspektiv. Kom igen mannen, försök... jag vet inte... bara... läsa lite ur en faktisk historiebok som jag länkade? Är det för mycket begärt? Det är typ 20 rader, max. Jag tror på dig, kom igen.

Sen undrar jag förstås vad du tror att jag tror om Yasuke? Får intrycket att du antar en hel massa saker.

Japp, jag sket helt och hållet i tredje länken. Och den andra om jag ska vara ärlig. För mig har Britannica tappat avsevärt i anseende sedan de använde artiklar av Tomas Lockley, som för övrigt också har skrivit en historiebok. Om Yasuke. En bok som har visat sig innehålla spekulativa och ibland helt påhittade fakta. Hela poängen här är man ska vara kritisk i sin källgranskning och när du länkar till artiklar av personer som har bevisats förvanska historien så tappar även du i trovärdighet. Även om det är omedvetet. Kom igen mannen, försök...jag vet inte...bara... tänka lite kritiskt.

Medlem
Skrivet av anon_342888:

Man måste kunna undvika saker man inte gillar och många undviker politik subs på reddit t.ex.

Detta håller jag med om. På Twitter/X, där jag är enbart för att diskutera allsvensk fotboll, så lägger jag upp användare som skriver om politik på ignore- och blocklistor hela tiden. Vilket gör min tillvaro mycket mer fokuserad på det jag är där för.

Samma gäller FZ. Jag är inte här för politiska diskussioner – inte minst eftersom det precis som på Twitter/X är helt omöjligt att få till en nivå som faktiskt ger något. Det blir så oerhört hjärndöd nivå.

Upplever dock att redaktionen lite grann gett upp, vilket är oerhört deppigt.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Japp, jag sket helt och hållet i tredje länken. Och den andra om jag ska vara ärlig. För mig har Britannica tappat avsevärt i anseende sedan de använde artiklar av Tomas Lockley, som för övrigt också har skrivit en historiebok. Om Yasuke. En bok som har visat sig innehålla spekulativa och ibland helt påhittade fakta. Hela poängen här är man ska vara kritisk i sin källgranskning och när du länkar till artiklar av personer som har bevisats förvanska historien så tappar även du i trovärdighet. Även om det är omedvetet. Kom igen mannen, försök...jag vet inte...bara... tänka lite kritiskt.

Du fortsätter att prata om tvivelaktiga källor medan du själv kommer med påstående efter påstående utan minsta lilla bevis. Din enda källa är trust me bro och det är nog den sämsta tänkbara.

Medlem

Känns som att samuraj-suget blivit aningen mättat efter oräkneliga hektiska strider i Ghost of Tsushima och Rise of the Rōnin.

Kan bli att jag plockar upp det om ett par år, men då behöver Gold Edition ligga på 300kr eller mindre.
Känner mig överlag rätt så klar med AC-spel där fienderna har livmätare och vapnen stats dock.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Jag orkar inte. Du vet inte ens min ställning i saken uppenbarligen men hoppar upp och ner som om du hade norpat miljardären på ett riktigt aktiefynd. Det blir ännu mer uppenbart att du inte vet det eftersom du inte läst det som står i länkarna, varken i Britannica eller i boken. Det är möjligt att författaren är densamma, men informationen på Britannica stödjer inte hans egna kontroverseiella påståenden även om det är han själv som skrivit båda två. Kan du återigen, förklara för mig vilken ståndpunkt jag har i frågan? Jag kan verkligen inte se att du har någon som helst förankring i min verkliga åsikt om Yasuke trots att jag skrivit hyfsat tydligt om det sedan försa inlägget. I första inlägget skriver jag inledningsvis att han var samuraj, men jag erkänner även bara någon rad senare att det är ett kontroversiellt ämne med meningsskiljaktigheter kring vad man menade med samuraj då och om han hade fallit in under den definitionen.

signatur

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag orkar inte. Du vet inte ens min ställning i saken uppenbarligen men hoppar upp och ner som om du hade norpat miljardären på ett riktigt aktiefynd. Det blir ännu mer uppenbart att du inte vet det eftersom du inte läst det som står i länkarna, varken i Britannica eller i boken. Det är möjligt att författaren är densamma, men informationen på Britannica stödjer inte hans egna kontroverseiella påståenden även om det är han själv som skrivit båda två. Kan du återigen, förklara för mig vilken ståndpunkt jag har i frågan? Jag kan verkligen inte se att du har någon som helst förankring i min verkliga åsikt om Yasuke trots att jag skrivit hyfsat tydligt om det sedan försa inlägget. I första inlägget skriver jag inledningsvis att han var samuraj, men jag erkänner även bara någon rad senare att det är ett kontroversiellt ämne med meningsskiljaktigheter kring vad man menade med samuraj då och om han hade fallit in under den definitionen.

Jag bryr mig inte om din ståndpunkt. Jag sa bara att dina källor skulle tas med en rejäl nypa salt. Du får tycka precis vad du vill.

Medlem
Skrivet av Camlin:

Du fortsätter att prata om tvivelaktiga källor medan du själv kommer med påstående efter påstående utan minsta lilla bevis. Din enda källa är trust me bro och det är nog den sämsta tänkbara.

Hojta till om du behöver mer hjälp att använda en sökmotor:

https://thatparkplace.com/african-samurai-author-thomas-lockl...

https://jref.com/threads/thomas-lockley-and-the-case-of-yasuk...

Medlem

Man blir ju mörkrädd av din första länk. En sajt helt fokuserad på att skriva extremt vinklade nyheter om hur "woke" diverse saker är? Läser någon detta och tar det på allvar?

Medlem
Skrivet av Margy:

Man blir ju mörkrädd av din första länk. En sajt helt fokuserad på att skriva extremt vinklade nyheter om hur "woke" diverse saker är? Läser någon detta och tar det på allvar?

Det betyder inte att artikeln är osann. Eller går du enbart in på sajter som redan stödjer din världsuppfattning?

Medlem

Kommer med påståenden utan uppbackning och lägger sedan bevisbördan att andra ska leta upp källor som stödjer dessa påståenden ? Troll-nivå: ganska hög

Ok, sedan när du anger källor är det bloggare och foruminlägg medan du går ut och kritiserar andras källor ? Du ligger fortfarande inte mycket högre än trust me bro.

Medlem
Skrivet av Camlin:

Kommer med påståenden utan uppbackning och lägger sedan bevisbördan att andra ska leta upp källor som stödjer dessa påståenden ? Troll-nivå: ganska hög

Ok, sedan när du anger källor är det bloggare och foruminlägg medan du går ut och kritiserar andras källor ? Du ligger fortfarande inte mycket högre än trust me bro.

Finns gott om länkar till olika källor inom de länkar jag skickade. Om du inte ens orkar läsa vad som står eller klicka dig vidare är det ditt problem. Mer än så får du nog engagera dig om du ska komma nån vart i livet. Lite ironiskt att du pratar om troll-nivå.,

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Finns gott om länkar till olika källor inom de länkar jag skickade. Om du inte ens orkar läsa vad som står eller klicka dig vidare är det ditt problem. Mer än så får du nog engagera dig om du ska komma nån vart i livet. Lite ironiskt att du pratar om troll-nivå.,

Jo, fast det gjorde det ju i de som jag länkat också. Tror det är dags att lägga ner. Du både ljuger om att du inte bryr dig om min ståndpunkt, för det är klart och tydligt att du redan har etablerat vad jag tror på och vill argumentera med mig för att motbevisa din version av mig, och du begär att andra ska göra det du direkt uttalat sagt att du inte vill göra. Jag har redan gett mig ut på jakt efter information som lutade åt ditt håll, hittade en del nytt om författaren du nämnde (inte den som skrev boken jag länkade till) och ändå kommer du och talar ner till folk.

Mitt sista inlägg i diskussionen här. Du får be om ursäkt någon gång om du tagit några steg tillbaka och kollat upp både det jag skrivit, betänkt det och läst informationen i boken jag länkade. Ifall du vill då, inte något jag räknar med men jag ger dig den öppningen i alla fall, och det handlar inte om spelet längre utan om hur du har skött dig i diskussionen.

EDIT: Bara för skojs skull, så tar jag ett stycke ur ena artikeln för att påpeka hur banala grejer den artikelförfattaren har använt för att skapa associationer till AC: Shadows.

Skrivet av John F. Trent:

However, Lockley did indeed collaborate with Ubisoft for an episode of their Echoes of History podcast titled Yasuke: The First African Samurai podcast. (...)

Podcast host Matt Lewis also introduces the episode saying, “In case you haven’t had the chance to see it yet, the world premiere trailer for Assassin’s Creed Shadows was released and you can see it takes place in Feudal Japan. This is a time famous for its samurai and ninjas, an era rich in history, culture, and stories. For the next few episodes in this series we’ll be exploring this fascinating period in history. So far we’ve traveled back in time to the Sengoku period, sowed the seeds for the unification of Japan, and culture collider with the arrival of Portuguese missionaries on Japanese shores.”

He continued, “Today we’re tracing the story of a key figure in this era of upheaval. Japan’s first black samurai, Yasuke. As one of the main two characters in Assassin’s Creed Shadows, you’ll get to see the world of Feudal Japan through the eyes of the legendary African samurai. But how and when did Yasuke end up in Japan? What was his journey to becoming Japan’s first black samurai? And what can his story tell us about life in Sengoku Japan? To find out more about this notorious and yet mysterious figure fromJapanese history, I’m joined by Thomas Lockley, Associate Professor at Nihon University in Tokyo and author of African Samurai: The True Story of Yasuke.”

Det står ingenstans där att han samarbetat med Ubisoft i deras arbete med Assassin's Creed: Shadows. Deras utvvalda citat från podcasten räcker inte som något typ av bevis alls, och jag är inte ens säker på hur jag känner inför professorn då det talas en del om hur han skiftat sätt att beskriva händelser beroende på om han talar med japansk eller västerländks publik. Men... han säger att han inte samarbetat med Ubisoft i skapandet av Shadows, artikelförfattaren kontrar med att han var med på en podcast där de bjudit in honom för att prata om Yasuke..?

Du kan ju låta konspirationsteorierna ta över därifrån men det är ju extremt svaga grunder att stå på med så stark ton. Jag skulle snarare utgå ifrån att han helt enkelt blivit inbjuden till podcasten för att någon kanske läst hans kontroversiella bok om Yasuke. Man kan ju därmed tänka sig att några på Ubisoft, författare eller andra, läst hans bok som inspiration till spelet eller liknande. Men även det är ju en gissning. Räcker den nivån av material för att du ska börja tänka i samma banor som artikelförfattaren?

Vidare så skrivs det i huvudinlägget för forumet du kollade att Thomas Lackley's CV tagits bort från Nihon University. Det stämmer ej, du kan hitta honom på deras sida här: https://researcher-web.nihon-u.ac.jp/search/detail?systemId=b...

Här är ett inlägg från en japansk professor i historia som diskuterar kontroversen kring Thomas Lockley och Yasuke: https://agora--web-jp.translate.goog/archives/240721081916.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Det är Google Translate, men det fungerar betydligt bättre nu för tiden än förut så du kan nog släppa lite på saltet. I vilket fall, för att summera så anser han att det finns belägg för att tala om Yasuke som samuraj, särskilt då han erhöll både svärd och hus, men att det inte är något man kan säga är hugget i sten då det också kan ha lagts till då texterna man drar slutsatserna från skrevs (som mycket annan historia) många år efter händelserna där Yasuke var involverad.

Men... nä... nu har jag lagt för mycket tid på det här.

signatur

123
Skriv svar