PS5 Pro släpps 7 november, blir svindyr

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dom har ju i princip skrotat PSVR2, dom avslutade produktionen nyligen.

Nej, det gjorde de inte.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Hur många tusen till? Det är rätt stor skillnad mellan 9-10000 kr och 20000 kr, 100% mer pengar.
Folk måste inse att ALLA vill inte ha datorer, jag hade inte velat ha en stationär dator hemma, inte en chans att en sån "dumburk" fått stå och ta plats i min lägenhet.

Nej du har helt rätt i det, men med den här prislappen riktar sig Pro helt och hållet mot entusiaster. Och dessa får så oerhört mycket mer för några tusen till än ett måttligt uppgraderad och svindyr PS5 utan fantastiska exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Konstigt med tanke på att "öGaT iNtE kAn sE mEr äN 30 FPS!!!!11"

Jag är mer okej med landets eskalerande gängvåld än med folk som säger "öGaT iNtE kAn sE mEr äN 30 FPS!!!!11". Det är på nivån att jag fan vill börja slåss när jag hör det. Som tur är verkar poletten ha trillat ner hos de flesta nu, det var längesen jag hörde det.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Nej, det gjorde de inte.

Dom har avslutat produktionen.
Bara ta och googla.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Känns som att de riskerar ta död på sig själva... Inte många som har råd att lägga närmare 10.000 kr på en konsol. Och de flesta kommer ju vara personer som redan har PS5 och vill uppgradera, och många har spelen på skivor och de kan man inte ens spela om man inte lägger extra pengar på en skivspelare. Kommer svida i plånboken, och då kan man inte ens spela några unika spel, utan endast samma som alla andra PS5-ägare.

Enda fördelen med separat skivläsare är väl att den bara är att byta ut om den blir dålig, utan att man behöver göra ingrepp eller skicka in sin konsol.
2 TB SSD är också bra.

Jag kommer nog avvakta Digital Foundrys jämförelsefilmer innan jag ev slår till.
I dagsläget känns en Switch 2 mer lockande.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dom har avslutat produktionen.
Bara ta och googla.

Nej, det har de inte alls. 😂
Enligt obekräftade rykten pausades produktionen tillfälligt i våras för att rensa lager. Men detta var innan prissänkningen alldeles nyligen där försäljningen ökade med flera tusen procent, och innan PC-adaptern som släpptes förra månaden. Och återigen, obekräftad rapport. Inget officiellt från Sony.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Den är typ 33% dyrare än PS4 Pro realt.

Hur får du det till sämre funktionalitet? Den har ju produktionsvärden som överstiger PS4 Pro som 2 tb ssd, DirectStorage-analog som faktiskt används och fungerar osv.

Du har typ skrivit om reala priser som ps1 nu 48 gånger, det är inte så man tänker som konsument

Skrivet av Håkan:

MS Röj, Patiens och CS 1.6.

Chassi: 1000 kr
Nätadapter: 700 kr
Moderkort: 1000 kr
Ramminne 16 gb: 500 kr
Hårddisk: 1000 kr
--
Redan då har man bränt halva summan, hitta en vettig processor med fläkt samt ett grafikkort för 4500 kr lär inte vara det lättaste, om det ska vara raytracing, någorlunda hög grafik och 60 fps på nya spel.

CS 1.6 <3

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av Najkan:

Du har typ skrivit om reala priser som ps1 nu 48 gånger, det är inte så man tänker som konsument

Eftersom inflation är ett främmande språk på det här forumet så måste man kontra fake news när det dyker upp. Det spelar ingen roll hur konsumenter tänker, man får göra samma avväganden när man avgör om man har råd nu som då.

Medlem

Nu spelar jag bara på PC o inte haft en konsol sedan xbox 360. Men vill folk verkligen betala typ 10K för lite mer lagring samt bättre GPU/RT undrar jag?

signatur

Nothing is Power without Control

Medlem
Skrivet av Balunan:

Nej, det har de inte alls. 😂
Enligt obekräftade rykten pausades produktionen tillfälligt i våras för att rensa lager. Men detta var innan prissänkningen alldeles nyligen där försäljningen ökade med flera tusen procent, och innan PC-adaptern som släpptes förra månaden. Och återigen, obekräftad rapport. Inget officiellt från Sony.

Bloomberg är rätt bra källa.
och enheterna töms liksom inte ur hyllorna, som är anledningen varför dom har pausat / avbrutit produktionen.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Nu spelar jag bara på PC o inte haft en konsol sedan xbox 360. Men vill folk verkligen betala typ 10K för lite mer lagring samt bättre GPU/RT undrar jag?

Väldigt subjektiv fråga. Beror på både hur mycket resurser personen har samt vad man har för intressen av spelande. Alla har vi olika perspektiv

Jag är inte super intresserad i dagens AAA spel men jag kommer ändå köpa en Pro. För lagringen, för den högre bufferten av systemresurser, för Game boost osv. Jag hade samma tänk när jag uppgraderade till PS4 Pro och ångrade det inte eftersom de flesta spel hade betydligt stabilare framerates.

Även, tro det eller ej, att det är löstagbar skivläsare. Jag köper fysiska spel och gillar att ha kvar dem även efter onlinebutiker etc går i graven. Så att ha en skivläsare i reserv för framtiden ser jag fram emot, då det är den del som brukar ge upp först på en konsol.

Ska jag skita i det och köpa en PC istället? Jag har redan två Gaming PC på bordet här framför mig så det inköpet är redan gjort. Jag kommer även skaffa Switch 2 när den kommer så även det köpet utesluts inte av PS5 Pro. PS5 Slim? Inte tillräckligt mycket en uppgradering att bara få tillgång till utbytbar skivläsare, då hellre Pro.

Priset är inte heller så överjävligt om man räknar mot inflationen osv.

Så smaken är som baken. Jag tycker det kommer vara värt det i längden.

Edit: Ska då lägga till att jag förmodligen inte köper day one. Låter den stora massan betatesta dem först för att hitta eventuella barnsjukdomar innan jag hoppar på tåget

Medlem
Skrivet av kingzla:

Eftersom inflation är ett främmande språk på det här forumet så måste man kontra fake news när det dyker upp. Det spelar ingen roll hur konsumenter tänker, man får göra samma avväganden när man avgör om man har råd nu som då.

Du behöver inte projicera, folk fattar inflation och dina resonemang håller ändå inte. Justerat för inflation så skulle PS4 Pro idag kosta ca 5500kr och där ingår dessutom en skivläsare!

Medlem

Mycket klagomål på priset här.
Jag kommer inte köpa den men jag kan förstå de som gör det. Precis som jag inte köper nyaste mobiltelefonerna som släpps. Priserna där är ju sjuka med tanke på hur lite som uppgraderas varje gång.

Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Du behöver inte projicera, folk fattar inflation och dina resonemang håller ändå inte. Justerat för inflation så skulle PS4 Pro idag kosta ca 5500kr och där ingår dessutom en skivläsare!

Jag projicerar inte, men du gör det. Folk fattar uppenbarligen inte det och mina resonemang "håller".

PS4 Pro släpptes för 522 usd i dagens värde.

699/522 -> ungefär 34%

Det ingår frigolit i lådan också, men marknaden bedömer värdet av cd-läsare. Däremot betalar man 1/3 mer och får ssd, ai-upscale, ray tracing osv.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Fast nu har du direkt konverterat usd till sek? Du måste lägga till kemikalieskatten på ca 500 sek, 25% moms och importavgifter.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Väldigt subjektiv fråga. Beror på både hur mycket resurser personen har samt vad man har för intressen av spelande. Alla har vi olika perspektiv

Jag är inte super intresserad i dagens AAA spel men jag kommer ändå köpa en Pro. För lagringen, för den högre bufferten av systemresurser, för Game boost osv. Jag hade samma tänk när jag uppgraderade till PS4 Pro och ångrade det inte eftersom de flesta spel hade betydligt stabilare framerates.

Även, tro det eller ej, att det är löstagbar skivläsare. Jag köper fysiska spel och gillar att ha kvar dem även efter onlinebutiker etc går i graven. Så att ha en skivläsare i reserv för framtiden ser jag fram emot, då det är den del som brukar ge upp först på en konsol.

Ska jag skita i det och köpa en PC istället? Jag har redan två Gaming PC på bordet här framför mig så det inköpet är redan gjort. Jag kommer även skaffa Switch 2 när den kommer så även det köpet utesluts inte av PS5 Pro. PS5 Slim? Inte tillräckligt mycket en uppgradering att bara få tillgång till utbytbar skivläsare, då hellre Pro.

Priset är inte heller så överjävligt om man räknar mot inflationen osv.

Så smaken är som baken. Jag tycker det kommer vara värt det i längden.

Edit: Ska då lägga till att jag förmodligen inte köper day one. Låter den stora massan betatesta dem först för att hitta eventuella barnsjukdomar innan jag hoppar på tåget

Absolut, olika perspektiv som du sa. Jag är inte någon PC-fanboy, har haft flera konsoler, menar bara att jag tycker att runt 10 tusen är för dyrt o inte värt det då den vanliga PS5 duger gott och väl för typ hälften är det väl?
Edit:ok inte riktigt då, men runt 3 tusen billigare iaf och frågan är ju om de där extra kronorna är värt det tänker jag.
Edit 2:Man kan tydligen få en Ps5-slim för runt 5800 så ja, jag vettefasen om den nya pro känns så prisvärd
Sen säger du 2 gaming PC på bordet framför dig. Rätt stort bord då antar jag 😋

signatur

Medlem

Fortfarande inget inbyggt stöd för trådlösa hörlurar över vanligt bluetooth? Tråkigt!

signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Mega missförstånd av alla som klagar!!

Det är ju en PRO version och inte avsedd för alla, hade vart en grej om billigaste Slim versionen slutades säljas och istället ersattes av en dyr PRO.

Ska man ha nytta av en PRO så bör man ”också” ha en svindyr TV med 4k VRR gaming mode mm… så denna PS5 PRO är ju avsedd för en liten grupp som vill betala extra för att få lite mer prestanda.

Samma sak som att man kan köpa en iPhone PRO, Samsung Ultra, BMW M5 tex där det finns billigare alternativ för den stora 95% gruppen som nöjer sig med standard utgåvan ju.

Det enda jag kan klaga på är att den inte säljs med inbyggd diskläsare.

Sluta gnäll och var glada för att det blir lättare att hitta begagnade vanliga PS5 till hyggligt pris istället eller köp den billigaste slim versionen.

Dom som vill betala extra mycket för en PRO får väl göra det, det är ju Sonys strategi för att få ut flera PS5or på begagnatmarknaden så att dom som inte har råd med den billigaste istället kan köpa en begagnad PS5a, och då slipper dom göra som Microsoft och släppa en motsvarighet till Xbox Series S för att nå dom köpsvaga grupperna.

En solklar win win situation där dom som har råd att betala extra kan få en lite kraftigare PRO och dom som inte har råd med billigaste nu lättare kan hitta en begagnad PS5a.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Jag projicerar inte, men du gör det. Folk fattar uppenbarligen inte det och mina resonemang "håller".

PS4 Pro släpptes för 522 usd i dagens värde.

699/522 -> ungefär 34%

Det ingår frigolit i lådan också, men marknaden bedömer värdet av cd-läsare. Däremot betalar man 1/3 mer och får ssd, ai-upscale, ray tracing osv.

Din utgångspunkt är skev, ny funktioner är givna vilket PS4 Pro också kom med.
Ray tracing Sony visade upp var ju skrattretande lamt, PS4 Pro erbjöd också uppskalningstekniker.

Alla vet Sony drog en fuling med skivläsaren för att dom vet att responsen hade varit ännu värre om de gick ut med en prislapp på 10500kr.

Skrivet av itsnotme:

Fast nu har du direkt konverterat usd till sek? Du måste lägga till kemikalieskatten på ca 500 sek, 25% moms och importavgifter.

Nej, jag har inte konverterat från USD.

PS4 Pro kostade ca 4500kr på release i Sverige, MSRP var €399 och $399. Att inflation skulle vara orsaken till att PS5 Pro kommer kosta över 9000kr är absurt.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av kingzla:

Vi gör avväganden i just denna tråd, dom flesta håller med om att du har fel.

Medlem
Skrivet av erazerswe:

...
Sen säger du 2 gaming PC på bordet framför dig. Rätt stort bord då antar jag 😋

Har burkarna på golvet och endast skärmar tangentbord etc på bordet Jobbar även hemifrån här så kopplar in jobbdatorn i en docka här då. Jag nyttjar absolut hela bordet Men det funkar för mina behov. Har ungar osv så då får man hitta lösningar för att spara plats och för oss blev det att jag kombinerade spelrum och kontor i ett.

När det gäller PS5 Slim så håller jag med om att det kommer räcka för de flesta. Det är en betydligt bättre deal prestandamässigt än en Xbox one S om man kan äta det lite högre priset.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Som referens så kostar en Steam Deck 1TB Oled 11488kr (679usd). Då har du 800p, 25fps, halva lagringen, beräkningskapacitet motsvarande gammal laptop och undermålig optimering. Det låter som en PS5 PRO är ett kap i den bemärkelsen.
Som det redan har sagts i tråden, för jämförelse med priserna på gamla konsoler så måste summan justeras för inflationen. Sony ligger på efterkälken med prisätningen. Prisökning suger, men det är knappast Sony som driver inflationen.

Jag köpte den där Steam Deck:en du pratar om för det priset, och för mig är det betydligt mer värde i den än en PS5 Pro, eller min tre år gamla PS5. Allt handlar inte alltid om specifikationer, utan huvudsakligen om användningsområde.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har burkarna på golvet och endast skärmar tangentbord etc på bordet Jobbar även hemifrån här så kopplar in jobbdatorn i en docka här då. Jag nyttjar absolut hela bordet Men det funkar för mina behov. Har ungar osv så då får man hitta lösningar för att spara plats och för oss blev det att jag kombinerade spelrum och kontor i ett.

När det gäller PS5 Slim så håller jag med om att det kommer räcka för de flesta. Det är en betydligt bättre deal prestandamässigt än en Xbox one S om man kan äta det lite högre priset.

Ok, då fattar jag mer att du har 2 haha, cheers!

signatur

Avstängd
Skrivet av Najkan:

Vi gör avväganden i just denna tråd, dom flesta håller med om att du har fel.

Nu är det tre stycken som säger det utan att säga hur. Om du har kritik: Ut med språket.

Vad är fel? Att du tycker att det är dyrt är en åsikt. Det finns inget rätt eller fel. Du kanske har en kass lön och har svårt för detta pris, men det ändrar ingenting i sak.

Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Din utgångspunkt är skev, ny funktioner är givna vilket PS4 Pro också kom med.
Ray tracing Sony visade upp var ju skrattretande lamt, PS4 Pro erbjöd också uppskalningstekniker.

Alla vet Sony drog en fuling med skivläsaren för att dom vet att responsen hade varit ännu värre om de gick ut med en prislapp på 10500kr.

Nej, jag har inte konverterat från USD.

PS4 Pro kostade ca 4500kr på release i Sverige, MSRP var €399 och $399. Att inflation skulle vara orsaken till att PS5 Pro kommer kosta över 9000kr är absurt.

Riksbankens mål är att priserna ska öka årligen med ungefär 2%

Så HUUUUR kan du säga att det är absurt? Vadå nya funktioner är "givna"?

Jag skiter i vad du tycker personligen om funktionerna, den kostar vad den kostar och om du inte har råd eller har svårt att förstå marknadsekonomi och penningmängd så kanske du inte ska skriva här.

4500 kr 2016 är dessutom 5920 kr idag, så nästan 6 tusen.

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Varför är man tvungen att köpa en extern skivläsare?

Sony tjänar multum på sitt olagliga monopol av digitala spel, de vet även att minsta farthinder enkelt styr konsumentbeteende. Gör man skivläsaren ett dyrt tillbehör snarare än standardutrustning kommer digitalt därmed fort bli standard för majoriteten av användare vilket gör att Sony fritt kan börja höja sina digitala priser utan att konsumenterna kan göra någonting.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nu är det tre stycken som säger det utan att säga hur. Om du har kritik: Ut med språket.

Vad är fel? Att du tycker att det är dyrt är en åsikt. Det finns inget rätt eller fel. Du kanske har en kass lön och har svårt för detta pris, men det ändrar ingenting i sak.

Det är ju uppenbart nu att du trollar, folk har redan gett dig svar flertal gånger. Price/performance ratio är långt sämre till föregångaren vilket är anledningen till att alla dissar PS5 Pro förutom dom blindaste Sony fanboysen.

Avstängd
Skrivet av neetodesu:

Det är ju uppenbart nu att du trollar, folk har redan gett dig svar flertal gånger. Price/performance ratio är långt sämre till föregångaren vilket är anledningen till att alla dissar PS5 Pro förutom dom blindaste Sony fanboysen.

Nej det har de inte, sluta personangreppa om du vill framstå som seriös eller värdig svar. Du vet inte ens hur den presterar så softa bara med fördomarna.

Sluta droppa fake news om 5500 kr också.

Skriv svar