Diskutera – Hur påverkar Concord-fiaskot live service?
Live service i sig är inget dåligt koncept om det bara görs rätt men problemet är att det är väldigt sällan det faktiskt görs rätt. Fokusen landar väldigt ofta på att mjölka trots undermåliga updates.
Path of Exile är nog det spel som jag personligen känner har lyckats bäst med detta.
Såg nån video på Fairgame$ eller vad det heter.
Sonys nästa Gaas spel.
Såg inge bättre ut, var bara"cinematic", men karaktärerna var nån blandning av totalt intetsägande blandat med fortnite kostymer.
Kommer floppa om nu inte gameplayet blir enastående men troligtvis inte, folk vill nog ha död på Sonys GaaS så fort som möjligt.
Förhoppningsvis så kommer fokus på DEI att minskas i rask takt. Jag förutspår att Concord kommer tillbaka i nytt format, med just det, slopad DEI.
I vilket format då?
Ska den där LGBTQ-tjockiskaraktären komma tillbaka efter en ordentlig bantningskur, konverterad till strikt katolik?
I vilket format då?
Ska den där LGBTQ-tjockiskaraktären komma tillbaka efter en ordentlig bantningskur, konverterad till strikt katolik?
Du säger det ironiskt, men det är 100% det konceptet jag menar. Det finns flera designer/illustratörer på YT som har göra sena egna nytolkningar. Och även analysera varför den gamla designen är dålig.
Jag personligen spelar inga multiplayer spel, så live service är inget för mig.
Du säger det ironiskt, men det är 100% det konceptet jag menar. Det finns flera designer/illustratörer på YT som har göra sena egna nytolkningar. Och även analysera varför den gamla designen är dålig.
https://www.youtube.com/watch?v=ksyqqojCNJI
Jag personligen spelar inga multiplayer spel, så live service är inget för mig.
Alltså håller med om att designen är dålig och jag gillar inte att bli överöst politik i spel.
Jag har en annan fundering.
Tänk teoretiskt att man nu kommer överens om att sluta skapa spel/film/serier med den vinklingen. Framåt sedan när någon exempelvis vill skapa en lesbisk huvudkaraktär som kommer från en 100% konstnärlig grundidé och inte politisk, så undrar jag om det skulle gå utan att det döms som det sistnämnda.
Nu är så många karaktärer skapade i bara ett statement syfte utan någon annan inspiration. Sen byggs karaktären runt det. Jag tycker det känns väldigt tomt.
Alltså håller med om att designen är dålig och jag gillar inte att bli överöst politik i spel.
Jag har en annan fundering.
Tänk teoretiskt att man nu kommer överens om att sluta skapa spel/film/serier med den vinklingen. Framåt sedan när någon exempelvis vill skapa en lesbisk huvudkaraktär som kommer från en 100% konstnärlig grundidé och inte politisk, så undrar jag om det skulle gå utan att det döms som det sistnämnda.
Nu är så många karaktärer skapade i bara ett statement syfte utan någon annan inspiration. Sen byggs karaktären runt det. Jag tycker det känns väldigt tomt.
Vet inte om jag gjorde mig helt begriplig i mitt inlägg ovan. Det kanske låter lite offtopic, men det jag menar är ihopknutet med ämnet i rubriken.
Såklart det går. Det kommer alltid vara folk som klagar, vissa människor finner mer underhållning i att prata om spel istället för att spela dem. Problemet nu för tiden är överrepresentation av Amerikanska minoriteter i fel tidsperioder i fel geografiska zoner. Även ett stort problem med 'token' karaktärer, vars hela personlighet är t.ex. deras homosexualitet eller minoritetsgrupp.
Just Concord över-representerar en så pass liten kundkrets att det finns knappt några köpare.
Om du vill göra ett spel som utspelar sig på 50-talet, i Nebraska som handlar om brevbärare. Vem ska representeras då? Svaret är brevbärare på 50-talet i Nebraska. Men Hollywood hade placerat Amerikanska minoriteter från 2024 i 50-talet. Alltså fel geografisk zon och fel tidsperiod, med fel moral.
Likaså med underhållning likt Witcher, Rings of Power, GoW Ragnarök. Det leder till 'Kejsarens nya kläder'.
Fast nu var det väl inte live-service som var problemet med här spelet..
Jo jag iaf har verkligen inte tid med flera live-service spel. Man kan bara orka med en viss mängd spel som kräver att man klarar sig igenom ett battle pass. Just nu har jag bara Sea of thieves(man kan diskutera om dom karaktärerna är även mer inkluderande och fula på samma gång. Jag menar halva gänget är ju invalida ). Spel som Warhammer 40k Space Marines 2 Wukong Astro bot och Starwars outcasts får min tid just nu. + En hög andra spel. Har tom tagit bort Apex på grund av att jag inte har tid för ett till battle pass. Concord är ett i mängden av mediokra live service spel. Och hela grejen att det ska vara inkluderande fungerar inte automatiskt. Att det här spelet är live service säger mig automatiskt att jag inte får tillbaka för vad jag betalar för.
Är väldigt säker på att spelindustrin kommer förändras radikalt från och med nästa år. Inte bara live-service. Med tanke på antalet dyra floppar som varit i år, och vi har minst ett par till kommande floppar (Dragon Age Veilguard och Assassin's Creed Shadows). Sådana dyra floppar kommer slutligen tvinga spelindustrin att omorganisera. Fortsätter de så här kommer de bolagen riskera gå i konkurs (dock inte Sony). Dags att börja sätta in kompetent folk i lead-positionerna och sluta jaga efter det icke-existerande "MoDeRn AuDiEnCeS".