Tråden där vi tittar på mediokra filmer

Tråden där vi tittar på mediokra filmer

Ibland finns bara känslan där, den kryper upp långsamt inom dig som en vägglus i din säng — jag pratar förstås om lidelsen, kallet att få titta på en riktigt medioker film.

Mediokra filmer är något av en konstform. De ska liksom gärna hinta om att de skulle kunna bli bra, bara ditten eller datten i filmen tweakades något. Samtidigt får de inte heller bli uppenbart usla eller hamna i facket "så dåligt att det blir bra". Istället måste filmen vara jämngrå och tröska sig igenom scen efter scen som är milt underhållande utan att potentialen nånsin infrias på allvar. Det finns något betryggande, lugnande även, i vetskapen att filmen man tittar på bara kommer tugga på enträget och monotont likt någon som proppat hela munnen full med khat.

Anledningen till att jag skriver om detta är för att jag igår kväll såg en av de mest ultimata medelmåttiga filmerna. Amerikanska thrillern "Cold Creek Manor" från 2003 är en helt välförtjänt bortglömd rulle med tveksamma skådespelarprestationer och en story/setting som balanserar schizoartat mellan kategorierna "haunted house" och "home invasion".

Fy tusan, alltså. Vilken värld! Jag gillade den! 🙈 Så extremt medioker. Den filmen som är mest 6/10 av alla filmer någonsin, eller åtminstone av de jag sett.

Vilka riktigt gråmulna, halvdana och avdankade mediokra filmer kan du tipsa om?

Medlem

Jag synar din film (har dock inte sett den) och höjer med:

Det känns som att tiden runt millenieskiftet var mediokra filmers storhetstid. Kan vara för att jag såg allt jag kom åt då och därmed såg fler mediokra filmer. Det är lättare att sålla bort filmer nu när man har i princip alla inom räckhåll tack vare internet.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Farornas Konung

Har svårt att bestämma om denna är medioker eller exceptionell!!

Begotten lämnar nog ingen oberörd dock!

KoP
Medlem

Gillar man mediokra filmer så kan jag rekommendera appen Fawesome. Själv kör jag den via Xboxen.

Streamingtjänsten är helt gratis och är en guldgruva när det kommer till mediokra/usla filmer.

Kollar jag nu på Renny Harlins första film Born American. Filmen börjar med att 3 amerikaner anländer till Finland via en Silja Line färja för att sedan bege sig emot ryska gränser och som en dare så tar dom sig över illegalt varefter allt eskalerar.

Medlem

Väldigt bra initiativ med tråden! Älskar mediokert!

Finns det något bättre än en fesljummet medioker film som dessutom är alldeles för lång? Jag tror inte det. Avnjöt i somras Rose Red, signerad Stephen King. Tror egentligen att det är en miniserie i 2-3 delar, men alltsammans ses bäst i ett svep.

En samling karaktärer med låggradiga paranormala förmågor och karikatyrartade personligheter övertygas att delta i en vetenskaplig studie i ett enormt spökhus. Stundtals får man doft av The Shining, men oftast kommer dåligt skådespeleri och tveksamt manus i vägen. (Ett plus i kanten dock för Julian Sands. Älskar allt han gör sedan The Warlock, en film som faktiskt är ganska bra ...)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Min första tanke går till Congo (1995) som balanserar på en väldigt skör tråd mellan att vara medioker och usel, kanske mer åt medioker. Med flera tunga skådespelarnamn som Tim Curry och Ernie Hudson så kan man lätt tro att de kan lyfta filmen (vilket de till en viss del gör), men räcker inte.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Såg nyligen Fool's Gold med bl a Matthew McConaughey, Kate Hudson och Donald Sutherland. Trots alla dessa begåvade skådespelare och en hyfsat rolig premiss till handling, så är filmen inte bra. Den kan möjligen fungera som en bakisfilm, eller för den som vill ha något sorts bild- och ljudspel i bakgrunden när man kollar mobilen. Ej att blanda ihop med filmen Gold, också med Matthew McConaughey, som faktiskt är en utmärkt film.

Fool's Gold är en medioker film.

2/5

Medlem
Skrivet av Nomman:

Finns det något bättre än en fesljummet medioker film som dessutom är alldeles för lång?

Dagens garv.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Redaktör
Ponny

"Alla" säger att Polisskolan-filmerna är medikokra/dåliga. Har aldrig hållit med "alla".

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av JonseredRocks:

Det är den där känslan man har kring en del filmer/serier. En fin känsla, ändå!

signatur

En Bamseponny av folket

FM-guru
F.d. Sisyr

The Gray Man från 2022 är ett fint exempel på detta. Väldigt passande titel också, för grå är onekligen färgen jag skulle förknippa den med. Den gör mer eller mindre allt mediokert. Inget sticker ut. Allt har setts i filmer tidigare, allt har gjorts bättre, men även oerhört mycket sämre. En totalt identitetslös film som likväl inte alls är ett dåligt hantverk.

Definitionen av en axelryckning.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

"Alla" säger att Polisskolan-filmerna är medikokra/dåliga. Har aldrig hållit med "alla".

Har alltid tyckt att Polisskolan 3 är ganska bra. Vet inte varför, men alltid känt att den är bättre än första och andra. Och definitivt bättre än de senare…

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ahhhhh, tvek, TVEEEK! Jag vill nog nästan hävda att "Polisskolan"-serien hamnar i facket "so bad it's good", men det är klart, man kan ju tycka olika.

Medlem

Polisskolan är dock grym, den första. Men tråden handlar väl inte om sådana filmer eller? För då kan man hålla på att posta asmånga här, t ex Robin Hood från 2018, riktig skit är det.

Tråden handlar väl mera om sådana där filmer som ofta är straight to video eller typ hallmark och lifetime? Jag gillar sådana filmer ofta dock haha,

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Backloggens befriare

I present to you, Barb Wire.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

https://www.youtube.com/watch?v=bHMIoCxVC2M

Begotten lämnar nog ingen oberörd dock!

Såg Begotten i delar första gången på gymnasiet, och sedan några år senare i helhet med en vän. Det är mer konst än traditionell film och ska ses på ett museum eller galleri snarare än en biograf om vi säger så. Den är mer extraordinär än medioker. I min mening i alla fall

Medlem

En bra regel är att allt som är under 7.5 på imdb är rent av skit / mediokert. Här på fz är det allt under en 4, då är det inte ens värt att lägga tid på.

signatur

1# FZ Troll

Testpilot

Tänkte posta i den här tråden nu när jag sett en sån där fredagsfilm som man bara startar och tänker att det kanske kan bli kul i 90 min.

Såg "The Out-Laws" på Netflix, men den når inte upp till kraven för tråden så...

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hipshot:

Polisskolan är dock grym, den första. Men tråden handlar väl inte om sådana filmer eller? För då kan man hålla på att posta asmånga här, t ex Robin Hood från 2018, riktig skit är det.

Tråden handlar väl mera om sådana där filmer som ofta är straight to video eller typ hallmark och lifetime? Jag gillar sådana filmer ofta dock haha,

Bra poäng!

signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Mikael Berg:

The Gray Man från 2022 är ett fint exempel på detta. Väldigt passande titel också, för grå är onekligen färgen jag skulle förknippa den med. Den gör mer eller mindre allt mediokert. Inget sticker ut. Allt har setts i filmer tidigare, allt har gjorts bättre, men även oerhört mycket sämre. En totalt identitetslös film som likväl inte alls är ett dåligt hantverk.

Definitionen av en axelryckning.

Väldigt bra exempel på en medioker film, inte särskilt bra men kan inte heller beskyllas för att vara särskilt dålig heller. En film det snackades om en del innan och under lanseringen pga de som var inblandade men man hade glömt bort dess existens 30 minuter efter man stängt av för att inte tänka på den igen.

Edit: jag trodde du mena den här nyare filmen som jag tyvärr inte kommer på namnet på med lönnmördaren. Han som spelar magneto är huvudskådis. Den var ju ännu mer medioker (sämre?) än Gray Man i mitt tycke.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Skrivet av Gertzy:

Såg Begotten i delar första gången på gymnasiet, och sedan några år senare i helhet med en vän. Det är mer konst än traditionell film och ska ses på ett museum eller galleri snarare än en biograf om vi säger så. Den är mer extraordinär än medioker. I min mening i alla fall

Haha, det var länge sen jag såg den nu. Den var... Bra, I guess? Känns mer som "Begotten" är en sinnesstämning snarare än en regelrätt film. Väldigt artsy, som sagt. Jag brukar ha på den som bakgrundsbrus för att kunna sova på kvällarna (inte).

Medlem

Polisskolan...? Högst mediokra idag men då när de kom var de ju riktigt bra och drog folk i mängder. 2:an är en av kanske 2-3 filmer över hela livet som jag sett fler gånger på bio. Efter 2:an blev det ett väldigt mjölkande och repetativt inom skämten.

Skulle även lägga till Ghostbusters till att nästan nå upp till medioker. Innan nån satt i halsen och fått flärrpen så är motfrågan snabbt "När såg du dem senast?". I minnet är de fortfarande fantastiska men när jag såg dem nyligen är de knappt ens mediokra. Gränsar lätt ner mot rent dåliga. Då? Fantastiska och fräsiga effekter! Nu? "Högstadieprojekt-klass".

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skribent

Eraser mer vår kära Arnold är en ok, men väldigt mellanmjölksfilm. Den kom ju där när Arnold var som störst och är väl egentligen en bra actionrökare som egentligen bockar av allt en Arnold-film ska ha. Stora muskler och vapen, en tjusig kvinnlig roll (Vanessa Williams), rätt bra skurk i James Caan, saker sprängs och folk jagas. Men är så otroligt mellanmjölk att man glömt vad man såg 5 minuter efter.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, det var länge sen jag såg den nu. Den var... Bra, I guess? Känns mer som "Begotten" är en sinnesstämning snarare än en regelrätt film. Väldigt artsy, som sagt. Jag brukar ha på den som bakgrundsbrus för att kunna sova på kvällarna (inte).

Ja, en ska ju inte kolla på den som vanlig film direkt. Utan mer översköljas av den och uppleva snarare än förstå den.

Backloggens befriare
Skrivet av Johan Lorentzon:

Eraser mer vår kära Arnold är en ok, men väldigt mellanmjölksfilm. Den kom ju där när Arnold var som störst och är väl egentligen en bra actionrökare som egentligen bockar av allt en Arnold-film ska ha. Stora muskler och vapen, en tjusig kvinnlig roll (Vanessa Williams), rätt bra skurk i James Caan, saker sprängs och folk jagas. Men är så otroligt mellanmjölk att man glömt vad man såg 5 minuter efter.

https://www.youtube.com/watch?v=P3nrgwO3R-w

Inget med en prime Arnold är ju under "kanonrulle"!

signatur

Ad hoc addendum

Farornas Konung
Skrivet av Gertzy:

Håller absolut med, men konst kan ju också vara medioker.
Den har ju en "härlig" stämning som jag gillar. Går lite stick i stäv med min musiksmak.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=P3nrgwO3R-w

Minns att jag såg den på bio. Det är allt jag minns om den filmen, så nog kvalar den in i tråden alltid.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent
Skrivet av Akronym:

Minns att jag såg den på bio. Det är allt jag minns om den filmen, så nog kvalar den in i tråden alltid.

Det jag minns var att det var första gången jag hörde om vapnet "Railgun". Men annars minns jag i princip ingenting.

signatur

"Writer and Fighter"

Det jag minns var att det var första gången jag hörde om vapnet "Railgun". Men annars minns jag i princip ingenting.

Allt jag minns av den är att de manglade på ett hus med typ 100 000 skott, lol. Sen var det väl en avslutande showdown på en övergiven djurpark, eller nåt? Arnold och Vanessa Williams var minst sagt 🔥🔥🔥

Medlem

Jag har sett många filmer som kändes som ett tomt luftslott. Ofta snygga, men det visade sig bara vara yta. Kände så för Cloud Atlas. Och Gunpowder Milkshake. Senaste Snuten i Hollywood kunde de ha skippat. Började kolla på The Ridiculous 6 men jag klarade inte att se mer än några minuter. Minns när jag och en kompis gick och såg Poltergeist 2. Vi pratade på vägen hem sen, och var sura över att vi kastat bort pengarna på nåt så bedrövligt.

1
Skriv svar