David Bowies Space Oddity patchas bort från PC-versionerna av Alan Wake
Galet att licensen för en musiksnutt i ett spel går ut. De som köpt spelet på GOG kan ju vara tacksamma för att de kunnat ladda ner installationsfilen för den tidigare versionen i förhand.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Varför är det märkligt?
Kom de andra versionerna samtidigt alltså? Jag ville minnas att de kom senare.
Har för mig PC och Xbox i alla fall släpptes samtidigt?
"Writer and Fighter"
Brukar det hända att filmer behöva plocka bort musik eller fungerar licenserna annorlunda där? Så tråkigt att spel inte kan få bevaras så som dom var tänkta.
De händer ibland med gamla TV-serier som skapades utan en tanke på att i de framtiden skulle säljas och streamas. Man licensierade bara för TV-sändningar och senare blir det för dyrt med licenser för andra format.
Dubbelkollade att jag hade senaste versionen (innan patchen) när jag såg nyheten på GOGs Discord server.
Tråkigt att kunder som bettalat för spel innan en license går ut också åker på en sådan här sak.
En annan tråkig sak är att man kanske missar viktiga bugfixar. Men det får man läsa sig till och i sådana fall ta ställning till det i efterhand om det kanske går att lösa på något sätt. Så länge musik inte ligger i något konstigt och obskyrt komprimerat bibliotek så kan man alltid lägga in musik i efterhand.
Tydlig nackdel när man har digitala versioner av spel. Trots att det blir billigare för spel studiosar att slippa stå för kostnaden av fysiska kopior så kommer det kostnader med licenser istället.
Det finns ju såklart även för fysiska kopior. Kan tänka mig att fysiska kopior har fått säljstopp pga licenser, men att det händer så väldigt sällan då alla nya kopior redan sålts ut innan så sker.
Har för mig att den bara spelas under end credits så det påverkar inte spelupplevelsen.
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Tycker det vore mer rättvist mot betalande kunder att dom avlistar spelet istället så att det finns tillgängligt att ladda ned i ”download history” med originalmusiken intakt. Sedan kan de skapa en ny version med den nya musiken för nya kunder. Som alternativt då också kan laddas ned gratis för den som köpt den tidigare versionen.
Hoppas AI musik blir bättre så man kan använda det istället
Vart är tumme ner knappen!
Brukar det hända att filmer behöva plocka bort musik eller fungerar licenserna annorlunda där? Så tråkigt att spel inte kan få bevaras så som dom var tänkta.
Minns att Nilecity fick ta bort flera låtar när det släpptes på DVD, de ersattes av kommentatorspår av Robert Gustafsson och Henrik Schyffert. Men om det är vanligt tror jag inte, inte stött på det annars.
Borde vara straffbart att förneka folk Bowie.
Ni kan väl intervjua remedy och kolla varför de väljer att inte fortsätta med licensen.
Tänker om det är för att driva på försäljningen av remastern.
Priset var för högt.
Eller om de helt enkelt inte gick förlänga?
Märker de att folk blir sura kanske de tänker om för framtida spel när de förhandlar.
Man undrar hur dessa musik-licenser fungerade förr (på ps2-tiden t.ex) när musik kort och gott är "inbränd" på spelets skivor i "all evighet". Inget som gick att patcha bort precis.
Du får helt enkelt vara en laglydig individ och trycka på mute knappen när den olicensierade musiken spelas.
Man undrar hur dessa musik-licenser fungerade förr (på ps2-tiden t.ex) när musik kort och gott är "inbränd" på spelets skivor i "all evighet". Inget som gick att patcha bort precis.
Spelen/skivorna var väl i tryck i t.ex. 3-8 år så då licenserade man för den tiden. Lite skillnad idag när de digitala exemplaren inte kan ta slut på samma sätt.
Som det står i artikeln spelet är gammalt så för mig undrar jag också varför man ska hålla på o bråka om sådant här. Licens eller inte.
Det är lite väl extremt nu för tiden.
Kanske ska utvecklare försöka sig på att satsa på mindre band som inte ligger på stora bolag. Mång artister skulle bara bli glada och få ha med en låt eller två i ett spel (eller film) för en spottstyver av vad de är megaartisterna samt skivbolagen vill ta ut och de skulle inte bråka om att man ska behöva ta bort låten/låtarna heller.
.
Och många mindre artister är minst lika bra, om inte bättre.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Jag tror att Marvel filmerna på Disney plus har andra låtar än på skiva. Kollade på någon av som för ett tag sen och musiken kändes inte lika episk som jag kommer ihåg utan mer generisk. Gissar att det är pga licenser.
PSN: OAKTHYR