Mike Ybarra: "Exklusiva hits krävs för att vinna vardagsrummet"

Robot
Mike Ybarra: "Exklusiva hits krävs för att vinna vardagsrummet"

Den före detta Xbox-chefen tror heller inte att konsoler kommer att dö.

#Blizzard, #Mike-Ybarra

It's not a lake, it's an ocean

Microsoft har dock frångått sin gamla strategi att "vinna vardagsrummet" (vilket närmast ordagrant var den ursprungliga målsättningen) med egen hårdvara till att tjäna pengar som en stor utgivare.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Så nu säger man att konsoler kommer dö? Förut var det pc spel…
När är det pc spel tur nästa gång?

Medlem

"Om ens strategi är att vinna vardagsrummet, behöver man exlusiva hits, för vinsten är både ur ett plattforms- och spelperspektiv. Sony vet hur man skapar hits och hur man väljer hits att bli exklusiva."

Visst har Xbox mycket att lära här om de vill vinna vardagsrummet men Sonys exklusiva hits hör till det förgångna.

Finns noll anledning för mig att köpa en PS5 idag då jag kan köra samma spel på PC som i sin tur kan vara i vardagsrummet/ Gejmingrummet. Dom spel som inte finns på PC finns på PS4.
PS5 only games

PS4 only games

Man kan byta ut texten till: Nintendo vet hur man gör exklusiva hits.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Så nu säger man att konsoler kommer dö? Förut var det pc spel…
När är det pc spel tur nästa gång?

Tror utvecklingen kommer gå till att PS, Xbox osv endast är appar/butiker under olika system. Så ja, typ som en PC. Nintendo kommer nog hänga kvar i sitt ett tag med kassetter och exklusiva spel. Tråkig utveckling, men ser detta som den sista "riktiga" konsolgenerationen. Nästa gång blir det fler gråzoner.

Medlem

Jag tror att nästa generation Xbox kommer bli en hybrid av PC och Konsol och göra att man kan köra PC och Xbox spel på samma konsol.. sedan i om 5+ år så kommer Xbox va en "brand" för datorer så som Chromebook är idag.

Medlem
Skrivet av lonian:

"Om ens strategi är att vinna vardagsrummet, behöver man exlusiva hits, för vinsten är både ur ett plattforms- och spelperspektiv. Sony vet hur man skapar hits och hur man väljer hits att bli exklusiva."

Visst har Xbox mycket att lära här om de vill vinna vardagsrummet men Sonys exklusiva hits hör till det förgångna.

Finns noll anledning för mig att köpa en PS5 idag då jag kan köra samma spel på PC som i sin tur kan vara i vardagsrummet/ Gejmingrummet. Dom spel som inte finns på PC finns på PS4.
PS5 only games

PS4 only games

Man kan byta ut texten till: Nintendo vet hur man gör exklusiva hits.

Japp. De flesta av spelen på PS5-listan kommer ju garanterat att finnas på PC också inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag sålde mitt PS5 i våras dels på grund av det och dels på grund av att det var alldeles för många spel med vidrigt dålig prestanda under förra året.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Avstängd

Snart glider Valve in med Steam Machine 2.0
Lät ju ett tag där som det var det MS tänkt med nästa Xbox, att den ska kunna köra PC-spel.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Lät ju ett tag där som det var det MS tänkt med nästa Xbox, att den ska kunna köra PC-spel.

Men hur ska steam Machine fungera? Blir det en slö dator med igpu som steamdeck, så kommer ju ingen vilja använda den på en stor skärm. Och använder den vanliga pc komponenter så blir de ju troligtvis inte mycket billigare än att köpa en vanlig dator.

Eller är det bara en valfri dator som har deras operativsystem?

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Men hur ska steam Machine fungera? Blir det en slö dator med igpu som steamdeck, så kommer ju ingen vilja använda den på en stor skärm. Och använder den vanliga pc komponenter så blir de ju troligtvis inte mycket billigare än att köpa en vanlig dator.

Det blir en "konsol" fast det är en dator som kör SteamOS precis som Steam Deck är en handhållen "konsol" fast det är en dator.
Eller hur tänker du att tex en playstation fungerar?
Valve har redan en konsol som aldrig släppts till allmänheten.
Det finns patent och data mining av Steam och deras OS som hänvisar till hprdvara som inte släppts. Där bla en sk "home console".

signatur

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Tror utvecklingen kommer gå till att PS, Xbox osv endast är appar/butiker under olika system. Så ja, typ som en PC. Nintendo kommer nog hänga kvar i sitt ett tag med kassetter och exklusiva spel. Tråkig utveckling, men ser detta som den sista "riktiga" konsolgenerationen. Nästa gång blir det fler gråzoner.

Hela meningen med konsol är man kopplar in och sen spelar det som finns tillgängligt på konsolen. Allt fungerar och man behöver inte tänka att man har rätt hårdvara, drivrutiner, inställningar etc.

Det kommer jo aldrig försvinna

Medlem
Skrivet av Karmak:

Hela meningen med konsol är man kopplar in och sen spelar det som finns tillgängligt på konsolen. Allt fungerar och man behöver inte tänka att man har rätt hårdvara, drivrutiner, inställningar etc.

Så precis vad som skulle kunna göras med steam machines eller liknande maskin i pc-format?

Medlem

Tycker den här konsollgenerationen har varit en flop överlag. Finns inte nog många intressanta spel

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Så precis vad som skulle kunna göras med steam machines eller liknande maskin i pc-format?

Där utvecklas inte spel specifikt för maskinerna vilket gör att man kan få problem.
Till konsoler utvecklas och testas spelen specifikt för en typ av hårdvara. Det finns inte 50 olika inställningar du kan pilla med.

Du kan inte ha massa olika varianter av en maskin och tro de flesta förstår vad som är vad.

Avstängd
Skrivet av Karmak:

Där utvecklas inte spel specifikt för maskinerna vilket gör att man kan få problem.
Till konsoler utvecklas och testas spelen specifikt för en typ av hårdvara. Det finns inte 50 olika inställningar du kan pilla med.

Du kan inte ha massa olika varianter av en maskin och tro de flesta förstår vad som är vad.

Eller så gör man systemet kan köra alla spel?
Med tanke på att steam deck är linux dator i grunden så kör den många windows spel väldigt bra

Det är endå bara Nintendo som utnyttjar sin "unika hårdvara".
Xbox och playstation hade kunnat bli "pc datorer" redan nu.

signatur

Medlem
Skrivet av Ferren:

Jag tror att nästa generation Xbox kommer bli en hybrid av PC och Konsol och göra att man kan köra PC och Xbox spel på samma konsol.. sedan i om 5+ år så kommer Xbox va en "brand" för datorer så som Chromebook är idag.

Ja, de pratar ju om att få in externa stores (Steam, Epic) på nästa Xbox utöver deras egna Xbox Store så då blir det ju som hybrid av konsol-pc.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Skulle påstå att upplevelsen är liknande på en Steam Deck, exempelvis.

Om Microsoft skulle släppa en liknande produkt, och samtidigt tillåta att användare installerar Steams, Epics och Sonys butiker mfl så är det mer eller mindre en PC. Kanske inte en PC som vi är vana vid det, men det är inte heller en spelkonsol som vi är vana vid. Helt plötsligt spelar du Halo på en Sony-maskin eller Last of Us på din Xbox.

Jag hoppas inte att det blir så (är spelsamlare), men jag tror att det är dit vi kommer att gå.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Fast dessa maskiner skulle ju få en egen default-inställning för spel. På samma sätt som många spel har en "steam deck"-inställning.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast dessa maskiner skulle ju få en egen default-inställning för spel. På samma sätt som många spel har en "steam deck"-inställning.

Så en konsol?
Där du kan spela specifika spel anpassat till den och testad för den

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skrivet av Lilagröt:

Gissar att SteamOS 3 kommer bli mer supportat av annan hårdvara så då kan vem som helst bygga sin Steam Machine.

Jag tänkte att Microsoft skulle kunna göra något liknande och stjödja XBOX os för datorer om nu folk ens vill bygga sina egna XBOX.
Då skulle en kunna boota från Windows 12 till Xbox OS eller "game mode/Console mode"

Om nu folk börjar använda Steam OS i framtiden så kommer kanske Microsoft vilja få folk att sluta med det och därav släppa sin eget "Console mode" för windows.

signatur

Medlem
Skrivet av Karmak:

Så en konsol?
Där du kan spela specifika spel anpassat till den och testad för den

En PC kan komma i många former. HTPC exempelvis är traditionellt en hemmabio-pc man har på tv-bänken.
Man kan spela på den men det gör den inte till en konsol. Men låt oss säga att det släpps en PC med en formfaktor likt en konsol, kör SteamOS och där tillgängliga pc-spel har en profil för specifikt den maskinen. Då kommer det för användaren inte vara en mer komplex upplevelse än en traditionell konsol men maskinen kan ha stöd för mer än en typisk konsol.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Gissar att SteamOS 3 kommer bli mer supportat av annan hårdvara så då kan vem som helst bygga sin Steam Machine.

Jag tänkte att Microsoft skulle kunna göra något liknande och stjödja XBOX os för datorer om nu folk ens vill bygga sina egna XBOX.
Då skulle en kunna boota från Windows 12 till Xbox OS eller "game mode/Console mode"

Om nu folk börjar använda Steam OS i framtiden så kommer kanske Microsoft vilja få folk att sluta med det och därav släppa sin eget "Console mode" för windows.

SteamOS kan du installera valfritt på vilken pc som helst, det är en linux dist som Valve skapat och har väll nån annan dist i grunden eller baseras på.
Varför jag inte själv kör SteamOS på min dator är för att jag är inte helt 100 på hur det fungerar med VR tillsammans med Quest än och så spelar jag MP spel som har anti cheat som jag inte vet om det funkar.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det blir en "konsol" fast det är en dator som kör SteamOS precis som Steam Deck är en handhållen "konsol" fast det är en dator.
Eller hur tänker du att tex en playstation fungerar?
Valve har redan en konsol som aldrig släppts till allmänheten.
Det finns patent och data mining av Steam och deras OS som hänvisar till hprdvara som inte släppts. Där bla en sk "home console".

Ja så de ska alltså ha någon specialutvecklad krets från typ amd? För kör de med befintlig integrerad grafik blir det ju ingen kul enhet.
Men fördelen med Xbox switch eller ps är ju att någon utvecklat spelen för burken och optimerat så att det i alla fall når 30fps ibland.
Släpper man en konsol som kör vanliga pc spel blir det ju en massa pillande för att få dåligt optimerade spel att fungera. Speciellt när den är lite äldre. Inget jag har problem med personligen, men en vanlig konsol bör va helt plug and play.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Ja så de ska alltså ha någon specialutvecklad krets från typ amd? För kör de med befintlig integrerad grafik blir det ju ingen kul enhet.
Men fördelen med Xbox switch eller ps är ju att någon utvecklat spelen för burken och optimerat så att det i alla fall når 30fps ibland.
Släpper man en konsol som kör vanliga pc spel blir det ju en massa pillande för att få dåligt optimerade spel att fungera. Speciellt när den är lite äldre.

Jag vet inte om du teatat steam deck eller pc spel sen 90-00 talet för den delen.
Steam deck är en bärbar linux dator den har en SoC från AMD.
Man kör WINDOWS spel på den med proton som gör att det fu gerar på linux.
Många spel fungerar direkt men det finns även utrymme för användaren själv att optimera.
Som nör jag spelade Spiderman Remastered.
I spelets meny får man o jag inte minns fel välja 60 eller 30FPS.
Men jag körde FSR och 45FPS ist och fick skarp bild och ett spel son flöt fint.
Bättre ö 30FPS och utan grövre hack som 60FPS kunde ge om det blev för tungt.

PC spel är redan idag väldigt simpelt och med en maskin liknande steam deck fast stationär konsol skulle kunna ge dig 99% av en konsolupplevelse precis som xbox/playatation. Men även ge dig möjlighet till djupdyka om du vill

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte om du teatat steam deck eller pc spel sen 90-00 talet för den delen.
Steam deck är en bärbar linux dator den har en SoC från AMD.
Man kör WINDOWS spel på den med proton som gör att det fu gerar på linux.
Många spel fungerar direkt men det finns även utrymme för användaren själv att optimera.
Som nör jag spelade Spiderman Remastered.
I spelets meny får man o jag inte minns fel välja 60 eller 30FPS.
Men jag körde FSR och 45FPS ist och fick skarp bild och ett spel son flöt fint.
Bättre ö 30FPS och utan grövre hack som 60FPS kunde ge om det blev för tungt.

PC spel är redan idag väldigt simpelt och med en maskin liknande steam deck fast stationär konsol skulle kunna ge dig 99% av en konsolupplevelse precis som xbox/playatation. Men även ge dig möjlighet till djupdyka om du vill

Köper du ett spel som kräver mer cpu än vad enheten har så spelar det ingen roll om du använder fsr eftersom det mest hjälper när gpu är för klen. Ex är det helt omöjligt att spela uncharted 4 på min laptop pga processorn är för klen ryzen 7 3750 trots att grafikkortet 2060 klarar det fint med lite fsr.
Det jag menar är att med konsol så kan du räkna med att spelet fungerar om du har en ps5 och det står ps5 på spelets förpackning.
Med en pc kan man enkelt köpa spel som knappt fungerar på hårdvaran man har så det blir inte riktigt en konsolupplevelse.
Sen finns det ju många andra fördelar med friheten pc ger dig.

Jag har varit pc spelare i första hand sedan jag köpte min första egna dator tidigt 00 tal. Men har spelar på pc sedan 386 var aktuellt. Så ja jag har testat att spela på pc. Men kan se för och nackdelar ändå.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Köper du ett spel som kräver mer cpu än vad enheten har så spelar det ingen roll om du använder fsr eftersom det mest hjälper när gpu är för klen. Ex är det helt omöjligt att spela uncharted 4 på min laptop pga processorn är för klen ryzen 7 3750 trots att grafikkortet 2060 klarar det fint med lite fsr.
Det jag menar är att med konsol så kan du räkna med att spelet fungerar om du har en ps5 och det står ps5 på spelets förpackning.
Med en pc kan man enkelt köpa spel som knappt fungerar på hårdvaran man har så det blir inte riktigt en konsolupplevelse.
Sen finns det ju många andra fördelar med friheten pc ger dig.

Jag har varit pc spelare i första hand sedan jag köpte min första egna dator tidigt 00 tal. Men har spelar på pc sedan 386 var aktuellt. Så ja jag har testat att spela på pc. Men kan se för och nackdelar ändå.

Så klart måste nån form av indikering om det fubgerar eller ibte finnas. Det finns det med bla steam deck på steam för att det är valve själva som testar och verifierar.
Det är helt enkelt petitesser som går att göra så köpare vet vad dom köper.
Och det så klart nör generationen är utdaterad kommer en ny.
Men utvecklarna av spel kommer ju göra allt för att försöka få ens spel att fungera på det som användarna har.

Vet inte riktigt som du förstår vad jag snackar om du verkar se det ur ett PC vs Konsol perspektiv det är inte det jag pratar om här utan potentiell framtid.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

SteamOS kan du installera valfritt på vilken pc som helst, det är en linux dist som Valve skapat och har väll nån annan dist i grunden eller baseras på.
Varför jag inte själv kör SteamOS på min dator är för att jag är inte helt 100 på hur det fungerar med VR tillsammans med Quest än och så spelar jag MP spel som har anti cheat som jag inte vet om det funkar.

Fungerar troligtvis sämre med VR.
Såg någon på youtube som även fick problem vad gäller HDR support. Allt blev grönt typ.

Skrivet av Lilagröt:

Sant. Har man en PC det inte går att spela på får man inte någon bra upplevelse. Som att försöka spela ps5 spel på en ps3 om det gick att få igång skivan.

Själv har jag just nu en dator som klarar precis allt jag vill spela så för mig får en bättre upplevelse än jag upplevt på PS5 och Xbox series X. Man kan väl jämföra det med att jag spelar på Playstation 7 eller något.

signatur

Medlem

Så är det ju för många inklusive mig. Minns hur spel som mgs4, resistance och killzone var rejäla dragplåster för ps3 eran. För ps4 bloodborne, the order 1886, until dawn m.fl, och för Ps5 är bland annat Demon Souls en stor konsollsäljare.

Tvivlar starkt på att PC-liknande koncept kommer ta över i närtid då hela grejen med konsoller är plug n play med så lite krav på teknisk kunskap som möjligt samt en hårdvara där du vet spelen ska funka på.

Visst är det betydligt enklare idag på datorer också med OS som i princip drar ner drivrutiner osv åt dig och steam m.m som håller spel uppdaterade per auto, men ändå, möjligt att den breda massan blivit mer techy med nyare generationer men tror fortfarande inte det är jämförbart.

Sen den här iden med "ja kan lika gärna ha en pc i vardagsrummet" är sånt skitsnack, det är inget average joe orkar bry sig om då det är 10ggr smidigare med en konsoll och mindre bök överlag.

1
Skriv svar