Vad äter FZ? Mat-tråden!

KoP
Medlem
Medlem

Havregryn, russin, kanel och mjölk

Ett hårdkokt ägg sidan om.. snart till skatepark med ena sonen. Superväder i Lund.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Testade att göra en ”äkta” carbona till lunch blev riktigt gott. Även om jag önskar att griskinden kunde ha haft lite mer smak.

Ps. Någon matfotografen blir jag aldrig speciellt när man är vrål hungrig

Releasehästryttare

Flintastek!

Första gången på ca 20 år och fy satan va gott det va, nån annan som älskar/hatar det köttet?

Medlem

Det bästa med grillsäsongen - de obligatoriska mackorna dagen efter att man grillat med det som blev över:

Medlem
Skrivet av Devan:

Flintastek!

Första gången på ca 20 år och fy satan va gott det va, nån annan som älskar/hatar det köttet?

Flinta är ju en odödlig klassiker, en om året ska man äta. Det hör till den svenska sommaren.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Äpplekräm med banan i.

Medlem

Provade på att göra midsommarpizza av resterna:

Lite mer än helt okej, svag 4 av 5. Men en bra grej att prova på om man har lite potatis över med mera. Går säkert lika bra att göra med pizzadeg också, jag körde med smördeg.

Recept:

1 burk av favorit matjessill
1 paket smördeg
1 dl créme fraiche
6 st färskpotatisar
3 dl riven Västerbottenost
2 dl gräddfil
1 kruka dill
2 st citroner
1 st rödlök
1 knippe gräslök
4 st rädisor
salt
svartpeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Rulla ut smördegen på en plåt och nagga med gaffel.

Bred på creme fraiche och skiva potatisen tunt, gärna med mandolin.

Lägg på potatisen på smördegen och toppa med hälften av osten.

På med lite extra salt och svartpeppar och ställ in i ugnen i cirka 20 minuter men håll lite koll, alla ugnar är olika. 

Under tiden rör du ihop gräddfil i en skål tillsammans med hackad dill (spara lite till topping), citronzest från en citron och saften från en halv citron. Salta och peppra efter smak.

Strimla rödlök och rädisor.

När pizzan är klar i ugnen låter du den svalna något.

På med gräddfilskrämen, rödlök, rädisor och matjessill , citronzest, rödlök, dill och gräslök.

Medlem

Vanligtvis är jag inget fan av kall mat, men just den här pastasalladen brukar åka fram en eller två gånger om året när det är olidligt varmt, som nu.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Vanligtvis är jag inget fan av kall mat, men just den här pastasalladen brukar åka fram en eller två gånger om året när det är olidligt varmt, som nu.

https://i.ibb.co/N1sFnmw/IMG-1379.jpg

https://i.ibb.co/51HZjJY/IMG-1380.jpg

Ser rätt gott ut nyfiken vad är det för dressing du har till?

signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem
Skrivet av Nehcrom:

Ser rätt gott ut nyfiken vad är det för dressing du har till?

Väldigt enkel - en liten burk créme fraîches och en halv burk pesto. Bara till att justera mängden efter tycke och smak.

KoP
Medlem

Janssons Frestelse.

Medlem

Grekiska biffar med potatissallad gjord på grekiskyoghurt, och lite bacon och fågelfä slank med.

Medlem

Morsan har fått en massa hjälp från grannarna så som tack så bjöd jag dom på japansk middag.
Ichiju Sansai (Tre rätter och en soppa), plus ris och inlagd grönsak men det är ju så självklart att det inte behöver nämnas :-).

Miso soppa, Teriyaki Lax, Spenat med Sesam- och Misodressing, Agedashi Tofu och Saltpicklad Vitkål.

Medlem

Mannahrynsgröt på vatten

Medlem

70-talsklassikern varma mackor med stuvad svamp kör vi oftast på fredagarna.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Hemmagjorda kyckling wraps med honungs senap.

Medlem
Releasehästryttare
Skrivet av Devan:

En nyöppnad resturang sålde sushi burritos, va helt klart en annorlunda smakupplevelse!

Testade Bento på samma restaurang ..

Detta är vad jag fick:

Medlem
Skrivet av Devan:

Detta är vad jag fick:

<Uppladdad bildlänk>

Kanske inte det man tänker på när man tänker traditionell bento men det ser faktiskt jävligt gott ut, blir att göra någon slags sallad med tempeh här hemma inspirerat av det där tror jag.

Medlem
Skrivet av Devan:

Detta är vad jag fick:

<Uppladdad bildlänk>

Det ser ut som de tappade en bentolåda i en mixer
Ser gott ut trots allt.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

I helgen spelade jag brädspel med lite vänner och bjöd på Ramen.

Och idag fick det bli en stor sats stekt ris.

Medlem

Jag skulle äta våfflor, men järnet var helt värdelöst.

Medlem

Bytt ut pasta mot potatis..

Äter mer fisk och mer grönsaker än förut.

Lax och potatisklyftor med en (ugh)"fräsch" sallad är fan gött i gött gött jö!

Inte för att jag behöver gå ner i vikt men vill helt enkelt äta bättre, mindre fabrikat osv. Dom två stora anledningarna är att efter jag förde en mat dagbok så märkte dels jag hur monotont jag åt. Även om jag älskar att laga mat så blev det väldigt mycket pasta och köttfärssås (minst ett par dagar i veckan) sen pasta, pasta, pasta, ris.
Och för det andra, jag har under lång tid gått med inflammationer i lederna och knaprat ibuprofen för att kunna spela fotboll men har nu fått reda på att jag har slitet brosk i knäna så behöver äta mer anti-inflammatorisk kost överlag.

Mer fisk, grönsaker, bra fetter, mycket protein, mindre enkla kolhydrater, mer fiber

Samtidigt slutat röka på så blir inte lika mycket godis och annan skräpmat även om jag snaxar till det till helgen (vilket jag ska försöka dra ner på) och känner helt klart en skillnad i kroppen hitills.

Medlem

Jag har helt snöat in på alla former av nudlar, just nu fokuserar jag på det koreanska köket som är helt nytt för mig. Gochu-jang var en ögonöppnande upplevelse, en chilipasta som inte är överdrivet stark men har en fantastisk smak, och det använder jag i mycket nu när jag lagar mat. Lövbiff som har mörats i bikarbonat tillsammans med en mix av soya, Gochu-jang, honung, vitlök, sesamolja och risvinsvinäger och nudlar(valfri sort) är väldigt smaskens. Man kan även ha i lite mirin för att balansera upp soyan. Rosta sesamfrön och ha på när allt är upplagt på tallriken så har du en riktigt fin måltid. Grönsaker kan med fördel också användas🤤

Medlem

Grannen sköt några sjöfåglar häromdagen. Jag fick ta dem, då han enligt egen utsago inte kan tillaga dem. Så jag bjöd honom på gräsand sous vide.

Jag skar ut bröstfiléer och lår och värmde dem en timme i 57-graders vakuumbad innan jag gav dem stekyta i en gjutjärnspanna med mycket smör och vitlök. Jag kokade också en buljong på fågelskroven som jag använde som smakhöjare i kantarellgräddsåsen. Serverades med kokt färskpotatis, fräsch sallad och svartvinbärsgelé.

Gott!

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Enkelt kvällsfika men en del socker så inget som bör intas väldigt nära sängen om man är känslig.

Edit: gammal bild, missade att det skulle vara aktuell måltid så skippa detta.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

<Uppladdad bildlänk>

Enkelt kvällsfika men en del socker så inget som bör intas väldigt nära sängen om man är känslig.

Mackan i juli

Har du inte rört mackan sen i juli? borde vara ännu torrare vid det här laget…

Skrivet av Sur Apan:

Mackan i juli

Har du inte rört mackan sen i juli? borde vara ännu torrare vid det här laget…

Den är uppäten sen länge, jag missade att det ska vara dagens måltid så här kommer den:

Overnight oats med chiafrön, yoghurt och mjölk samt kryddor och en halv nedmosad banan. Även en hel banan syns i bild.

signatur

Blev potatisbullar till lunch, hade inge lingonsylt men spelar ingen roll.

signatur

Skriv svar