Snabbkollen – Hur fort köper du nya spel?

Medlem

Beroende på om det är singel eller multiplayer.

Singel kan man vänta på specielt om det är early acess, med vissa undantag (exempel Factorio)

Multiplayer vill man vara med från början. Som på Helldivers var det awesome att vara med från början men nu är det ganska svalt. Dock väntar jag gärna några dagar innan jag köper för att se om det är något vettigt eller inte.

Medlem

Köper aldrig dag ett, då de kostar för mycket samt att man oftast får ofärdiga versioner. Väntar hellre något år, så allt är patchat och möjligvis har en komplett version med all dlc. Enda undantaget jag kommer göra är GTA 6, men den kommer jag få till ett billigare pris. Har bl.a. värdecheckar som jag har tjänat ihop från PS Stars.

Medlem

Försöker spela klart det jag har för tillfället. Köper lite nytt men bara om det senaste köpet är klart. Om det inte finns något så finns backloggen. Behöver inte vara stressad, dessutom hinner saker gå ner på rea då också.

Medlem

Precis som Bio är för mig, vill helst spela spelet själv om jag är intresserad, än att få allt spoilat, förstår inte hur man får backlog, även om jag själv har 2st spel som behöver klaras ut i min "backlog", BG3, kalrat 3+ ggr 310,3 timmars speltid, Starfield gav jag försöket körde alla faktioner och gjorde ng+3 på ett spar, sedan kändes det som att jag gjort allt. AW2, direkt älskar och kört allt från Remedy, ser på vote with wallet som idiotiskt, vill supporta alla spelen jag köper. Att vi idag köper ett spel för 700kr +400kr för season pass tkr jag är helt legit, fan att ett N64 spel kostade 500kr då, och att det endast gått upp 200kr med fixes och 400ggr mer av allt med underhåll för 50 timmar är helt absurt, en film idag är typ 250kr ish och de är om man har tur 2timmar, en bio check är typ 110kr biljett. En bok kan gå från 65 - 400 beroende på vad självklart. Att de 3 största MMOs' en är P2Play är helt ok, för 60-150kr/mån RS(Premium whatever får iaf inte Expansioner som behövs köpas), medan WoW & FFs Xpacs är +400 (beroende på utgåva) samt fortsatt mån avgift, men det är MYCKET de tjänar och beroende på vem man frågar så får rätt person väldigt mkt för dem pengarna. Så att jag är beredd att slänga en tusing på ett spel som håller mig intresserad och ger mig underhållning så tycker jag de förtjänar lite. I fotsteg som Straus? från Take Two sade att spel borde ta betalt per tid i underhållning, men iom att det är för subjektivt så kan det inte fungera, men något åt det hållet, kan ett spel ge underhållning för 4000+ timmar gentemot ett spel som ger 8, så tycker jag de borde få lite mer betalt, men även där, går inte att kvantiteras.

Med det sagt, inte FOMO, men att kunna få upplevelsen för mig själv än att få den präglad eller förtryckt av någons åsikt. Länge sedan jag köpte något spel för att det hade "Bra Betyg". Mitt första spel jag helt ärligt inte gillade som jag köpte i förväg, var Fallout76 och kan nog säga att jag är lite arg på att det inte var vad jag hoppades, så har inte och tror inte jag kommer testa det efter alla dess updateringar. Men köper fortfarande spel i förväg

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

15-20 år! 😂

Eller ja, har för det mesta slutat köpa nya spel och har vänt mig till att köpa inplastade gamla spel, på skiva.

Nyaste jag köpte var väl Stellar Blade, som jag förbokade en dag innan. En trevlig överaskning då spelet var i princip buggfritt (träffat på 0 buggar hittills!).

Testpilot

I snitt tror jag nog att av mina spelköp sker kanske 1-2 direkt vid spelsläpp per år. Det senaste var visserligen ett DLC då men Shadow of the Erdtree.

Medlem

Det beror på. Om det är ett spel som jag ser fram emot köper jag det direkt vi release. Om det är ett spel jag finner intressant så väntar jag på vad recensioner och spelare har att säga om det. Men för det mesta köper jag spel långt efter släpp.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag är definitionen av sen på bollen. Det finns så många bra spel jag vill spela att jag lika gärna kan köpa något tre år gammalt för 100 kr istället för något nytt för 800 kr.

Samma för mig med några få undantag. Baldur’s Gate 3 köpte jag bara några månader efter släpp.

ELF
Medlem

Köper när de har rätt pris.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Väntar oftast i minst ett år innan jag köper ett spel. Då är det ofta fullpatchat och hyfsat stabilt. Billigare också.

Medlem

Favoritspel som GTA köps på dag 1 oavsett pris.
Resten inväntar jag rea på.

Medlem

Brukar bli några år efter. Då är det billigare, finns några patcher, kanske moddar dessutom kanske jag hunnit uppgradera min hårdvara.

Jag skulle säga att jag generellt väntar men vissa spel som nytt GTA, Half-Life eller annat som kommer en gång var 5:e år (känns det som iaf) brukar jag vara rätt kvick med. Skyrim och GTA V hängde jag på låset vilket var kul att få uppleva även om det inte var lika mäktigt som det man fått se från när Wow (expansioner?) lanserats och folk klätt ut sig och köar.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Farornas Konung

Jag har köpt en ny skiva..

Medlem

Jag köper bara spel jag vet att jag vill ha inom ett begränsat antal genrer. Så jag köper dem direkt vid släpp. Betyder att man drar nitlotter ibland då naturligtvis (Hej Diablo 4). Till konsol köper jag fysiskt och fysiska ex finns inte tillgängliga hur länge som helst inom genrer som anses nischade. Så då måste man hänga på låset.

Medlem

Jag köper oftast spelet när jag är sugen på att spela det. Ibland blir det på release, ibland någon månad efter.

Medlem

Är det ett MMORPG så vill jag gärna vara med från dag ett, förutsatt att recensionerna är bra.

Medlem

Om det är en cool collectors edition med en staty så förbeställer jag, annars väntar jag oftast till att det kommer till gamepass.

Medlem

I de flesta fall väntar jag på patchar och prissänkning. Ibland väntar jag när jag vet att det kommer story DLC, hatar att spela DLC långt efter huvudspelet (för det mesta).
Undantaget är Nintendospel som sällan eller inte alls prissänks, i många fall köper jag dem då direkt och säljer sedan av dem till nästan samma pris.

Medlem

Brukar vänta några månader tills de värsta sakerna patchats bort. Det händer dock att jag, trots detta, flrbokar eller köper spelet på release om jag vill stödja spelmakarna.

Köper när priset gått ner. Det finns redan oändligt mycket att spela och begränsat med tid

Medlem

Köper när Steam har rea på det jag vill ha. Då är spelen förhoppningsvis spelbara med till skillnad från många nya spel på launch.

Medlem

Personligen älskar jag hype, men bara för det så behöver man inte köpa spelet. hype för mig handlar ju mer om att bara följa vad som händer, hur är betygen (samma minut som betygen är ute är jag där), vad tycker fansen, vad sägs på forumen, osv. sen köper jag det när det är 50% off, jag har ingen brådska även om min "hype" är över 9000. Då har jag något att se fram emot + allting ska patchas i dessa dagar, ofta i runt ett år. Jag ser fram emot att spela BG3 te.x. Väntar fortfarande på det.

Medlem

Kan inte ens komma ihåg när jag köpte ett spel Dag 1 eller förhandsbokade ens, kanske var det Red Dead Redemption 2?
Jag har inga problem att vänta tills dom blir billigare efter ett år eller typ vid kampanjer.
Nästa spel jag köper vid release lär bli GTA 6.

Förresten, Quake och Quake 2 till Xbox SX (dom som släpptes för 1-2 år sedan dvs) köpte jag nog samma dag eller nåt som dom släpptes.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Förut var jag väldigt ivrig, men efter otaliga besvikelser senaste åren så har jag helt släppt releasehypen. Det blir dessutom mer och mer så att jag väntat på fördröjda PC-versioner och då blir det ju per automatik att man missar tåget i början. Rätt bekvämt att få en bättre version av spelet till lägre pris 6-12 månader senare.

Den där båten har jag guppat runt i sedan GTA3! 😅 Också drabbats av otaliga besvikelser (framför allt procentuellt) på de få spel jag köpt vid release, alternativt backat på Kickstarter. Nej det här med hype va längesen.

Medlem

Trots en backlog av bibliska proportioner köper jag ofta spel direkt vid släpp. Vet inte varför, men det känns bättre så för mig, nästan som om jag undermedvetet vill betala för mig gällande en hobby jag pysslat med i över 30 år.

Köper spel vid release, mina små miniatyrer direkt från Games Workshop och betalar hutlösa summor för mina sportabonnemang trots att jag är medveten om att många medmänniskor väntar på prenumerationstjänster, använder 3D-skrivare och nyttjar IPTV för precis samma upplevelser till en bråkdel av kostnaden. Alla har vi väl våra laster och en av mina är, lite motsägelsefullt, att betala ordentligt för mig i onödan..

Medlem

Köper 1 spel på release,
var eller varannat år.

De jag köpt dag-1 / förhandsbokat:
- Elden Ring
- Death Stranding
- Passpartout 2
- MGS: Master Collection (dock refundat)
- Zelda: Totk

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Betalar av princip inte fullpris för spel, för mycket jag vill ha. Är bra reor ändå efter 6-12 månader

signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Jag köper ofta spel direkt från små studios när de släpps i early access men spel från aaa studios väntar jag med.

Medlem

Senast köpte jag baldurs gate 3 och diablo 4, det dröjde nog ett år efter release innan jag slog till.

123
Skriv svar