Hur länge kommer vi kunna ladda ner våra köpta spel på konsol?

Avstängd

En gång i tiden trodde jag det skulle bli ett problem för mig.
Men idag bryr jag mig inte nämvärt. Spelar sällan om gamla spel och nya bra släpps hela tiden

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

En gång i tiden trodde jag det skulle bli ett problem för mig.
Men idag bryr jag mig inte nämvärt. Spelar sällan om gamla spel och nya bra släpps hela tiden

Känner samma här. Gamla spel spelar jag nästan intill aldrig om, dels för att det kommer så mycket bra nytt hela tiden, och lite för att gamla spel nästan alltid är bättre i minnet.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ja men då är hela grejen ett rent påhittat problem. Det är nog rätt många andra komponenter i en modern konsol som ryker före en ssd. Skivläsaren lär vara den första som kastar in handduken precis som det alltid har varit.

Det är spännande att läsa att folk kör fysiska spel för att de är rädda att förlora dem. Maskiner som idag är 20-30 år gamla river vi ur defekta cd-läsare för att sedan trycka in en hårddisk och fylla den med spel istället. Skivorna är också ofta trasiga efter så lång tid.

Nja. Problemet med PS4 är att den bara är SATA2 vilket inte ger fulla hastigheten på SSD:n så det kan uppfattas som lite slöseri med pengarna. Däremot är laddningstiderna klart snabbare men en extern SSD via USB är inte så mycket långsammare i jämförelse.

Jag har CD-spel som är över 30 år gamla som fortfarande fungerar så än så länge har jag inte märkt av något sånt fel.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Nja. Problemet med PS4 är att den bara är SATA2 vilket inte ger fulla hastigheten på SSD:n så det kan uppfattas som lite slöseri med pengarna. Däremot är laddningstiderna klart snabbare men en extern SSD via USB är inte så mycket långsammare i jämförelse.

Jag har CD-spel som är över 30 år gamla som fortfarande fungerar så än så länge har jag inte märkt av något sånt fel.

Vad jag har läst så beror det på hur du förvarar skivorna. Syrerik och fuktig miljö förstör dem snabbare. Vi har det förhållandevis torrt i Sverige vilket gör att de håller ganska bra. Jag har också kvar skivor från 90-talet som fungerar.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Idag repas inte skivorna då de bara används för installation. Läsaren går att byta, det finns många som lagar konsoler, har till och med skickat in mitt gizmondobatteri på lagning, så det mesta går att laga. Stängda servrar går dock inte att laga.

Nu var poängen att det är enklare med spel på en hårddisk än skivor. Men ja jag lagar alla mina konsoler själv, mest för att det är kul. Den enda som är lite krånglig när det kommer till läsare är DC. Den går inte att byta ut utan måste lagas med byte och kalibrering av laser, nya kondingar och annat skit vilket gör det ganska dyrt om du ska låta någon annan göra det. Den som lagar tar också över ansvaret från tillverkaren att produkten är säker att använda så var försiktig med vem du lämnar in dina konsoler till.

Inte för att en fungerande skivläsare repar några skivor men min PS5 läser skivan varje gång jag startar maskinen och sedan en gång till när spelet startas.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nu var poängen att det är enklare med spel på en hårddisk än skivor. Men ja jag lagar alla mina konsoler själv, mest för att det är kul. Den enda som är lite krånglig när det kommer till läsare är DC. Den går inte att byta ut utan måste lagas med byte och kalibrering av laser, nya kondingar och annat skit vilket gör det ganska dyrt om du ska låta någon annan göra det. Den som lagar tar också över ansvaret från tillverkaren att produkten är säker att använda så var försiktig med vem du lämnar in dina konsoler till.

Inte för att en fungerande skivläsare repar några skivor men min PS5 läser skivan varje gång jag startar maskinen och sedan en gång till när spelet startas.

Har en snubbe jag skickar allt till, batteribyte på konsol, nya skivläsare, kontroller, kondensatorer.

Jag behöver bara hitta en tjocl-tvs reparatör i Skåne 😑

Medlem
Skrivet av GustavA:

Tanken var att ha det nedladdat redan. Då är det väl inte så krångligt att hitta spelen? Personligen tror jag att jag spelar fler spel om de ligger lättillgänligt på en hårddisk än om jag måste leta i hyllan eller flyttkartongen på vinden.

Nej, verkligen inte krångligt. Det är bara söka på namnet via konsolen eller PS-appen. Jag kan söka på oinstallerade/köpta, så som t.ex. Killzone: Shadow Fall, som jag köpte för 10 år sedan på PS4:an, och ladda ner det igen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har en snubbe jag skickar allt till, batteribyte på konsol, nya skivläsare, kontroller, kondensatorer.

Jag behöver bara hitta en tjocl-tvs reparatör i Skåne 😑

Oj. Lycka till. Jag gissar att det kan bli en utmaning.

12
Skriv svar