Metas VR-satsning går 48 miljarder kr back

Robot
Metas VR-satsning går 48 miljarder kr back

Och planen är fortsatt förlust på grund av utvecklingskostnader.

#meta, #quest, #steam-vr, #virtual-reality

Fragtjuv

Ja, VR är nog här för att stanna även om det kommer att locka en liten krets spelare under den närmsta framtiden. Jag är medveten om att det släpps många spel men det jag skulle vara intresserad av är Half Life-spelet och Flight Simulator och då är det fortfarande för dyrt för mig.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Oh fy satan, synd inte mycket av dem pengarna går åt content/spelutbud!

Jäklar vad illa Quest 3 sålt i jämförelse med två hittills. Sinnessjuka förlustsiffror i övrigt, men finns det pengar så finns det! 😅

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jäklar vad illa Quest 3 sålt i jämförelse med två hittills. Sinnessjuka förlustsiffror i övrigt, men finns det pengar så finns det! 😅

Quest 2 såldes för runt 3500 och så fick man några hundra att köpa spel för. Tror det är vad marknaden tycker att det är värt för ett VR för PSVR2 sålde som smör när Sony dumpade priserna till den nivån också.

Allmänna prisökningar, inflation och höga räntor gör att få vill slanta upp så mycket pengar idag.

Quest 3 med extra Headstrap som nästan är ett måste och 512gb samt en Link kabel till PC och man är uppe runt 11.000kr.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Crank:

Quest 2 såldes för runt 3500 och så fick man några hundra att köpa spel för. Tror det är vad marknaden tycker att det är värt för ett VR för PSVR2 sålde som smör när Sony dumpade priserna till den nivån också.

Allmänna prisökningar, inflation och höga räntor gör att få vill slanta upp så mycket pengar idag.

Quest 3 med extra Headstrap som nästan är ett måste och 512gb samt en Link kabel till PC och man är uppe runt 11.000kr.

Oouf, 11k?! Herregud. Ja, hoppas verkligen priserna kommer gå neråt med tiden. Det är inte direkt ett spontanköp i dagsläget.

Medlem

jag var så jävla VR-frälst när HTC Vive släpptes 2016, köpte även den första PSVR när den släpptes, men efter några år började bristen på "riktiga spel" kontra tech demos verkligen märkas, och både Viven och PSVR packades ner i lådor inför en flytt, och packades aldrig upp igen.

ännu nåt år senare så köpte jag quest 2 till brorsan i present, och tänkte att han borde få nåt spel också, så jag loggade in på metas storefront och möttes av exakt samma spel (job simulator, space pirate trainer osv.) som jag spelade på Vive en massa år tidigare.

nånstans där gav jag väl i stort sett upp på VR. tekniken är fantastisk och har säkert många användningsområden utöver spel. tycker bara det är så jävla synd att spelen aldrig kom ur tech demo-stadiet riktigt (med vissa undantag såklart).

Medlem

VR är framtiden - men de verkar inte riktigt kunna bestämma sig för vad de ska satsa på. I stället för att lägga all krut på viktiga saker så spenderar de tid/pengar på mindre viktiga saker som fb stöd osv... fråga VR folket vad de vill ha i stället för att gå efter vad mainstream verkar tro man ska ha i vr.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag älskar Vr. Det spelas inte hela tiden då jag har mycket att lira på men efter ett uppehåll då man kommer tillbaks blir man lika glad varje gång och fascinerad över hur verkligt det är.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

48 TUSEN miljoner... Fullkomligt absurt. Vad fasen gör dem med pengarna? Jag kan bara inte fatta vad det är som kostar SÅ mycket att dem går så vansinnigt back. 🤔

Medlem
Skrivet av Ankh:

VR är framtiden - men de verkar inte riktigt kunna bestämma sig för vad de ska satsa på. I stället för att lägga all krut på viktiga saker så spenderar de tid/pengar på mindre viktiga saker som fb stöd osv... fråga VR folket vad de vill ha i stället för att gå efter vad mainstream verkar tro man ska ha i vr.

Tror också VR är framtiden, men teknikerna måste mötas och slås i hop för att folk ska vilja betala för det.

I dag är det spel grenen och sedan fins det Apple grenen med mer fokus på appar och film.

Om Sony tex hade erbjudit riktigt najs bio läge i full display läge såsom Apple gör så hade deras VR garanterat sålt som smör, konstigt då tekniken finns och Sony har en stor del av företaget som äger filmstudios och film rättigheter.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Har ändå svårt att tro att Meta går bak 48 miljarder på VR, troligen går dom back på andra grejer som dom inte vill erkänna och skickar förlusterna till VR delen alltså ett rent bokföringsmässigt trolleri för att göra aktiemarknaden gladare.

Hade man sagt att tex Facebook går 48 miljarder back pga lågkonjunktur och förlorade annonsintäkter så hade aktien kraschat, nu ser marknaden det som en sandlåda med framtidsteknik som tillfälligt går med förlust och tar det med en gäspning

signatur

Avstängd

"förlusterna är en följd av medvetna investeringar"

Handlar väl om att man satsar pengarna på Research & Development för att ytterligare förbättra VR.

Medlem
Skrivet av Hujjitutt:

"förlusterna är en följd av medvetna investeringar"

Handlar väl om att man satsar pengarna på Research & Development för att ytterligare förbättra VR.

Solklart bokföringstrick för 48 miljarder är vad ca 48000 anställda kostar på ett år, kanske dubbelt så många indier, och då borde vi fått se enorma mängder highteck features, spel och appar.

signatur

Medlem

Ja, det brukar vara dyrt att utveckla något som ingen vill köpa pga att det är för dyrt. Quest Pro var en rejäl missbedömning av dem.

Medlem

Ser ut så när man försöker tvinga fram en produkt ingen vill ha. Precis som med 3DTV.

Testpilot

För att de någonsin ska gå plus tror jag de måste in på arbetsmarknanden med tekniken, och där tror jag mer på AR än VR.

Medlem

VR är ju rätt trevligt men jag antar att många gjorde som mig, köpte Quest 2, använde det i en månad och stoppade därefter undan det.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Folk underskattar verkligen vad det kostar att utveckla ny teknik, haha. Slår vad på att siffrorna för vilken teknik som helst, inte bara inom spelindustrin, ser likadan ut om inte ännu större summor. Nytt är dyrt, men jag är glad att de satsar på det. Någon måste vara villig att gå back om det ska gå fram överhuvudtaget i utvecklingen.

Eller tycker folk att det enbart ska gå med vinst från första början? Verkligheten då blir ganska skrämmande tror jag...

Medlem
Skrivet av memorycard:

48 TUSEN miljoner... Fullkomligt absurt. Vad fasen gör dem med pengarna? Jag kan bara inte fatta vad det är som kostar SÅ mycket att dem går så vansinnigt back. 🤔

Nja men 4800 miljoner 😜. Rätt mycket pengar det också förvisso.

Grabbarna här hemma köpte ett Quest 2 tillsammans för nåt år sen och de gillar det som tusan men när jag själv kikar på hur spelen ser ut så är det ju som att gå tillbaka 10 år i tiden. Visst kan man ju ha kul ändå men det mesta de spelar ser verkligen ut som skräp.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Nja men 4800 miljoner 😜. Rätt mycket pengar det också förvisso.

Grabbarna här hemma köpte ett Quest 2 tillsammans för nåt år sen och de gillar det som tusan men när jag själv kikar på hur spelen ser ut så är det ju som att gå tillbaka 10 år i tiden. Visst kan man ju ha kul ändå men det mesta de spelar ser verkligen ut som skräp.

Tänker jag fel? 1 miljard är 1000 miljoner. 48 miljarder blir väl då 48 tusen miljoner.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Tänker jag fel? 1 miljard är 1000 miljoner. 48 miljarder blir väl då 48 tusen miljoner.

Helt rätt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Helt rätt.

Tack 😅

Medlem
Skrivet av memorycard:

Haha du har helt rätt, det var jag som snurrade till det😂.

Medlem

Jag som är lite intresserad av Quest 3 kan bara tacka och bocka för att jag inte kommer att behöva betala vad produkten verkligen är värd för att gå med vinst!

Medlem
Skrivet av Crank:

Om Sony tex hade erbjudit riktigt najs bio läge i full display läge såsom Apple gör så hade deras VR garanterat sålt som smör, konstigt då tekniken finns och Sony har en stor del av företaget som äger filmstudios och film rättigheter.

Jag skulle då inte vilja se biofilmer i vr.
Kanske om de gjorde specifika VR filmer i 12K med 360 grader som är typ 10minuter per film.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Spontant så tänker jag (cyniskt som vanligt) att de skiter i vad VR-folket vill ha…den enda drivkraften är hur de ska kunna tjäna så mycket pengar på VR.folket som möjligt. Som det mesta i den uppköpta teknikbranschen nu för tiden.

Avstängd

Ägt Quest 1, Quest 2 flera samtidigt och har nu Quest 3.
Fantastiska vr headset alla 3 Meta ligger just nu stort sett ensam i utvecklingen just nu vad det känns som. Både vad gäller gaming och teknik.
Metas "AI sektion" är också inräknat i reality labs.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Synd headseten börjar nu nästan bli köp värda, lite mer "pass through" möjligheter och lite tunnare så blir de snart intressanta. Hoppas de inte ger upp.

Avstängd
Skrivet av Swayer:

Synd headseten börjar nu nästan bli köp värda, lite mer "pass through" möjligheter och lite tunnare så blir de snart intressanta. Hoppas de inte ger upp.

Nej dom ger inte upp

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar