Diskutera – Vilket är det bästa korta spelet?

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Har ingen sagt spelet från thumbnailen än? A Short Hike är ett magiskt spel som spelas ut på ca 2h. Men vilken härlig ”hike” 😍

Köpte det för att spela ut på min Steam deck. Spelade en bit sen vart jag så inne på att installera andra spel att jag glömde bort det.
Kanske plockar upp det igen snart.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

it takes two


signatur

//monster

Everybodys gone to the rapture, och Firewatch

Det är riktigt fina spel.

Skrivet av MLundin:

Oohh, många bra.

Måste ändå lista What Remains of Edith Finch högst då det håller sig kvar längst i minnet..

Annars är följande minnesvärda titlar:

  • Firewatch

  • Everybody’s Gone to the Rapture

Wow samma som jag skrev in innan jag läste tråden =D

Medlem

Många trevliga spel som fler av er nämnde men jag har ett som jag tycker man kan luta sig tillbaka o njuta en lördag morgon eller en söndagskväll istället för en rulle

*The Touryst*

Medlem

Det kortaste men mäktigaste spelet jag kört är nog iOS-spelet Florence.

Det är klart på några minuter

Medlem

What remains of Edith Finch.

Här är en medlemsrecension:

https://www.fz.se/forum/trad/444633-what-remains-of-edith-fin...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Många fina korta spel har redan nämnts, de flesta flera gånger, så här kommer ett bidrag med spel som ingen tagit upp i tråden:

Planet of Lana
- Svenskutvecklat
- Ej längre exklusivt för Xbox (köpte det igår till PS)
- På Sony rea just nu men även ordinarie pris är lågt
- Tar ca 6-7 timmar att spela klart, ungefär dubbelt upp om du vill ta 100%

Gylt
- Fokus på smyga, men inte särskilt svårt
- Tar 6-8 timmar att spela klart
- Finns ofta på rea (även nu)

Lake
- Nästan som en walking sim, men i third person
- Mysig atmosfär och bra för den som behöver stressa ner
- Tar 6-7 timmar att spela klart

Endling
- Fokus på smyga
- Sorglig setting (men behövligt)
- Tar 5-7 timmar att spela klart

Beyond a Steel Sky
- Uppföljaren till ett av 1990-talets bästa peka-klicka-äventyr (Beneath a Steel Sky, kultförklarad klassiker)
- Går att spela fristående men extra värt om du spelade första spelet
- Längst på listan, tar ca: 12-15 timmar

Medlem
Skrivet av Bill:

Nobody wants to die. Mest för att det är purfärskt och slår huvet på spiken när det kommer till Blade Runnerkänslan som helt saknades i Cyberpunk 2077.

Neo Noir med drypande atmosfär, fantastiskt världsbyggande, spännande story och rimligt pris. FZ bör göra en recension kan tyckas!

Håller med. En bra blandning mellan CP2077 och LA Noire där dina val i dialoger påverkar storyn. Som du säger borde detta spel lyftas fram på FZ.

Medlem

Firewatch tycker jag är riktigt bra.
Men spelade även klart Duck Detective: The Secret Salami för någon vecka sen och tyckte det var jävligt skoj faktiskt!

Medlem

World of Goo.

Annars finns det diverse skjuter med korta kampanjer. Spec Ops: The Line står ut i positiv bemärkelse, hade väl ingen MP heller alls tror jag.
Call of Juarez är nog samma med.
Riktigt korta är ju HL2 expansionerna, alla tre (haha!).


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av lonian:

Köpte det för att spela ut på min Steam deck. Spelade en bit sen vart jag så inne på att installera andra spel att jag glömde bort det.
Kanske plockar upp det igen snart.

Det ska du verkligen göra! Ett utmärkt spel för en torsdagkväll när man inte alls har höga förväntningar.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Fragtjuv

”Men, folk nämner ju ingen kortspel 🤔…jaha 😒”. Känner mig som en idiot.


signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Det mesta av Amanita Design. Machinarium har redan nämnts men Chuchel är väldigt kort men skön humor. Samorost spelen är väldigt bra också.

Jag är över lag ett stort fan av kortare spel upplevelser.

Medlem

Super Mario Bros 1 går ju hyffsat snabbt att klara ut också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Undertale måste ju ta priset här. Genombra spel som går fort att plöja igenom om man inte vill spela om på Pacifist eller Genocide-rutterna.

Untitled Goose Game var också en trevlig kort upplevelse som går att gräva ner sig djupare i om man vill.

Medlem

Finns inget som ens kommer nära

FireWatch..

Spela de utan att fälla en tår första 10..

Medlem

Skulle nog inte kalla det mitt "bästa" men måste ändå nämna GRIS för att få med det i tråden, mycket vackert spel på flera sätt.

Medlem

FTL. "This "spaceship simulation roguelike-like" allows you to take your ship and crew on an adventure through a randomly generated galaxy filled with glory and bitter defeat."

https://store.steampowered.com/app/212680/FTL_Faster_Than_Light/

Finns även en Multiverse mod som hyllas och likställs med att spela en uppföljare.

Medlem

Förra året under FZ Summer Challenge spelade jag igenom 19 titlar varav de flesta var korta. Här är några jag hade kul med:

198X
A Short Hike
Beyond Blue
Donut County
Florence
Gone Home
INSIDE
Pikuniku
Sayonara Wild Hearts
The Quarry (lite längre än kort, cirka 6 timmar)
The Stanley Parable
Untitled Goose Game
When the Past was Around

Alla går att spela på Switch, förrutom The Quarry och
The Stanley Parable.

I år har jag kört:
Bramble
What Remains of Edith Finch

... också bra och korta spel som man kan köra igenom på en kväll eller två.

Medlem

Titanfall! Både ettan och tvåan kanske lite i överkant men tar runt 5-7 timmar per spel och är utan tvekan bästa fps så kampanjerna som finns!

Medlem

Ryse: son of rome. Tar typ 4h att klara och det ser fortfarande bra ut!

Medlem

Little Misfortune
Grow Home
Grow Up
Turmoil
Far Cry 3 Blood Dragon
The Beginners Guide
Firewatch

Medlem

Som så många andra säger så är Firewatch helt fantastiskt och har en bra avvägd längd som i spelsammanhang får ses som kort.
Annars är Portal ett av de bästa spelen som någonsin gjorts (enligt mig) och i efterhand t.om bättre än det längre Portal 2 (återigen min åsikt).
Ibland kan korta spel räcka väldigt långt. Önskar att fler spel följde samma mönster, men tyvärr tycker jag att det är väldigt få spel som gör det.

Medlem

Det nya Flintlock siege of dawn var kort men grymt. Det tog typ lite över 5 timmar.
Resident evil 3 remake vart hackat på just för längden, men jag tyckte det var awesome!
Gears of war 4 e galet kort ifall man sprintar mycket och inte dör, så även det känner jag platsar in:)

Sen finns det ju Miles Morales Spiderman, samt valfri Cod campaign av dem tidigare slagen.

Höll på att glömma Titanfall 2, som även det var kort men episkt! Känslan mellan titanen och föraren är wholesome som få!


signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Lost in Play
The Last Campfire

Medlem

10+ timmar är inte korta spel, inte heller 187 timmar https://howlongtobeat.com/game/27100
rdr2, mario, ftl mfl..
/gorm


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

10+ timmar är inte korta spel, inte heller 187 timmar https://howlongtobeat.com/game/27100
rdr2, mario, ftl mfl..
/gorm

Då har vi nog helt enkelt olika måttstockar om vad som är ett kort spel. Spel som endast har runt 10 timmar content är helt klart kort i min bok.

RDR2 på 187 timmar är för en completionist run. Ska man ta extrema exempel så kan vi lika gärna jämföra med speedruns. https://www.speedrun.com/ftl/guides/xbce5 FTL klaras då på mellan 9 minuter till en 30 minuter till exempel.

Medlem

Tror inte Thomas was alone har nämnts än. Ett riktigt bra spel man kan klara på 3-4 timmar eller så. Finns på ett gäng olika plattformar.

Skriv svar