Diskutera – Vilket är det bästa korta spelet?
Har ingen sagt spelet från thumbnailen än? A Short Hike är ett magiskt spel som spelas ut på ca 2h. Men vilken härlig ”hike” 😍
Köpte det för att spela ut på min Steam deck. Spelade en bit sen vart jag så inne på att installera andra spel att jag glömde bort det.
Kanske plockar upp det igen snart.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Oohh, många bra.
Måste ändå lista What Remains of Edith Finch högst då det håller sig kvar längst i minnet..
Annars är följande minnesvärda titlar:
Firewatch
Everybody’s Gone to the Rapture
Wow samma som jag skrev in innan jag läste tråden =D
What remains of Edith Finch.
Här är en medlemsrecension:
https://www.fz.se/forum/trad/444633-what-remains-of-edith-fin...
Ännu en dag i paradiset.
Många fina korta spel har redan nämnts, de flesta flera gånger, så här kommer ett bidrag med spel som ingen tagit upp i tråden:
Planet of Lana
- Svenskutvecklat
- Ej längre exklusivt för Xbox (köpte det igår till PS)
- På Sony rea just nu men även ordinarie pris är lågt
- Tar ca 6-7 timmar att spela klart, ungefär dubbelt upp om du vill ta 100%
Gylt
- Fokus på smyga, men inte särskilt svårt
- Tar 6-8 timmar att spela klart
- Finns ofta på rea (även nu)
Lake
- Nästan som en walking sim, men i third person
- Mysig atmosfär och bra för den som behöver stressa ner
- Tar 6-7 timmar att spela klart
Endling
- Fokus på smyga
- Sorglig setting (men behövligt)
- Tar 5-7 timmar att spela klart
Beyond a Steel Sky
- Uppföljaren till ett av 1990-talets bästa peka-klicka-äventyr (Beneath a Steel Sky, kultförklarad klassiker)
- Går att spela fristående men extra värt om du spelade första spelet
- Längst på listan, tar ca: 12-15 timmar
Nobody wants to die. Mest för att det är purfärskt och slår huvet på spiken när det kommer till Blade Runnerkänslan som helt saknades i Cyberpunk 2077.
Neo Noir med drypande atmosfär, fantastiskt världsbyggande, spännande story och rimligt pris. FZ bör göra en recension kan tyckas!
Håller med. En bra blandning mellan CP2077 och LA Noire där dina val i dialoger påverkar storyn. Som du säger borde detta spel lyftas fram på FZ.
World of Goo.
Annars finns det diverse skjuter med korta kampanjer. Spec Ops: The Line står ut i positiv bemärkelse, hade väl ingen MP heller alls tror jag.
Call of Juarez är nog samma med.
Riktigt korta är ju HL2 expansionerna, alla tre (haha!).
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Köpte det för att spela ut på min Steam deck. Spelade en bit sen vart jag så inne på att installera andra spel att jag glömde bort det.
Kanske plockar upp det igen snart.
Det ska du verkligen göra! Ett utmärkt spel för en torsdagkväll när man inte alls har höga förväntningar.
Carbonara görs inte med grädde.
FTL. "This "spaceship simulation roguelike-like" allows you to take your ship and crew on an adventure through a randomly generated galaxy filled with glory and bitter defeat."
https://store.steampowered.com/app/212680/FTL_Faster_Than_Light/
Finns även en Multiverse mod som hyllas och likställs med att spela en uppföljare.
Förra året under FZ Summer Challenge spelade jag igenom 19 titlar varav de flesta var korta. Här är några jag hade kul med:
198X
A Short Hike
Beyond Blue
Donut County
Florence
Gone Home
INSIDE
Pikuniku
Sayonara Wild Hearts
The Quarry (lite längre än kort, cirka 6 timmar)
The Stanley Parable
Untitled Goose Game
When the Past was Around
Alla går att spela på Switch, förrutom The Quarry och
The Stanley Parable.
I år har jag kört:
Bramble
What Remains of Edith Finch
... också bra och korta spel som man kan köra igenom på en kväll eller två.
Som så många andra säger så är Firewatch helt fantastiskt och har en bra avvägd längd som i spelsammanhang får ses som kort.
Annars är Portal ett av de bästa spelen som någonsin gjorts (enligt mig) och i efterhand t.om bättre än det längre Portal 2 (återigen min åsikt).
Ibland kan korta spel räcka väldigt långt. Önskar att fler spel följde samma mönster, men tyvärr tycker jag att det är väldigt få spel som gör det.
Det nya Flintlock siege of dawn var kort men grymt. Det tog typ lite över 5 timmar.
Resident evil 3 remake vart hackat på just för längden, men jag tyckte det var awesome!
Gears of war 4 e galet kort ifall man sprintar mycket och inte dör, så även det känner jag platsar in:)
Sen finns det ju Miles Morales Spiderman, samt valfri Cod campaign av dem tidigare slagen.
Höll på att glömma Titanfall 2, som även det var kort men episkt! Känslan mellan titanen och föraren är wholesome som få!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
10+ timmar är inte korta spel, inte heller 187 timmar https://howlongtobeat.com/game/27100
rdr2, mario, ftl mfl..
/gorm
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
10+ timmar är inte korta spel, inte heller 187 timmar https://howlongtobeat.com/game/27100
rdr2, mario, ftl mfl..
/gorm
Då har vi nog helt enkelt olika måttstockar om vad som är ett kort spel. Spel som endast har runt 10 timmar content är helt klart kort i min bok.
RDR2 på 187 timmar är för en completionist run. Ska man ta extrema exempel så kan vi lika gärna jämföra med speedruns. https://www.speedrun.com/ftl/guides/xbce5 FTL klaras då på mellan 9 minuter till en 30 minuter till exempel.
Tror inte Thomas was alone har nämnts än. Ett riktigt bra spel man kan klara på 3-4 timmar eller så. Finns på ett gäng olika plattformar.