SAG-AFTRA:s skådespelare i spelbranschen har gått ut i strejk

Robot
SAG-AFTRA:s skådespelare i spelbranschen har gått ut i strejk

Anser inte att spelproducenterna ger tillräckligt AI-skydd.

#Röstskådespelare, #Sag-aftra


Medlem

Skydd mot vad? Att deras jobb ersätts av något, känns som utveckling generellt.. jobb försvinner, jobb tillkommer..

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Skydd mot vad? Att deras jobb ersätts av något, känns som utveckling generellt.. jobb försvinner, jobb tillkommer..

Låter mer som det är skydd mot att de gör typ en AI-inskanning (motion capture/röstinspelning) och sedan tränas någon AI upp för att för att efterlikna dem så de i efterhand kan användas i spel/film/reklam utan att skådespelaren tas in igen för att läsa in och agera för nya scener och därmed få betalt. Så de vill snåla in men ändå nyttja folks talanger. Vilket jag förstår de vill ha skydd ifrån.

Medlem

Bra! Strejka på!

Medlem

Kör på! Vi har gott om spel där ute tills de får som de vill, så ge inte vika!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Jag har inte alls hängt med i det här. Är det strejk för att SAGAFTRA kräver att deras medlemmars ansikten, röst, eller övrig likhet inte ska användas eller lära upp någon AI för att den sen ska lägga in mer dialog, fler mocappade animationer, osv. för att det skulle göra att skådisarna inte får betalt för sin insats (eller brist på i vissa fall)?

Skribent
Skrivet av Atilaa:

Jag har inte alls hängt med i det här. Är det strejk för att SAGAFTRA kräver att deras medlemmars ansikten, röst, eller övrig likhet inte ska användas eller lära upp någon AI för att den sen ska lägga in mer dialog, fler mocappade animationer, osv. för att det skulle göra att skådisarna inte får betalt för sin insats (eller brist på i vissa fall)?

Som jag förstod det så handlar det om att de ska ha rätt att få betalt i alla fall ens såkallade "likness" används. Idag räcker det ju med ett photo eller en röst fras så kan resten genereras med AI och då får de inte betalt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ge dom betalt för att låta sig användas av AI..
problem solved..typ

så kan de vara hemma och kratta löv eller något medan pengarna rullar in


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

vi är inte riktigt där än, men skulle vara riktigt trevligt ifall helt övertygande AI-röst kommer i framtiden, minsta lilla indie-lir med mini-budget med full voice acting skulle vara riktigt trevligt. ifall ett yrke eller två skulle gå under pga det så är det bara cost of progress för min del.

Medlem
Skrivet av Piigge:

vi är inte riktigt där än, men skulle vara riktigt trevligt ifall helt övertygande AI-röst kommer i framtiden, minsta lilla indie-lir med mini-budget med full voice acting skulle vara riktigt trevligt. ifall ett yrke eller två skulle gå under pga det så är det bara cost of progress för min del.

Det kommer komma utan tvekan i en nära framtid. Men man ska dock inte tro att priserna för spel kommer gå ned för att man kan ersätta skådisar med AI. Det tas snarare ut som högre vinstmarginal. Nu gjorde ju inte du det här, men många för fram argument som att vi skulle få billigare spel om man nekade skådisarna deras rättigheter. Vilket således inte stämmer.

Medlem

Ja, det är klart att skådespelarna skall ha betalt om någon använder deras liknelse, röster eller utseende oavsett om de skådespelar eller använder ai.

Medlem

Har noll respekt för dessa skådespelare. De har inga problem när andra jobb försvinner tack vare utveckling men så fort något hotar deras jobb så ska de gråta ut och strejka för full. Hoppas innerligt att majoriteten av dessa jobb kan bytas ut av AI inom snar framtid

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det kommer komma utan tvekan i en nära framtid. Men man ska dock inte tro att priserna för spel kommer gå ned för att man kan ersätta skådisar med AI. Det tas snarare ut som högre vinstmarginal. Nu gjorde ju inte du det här, men många för fram argument som att vi skulle få billigare spel om man nekade skådisarna deras rättigheter. Vilket således inte stämmer.

Är inte riktigt priset som oroar mig, är mer spännande att potentiellt golvet för produktionsvärde kan höjas i hela industrin. full voice-acting med många karaktärer är troligtvis så pass dyrt att det inte sker under en viss budget, många stora spel som inte ens har det. Har spelat så många små indie spel som skulle har förgyllts rejält med voice acting.

allt detta förutsätter såklart att AI röster faktiskt är bra nog att 100% lura konsumenten, just nu är det skit och låter förjävligt.

Skribent
Skrivet av Cane:

Har noll respekt för dessa skådespelare. De har inga problem när andra jobb försvinner tack vare utveckling men så fort något hotar deras jobb så ska de gråta ut och strejka för full. Hoppas innerligt att majoriteten av dessa jobb kan bytas ut av AI inom snar framtid

Det handlar inte så mycket om att jobben försvinner. Det handlar om att man använder deras ansikten och röster för att sen AI-generera utan att de får betalt. Kan ju ändå tycka det är rimligt att om någon använder mitt utseende i en film/spel så borde jag få betalt för det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ingen köper väl ett spel för att en viss röstskådespelare gjort en röst? Så jag tror inte dessa strejker kommer någonstans. Är väl bara att de gör en ai röst som tagit inspiration från skådespelare x, alltså inte en rak kopia så går de fria från betalningskrav?
Tråkigt att förlora jobbet men tror inte deras tjänster är särskilt efterfrågade om 10 år.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det kommer komma utan tvekan i en nära framtid. Men man ska dock inte tro att priserna för spel kommer gå ned för att man kan ersätta skådisar med AI. Det tas snarare ut som högre vinstmarginal. Nu gjorde ju inte du det här, men många för fram argument som att vi skulle få billigare spel om man nekade skådisarna deras rättigheter. Vilket således inte stämmer.

Varierad och dynamisk dialog är det som lockar för egen del. Utan att behöva spela in extremt mycket dialog från person X.

Bäst vore ifall det fanns en databank för utvecklare där de betalade en viss procent av spelets totala intäkter(typ som en skatt) för att få välja och vracka bland en uppsjö av röster.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Som jag förstod det så handlar det om att de ska ha rätt att få betalt i alla fall ens såkallade "likness" används. Idag räcker det ju med ett photo eller en röst fras så kan resten genereras med AI och då får de inte betalt.

Jaha, jo det kan jag förstå är ett litet orosmoment. Lekt runt lite med AI genererade bilder och chattprogram och är hyfsat lätt för mig som lekman att få fram önskad personlighet och bild, inte lyckats med röst.
Men vi lär nog få se några stämningar framöver i still med när Lindsey Lohan stämde Rockstar för att ha använt hennes ”likeness” i GTA V innan allt sätter sig, oavsett hur det går med strejken.

Medlem

antar att förr eller senare så kommer man kunna skapa röster som låter exakt som X person utan att ha tränat överhuvudtaget på den personens röst. Då blir det nog slut på denna diskussionen. ifall det skall inte tillåtas så får man inte ens härma folks röster något mer.

Blir en jobbig diskussion när det låter som personen men är helt syntetisk och dom byggde det helt från scratch utan någon som helst interaktion med den personen.

Har faktiskt ingen aning ifall någons röst är skyddad på det sättet, och hur stor variation måste ske för att det inte längre ska skyddas.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varierad och dynamisk dialog är det som lockar för egen del. Utan att behöva spela in extremt mycket dialog från person X.

Bäst vore ifall det fanns en databank för utvecklare där de betalade en viss procent av spelets totala intäkter(typ som en skatt) för att få välja och vracka bland en uppsjö av röster.

Typ stimpengar, lisens köp, eller royalties tänker du? Det vore nog ett smart sätt. Finns ju redan bibliotek med ljudeffekter, musik, och visuella effekter som utvecklare/utgivare köper där lisenerna inte går ut efter några år, så något liknande för att göra AI “enhanced” karaktärer vore inte helt otänkbart heller.

Skribent
Skrivet av Atilaa:

Jaha, jo det kan jag förstå är ett litet orosmoment. Lekt runt lite med AI genererade bilder och chattprogram och är hyfsat lätt för mig som lekman att få fram önskad personlighet och bild, inte lyckats med röst.
Men vi lär nog få se några stämningar framöver i still med när Lindsey Lohan stämde Rockstar för att ha använt hennes ”likeness” i GTA V innan allt sätter sig, oavsett hur det går med strejken.

Ja, Lohans gick ju inte igenom då det var svårt att bevisa att det var just hon. När det gäller AI så blir det ju svårare att hävda att det INTE är skådisen. Jag gissar det behövs nya kontrakt som ger skådisarna fulla rätten till sig själva, även om det är AI-genererat.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Låter mer som det är skydd mot att de gör typ en AI-inskanning (motion capture/röstinspelning) och sedan tränas någon AI upp för att för att efterlikna dem så de i efterhand kan användas i spel/film/reklam utan att skådespelaren tas in igen för att läsa in och agera för nya scener och därmed få betalt. Så de vill snåla in men ändå nyttja folks talanger. Vilket jag förstår de vill ha skydd ifrån.

Denna hade jag delat på Fb för ett år sedan men verkar ju aktuell igen. Tyvärr.

Medlem

Attans också, vi alla kanske kan ta våra båtar och bilda en text *we all in this thogeter* det borde hjälpa dem.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Nu verkar det tyvärr som GTA VI blir försenat på grund av denna strejken!

Medlem

Jag går ut på balkongen varje kväll kl. 19.00 och applåderar fram till 19.10.
Det funkar i alla kriser.

Medlem

Om SAG-AFTRA lyckas få igenom att utvecklarna inte får AI:a mocappad data eller röster så blir det en väldigt begränsning. Då har vi nog i princip nått taket på rörelse i spel, det är svårt att komma så mycket längre med bara inspelade animationer som ska spelas upp en efter en, det vore synd att förbjuda system som Ubisoft's Learned Motion Matching. Gällande röster skulle det då i praktiken förbjuda voice-actade spel med karaktärer som svarar mer dynamiskt än nu, vi har i princip teknologin att bygga ett VR spel där man kan gå runt och själv prata med NPCer som svarar "rimligt" till i princip vad du än säger, men får man inte AI:a en röst så går det inte riktigt att göra ett sånt spel.

Tror det blir svårt för dom att vinna detta..

Medlem
Skrivet av Piigge:

antar att förr eller senare så kommer man kunna skapa röster som låter exakt som X person utan att ha tränat överhuvudtaget på den personens röst. Då blir det nog slut på denna diskussionen. ifall det skall inte tillåtas så får man inte ens härma folks röster något mer.

Säg om jag har fel, men AI kräver stora mängder data för att tränas på väl. Om person inte låter sin röst användas för att tränas på kan väl inte AI skapa röster som låter exakt som den rösten?
Om man inte redan tränat AI på rösten innan då, utan skådisens medgivande.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu verkar det tyvärr som GTA VI blir försenat på grund av denna strejken!

Puh! Verkar inte som GTA VI blir så påverkat ändå...

Medlem

Based


signatur

Specs: PS5

Medlem

Känns som copyright/AI lawyer är framtidens yrke när det kommer hagla AI-stämningar åt höger och vänster.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Känns som copyright/AI lawyer är framtidens yrke när det kommer hagla AI-stämningar åt höger och vänster.

Det jobbet kommer AI kunna göra bättre.

12
Skriv svar