Snabbkollen – Bygger du din egen dator?

Medlem

Bygger själv, senaste var 2017 och kostnaden för att bygga nytt även med lågspecade komponenter är löjligt dyrt.

Medlem

Nog byggt över 100 datorer, tar ca 15 minuter -kabeldragning numera.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem

Brukade göra det men tappade lite intresset och orken för det, så de tre senaste har varit färdiga från Komplett, sjukt smidigt och inte mycket dyrare.

Medlem

Kommer aldrig köpa en färdigmonterat dator i mitt liv igen. Förutom laptops då!

Medlem

Jag har alltid byggt mina datorer i sådär 20+ års tid. Men när det var dags för min son, då 10 år att får sin egen speldator så köpte jag ett färdigt koncept. Både till honom och en till mig.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Förut brukade jag bygga datorer själv men sen blev jag latare och köpte färdiga datorer från Webhallen och Inet. Jag tycker det funkar lika bra och supporten är bra.

Medlem

Ja, det känns roligare när man byggt den själv och det är lättare att uppgradera när man vet hur allt funkar.
Nackdelen är väl att det kan vara något som strular. Skulle inte bygga åt någon annan av den anledningen.

Senaste bygget var det BIOS som var dåligt/struligt. Tillslut släppte dom en som funka men det tog typ två månader..

Medlem

Ja och Nej. Min bror bygger den.

Jag kan mestadels skruva upp och byta någon enkel komponent vid behov.

Att köpa chassi, moderkort, processor och ramminnen, graffekort, kylning och all fixa med montering lämnar jag till någon som kan. Annars skulle det ta hela året.

Visst skulle jag kunna följa någon guide på SweClockers, men varför krångla när brorsan kan och vill hjälpa.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Japp, alltid byggt mina datorer och även byggt många åt vänner. Dock förnekar jag inte att det inte är världens roligaste syssla, i alla fall om man jämför med de första datorerna. När jag ska bygga åt en vän/bekant betonar jag alltid detta; Jag garanterar inte att allt går som det ska samt att jag har rätten till att avsäga mig allt ansvar exakt när jag vill. Det är också en stor bonus om jag får bygga datorn hemma hos mig, men inget måste.

Jag vill gärna highlighta ett par påståenden ur denna tråd...

"Något kan gå fel och det är jobbigt att felsöka"
Jag har byggt ~20 datorer och det värsta som hänt var att pins för USB 3.0-portar vad böjda så att de inte gick att använda, samt att jag felsökte i typ en timme när datorn vägrade starta, det visade sig att jag inte hade tryckt tillbaka frontpanelen ordentligt, så att startknappen aldrig nådde triggern...
Kan i och för sig bara tala för mig själv men sannolikheten för att det går åt helvete är alltså låg.

"Bonus att det blir färre lådor"
Håller inte med. Lådan är ovärderlig när man säljer vidare, i synnerhet grafikkortet och moderkortet. Jag brukar slänga alla förutom lådorna för nämnda komponenter plus nätaggregat pga garanti.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Lite både och, när jag köper helt ny dator brukar jag köpa till monteringen för att kunna komma igång och spela direkt när den levereras. Men vid uppgraderingar byter jag delar själv. Dem gamla delarna brukar sedan doneras till barnens dator.

Medlem

Alltid, sedan 2008. Har även byggt flera datorer åt mamma och pappa under åren.

Återuppväckte nyligen mitt gamla Ivy-Bridge system, som avvecklades 2021, som en Windows XP dator i ett nytt chassi!

Medlem

Nej, jag har alltid köpt från Komplett där jag väljer ut delarna som de monterar för ca 700 kr. Jag litar inte på mig själv att göra allt rätt.

Fick nyss meddelande att min nuvarande dator inte är redo för Windows 11 då moderkortet saknar TPM. Så nästa år kanske jag måste byta moderkort vilket skulle bli första gången jag får lära mig det.

Medlem

Kan bygga och confa själv men har dålig disciplin när det gäller att montera och dra kablar perfekt, har en dator jag byggt själv och den ser ut som ett skatbo. Jo visst den funkar bra ,men klart värt en liten extra slant för att få den custombyggd från inet eller komplett inte minst om man slantar upp över 15000kr så är det värt att få det proffsigt byggt.

Ett exempel är att nätaggregat ligger i botten på chassit och kontakten på moderkortet är i övre delen, kablarna från nätagget är i kortaste laget så jag fick dra dom över grafikkortet och spänna det rejält uppåt för att kunna nå till kontakten på moderkortet. Och sen är nog inte alla portar USB mm anslutna på moderkortet heller..

Så numera gör jag bara uppgraderingar själv, ny dator köps färdig.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Lät inet bygga min nya superdator. Dom är duktiga och det är skönt med garanti. Rengör och sköter om den själv och kommer göra uppgraderingar själv framöver.

Medlem

Bygger själv sen 20 år tillbaka. Bygger åt vänner samt familjen 👍🏼

Senaste bygget är från juni 2023
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Medlem

Som 16 åring gjorde jag praktik på en datorbutik och fick bygga datorer. Sedan dess har jag byggt alla mina datorer själv. Det är beroendeframkallande men dyr hobby. Det skulle vara förjäkla roligt om man fick bygga oftare även om det inte var till en själv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alltid byggt själv och nu senast för 1mån sen ungefär åt grabben och den startade på första försöket. Den näst senaste var 2009. Måste säga att det är mkt lättare idag än för 20år sedan. Inte svårt att få snyggt heller med få kablar konta förr.

Medlem
Skrivet av Pickadoll:

Alltid byggt själv och nu senast för 1mån sen ungefär åt grabben och den startade på första försöket. Den näst senaste var 2009. Måste säga att det är mkt lättare idag än för 20år sedan. Inte svårt att få snyggt heller med få kablar konta förr.

Jag köpte ett fett chassi nu senast och har 8 fläktar i chassit. Kablar blir det massor av men lådan har ett eget krypin där jag gömt undan alla kablar. Syns inte från fönstersidan men öppnar jag den gömda delen dräller det ut kablar. xD


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Som 16 åring gjorde jag praktik på en datorbutik och fick bygga datorer. Sedan dess har jag byggt alla mina datorer själv. Det är beroendeframkallande men dyr hobby. Det skulle vara förjäkla roligt om man fick bygga oftare även om det inte var till en själv.

Instämmer till fullo! Det är byggande och konfigurationen som är kul, hårdvaran kan kvitta egentligen. Hade lika kul nu att bygga min XP-dator med gamla delar som jag hade liggandes, som jag hade när jag byggde min nya Ryzen värstingdator för ett par år sedan.

Har planer på att försöka jaga rätt på gamla delar till ytterligare en XP-maskin, med period-korrekt hårdvara.

Har byggt många datorer genom åren. Dels för eget bruk men en jäkla massa åt släkt och vänner (lustigt lätt att tas för givet och bli en gratis datorsupport).
Numera kör jag enbart laptop, stationära burken är såld. Så jag får nog kryssa i ett nej på frågan.


signatur

What ⏱ Is ♥?

Medlem

Orkar inte längre. Senaste var första färdigbyggda, det enda jag har orkat göra med den var att trycka in 64 GB minne och 2 x 2TB SSDs i den för snabbare laddtider.

Kommer nog inte att bygga mer, men visst är det kul, måste bara läsa på så mycket om komponenter och vad som passar ihop, samt ha koll på vad som kommer härnäst. Har inte tid med det.

Medlem
Skrivet av Pickadoll:

Alltid byggt själv och nu senast för 1mån sen ungefär åt grabben och den startade på första försöket. Den näst senaste var 2009. Måste säga att det är mkt lättare idag än för 20år sedan. Inte svårt att få snyggt heller med få kablar konta förr.

Jo nuförtiden är det mest jobbigt att få til kabeldragning snyggt, förr var man ju tvungen att läsa manualer och på internet för att fatta hur man skulle sätta alla switchar på moderkortet för att det skulle bli rätt, idag sköts ju allt i bios så det är typ bara att stoppa i grejerna


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Alltid byggt, färdiga har nästan alltid till viss del någon eller några delar som är rent av usla

Medlem

Har byggt några datorer åt mig själv, men min nästa dator kommer jag köpa färdigbyggd. Har inget emot att bygga den, men känns bekvämt att få det gjort och längre garanti!
Byta ut delar har alltid varit en självklarhet om det behövts dock

Testpilot

Bygger själv sedan 1987 då Amigan kom och när jag köpte min stoppade in en 2Mb minnesexpansion. Den kunde köras i 2 lägen. Som orginal 512 kittet eller i fullt läge då man kunde lägga allt i ram minnet.

Byggde om och moddade mina 286 och 386 datorer senare för BBS bruk.

Enda datorn jag inte byggt själv var på den tiden HyrPC på företagen var stort och man hyrköpte en sådan för vrakpris.

Det är både lättare och fortfarande lite knixigt att bygga.
Enklare rent hårdvarumässigt då man inte kan koppla fel men svårare att verkligen veta att alla komponenterna får plats i lådan med tanke på gigantiska kylare och grafikkort.

Medlem

Gissar att det betyder nej och att jag inte bygger min egen när jag bara väljer vilka delar som jag vill ha men inte monterar dom fysiskt i datorn. När jag köper nya så köper jag alltid egenvalda produkter och därefter har en vän som monterar och anpassar dom. Gör detta då jag är alldeles för osäker och inte har tiden för att göra det helt själv. Så jag valde nej i undersökningen.

Medlem

Sällan jag köper dator, men när jag gör det köper jag självklart bortabyggd premium data 🙂


signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag köpte ett fett chassi nu senast och har 8 fläktar i chassit. Kablar blir det massor av men lådan har ett eget krypin där jag gömt undan alla kablar. Syns inte från fönstersidan men öppnar jag den gömda delen dräller det ut kablar. xD

https://cdn.inet.se/product/1600x900/6905582_16.png

https://live.staticflickr.com/65535/53083553254_a3056225ef_b....

Låter den mycket när 8 fläktar drar igång?

Medlem

Byggt många datorer genom åren, lite av terapi att sitta och pilla, först hitta komponenter för att sen bygga ihop.
Senaste blev ganska MEGA allt
Case:Antec Performance 1 FT
MB:ASUS ProArt Z790-Creator WIFI
RAM:DDR5 5600MHz CL40 FURY Beast RGB (4x32GB)
CPU:Intel Core i9 13900KS 3.2 GHz 68MB
Cooler:Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB
GPU:ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Matrix Platinum
PSU:be quiet! Dark Power Pro 13 1300W
SDD:Crucial T700 4TB M.2 NVMe PCIe Gen 5
SDD:Corsair MP600 Pro XT 8TB
SDD:Corsair MP600 Pro XT 8TB

Medlem

Jag skulle aldrig köpa en färdig stationär dator. Om en undersöker och läser på så får en ut många procent mer stabilitet och prestanda om en bygger själv. Dessutom vet en precis vad en har så det blir aldrig några frågetecken.

123
Skriv svar