Spelas bättre på 2 skärmar

Medlem
Spelas bättre på 2 skärmar

Finns det några spel som spelas bättre på två skärmar?

Jag söker efter spel som mer än bara förlänger skärmbilden till två eller fler skärmar. Exempelvis spel som låter dig ha sekundära saker såsom karta/minimap, chatt och inventory på den ena skärmen medans du har en primär skärm där själva gameplayet utspelar sig.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

DOTA 2

Det verkar dock va en inofficiell lösning


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare
Skrivet av Hanzo:

[img]https://i.ytimg.com/vi/8CKso4nkNeE/maxresdefault.jpg{/img]

DOTA 2

Det där ser inte ut som dota2, utan snarare LoL (gissning, inte spelat det sedan 2010 typ). Men dota2 ser det verkligen inte ut som.

Edit: Innan du hade fixat länken var det en annan bild, nu ser det ut som dota2!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Det där ser inte ut som dota2, utan snarare LoL (gissning, inte spelat det sedan 2010 typ). Men dota2 ser det verkligen inte ut som.

Edit: Innan du hade fixat länken var det en annan bild, nu ser det ut som dota2!

Jao, bytte bild då den första krångla.
Insåg senare att jag råkat skriva { istället för [


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare

För att vara me OT, patiens och tv funkar ypperligt på två skärmar!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://user-images.githubusercontent.com/4644332/70757038-1a...

Finns det några spel som spelas bättre på två skärmar?

Jag söker efter spel som mer än bara förlänger skärmbilden till två eller fler skärmar. Exempelvis spel som låter dig ha sekundära saker såsom karta/minimap, chatt och inventory på den ena skärmen medans du har en primär skärm där själva gameplayet utspelar sig.

Supreme Commander, som är på bilden, och Aurora 4X om det kan räknas, är de enda spel jag någonsin spelat, eller ens hört talas om, som det går att använda två skärmar (på PC) till något annat än att göra bilden större.

En intressant sak var att när SupCom kom så hyllades dess två-skärmsintegration i mycket spelmedia som en innovation som skulle spridas till ALLA spel inom ett par-tre år, och 2 skärmar skulle vara en självklarhet för alla PC-spelare kort därefter... För det var en teknik som egentligen var så självklar och till så stor användning och nytta för spelare. För att inte tala om hur mycket designutrymme den öppnade för spelutvecklare...
Det är en funktionalitet som skulle kunna vara till nytta i stort sett ALLA spelgenres, inte bara RTS. Hur skönt skulle det inte vara att ha alla menyer/inventories/informationer/kartor på skärm B och låta skärm A vara 100% gameplay och HUDinfo man vill kunna se snabbt?
Titta bara på Nintendo DS, hur mycket intressanta grejer lyckades dom inte göra med dens två skärmar?

Jag misstänker att det är konsolernas fel att inte tvåskärms-spel inte slog igenom... För majoriteten av alla tunga AAA-utvecklare som utvecklar primärt för att det skall fungera på konsol, vill knappast investera i funktioner som praktiskt taget bara skulle vara till gagn för en sub-grupp av marknaden (PCspelare med två skärmar).

Och när jättarna inte skapade situationen där "alla" PC-spelare självklart har två skärmar för att "alla" spel kräver det, så brydde sig nog knappast AA-utvecklarna om att göra spel med funktionen heller, för varför skapa spel med funktioner som bara en mindre grupp av spelarna kan använda och samtidigt mer eller mindre låsa ut sig från konsoler, alternativt behöva göra två mycket separata versioner av spelet?

Det som förvånar mig dock är inga indie-utvecklare, som brukar våga experimentera, inte har satsat på spel som utnyttjar en andra skärm?

Medlem

EVE Online.

Hittar ingen bra bild som demonstrerar det då alla multiboxar, men det är väldigt skönt att ha en skärm dedikerad för alla fönster i spelet, så att du kan njuta av den visuella upplevelsen som annars hamnar i skymundan på grund av alla fönster.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag misstänker att det är konsolernas fel att inte tvåskärms-spel inte slog igenom... För majoriteten av alla tunga AAA-utvecklare som utvecklar primärt för att det skall fungera på konsol, vill knappast investera i funktioner som praktiskt taget bara skulle vara till gagn för en sub-grupp av marknaden (PCspelare med två skärmar).

Nja, det är nog fler som hellre har YouTube eller något annat på andra skärmen istället för en karta eller inventory som tar upp en hel skärm.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Flygsimmar brukar inte bara tillåta riktiga flerskärmslösningar (inte utsträckt bild utan olika renderingar beroende på synvinklar) men också radarskärmar, instrument och övrigt kan visas på egna skärmar.
Ibland krävs lite tredjepartshjälp men jag har för mig att DCS tillåter det utan extra program?

Men jag önskar också att fler utnyttjade möjligheten att använda mer än en skärm.
Typ alla spel med någon sorts karta (strategi) eller inventory (rpg) vore nice om de gick att hålla öppna på en egen skärm.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Battlefield 4 har en smidig lösning att du har spelet på 1 skärm och om du flyttar din "Battlelogg" till din andra skräm kan du starta "Battlescreen"

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Jag misstänker att det är konsolernas fel att inte tvåskärms-spel inte slog igenom...

Nintendo Wii U hade två skärmar till förfogande, TVn och kontrollen. Tyckte dock det var mest störigt i vissa spel, varför vara tvungen till att se kartan på kontrollen när jag hellre ser den på TVn osv.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nintendo Wii U hade två skärmar till förfogande, TVn och kontrollen. Tyckte dock det var mest störigt i vissa spel, varför vara tvungen till att se kartan på kontrollen när jag hellre ser den på TVn osv.

Nintendo experimenterade med det för Starfox-spelet, men vill minnas att Miyamoto nämnde att de i efterhand inte gillade hur man behövde vända bort blicken för att titta på en annan skärm.

1
Skriv svar