Stora utgivare skrotar live service-spel för fort, enligt Warframe-chef

Robot
Stora utgivare skrotar live service-spel för fort, enligt Warframe-chef

"De tror att släppet avgör allt, men det gör det inte."

#Live-service, #Warframe


Releasehästryttare

Kan inte komma på något live service spel som jag saknar,

De flesta som inte fortfarande pågår va ju väldigt mediokra.

Är dock förvånad att spel som World of tanks och Warthunder inte fått mer konkurrens genom åren.

Håller med 100 % ! Hen är inne på helt rätt spår. Vi behöver mer live service-spel, det spelar ingen roll om de är bra eller dåliga. Och det gör inget att vi inte hinner spela allihop, eftersom varenda en kräver commitment som ett heltidsjobb. Man får helt enkelt prioritera bättre! Tänk bara så glada vi alla skulle bli om Baldur's Gate 4 och nästa Elden Ring blir live service!

Medlem

Se bara på Anthem, ett av mina favoritspel all-time. Det var en fantastik känsla i det och bra gameplay som hade kunna blivit något riktigt stort om de bara stod på sig och fortsatte bygga på det.


signatur

1# FZ Troll

Kontot avslutas

Gäller väl egentligen spel överlag, se på No Man Sky och Final Fantasy 14, var rätt kassa när de kom ut.... Men nu har de blivit en ren njutning och spela.

Om det finns eldsjälar som brinner för sitt eget varumärke och produkt så kommer det reflektera i utvecklingen av spelen, och där med kommer communityt och växa.

Skribent

Det är inga konstigheter om man designar sin live service-modell så att de betalande spelarna får valuta för pengarna samtidigt som de som inte betalar kan tävla på lika villkor. Det är först när man som spelare känner att man måste betala extra för att få en fullgod upplevelse som det skiter sig, och det är väl tyvärr här många gör helt fel. Några spel jag tycker gör det bra är The Elder Scrolls Online, Fall Guys, Rocket League, Team Fortress 2. Mindre bra: alla koreanska mmorpg någonsin, typ.

Wildstar är det nedlagda live-service-spel jag saknar mest. Även om det fick några år på sig så sparkades många av utvecklarna kort efter (den dåliga) lanseringen och det borde fått mycket mer resurser de första åren. Det var i skapligt skick och på väg åt rätt håll när de drog ur pluggen för gott.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Varför kan studios som driver spel som live-tjänster inte sälja spelet inkl. tjänster till intressenter och på så sätt lämna över driften och utvecklingen till andra såvida försäljningen inte skadar utvecklande studion nämnvärt.

Man kan slänga in klausuler i kontraktet för att undvika att källkod läcker en dag efter, och överlämningsgaranti.

My USD 0.02

Medlem

Saknar heroes and generals. Grymt bra spel för att vara f2p.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Hmm jag brukar jämföra anthem o star citizen, ea games och cig. Villen skillnad det är på ledarskapet på cig mot ea som trycker ut något o sen hoppar av skeppet så fort det blåser lite.
Anthem såg ju ut att ha sjukt hög potential att konkurrera med destiny 2, synd bara att det var för lite content i starten o ea ville inte lägga ner mer jobb på att bygga på det som fann.

Medlem
Skrivet av ace84:

Hmm jag brukar jämföra anthem o star citizen, ea games och cig. Villen skillnad det är på ledarskapet på cig mot ea som trycker ut något o sen hoppar av skeppet så fort det blåser lite.
Anthem såg ju ut att ha sjukt hög potential att konkurrera med destiny 2, synd bara att det var för lite content i starten o ea ville inte lägga ner mer jobb på att bygga på det som fann.

Du kan ju fråga dig själv hur länge cig skulle vara kvar om pengarna de fick in sinade och de skulle tvingas betala ur egna fickor...

Medlem
Skrivet av filbunke:

Du kan ju fråga dig själv hur länge cig skulle vara kvar om pengarna de fick in sinade och de skulle tvingas betala ur egna fickor...

Märklig kommentar, vad menas med egen ficka och hur ska företag kunna betala löner till utvecklare om alla ska betala ur egen ficka, utan förköp / investerare?

ELF
Medlem

Både Wildstar och Herpes & Generaler saknar jag.
Wildstar var jag beredd att lägga mycket tid på, men han knappt spela det. H&P nötte jag ganska mycket ett bra tag. Det skulle det gjärna få komma en tvåa på.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Dom överger ju spelen efter typ 1 år så man vågar ju inte investera några pengar i det, och om ingen kastar pengar på spelen så är det ju inte så konstigt att dom lägger ner. Vi får hålla tummarna att det kommer ett bra live service spel snart som dom inte lägger ner 👍

Medlem
Skrivet av ace84:

Hmm jag brukar jämföra anthem o star citizen, ea games och cig. Villen skillnad det är på ledarskapet på cig mot ea som trycker ut något o sen hoppar av skeppet så fort det blåser lite.
Anthem såg ju ut att ha sjukt hög potential att konkurrera med destiny 2, synd bara att det var för lite content i starten o ea ville inte lägga ner mer jobb på att bygga på det som fann.

Vad hände med Star Citizen sen? Blev det någonsin klart eller fortsätter folk att kasta in pengar för drömmen om en 1.0 release?
Chris Roberts blir väl inte fattigare med åren, kan jag tänka?

Medlem
Skrivet av justhitx:

Vad hände med Star Citizen sen? Blev det någonsin klart eller fortsätter folk att kasta in pengar för drömmen om en 1.0 release?
Chris Roberts blir väl inte fattigare med åren, kan jag tänka?

Detta året kan bli det första de inte slår rekord i antal inbringade dollar, om man säger så. Fortfarande långt ifrån färdigt men jag hoppas ändå på en häftig produkt i slutändan. Som sagt väldigt kul med så långvarig satsning med höga ambitioner.

Medlem
Skrivet av TimeAndSpace:

Detta året kan bli det första de inte slår rekord i antal inbringade dollar, om man säger så. Fortfarande långt ifrån färdigt men jag hoppas ändå på en häftig produkt i slutändan. Som sagt väldigt kul med så långvarig satsning med höga ambitioner.

Det där låter som en "pipe dream' om något. Vad händer om det börjar gå riktigt dåligt, folk slutar köpa digitala ryndskepp för $10 000 och spelarantalet skulle droppa markant?

Har ni som köpt tillgång till spelet fått något löfte om att det kommer bli 'färdigt', vad nu det är i detta sammanhang, eller är tanken att det ska rulla i early access tills solen slocknar?

Medlem

är delvis korrekt då gamers nuförtiden förstår hur live-service fungerar. Om det inte har 100k (concurrent) spelare dag ett och minst 80k en vecka senare så tappar alla intresse, för varför ska jag spendera tid och energi i ett spel som förväntar mig spendera år i det ifall det är dött om ett par månader.

har ingen aning om hur man löser det här problemet, live-service behöver ett stort community garanterat över år, och om minsta lilla trend visar att det inte kommer ske så sker en massflykt.

Medlem
Skrivet av ELF:

Både Wildstar och Herpes & Generaler saknar jag.

Med risk för att framstå som omogen; hahahahahaha

Skrivet av Ugly_Bob:

Med risk för att framstå som omogen; hahahahahaha

Hah, fick mig ett rejält gott skratt med! Tack för den

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hah, fick mig ett rejält gott skratt med! Tack för den

Blir rätt ofta company of herpes när jag skriver något om coh spelen på telefon och skickar iväg för fort haha. Heroes gillas inte av telefoner på svenska

Medlem
Skrivet av SypherZ:

Märklig kommentar, vad menas med egen ficka och hur ska företag kunna betala löner till utvecklare om alla ska betala ur egen ficka, utan förköp / investerare?

Den märkliga kommentaren var att någon, av någon anledning, drog upp cig...

Investerare?

EA och andra företag har ju egna tillgångar (eller så lånar de) de satsar på att utveckla spel, går sedan ett spel inte som de tänkt sig så är det kanske inte helt lämpligt att forsätta slänga pengar på det. Idéen är ju att precis som när det gäller film och tv att man både får succéer och fiaskon, men att man ändå förhoppningsvis kommer att gå med vinst.

Det är ju en helt annan situation om man har andra som slänger sina pengar över en, inte precis så att man förlorar på att inte avsluta och faktiskt släppa något. De har ju precis dragit in $715 miljoner...

Hade EA varit i samma situation, med ett spel som då var gräsrotsfinansierat (och de slapp att använda egna tillgångar) och folk hade fortsatt att ösa pengar över dem, så hade de ju inte heller blivit klara och inte heller lagt ner. Varför skulle de, de kommer ju inte förlora några pengar på det, de kommer ju isåfall andra att göra.

Medlem

Gör bara ett bra spel med bra multiplayer så kommer folk spela det. Lär av Fortnite, CS, World of Warcraft, Team Fortress 2, Dota 2, LOL.

Medlem
Skrivet av robbis:

Se bara på Anthem, ett av mina favoritspel all-time. Det var en fantastik känsla i det och bra gameplay som hade kunna blivit något riktigt stort om de bara stod på sig och fortsatte bygga på det.

Ibland tänker jag tillbaka på Anthem med sorg.
Det var ju kul. Det lilla som fanns.

Det som behövdes fixas var ju UI och menyer, samt mer content. Men det var som om det tog stopp i utveckling och inget mer content kom.
De hade ju tydligen "stora problem" med hur loot kändes och la mycket krut på det. Såg på Reddit hur folk gnällde på loot systemet om och om igen. Det var inget jag personligen kände av.

Känns ändå som att det hade kunnat tas till ett vettigt stadie om inte alla utvecklare gått vidare till nästa projekt så snabbt. Antar att kostymnissarna på EA inte såg potentialen, skrämdes av recensionerna och drog ur korken. Kanske blev utvecklarna less på all negativitet och slutade bry sig.

Sorry för lite off-topic.

Medlem

Ibland kan jag sakna Blacklight: Retribution riktigt mycket. Hade väldigt kul med det när det begav sig, framförallt de första åren när Zombie Studios var vid rodret. När de sen lade ner (ägarna gick i pension) och Hardsuit Labs tog över så började det gå utförs.

Sen kan jag ibland sakna Battlefield Heroes och hur oseriöst spelet tog sig självt. Sen blev det alldeles för mycket pay 2 win.
Men dessa två spel kom innan ”live service” blev ett begrepp, var när ”free to play” var den hippa termen, men idéen var ju den samma egentligen.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det där låter som en "pipe dream' om något. Vad händer om det börjar gå riktigt dåligt, folk slutar köpa digitala ryndskepp för $10 000 och spelarantalet skulle droppa markant?

Har ni som köpt tillgång till spelet fått något löfte om att det kommer bli 'färdigt', vad nu det är i detta sammanhang, eller är tanken att det ska rulla i early access tills solen slocknar?

Definitivt en pipe dream, men en väldigt spännande sådan. Jag har gått in med 60 dollar och ser det som ett vanligt early access, men ett mer ambitiöst sådant. Kommer inte spendera mer, för jag behöver det inte, och det skulle ta från den utvecklingen jag har i spelet.

Star Citizen har väl ett mål, men kommer om alöt går som planerat bli live service och fortsätta utvecklas så länge det finns spelare.

Det ryktas om att Squadron 42 kommer få ett releasedatum nu i höst, och eventuellt släppas till nästa år. Grejen är ju att de utvecklat två spel samtidigt och deras förhoppning är väl att S42 kommer inbringa en del pengar i rena försäljningssiffror.

Skribent

Håller med de som saknar Anthem. Jag tror det fanns något där som kunde bli något om det fått chansen. Alternativt att de faktiskt gjort färdigt spelet innan det släpptes.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Mmm, jag gillade Anthem. Tror absolut dom kunnat göra något bra utav det, vart väldigt besviken när dom bestämde sig för attl lägga ner det istället för att släppa 2.0 som jag minns dom pratade om skulle fixa det mesta.

Lite mer content, bättre loot system (ogillade det skarpt) och bättre "flight" control. Annars tyckte jag det riktigt skoj.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Håller med 100 % ! Hen är inne på helt rätt spår. Vi behöver mer live service-spel, det spelar ingen roll om de är bra eller dåliga. Och det gör inget att vi inte hinner spela allihop, eftersom varenda en kräver commitment som ett heltidsjobb. Man får helt enkelt prioritera bättre! Tänk bara så glada vi alla skulle bli om Baldur's Gate 4 och nästa Elden Ring blir live service!

Så svårt är det ju faktiskt inte att bara säga upp sig så man har tid, hallihallå?! Sådeså kamelåså 🐣

Skrivet av Sanazin:

Så svårt är det ju faktiskt inte att bara säga upp sig så man har tid, hallihallå?! Sådeså kamelåså 🐣

Precis, det är så tröttsamt med folk som inte är engagerade i sin hobby.

Medlem
Skrivet av robbis:

Se bara på Anthem, ett av mina favoritspel all-time. Det var en fantastik känsla i det och bra gameplay som hade kunna blivit något riktigt stort om de bara stod på sig och fortsatte bygga på det.

För att inte tala om hur coolt det kunna blivit ifall de faktiskt var uppriktiga mot folk och släpp spelet de redan hade visat upp. Mindblowing!

12
Skriv svar