SAG-AFTRA hotar med strejk angående spelskådisar och AI

Robot
SAG-AFTRA hotar med strejk angående spelskådisar och AI

Ger chefsförhandlaren mandat att utlösa den när som helst.

#Ai, #Röstskådespelare, #Sag-aftra, #Strejk


Medlem

Blir det en långvarig strejk så kommer röstskådespelare dras in, då de flesta ligger under SAG-AFTRA om jag läser rätt. Det skulle då förmodligen leda till förseningar för de flesta spel kommande halvår tyvärr.

Medlem

"Crabtree-Ireland reported on the union’s legislative activities in support of the federal NO FAKES Act and state-level legislation aimed at curbing abusive uses of artificial intelligence."

Fattar inte vad de menar med abusive. Att AI tar deras jobb? Vore ju tråkigt men jobb försvinner med tiden. Tror inte arbetsgivare blir mindre sugna på AI för att folk strejkar

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

"Crabtree-Ireland reported on the union’s legislative activities in support of the federal NO FAKES Act and state-level legislation aimed at curbing abusive uses of artificial intelligence."

Fattar inte vad de menar med abusive. Att AI tar deras jobb? Vore ju tråkigt men jobb försvinner med tiden. Tror inte arbetsgivare blir mindre sugna på AI för att folk strejkar

Det står i texten "spelskådespelare inte exploateras med hjälp av AI", det är nog mer att de använder skådespelare för en del och låter AI generera resten utan skådespelare (och antar jag utan tillåtelse/avtal från skådespelare att använda deras ansikte/kropp)

Medlem

Hold B to skip cut scene är nog min vanligaste dialogruta jag använder ändå ärligt talat. Sätter på en film, om jag vill se en film.
Var det inte detta fack som Hollywood rundade genom att ha förhandlingar med varje enskild skådespelare om de får använda deras röst i AI istället för att göra upp kollektivt med facket?

Medlem

Fight the power ✊🏻

Medlem

Strejk nu igen? Gör dom inget annat?

Medlem
Skrivet av Mosfet:

Strejk nu igen? Gör dom inget annat?

Det är bra att de strejkar tillskillnad från Sverige där näven knyts i fickan och "det är som det är" repeteras som ett mantra samt att utnyttjandet för egen vinning ligger på bristningsgränsen.

Så frågan du borde ställa är, "gör vi inget annat än att lyda blint och bli utnyttjade"!?


signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

---------Avoid the mass psychosis----------

Medlem

Sånt här gör ironiskt nog att man investerar mer pengar för att förbättra AI till den nivå att man kan ersätta "spelskådisar" helt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Överskattat att ha Troy Baker i så många produktioner ändå. Gameplay är så mycket viktigare, för mig.

Medlem

Skriker dom för högt så kommer folk drivas emot AI mer och mer, förr eller senare kommer det ej finnas någon anledning överhuvudtaget att köra med irl skådisar. just nu är irl bättre, men hur länge till kommer det stämma.

Medlem

Tror ärligt talat att SAG-AFTRA rejält överskattar sin position och hur viktiga "skådisar" är för spel. För det första så finns det ju hur många duktiga röstskådespelare som helst på nätet, som INTE är fackligt anslutna.

Och för det andra, medan det kan det vara trevligt med skådisar i spel, så är de ändå i slutändan bara ett lyx, grädden på moset så att säga, som kan lätt skalas bort, utan att påverka själva spelen i minsta grad.

Skribent
Skrivet av Alexraptor:

Tror ärligt talat att SAG-AFTRA rejält överskattar sin position och hur viktiga "skådisar" är för spel. För det första så finns det ju hur många duktiga röstskådespelare som helst på nätet, som INTE är fackligt anslutna.

Och för det andra, medan det kan det vara trevligt med skådisar i spel, så är de ändå i slutändan bara ett lyx, grädden på moset så att säga, som kan lätt skalas bort, utan att påverka själva spelen i minsta grad.

Nu kommer ju dessa också tappa jobben om AI helt tar över och det är väl kanske till och med värre än de som är högt betalda.

Jag kan känna att ha rätten till sin egen röst och utseende så de inte används i spel eller film utan att jag får betalat borde vara rimligt. Sen om de använder AI till helt egna och nya karaktärer, det är en annan femma.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu kommer ju dessa också tappa jobben om AI helt tar över och det är väl kanske till och med värre än de som är högt betalda.

Jag kan känna att ha rätten till sin egen röst och utseende så de inte används i spel eller film utan att jag får betalat borde vara rimligt. Sen om de använder AI till helt egna och nya karaktärer, det är en annan femma.

Mitt inlägg handlade dock om SAG-AFTRA:s förhandlingskraft, inte en moralisk/etisk bedömning om användadet av AI för att ersätta röstskådespelare.

Sanningen är att om spelföretagen vill helt ersätta skådespelare med AI, så finns det inget som helst som kan stoppa dem, utom möjligen att kunderna röstar med plånboken.

För i slutändan så behövs helt enkelt inte röstskådespeleri för att skapa ett bra spel.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mitt inlägg handlade dock om SAG-AFTRA:s förhandlingskraft, inte en moralisk/etisk bedömning om användadet av AI för att ersätta röstskådespelare.

Sanningen är att om spelföretagen vill helt ersätta skådespelare med AI, så finns det inget som helst som kan stoppa dem, utom möjligen att kunderna röstar med plånboken.

För i slutändan så behövs helt enkelt inte röstskådespeleri för att skapa ett bra spel.

För att utmana ditt resonemang lite, vad hindrar bolagen från att bara göra som du säger redan idag om nu talanger finns så enkelt tillgängliga?

Medlem
Skrivet av zednet:

För att utmana ditt resonemang lite, vad hindrar bolagen från att bara göra som du säger redan idag om nu talanger finns så enkelt tillgängliga?

En övertro på att kända namn ger ökad försäljning?

Medlem
Skrivet av zednet:

För att utmana ditt resonemang lite, vad hindrar bolagen från att bara göra som du säger redan idag om nu talanger finns så enkelt tillgängliga?

I praktiken? inget alls och det finns hur många indiespel som helst som redan använder sig av dessa talanger.

För storföretagen däremot så finns det ett marknadsföringsintresse för att använda sig av "kända talanger", som är ofta fackanslutna, vilket innebär att man även har ett avtal där man förbinder sig att INTE använda talanger some inte är fackanslutna.

Medlem

Första gången jag reagerade på att det var en skådis som spelade en karaktäe i ett spel var ME2. Då var det en intressant, teknisk kuriositet.
Men därefter kan jag inte komma på ett enda exempel där jag tyckt det varit till fördel att ha skådisar i spel, det känns bara genuint fel för mig och sabbar inlevelsen totalt.
Att ansiktslösa IRL-människor spelar in animationer och liknande är en grej, även röster i spel har jag inget emot såklart så länge man inte känner igen rösten från något annat spel eller media. Men grejen att ha röster och ansikten från kända skådespelare tycker jag att man kan gå tillbaka från.
Så personligen hoppas jag att förhandlingarna går totalt i kärv och spel- och filmbrancherna gör en skiljsmässa för att aldrig prata med varandra igen...

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mitt inlägg handlade dock om SAG-AFTRA:s förhandlingskraft, inte en moralisk/etisk bedömning om användadet av AI för att ersätta röstskådespelare.

Sanningen är att om spelföretagen vill helt ersätta skådespelare med AI, så finns det inget som helst som kan stoppa dem, utom möjligen att kunderna röstar med plånboken.

För i slutändan så behövs helt enkelt inte röstskådespeleri för att skapa ett bra spel.

Fast det handlar väl mycket om att röster och ansikten kan användas utan att skådespelaren blir "inblandad" (och betald) - dessutom både före och efter sin död. Det moraliska "dilemmat" om att ersätta skådespelare med AI är ju en icke-fråga: det är ingen mänsklig rättighet att bli anställd för projekt och kan spelföretagen sänka produktionskostnaden för att inte ha med AAA-skådisar (ansikten och röst) är det ju ganska väl sparade pengar för hur kul det än är att "känna igen" den en spelar som är det ju oftast inte vad som bär spelet. Se bara på Death Stranding - kul att Norman Reedus (och många andra) är "med" men det är ju knappast därför spelet är bra. Det är mer en kul bonus och kulturnörderi. Men hade det varit helt nya ansikten och röster ingen kände igen skulle ju spelet fortfarande vara otroligt grymt men med lite mindre easter eggs och så.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast det handlar väl mycket om att röster och ansikten kan användas utan att skådespelaren blir "inblandad" (och betald) - dessutom både före och efter sin död. Det moraliska "dilemmat" om att ersätta skådespelare med AI är ju en icke-fråga: det är ingen mänsklig rättighet att bli anställd för projekt och kan spelföretagen sänka produktionskostnaden för att inte ha med AAA-skådisar (ansikten och röst) är det ju ganska väl sparade pengar för hur kul det än är att "känna igen" den en spelar som är det ju oftast inte vad som bär spelet. Se bara på Death Stranding - kul att Norman Reedus (och många andra) är "med" men det är ju knappast därför spelet är bra. Det är mer en kul bonus och kulturnörderi. Men hade det varit helt nya ansikten och röster ingen kände igen skulle ju spelet fortfarande vara otroligt grymt men med lite mindre easter eggs och så.

Min poäng är att SAG-AFTRA inte har någon reell makt/förhandlingskraft här, som de har med filmindustrin och därmed ekar deras hot om strejk ganska så tomt, inget annat.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Min poäng är att SAG-AFTRA inte har någon reell makt/förhandlingskraft här, som de har med filmindustrin och därmed ekar deras hot om strejk ganska så tomt, inget annat.

Mjo, även om AI-frågor kanske går in i deras "ansvarsområde" så blir det ju lätt att det bara ignoreras och, ironiskt nog, bara ersätts av just ai. Så det blir ju verkligen maktlöshet.

Medlem

Har de flesta av er investerat pengar inom AI eller varför är kommentarerna ovanligt skeva här av alla ställen? x)

Aja, vi får väl hålla tummarna att det blir så pass lätt och smidigt som bara möjligt för AI'n att byta ut er när tiden väl kommer, vill ju inte att någon tjafsar om fack och rättigheter i onödan.

Medlem

Bra!
Önskar resten av spelproduktionens kreatörer följer efter.

Jag tror definitivt inte att AI som ersätter konstnärer, programmerare, röstskådespelare, musiker etc kommer gynna konsumenterna. Spel kommer knappast säljas billigare bara för att spelföretagen sparar utgifter på att inte ha så många anställda.

Sen kanske inte just röstskådespeleriet är det väsentliga i de flesta spel, men liksom alla andra bitar av skapandet bör de som skapar få behålla sin röst, sin stil, och inte bli kopierade/tränade på utan sitt godkännande.

Tror inte heller spel gjorda med AI kommer ge mig något nöje alls att spela.
Varför skulle jag läsa en recension på FZ om den var skriven av en AI, liksom.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Tror inte heller spel gjorda med AI kommer ge mig något nöje alls att spela.
Varför skulle jag läsa en recension på FZ om den var skriven av en AI, liksom.

I ett så binärt exempel så håller jag med dig. Men jag tror det kommer bli mycket mer av nyanser och gråzoner gällande AI. Att det inte handlar om att spel görs helt med AI, men delvis. Precis som en recension kan skrivas med stöd av AI (vilket kanske redan sker, vem vet?).

1
Skriv svar