Diskutera – Ditt första spel

Medlem

Samma här, Pac-Man, Combat och Flipper på Atari 2600

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Mitt var Ice Climber. Vi hyrde en NES på Videoline och spelet följde med gratis.

Samma för mig! Jag och farsan hyrde ett NES med Ice Climber, men det var på en OK-mack ☺️

Medlem

Det fanns dator på fritids, IBM Aptiva. Den hade kommit med Syndicate, Shadow Caster och Seven cities of gold så dessa var mina första spel och även min första kontakt med internet. Tror det var 1994/95. Sju år gammal men det var ju inte några barnspel direkt.

Skribent
Skrivet av apocalypse101:

Samma för mig! Jag och farsan hyrde ett NES med Ice Climber, men det var på en OK-mack ☺️

Alltså nu när jag tänker efter så tror jag fan det här var på en OK-mack också? Videoline var senare och då hyrde vi mest SNES eller MD.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det första jag verkligen minns är Grand Prix Circuit:


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

1986 - Ice Clamber/Super Mario Bros

Medlem

Föddes -88 och NES var min introduktion till spelens underbara värld. Vet dock inte riktigt vilket som var det första.. förmodligen första Zelda. Sedan sköljdes man av spel med hjälp av att en av mina morbröder som just hade NES hemma, t ex Rescue Rangers, Solar Jetman, Super Mario 3, StarTropics, Adventures of Lolo 3, Little Nemo: The Dream Master. Mitt allra första spel och varmaste minne av som jag någonsin köpte var till just NES nämligen BATMAN!!!!

Medlem

Alex Kidd in Miracle World, då det var inbyggt i min första konsol: Sega Master System.
Jag var 6 år (1988) och har spelat sedan dess.

Medlem

Svårt att säga med exakthet, men troligen något spel som fanns på en 286:a som min pappa lånade över lov. Vaga minnen av Frogger och Q-Bert.

Första klara minnet är Sopwith.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det första jag verkligen minns är Grand Prix Circuit

Har många timmar i detta! Det var tidigt.
Hette "AyrtonSenn", utan "a" på slutet för det fick inte plats.
Än idag kan jag råka uttala Circuit på min hittepåengelska 😀

Medlem
Skrivet av trifix:

Tror inte jag hittade ett enda inlägg typ: Jag föddes 2000 och mitt första minne var Viva Pinata på Xbox 360...

Är det bara "pensionärer" som hänger här? haha

Ha! Jag reagerade på samma sak.
Såg två ungtuppar som hade SNES som sin första konsoll. Inte en enda som hade N64/PSX generationen eller senare.

Fan vad gamla vi är

Medlem

Det första spelet någonsin kommer jag inte ihåg säkert..Men det var troligtvist något av "Game & Watch" spelen som cirkulerade första hälften av 80-talet. Sedan kommer jag ihåg att jag spelade en NES som dom hade monterat i leksaksavdelningen på den lokala Åhlens. Det var flera spel: Ice Climber, Super Mario, Excite Bike..
Good times!

Medlem

Ett av mina första minnen utspelades när jag var fem år. Mamma hade köpt en Game and Watch och spelet var Donkey Kong Jr. Detta var 1984 och det var mitt absolut första spelminne. Jag kommer ihåg att jag blev väldigt fascinerad och hade väldigt kul trots att man upprepade samma rutin om och om igen och spelet bara gick snabbare och snabbar tills man gjorde ett misstag. Då var det som om att titta in i en annan värld även om den var begränsad, men det visste jag inte vid den tiden, där och då var det bara jag och min Game & Watch vilket var nog för en femåring. Ja tills det inte var det längre och den dog för mig.

Jag upptäckte att den gick på batterier och hasade mig iväg för att säga till mamma att min nya värld som upptäckts var död och begraven och nu behövdes nya batterier. "Batterier sa min mamma förvånat går dom på batterier?" Vad som komma skulle var en sommar då jag tjatade sönder öronen på min stackars mamma om nya batterier till mina nya världar för det blev såklart fler Game & Watch.

Det är 40 år sedan jag började spela i år, känner att det är fantastiskt att något man älskar kan hänga med så i nästan hela mitt liv både i dåliga samt bra toppar i mitt liv.

Medlem

Super Mario Bros. Jag var 5 år gammal och fick ibland spela på min storebrors NES. Minns att jag spelade mycket Pro Wrestling också

Medlem

PONG var mitt första spel jag spelade. På en konsol som bara hade svart/vit bild men med en ljuspistol. Och dessutom bara några få spel på menyn
Tror året var runt 1979 och jag var 7 bast.
Underbar tid som jag aldrig glömmer bort

*Edit: Det var ett Telstar från 1977 kom jag på.

Medlem

Super Mario World med morfar. 🥲

Medlem

Vet inte om det var mitt första, men det första spelet jag kan minnas är Stötnisse Åker Hiss från 1995.

Medlem

Jag tror det var Missile Command på Atari 2600. Min kompis familj hade en sådan. Hemma var det nog Pac Man på VIC 20 något år senare.

Medlem

Space Invaders, gammal som gatan är man.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Vet inte om det var mitt första, men det första spelet jag kan minnas är Stötnisse Åker Hiss från 1995.

https://www.youtube.com/watch?v=Z461UWcPMOA

Har nog kvar boken som CD:n kom med liggandes någonstans hos föräldrarna. 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Mindrax:

PONG var mitt första spel jag spelade. På en konsol som bara hade svart/vit bild men med en ljuspistol. Och dessutom bara några få spel på menyn
Tror året var runt 1979 och jag var 7 bast.
Underbar tid som jag aldrig glömmer bort

*Edit: Det var ett Telstar från 1977 kom jag på.

Samma här, man kunde även ställa om det till ishockey så man fick en "pinne" till
Drevs på några tjockbatterier minns jag

KoP
Medlem
Medlem

Mormor och Morfar hade nån Atari med Breakout och nåt fallskärmsspel där man skulle landa på en platta som rörde sig.

Min första egna apparat var en spectravideo 328. Toksåld på spel blev jag dock när jag såg Zelda hos lokala Expert. Magiskt ögonblick, farsan skulle hämta foton och fick parkeringsböter för jag vägrade gå. Haha

Medlem

Kings quest 3 eller Simon the sorcerer på dos datorn.

Medlem

Något på C64.
Vet inte om det var hos föräldrarnas kompisar eller hemma när vi skaffade en.
Men jag var för liten för att förstå mig på maskinen(fattade inte hur man laddade in spelen själv). Och mina föräldrar var tekniska analfabeter så det var ingen bra kombo.
Den byttes mot NES senare. Och då gick Super Mario varmt.

Medlem

Lite osäker på vad som var det första. Den första konsolen jag fick och spelade på var NES i alla fall, och jag tror att det var Duck Hunt jag spelade först, annars var det mest troligt Mario Bros eller Zelda II: The Adventure of Link.

Medlem

Jag minns inte vilket spel, men jag är säker på att det var på pappas VIC-20. Jag var väl en kotte hög... Senare kom C64 och då var det förmodligen nåt av följande spel:


signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Älskar framförallt ljudet. Hur man stod ut då det begav sig vet jag inte.

Edit: Alltså verkligen, LYSSNA. Det lät så. HELA TIDEN! O_O

Spelade förstås spel innan dess men detta spel är det första jag verkligen minns.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Dink Smallwood

Skribent

Tidslinjen är ganska diffus för det var så himla längesen, men det borde ha varit det då nya Game & Watch-spelet Lifeboat, som jag fick av min faster. NES fanns inte ens än.

Skriv svar