Välden ligger nere!

Releasehästryttare
Välden ligger nere!

Detta har oroat mig i åratal och idag hände det!

Har ni kollat på nyheterna idag så vet ni vad jag talar om:

En windowsuppdatering brickade en miljard affärs datorer välden över, på grund av att ett företag har "kernel" tillgång till operativsystemet så ett litet fel i koden gjorde att många datorer hade satts ut bruk.

Vad säger att Microsoft inte kan göra ett liknande fel och bricka alla hemdatorer välden över med en automatisk uppdatering här näst?

Medlem

SweClockers har en bra artikel om det. Var inte direkt en Windowsuppdatering som orsakade problemet (många verkar dock tro det på något sätt) men snarare en av Crowdstrikes tjänster som pushade en trasig uppdatering.

Medlem

signatur

^Katten, idle extreme.

Skribent

Vi är mer sårbara än någonsin, nu när allt ska vara digitalt. Vi i Sverige har gått väldigt långt också, där t.ex. kontanter inte ens är ett godkänt betalmedel på många ställen.

En välavvägd attack kan förstöra extremt mycket.

KoP
Medlem

Har inte märkt någonting av det som hände (vad det nu än var).

Men ja, generellt har världen blivit allt för beroende utav WWW och vi har bara oss själva att skylla när skiten träffar fläkten.

Medlem

Vi kör Crowdstrike på jobbet och var drabbade så jag har följt utveckligen under dagen.

Inte Windows fel som sagt utan en säkerhetsapplikation, Crowdstrike Falcon (https://www.crowdstrike.com/products/faq/).

Det är inget man kör på en privat dator så det drabbar bara stora organisationer. Våra autentiseringsservrar låg nere så vi var utelåsta från ett gäng tjänster. Kollegor som gjorde omstart pga uppdatering fastnade i en loop av blåskärmar men det kom en manuell workaround under dagen. Den var inte lättare pga kryptering och dylikt. Man försöker ju hålla alla klåfingriga ute m.a.p. säkerhet...

Medlem

Jag har inte märkt något.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

~29000 kunder, varav ~300 av fortune topp 500. Stora företag som drabbats mao. Jäkla glad jag inte skulle ut å flyga nu. Undra hur många kunder de kommer tappa på detta Bye bye clownstrike?

Medlem

Jag känner mig som göran persson... >>Berätta gärna för mig, om den stora fina världen...>>

Skrivet av deezel:

~29000 kunder, varav ~300 av fortune topp 500. Stora företag som drabbats mao. Jäkla glad jag inte skulle ut å flyga nu. Undra hur många kunder de kommer tappa på detta Bye bye clownstrike?

Glad att jag inte är fortune 500... har inte märkt något alls.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

När kommer vi dödliga märka av att något har hänt då?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Skönt.
Sånt här kan få hända oftare, tycker jag.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Glad att jag inte är fortune 500... har inte märkt något alls.

Hehe, kan man lugnt säga.

Lite spännande ändå, de flesta stora företag jag konsultat åt kör aldrig ut denna typ av uppdateringar utan att de hamnar på testmaskinerna några dagar innan de hamnar på produktionsmaskinerna. Hade upptäckts ganska omgående. Verkar som att "världen" blivit galen när man slänger in denna typ av skit "dag 0" på alla maskiner.

Satt lugnt och jobbade remote mot en av våra största lastbilstillverkare, tack å lov använder de annan lösning ^^

Medlem

Att göra alla datorer obrukbara är ju ett sätt att skydda dem från intrång men kanske inte så produktivt.

Medlem

Vilka välden ligger nere.?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vilka välden ligger nere.?

Nåt av dem alltså. Herraväldet kanske?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av devgonnadev:

Frågan är...

om detta är stenen som får företag att introducera riktiga regler för programmare.

Vad menas med "riktiga regler"?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar