Snabbkollen – Hur kontrollerar du oftast dina Steam-spel?

Robot
Snabbkollen – Hur kontrollerar du oftast dina Steam-spel?

Vilken är din go to-lösning för att spela Steam-titlar?

#kontroll, #snabbkollen, #steam


Medlem

Det är förmodligen runt 60/40 TB/M eller Kontroll.

Medlem

Blir väl mest mus o tangentbord, men det beror ju på spelet mer än vilken storefront jag köpt det på, så frågan e lite skumt formulerad.
Vissa spel spelar man ju med fördel på kontroller såsom bilspel och sånt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

M+K är ju forcerat på många spel så den här frågan blir lite svår.

Valde kontroll då jag kör med det när möjlighet finns och om det inte är fps pvp men blir nog mer m+k ändå för alla småspel som spelas mer typ Faster than light / Slay the spire

Medlem

Majoriteten är tgb+mus men annars använder jag en 8bitdo-kontroller, rätt trevlig faktiskt. Mer prisvärd än xbox.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Nuförtiden sitter TVn kopplad till datorn så jag använder den i princip som en konsol med Big Picture och en Dualsense när jag gejmar. Undantaget är väl i princip FPS eller co-op/multi-player, enklare med Discord osv med dubbla skärmar och KBM.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Mus och tangentbord. Men jag spelar nästan bara rts, dota och factorio på datorn så har inte så mkt val. Spelar alla andra spel på konsol från soffan och då är det såklart handkontroll.

OM jag för ovanlighetens skull skulle spela något rpg eller tps eller liknande på datorn så skulle det bli xboxkontroll.

Medlem

Typ alla spel man kan spela bra med handkontroll spelar jag med handkontroll faktiskt. Rätt så skönt och lite mer avslappnande än tangentbord.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Sist jag spelade ett PC-spel med handkontroll kopplade man in den i ljudkortet. Nu är det 100% mus och tangentbord. Kontroller använder jag dock på konsol.

Medlem

Alltid mus och tangentbord vid datorn.
Handkontroll ger mig kramp i händerna efter en kort stund och allt känns så slött och oprecist att jag tappar suget att spela nästan direkt.

Medlem

Mus och tangentbord, alltid.
Sen är det tyvärr så att en del utvecklare och utgivare, som Ubisoft och Sony, inte alltid bryr sig om oss som kör M+K och gör kontrollerna konstiga, men har varit utan handkontroller så länge att de fåtal gånger jag använt en så har jag känt mig som en gammal gubbe som knappt vet vad ett videospel är för något.

Medlem

Förutom enstaka peka och klicka-spel har jag uteslutande spelat på konsoll eller bärbara senaste 20 åren. Men sedan kom Steam Deck och nu använder jag den i princip uteslutande förutom för vissa peka och klicka-spel på datorn.

* Köper bara Steam-spel som är verifierade eller åtminstone listade som Playable
* Streamar Xbox istället för att spela på den riktiga
* Samma för PS5
* Föredrar oftast att emulera Switch istället för att spela på Lite

Medlem

Dom få gångerna som jag spelar på PC är det nästan alltid spel som jag tycker funkar bra med tangentbord och mus. Som Factorio och Satisfactory eller något strategispel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Väldigt sällan jag spelar med kontroll. Men spel som Dredge, Ori, Hollow Knight och Bloodstained Ritual of the Night sker med kontroller.

Medlem

Mus och tangentbord nästan alltid. Gräver fram kontrollen om det är spel där man rattar bil mycket.

Medlem

Mus och tangentbord, Xbox 360 kontroll för "Rocket League" och Steam Controller för specifika spel bänkad i soffan. Nintendo Switch och Steam Deck för bärbart.

Medlem

Jag öppnar väl steam och kollar om de är där eller? Vet inget annat sätt faktiskt...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Beror på vad jag spelar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Önsker omröstningen hade flervalsalternativ, för jag var tvungen att avstå. Har gissningsvis en jämn fördelning mellan mus + kb, xbox kontroll, och Steam Deck.

Medlem

Kontrollen åker bara fram om spelet specifikt avråder från mus+tangentbord.

Medlem

jag kör nog 80-90% mus och tangentbord.

Jag brukar använda en av PS4-kontrollrarna för spel som Sekiro, men när ungarna har snott tillbaka kontrollen så är jag ofta för lat att gå ut i vardagsrummet och hämta den. Då spelar jag något med mus och tangentbord istället för att resa mig.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

FPS och Bird's-eye view: Tangentbord och mus

Allt annat: En trådad Xbox 360-kontroll


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Backloggens befriare

M/tb

Kontroll-spel spelar jag generellt på konsol.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Har börjat att överge PC helt för Steam Deck. Inget slår ju ligga i soffan gaming 👍

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Har börjat att överge PC helt för Steam Deck. Inget slår ju ligga i soffan gaming 👍

Detsamma här.

Att kunna sitta vid köksbordet med morgonkaffet till hands är ljuvligt, eller sätta sig ute på verandan med morgonsolen i bakgrunden. Samtidigt som man har en pryl som agerar som friheten av en speldator som man kan modda hur man vill. En riktigt trevlig pryl.

Medlem

De allra flesta spelen spelas med Xbox-dosan. Några undantag görs för de få spel som behöver eller funkar avsevärt bättre med mus+tb.

ELF
Medlem

Sällan jag kör Steam spel, men styr dem och GOG spel likadant.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Spelar mycket mer sällan first person shooters idag så kör nästan enbart med handkontroller. Xbox series X kontrollern.

De som spelar främst VR spel kör väl förmodligen med VR kontrollerna. Jag mixar lite där mellan beroende på vilket spel det är.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alltid mus+tangentbord oavsett vilket spel jag kör.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Just nu mus och tangentbord men är det mycket bil/fordons körande så ligger xbox handkontrollen där på skrivbordet samma med plattformsspel och 3dje person action.

12
Skriv svar