Jag har aldrig riktigt gillat västerländska spel

Medlem
Jag har aldrig riktigt gillat västerländska spel

När jag var liten var det i princip bara spel från Japan jag spelade, Mario, Mega Man, Adventure Island, Good Troop, Turtles in time. På Snes var det väll bara Donkey Kong som inte var japanskt, det var ju utvecklat av rare.

Till 64at var det i princip bara Nintendos spel, pokemon, Mario kart, Mario 64, diddy kong racing är väll det jag kan komma på som inte var från Japan.

Gameboy var mest pokemon

Nästa generation var likadant, nästan bara Nintendos egna spel till GC. Jag hade även Xbox och PS2 men de spelade jag inte mycket på, Halo multiplayer, Fable och GTA Vice City var ju höjdare. Dreamcast var ju en japansk dröm.

Mina favorit fightingspel är alla japanska, Tekken, Soul Calibur, Dead or Alive.

JRPG enormt mycket hellre än vanliga rollspel.

Idag när Japan hamnat efter och västerländska utvecklare har blivit allt fler har jag tappat mycket av suget som fanns förr, Fallout, Starfield, Elder Scrolls, Alan Wake 2, GTA Red Dead, Assassins Creed, Call of duty, Diablo ger mig riktiga jäspningar.

Jag vill ha mer Castlevania, Metal Gear Solid, Devil May Cry, Tales of, Dead Rising, Shadows of the damned.

Battle Royal och Live service är väll mest västerländska spel? För det är 2 saker jag avskyr.

Vad föredrar ni, västerländska eller japanska?

Jag spelar mest Xbox, men det är för kontrollen, mängden spel jag har och min Xbox profil. Men PS5 har mycket bättre utbud.

Till och med Devils third hade jag roligare med än de flesta västerländska spel.

Medlem

Finns väl inget som stoppar dig från att aldrig spela spel från väst?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Alla är vi olika.
Du är min motpol. Är helt tvärtom.
Kan inte med asiatiskt alls.
Det är antingen barnsligt eller anime.
Vrider mig i pinsamhet när jag hör high-pitched stönande anime-kvinnor, ser gigantiska svärd och spetsiga frisyrer och alla andra tropes.
Och Mario, Kirby, Zelda och de där känns för barnsligt för mig.

Releasehästryttare
Skrivet av HiRoller:

Alla är vi olika.
Du är min motpol. Är helt tvärtom.
Kan inte med asiatiskt alls.
Det är antingen barnsligt eller anime.
Vrider mig i pinsamhet när jag hör high-pitched stönande anime-kvinnor, ser gigantiska svärd och spetsiga frisyrer och alla andra tropes.
Och Mario, Kirby, Zelda och de där känns för barnsligt för mig.

Resident evil?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Finns väl inget som stoppar dig från att aldrig spela spel från väst?

Tycker det japanska utbudet blivit så mycket mindre medans det känns som det blir fler västerländska. PS1-PS2 tiden kändes det som övervägande majoritet av spelen som släpptes var japanska.

Medlem

Det låter som du inte spelade speciellt mycket västerländska spel till PC under 90- / 00-talet. I så fall är det ju lite som att vara besviken på Italiensk mat, efter man ätit fryspizza och ravioli på burk...

KoP
Medlem

Har väldigt svårt för japanska spel. Dels är det väl storys som är helt off the wall/tramsiga och kass karaktärsdesign jag stör mig på. Fullvuxna män/kvinnor som ser ut som 14-åringar och dessutom är stöpta i samma form.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det låter som du inte spelade speciellt mycket västerländska spel till PC under 90- / 00-talet. I så fall är det ju lite som att vara besviken på Italiensk mat, efter man ätit fryspizza och ravioli på burk...

Spelade inte mycket pc, bara Total Annihilation. Tyckte konsol alltid var roligare.

Medlem

Bryr mig inte ett dugg om vart ett spel är utvecklat, finns saker jag älskar och hatar både med västerländska och japanska spel. Finns ingen poäng med en sådan kategorisering tycker jag.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Bryr mig inte ett dugg om vart ett spel är utvecklat, finns saker jag älskar och hatar både med västerländska och japanska spel. Finns ingen poäng med en sådan kategorisering tycker jag.

Det är ofta väldigt stor skillnad på japanska och västerländska. Designen skiljer ju enormt.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det är ofta väldigt stor skillnad på japanska och västerländska. Designen skiljer ju enormt.

Absolut, men samtidigt älskar jag Metal Gear Solid, medans jag tycker alla anime JRPGs är den värsta dyngan som finns. Båda sortens spel är väldigt japanska men skiljer sig ändå enormt.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Jag vet inte vad skillnaden är mellan japanska spel och västerländska spel, och nu har det gått så lång tid att jag är rädd för att fråga. Finns det någon särskild spelmekanik som gör ett spel "japanskt" eller ska spelet vara utvecklat i Japan för att räknas som det?

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag vet inte vad skillnaden är mellan japanska spel och västerländska spel, och nu har det gått så lång tid att jag är rädd för att fråga. Finns det någon särskild spelmekanik som gör ett spel "japanskt" eller ska spelet vara utvecklat i Japan för att räknas som det?

Elder Scrolls, Fallout är ju väldigt västerländska, Final Fantasy, Star ocean, Devil May cry, bayonetta är ju väldigt japanskt

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Elder Scrolls, Fallout är ju väldigt västerländska, Final Fantasy, Star ocean, Devil May cry, bayonetta är ju väldigt japanskt

Jo, den uppdelningen är jag med på - däremot inte varför den görs. Jag spelade nåt Devil May Cry-spel en gång i tiden, men i övrigt har jag inte botaniserat alls i de spelen som står till höger i ditt inlägg. Jag är bra inte riktigt med på vad som gör dem japanska. Är det bara att de är utvecklade av japaner, eller finns det någon säregen mekanik eller designval? Med andra ord, går det att peka på vad som gör ett spel japanskt kontra västerländskt? Är t.ex. Elden Ring ett japanskt eller västerländskt spel?

Medlem

Jag klarar inte av spel från Korea eller Japan öht.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jo, den uppdelningen är jag med på - däremot inte varför den görs. Jag spelade nåt Devil May Cry-spel en gång i tiden, men i övrigt har jag inte botaniserat alls i de spelen som står till höger i ditt inlägg. Jag är bra inte riktigt med på vad som gör dem japanska. Är det bara att de är utvecklade av japaner, eller finns det någon säregen mekanik eller designval? Med andra ord, går det att peka på vad som gör ett spel japanskt kontra västerländskt? Är t.ex. Elden Ring ett japanskt eller västerländskt spel?

Har inte spelat Elden ring, men så avskyr jag alla typer av Souls spel. Jrpg berättar ofta en berättelse medans västerländska skapar man ofta en egen. Jrpg är ofta mer linjära anime stilen ser man ju inte heller så ofta i västerländska spel.

Sudeki är ju ett försök från västerländska utvecklare att göra ett jrpg.

Skrivet av Siegfried:

Tycker det japanska utbudet blivit så mycket mindre medans det känns som det blir fler västerländska. PS1-PS2 tiden kändes det som övervägande majoritet av spelen som släpptes var japanska.

Jag gillar både japanska och västerländska spel. Med det sagt stämmer det ju att utbudet av större japanska konsolspel verkligen krympt sedan glansdagarna på 80- och 90-talet. Tänker att det finns flera anledningar till varför.

-- spelen har blivit dyrare att utveckla, samtidigt som konkurrensen från väst ökat enormt på konsolområdet

-- inhemska JP-marknaden har imploderat för konsolgaming, varken hårdvara eller mjukvara säljer om det inte är till Nintendo-format. Istället har mobilspelande tagit en jättestor del av kakan

-- JP-utvecklare höll sig kvar betydligt längre på bärbara format som PSP, Vita, DS osv för att dra ut på steget till dagens moderna HD-gaming så länge som möjligt. När det väl inte gick att undvika längre hade man redan hamnat på efterkälken mot väst och det tog några år att catch-up

--kulturella skillnader som tidigare gick att maskera rätt väl med gryniga pixlar där spelaren själv kunde fylla i the blanks försvann i och med modern HD-grafik. Nu är det tydligare att JP-spel tenderar ha en speciell stil och denna karaktärsdesign mm är inte alltid populär hos alla i väst

--de genres som blivit populära på senaste 20 åren eller så har mer varit FPS, open world och dylikt. Det är genres som traditionellt inte varit JP-devs starka sida och inte heller lika populärt i JP som i väst. Då har JP-spelen upplevts mer och mer nischade samtidigt som skillnaderna i vad JP-spelarna vill ha och väst har ökat. Och då spelen är så satans dyra att utveckla idag funkar det inte längre att göra ett storspel och bara släppa det i JP, särskilt inte som inhemska marknaden är i kris angående konsolspel (se tidigare punkt). Resultatet blir då småskaligare, billigare och mindre riskfyllda JP-spel eftersom de kanske inte kommer sälja så bra utanför JP (och knappt ens där). I JP (hårddraget) premieras linjära berättelser och spelupplägg medan väst har gått mer och mer åt öppna världar och spelardrivna narrativ.

--rent allmänt, pengarna i konsolvärlden har alltmer skiftat till väst då JP stagnerat ekonomiskt och USA/EU vuxit. Se bara hur Sony gått från att satsa mycket på JP-spel till PSX och PS2 till vilka spel de släpper idag till moderna Playstation

Så sammantaget, även om situationen blivit bättre för Capcom, Sega, Atlus osv nu jämfört med för 10 år sen så finns inte längre riktigt bredden av japanska spelhus som kan göra spel som slår igenom mainstream på samma sätt som för 30 år sen.

Just det, kan ju tillägga också att några av de största japanska spelen på senare år är spel som anammat en hel del av västerländsk speldesign. Jag tänker på Monster Hunter, Elden Ring och Segas Ryu ga Gotoku.

De enda som är immuna mot detta är Nintendo. De är som Disney, de existerar i sitt eget kulturella vakuum och har i princip alltid gjort så.

Medlem

Vill du spela mer japanskt så blir det en Switch du får ha. Gillar du inte det så är ett Playstation andra alternativet.

Att spela på Xbox och vill ha mer japanska spel så lär du få vänta tills du köper annan konsol.

Medlem

Vem bryr sig om sådant?

Mario = Japanska spel om två amerikaner med italienskt ursprung

Donkey Kong Country = Brittiska spel baserade på japansk spelserie, Figurern Donkey Kong medverkade tidigare i Mariospelen, se ovan.

Konamis Turtlesspel = Japanska spel om fyra sköldpaddor i USA, som leds av en råtta med japanskt ursprung

Capcoms Disneyspel = Japanska spel baserade på amerikanska serier

Zelda = Japanska spel som utspelar sig i Hyrule, som är baserat på Medeltidens Europa (svärd, riddare).

Medlem

Västerländska spel är ju rätt så brett, franska spel är inte som amerikanska spel, indiespel är inte som AAA-spel osv.

Jag har alltid varit i båda lägren. Grovt förenklat, från 80-talet till 00-talet så var det japanska spel på konsolen och västerländska spel på datorn. Nu kan allt spelas på samma maskin, utom Nintendospelen.

Men jag var ett enormt JRPG-fan för ~25 år sedan, så jag antar att jag lutar mig lite mer åt japanska spel, trots väldigt många JRPGs från dom senaste ~15 åren har varit besvikelser för mig.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Spelade inte mycket pc, bara Total Annihilation. Tyckte konsol alltid var roligare.

Du kan ju alltid testa Heroes 3 Complete som kostar 25kr nu https://www.gog.com/en/game/heroes_of_might_and_magic_3_compl...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Du kan ju alltid testa Heroes 3 Complete som kostar 25kr nu https://www.gog.com/en/game/heroes_of_might_and_magic_3_compl...

Det spelade jag mycket hos kompisar.

Medlem

Föredrar japanska spel

Jag känner att jag spelar en hel del japanska spel.
Möjligen blir det 2 japanska spel per 1 västerländskt, jag vet inte?

Jag skulle nog säga att jag föredrar japanska spel men att jag samtidigt uppskattar västerländska guldkorn såsom Valheim, Helldivers, The Witcher och Baldurs Gate.

I mitt Steam-bibliotek har jag min största samling av västerländska spel, men trots det är ändå hyfsat 50/50 när det kommer till japanska/västerländska spel. Till konsol har jag mestadels japanska spel. Där skulle jag gissa på att det är närmare 70% japanska och sen 30% Europeiska/Amerikanska?

Men jag gillar båda helt enkelt.

Möjligen gör japaner bättre konsolspel, medan EU/US gör bättre PC-spel?
Japaner är ju ökända för dåliga portar till PC.

Överlag tycker jag japanska spel ofta har vackrare och mer tilltalande estestik, men
västerländska kan va mer tilltalande sett till intressant gameplay. Fast det kanske är att hårddra det?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vill du spela mer japanskt så blir det en Switch du får ha. Gillar du inte det så är ett Playstation andra alternativet.

Att spela på Xbox och vill ha mer japanska spel så lär du få vänta tills du köper annan konsol.

Jag har alla 3, men spelar mest Xbox på grund av kontroll, spelprofil och jag har ca 400 köpta spel digitalt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Just det, kan ju tillägga också att några av de största japanska spelen på senare år är spel som anammat en hel del av västerländsk speldesign. Jag tänker på Monster Hunter, Elden Ring och Segas Ryu ga Gotoku.

De enda som är immuna mot detta är Nintendo. De är som Disney, de existerar i sitt eget kulturella vakuum och har i princip alltid gjort så.

Nintendos spel har alltid känts som lite bättre anpassade för marknader utanför Japan än de mer särpräglade japanska spelstudiorna, kan jag tycka. Är väl också därför deras spelserier och spelmaskotar blivit så stora rent kulturellt utanför Japan.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Just det, kan ju tillägga också att några av de största japanska spelen på senare år är spel som anammat en hel del av västerländsk speldesign. Jag tänker på Monster Hunter, Elden Ring och Segas Ryu ga Gotoku.

De enda som är immuna mot detta är Nintendo. De är som Disney, de existerar i sitt eget kulturella vakuum och har i princip alltid gjort så.

Monster Hunter och Elden ring känns inte japanska.

Like a dragon spelen känns dock väldigt japanska.

Har svårt för japanska spel, förutom "FromSoft"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Konstig uppdelning.
Gillar Metal gear, death stranding Elden ring och pixliga strategi/jrpg.
Avskyr stöndande animeflickor och japansk gubbsjuka.
Gillar "realiatiska /semirealistiska" shooters, survival mm
Avskyr fortnite och liknande.

Så bra och dåligt från öst och väst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Devan:

Resident evil?

Ser bra ut i första anblicken.
Vi ser militärpersonal röra sig taktiskt utmed en vägg.
Sen kommer en raket farande i slowmotion och nån gör en kung fu backflip 12m upp i luften för att undvika och gör en sexig superhero landing med ett litet "uh-huhh" och all inlevelse försvinner.

1
Skriv svar