Tänk om jag gifter mig med prästen

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sebastian Lind:

Man måste vara rejält jeffla knäpp för att titta på ett svartvitt romantiskt drama från svenska landsbygden anno 1941. Eller minst 70+. Är du säker på att du fixar nåt av grundkriterierna?

Haha, men den här verkar ju ha hitpotential! Nu måste jag ju bara se den...


signatur

Jump in.

Medlem

Underbart! Recensionen jag inte visste att jag behövde förrän jag läste den. Är det förresten bara jag som tycker att livets alla pusselbitar faller på plats ifall Reine Brynolfsson har en skådespelande pappa som gestaltar prästen i filmen?

Retar mig något vansinnigt när tanken "Omg, han/hon måste vara släkt med honom/henne!" ploppar upp under en film...något som i bästa fall bara stämmer en gång på tio.

Skrivet av Mortaigne:

Haha, men den här verkar ju ha hitpotential! Nu måste jag ju bara se den...

Haha, du får återkomma när du sett den!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Neeej, gör det inte!

Haha, antagligen inte Kommer nog snabbt ha glömt den och verkar inte vara en sådan svensk klassiker som en "måste se" direkt, men kul att du såg och skrev om den Filmblogg i takt med "Jag ser dem så du slipper" är ju rätt kul koncept liksom

Medlem

Älskar sånt här! Får se om jag någonsin kommer till skott med att skriva själv.
Ligger efter med allt jag ska skriva just nu (till rollspel, kafferepet, egna grejer samt typ denna recensionen)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Riktigt rolig recension att läsa!


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Det är skönt med filmer utan mobiltelefoner som driver på handlingen.

Medlem

Kollat in filmen nu.
Tack för tipset!

Fascinerande hur kort tid sen det är ändå. Vet inte hur bra det återspeglade landsbygden på den tiden, men intressant med hur mycket kritik den riktar mot religion på olika sätt. Kul med en (om en svimmande sådan) stark kvinnlig protagonist.
Förstod inte riktigt om det var något mellan henne och Knut, var några stunder hon liksom såg ut som att hon ville kyssa honom.
Också intressant hur språket förändrats sedan dess.

Skrivet av AdamMK:

Kollat in filmen nu.
Tack för tipset!

Fascinerande hur kort tid sen det är ändå. Vet inte hur bra det återspeglade landsbygden på den tiden, men intressant med hur mycket kritik den riktar mot religion på olika sätt. Kul med en (om en svimmande sådan) stark kvinnlig protagonist.
Förstod inte riktigt om det var något mellan henne och Knut, var några stunder hon liksom såg ut som att hon ville kyssa honom.
Också intressant hur språket förändrats sedan dess.

Kul att du gillade! Jo, jag är inte insatt alls i 40-talet eller dess filmer, men det kändes lite överraskande med en så handlingskraftig kvinna i huvudrollen. Filmen bygger ju tydligen på en bok som ansågs rätt kontroversiell då det begav sig.

Ambassadör
Xbox

Sett filmen nu! Förvånansvärt intressant ändå, en inblick i en annan tid. Blev sugen på att se fler äldre filmer nu... Någon som har fler tips? haha

Jäkligt oväntat!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Sett filmen nu! Förvånansvärt intressant ändå, en inblick i en annan tid. Blev sugen på att se fler äldre filmer nu... Någon som har fler tips? haha

Jäkligt oväntat!

12 angry men
Harvey
Sjunde Inseglet
Diktatorn
Modern Times
Åsa-Nisse

Skrivet av Mortaigne:

Sett filmen nu! Förvånansvärt intressant ändå, en inblick i en annan tid. Blev sugen på att se fler äldre filmer nu... Någon som har fler tips? haha

Jäkligt oväntat!

Haha, härligt! Alltid kul när man blir överraskad.

Skrivet av Sapiens:

12 angry men
Harvey
Sjunde Inseglet
Diktatorn
Modern Times
Åsa-Nisse

Jag är också sugen på att se lite mer äldre filmer. Ska definitivt spana in ovanstående minus Åsa-Nisse... Jag vet inte om jag har det i mig för Åsa-Nisse, alltså, men även det kanske skulle bli en positiv överraskning.

Medlem

Känns som jag också borde ge Åsa-Nisse en chans. Mina farföräldrar hade flera seriealbum med Åsa-Nisse som jag gillade att läsa som liten, men filmerna har aldrig riktigt lockat.

För övrigt så köpte jag Harvey på DVD för bara några veckor sedan, men det har fortfarande inte blivit av att jag har tittat på den. Borde ta tag i det.

Några rekommendationer.
Det ligger i blodet (His Girl Friday) dyker upp då och då på SVT Play och är en riktigt bra komedi från 1940. Rekommenderas starkt.

Arsenik och gamla spetsar (Arsenic and Old Lace) är en annan härlig komedi från 1941, men vet inte riktigt vart man kan se den. Själv har jag den på DVD.

Båda två är ursprungligen pjäser, och det märks. Filmerna utspelar sig mest på samma plats och dialogen är väldigt rapp.

En lektion i kärlek är också bra, en romantiskt komedi av Ingmar Bergman från 1954. Kommer också upp på SVT Play ibland.

Sju hertigar (Kind Hearts and Coronets) är en annan bra komedi från 1949. En ung Obi-Wan Kenobi (Alec Guinness) spelar flera familjemedlemmar som ska mördas så att huvudpersonen blir den nästa i arvsföljden. Har också varit på SVT Play.

12
Skriv svar