Tidernas spelår – Final!

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Håller med. Sen personligen beror det på hur man mäter. Med nostalgi ögon på och allt vad spelen har betytt för spelvärlden genom åren osv så är 1997 och 1998 absolut i världsklass. Men spela ett spel från den tiden och jämför helt ärligt med dagens spel och dom framsteg som har gjort i grafik, gameplay, musik, storytelling osv så är det svårt att motivera att 1997 och 1998 är dom bästa spelåren. Jag är verkligen ingen nostalgiker och ser alltid framåt och tycker 2013, 2015, 2018 och 2019 är världens bästa spelår. Förra året är inte långt efter. Och då har jag spelat sedan slutet av 80-talet

Den här tävlingen visar att 50% av medlemmarna minns de åren som en väldigt fin tid rent generellt. De var säkerligen också på samma plats i livet. De som av någon anledning inte hade tid att spela alls i slutet av 90-talet lär ha en annan åsikt.
Det skulle vara kul att dela upp hur vi röstat i åldersgrupper. Gissar att 50% är födda sent 70-, tidigt 80-tal. Annars var man troligen för ung eller för gammal för att uppskatta de spelåren.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Håller med. Sen personligen beror det på hur man mäter. Med nostalgi ögon på och allt vad spelen har betytt för spelvärlden genom åren osv så är 1997 och 1998 absolut i världsklass. Men spela ett spel från den tiden och jämför helt ärligt med dagens spel och dom framsteg som har gjort i grafik, gameplay, musik, storytelling osv så är det svårt att motivera att 1997 och 1998 är dom bästa spelåren. Jag är verkligen ingen nostalgiker och ser alltid framåt och tycker 2013, 2015, 2018 och 2019 är världens bästa spelår. Förra året är inte långt efter. Och då har jag spelat sedan slutet av 80-talet

Bra formulerat, jag tänker likadant. Om man röstar för vad som var bäst när det begav sig och vad spelen som kom ett specifikt år lade grunden för (samt med nostalgikänslor) är 97 och 98 förmodligen ett av de bästa spelåren, men med dagens glasögon håller jag också bla 2015 och 2018 väldigt högt, egentligen högre än 97 och 98. Spelen "nu" är helt enkelt roligare att spela, och då tänker jag bla till stor del på indiescenen som tex 2018 verkligen hade mognat och blivit fantastisk.

Medlem

Värdig vinnare! Men jag håller ändå år 2002 högst.

Medlem

Jag var alltså 10-11 år gammal under två av dem bästa spelåren i historien. Typ perfekt ålder för att dataspel ska bli en hobby för resten av livet. Jag hade lyxen att kunna spela nästan allt jag ville under dem åren dessutom. What a time to be alive!

Medlem

Det var sannerligen två av dom bästa spelåren. Jag var 17-18 år gammal då. Så mycket spelande blev det.

Kikar man på min inköpslista på senaste steam sommar rean, brände 2000kr där i år, så kan man se att de spel jag köper idag till stor del matchar många av de genres som grundlades under perioden, Vilket inte är detsamma som mainstream idag.

Medlem

Får ju en att inse hur magiska åren 1997-1998 var i gaming. Eller ja, det slutade ju inte vid 98. Rent generellt var ju spelsläppen helt otroliga mellan 1997 och fram till väldigt tidigt 2000-tal.

Vilka år, vilka minnen.

Medlem

Det jag har med mig mest från den tiden är hur speciella spelen kändes. Inte som idag, där varje spel är en upprepning på något annat, och majoriteten är en besvikelse på ett eller annat sätt. Är spelet bra är utgivarna giriga kräk, eller tvärt om.
På den tiden var spelen rent magiska, och nya genrer kom till varje år, alternativt förbättrades så oerhört mycket från sina eventuella föregångare att det var helt egna spel snarare än uppföljare.
Varje år innebar ju dessutom tekniska landvinningar som man inte trodde var möjliga.

Häromdagen köpte jag Soulmask som släppts på EA då gameplay liknar Conan Exiles väldigt mycket, vilket fick upp mina ögon. Tyvärr ser spelet i sin nuvarande form ut som Conan Exiles (som kom till livet i EA 2017) senile farfar som släpptes några år tidigare. Det är inte kul att hoppas på en modernare version av sitt favoritspel och få något 7 år senare som ser ut att vara 2 år äldre.

Idag känns det inte som man ser några större landvinningar i annat än sura betalningsmodeller. Vet inte...vi kanske bara är mättade på ett sätt som inte var möjligt då.

Medlem

Jag minns hur jag bara satt och gapade när jag kom hem till min kompis som hade fått Age of Empires och Total Annihilation i födelsedagspresent 1997. Jag fick själv ett Nintendo 64 med Super Mario, Mario Kart och Zelda när jag fyllde 8 år 1998.

Medlem

Fredrik, jag vill att du hittar 23 röster åt mig. Det har uppstått ett fel och det vore bra om du fixade det. Du kanske kan gå och hitta 23 röster på 1998?

Medlem

Rätt år vann!
Ultima Online <3


signatur

Through the cables and the underground now

It's not a lake, it's an ocean

Jaha, 1997. Och hur ska du fira det här då?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Otroligt värdig vinnare, såklart, och det året jag röstade på hela vägen.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Grattis 97

Å ja som trodde 98 skulle vinna hela tiden 😃


signatur

"In To The Void "

Medlem

Håller half-life som ett av de bästa spelen nånsin. Men tävlingen gällde bredd inte spets, och då är 97 bättre än 98 för mig.

Hade det varit spets hade 2005 varit min favorit enkom för battlefield 2.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Värdig vinnare helt klart! Känner mig också som en vinnare som växte upp under denna gyllene gaming era

Rätt vinnare .sade det från början
1997 blir svårt all slå starten för modern gaming och någramab värdens bästa historier


signatur

New life, New hope

Medlem

Många av oss var ju ca 14 - 18 då och hade mycket fritid (högstadiet o gymnasiet o så) så vi hade tid att lira alla dessa spel.

....skulle pluggat istället.....

Jag tror jag valde 1997 p.g.a. Starcraft. Det jag måste lirat mest på den tiden.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Många av oss var ju ca 14 - 18 då och hade mycket fritid (högstadiet o gymnasiet o så) så vi hade tid att lira alla dessa spel.

....skulle pluggat istället.....

Jag tror jag valde 1997 p.g.a. Starcraft. Det jag måste lirat mest på den tiden.

Starcraft kom väl 98?

Skriv svar