Game Pass höjer priserna och stuvar om i nivåerna

Medlem

Har provat GP 2x till PC, men är det bara jag som känner mig stressad att spela, när man nyttjar denna tjänst? : )
Föredrar att köpa min spel, njuter betydligt mer utav att spela spelen då, vet inte varför jag känner så xD


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Dex
Medlem

Intressant att om du primärt är ute efter Day-One releaser så blir det mycket dyrare om du är en Xbox spelare jämfört med en PC spelare om jag förstått detta rätt.

Är du på Xbox så måste du ha Gamepass Ultimate för 185kr för att spela Day-One på Gamepass, men är du på PC så räcker det PC Gamepass för 119kr om jag har förstått detta rätt. Verkar ju väldigt konstigt att "tvinga" in Xbox spelare på Ultimate, men inte på PC.

Day-One är ju det dom använder primärt för att marknadsföra Gamepass också så tycker detta känns väldigt konstigt för dom som spelar på Xbox och inte på PC. Nästan lite taskigt ju

Medlem

Köper hellre ett par år gamla spel när de är asbilliga. Slog till på mass effect legendary edition för 65kr hos ea. Har redan kört igenom trilogin 4 gånger... Men ser fram emot att de fixat främst 1an som inte åldrats så väl och förhoppningsvis att mn kan sänka kamerakänsligheten i 2an med mus för den var fan fubar vill jag minnas 😑


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Känner mig av någon anledning mindre motiverad att spela klart spel på GP så
Kommer inte förnya när mitt går ut. Är väl att det finns så mycket tillgängligt att det lätt blir att man hoppar runt bland spelen.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Samma här, Troligtvis är GP rätt nice för föräldrar att köpa till barnen dock. Trist bara att barnen sen ej har några barndomsspel kvar när de är vuxna.

"You will own nothing and be happy"

I princip alla spel kräver ju ändå någon form av handskakning online nu för tiden. Även när man spelar sp. Så där är ett större problem för den biten.
Eller allt som köps digitalt för den delen. När leverantören stänger den butiken för äldre enheter är de borta...

Och nya enheter har inte alltid dvd/blueray-läsare.

Men OT, känns som dom närmar sig smärtgränsen och fler och fler kommer börja hitta lite fula nycklar för billigare peng.

Medlem

Svindyrt för det skräp tjänsten generellt är full av.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

I princip alla spel kräver ju ändå någon form av handskakning online nu för tiden. Även när man spelar sp. Så där är ett större problem för den biten.
Eller allt som köps digitalt för den delen. När leverantören stänger den butiken för äldre enheter är de borta...

Och nya enheter har inte alltid dvd/blueray-läsare.

Men OT, känns som dom närmar sig smärtgränsen och fler och fler kommer börja hitta lite fula nycklar för billigare peng.

Så är det. Tyvärr är det de sju haven som gäller om man vill kunna spela dagens spel om några år. De är ju crackade så man kan spela offline. Som vanligt får ickebetalade en bättre deal. 👍

Medlem

Jag köpte nyss ett år ultimate för 100 kr/ månaden. Klart värt, sparar ganska mycket pengar varje år på det.

Skrivet av baxtex:

Samma här, Troligtvis är GP rätt nice för föräldrar att köpa till barnen dock. Trist bara att barnen sen ej har några barndomsspel kvar när de är vuxna.

"You will own nothing and be happy"

Ja, kul för er som har kvar alla konsoler och spel ni köpt. Själv skulle jag inte ha ork eller tid med det. Det kommer så mycket bra nytt.

Jag vet inte många vuxna som sörjer att de inte har kvar sin snes tex.

Skrivet av Dex:

Intressant att om du primärt är ute efter Day-One releaser så blir det mycket dyrare om du är en Xbox spelare jämfört med en PC spelare om jag förstått detta rätt.

Är du på Xbox så måste du ha Gamepass Ultimate för 185kr för att spela Day-One på Gamepass, men är du på PC så räcker det PC Gamepass för 119kr om jag har förstått detta rätt. Verkar ju väldigt konstigt att "tvinga" in Xbox spelare på Ultimate, men inte på PC.

Day-One är ju det dom använder primärt för att marknadsföra Gamepass också så tycker detta känns väldigt konstigt för dom som spelar på Xbox och inte på PC. Nästan lite taskigt ju

Skillnaden är att man betalar för att spela online på konsol. Det ingår i ultimate.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

tekniskt sett så har du rätt... det är 458 spel på konsol och 438 spel på pc.
Sen med ultimate så är det 110 EA spel och 382 spel på cloud.

Eller, det va det på den senaste listan jag hittde.

Enligt xbox sida (https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass/games) så finns 224 spel till pc och 465 spel till konsol och 428 i cloud.
Jag misstänker att dina siffror även räknar med de spel som finns tillgängliga i cloud till pc.

Medlem

Trots prishöjningen är det fortfarande The Best Deal in Gaming.

Medlem

Ångrar att jag sålde mitt xbox series x. Hoppas på att det kommer en pro eller series x 2 så man kan köra gamepass igen.

Medlem
Skrivet av anon_4660:

Är ett nyare spel var 3-4e månad mycket så visst

Nej köper man mycket nya spel för fullpris så visst. Nu gör inte jag det.

Medlem

Nja, där gick smärtgränsen för mig att ha som löpande prenumeration. Men 185:- är ju värt att dra igång någon månad ibland när det släpps något intressant.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Nja, där gick smärtgränsen för mig att ha som löpande prenumeration. Men 185:- är du ju värt att dra igång någon månad ibland när det släpps något intressant.

Ja sen hoppas jag det kommer riktiga ”bangers” till spel också, det har vart (i min mening) lite sisådär med den saken. Hoppas att Indiana Jones blir riktigt bra, då kör jag en månad utan tvekan.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Enligt xbox sida (https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass/games) så finns 224 spel till pc och 465 spel till konsol och 428 i cloud.
Jag misstänker att dina siffror även räknar med de spel som finns tillgängliga i cloud till pc.

enligt deras sida så är det 471 spel på gamepass till pc och 507 till konsol.
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games?=allgames


signatur

Well I ain't evil. I'm just good looking.

Medlem

Har testat ultimate ett par månader. Tanken var att köra lite tillsammans med barnen. De på xbox och jag på pc. Tyvärr funkar det väldigt dåligt. Har mest varit en massa krångel.

Medlem

Funkar fortfarande. Är det bara jag som köper en månad då och då när jag vet att jag kan spela mycket? Jag har ju tack vare Game Pass byggt en bra spelbas för riktigt lite pengar. Så jag har att spela flera år framåt bara där. Trots allt är Game Pass en väldigt bra deal.

Medlem

Jag kör 1-2 gånger om året när något nytt spel har släpps som jag vill spela och spelar igenom det + testar annat där när månadsprenumerationen håller på
Billigare än att köpa spelet så fortfarande värt det från min sida

KoP
Medlem
Skrivet av pazu:

Jag personligen äger mer spel än jag hinner spela innan jag dör så att prenumerera på spel fyller ingen funktion i mitt liv. Min fråga är: hur lång tid tar det innan alla andra är i samma sits? Vilka ska då betala för dessa prenumerationstjänster?

Alla har inte en megabacklogg att ta sig igenom. Av 5 polare så är det kanske 1 som hoardar spel. Själv köper jag 1 spel i taget och spelar igenom.

Så nej, det kommer aldrig att hända att prenumerationstjänsterna blir överflödiga. Det är som med film och musik. Hur många köper egentligen cd-skivor, dvd och blu-ray idag? Istället streamar man eller hyr digitalt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Trots prishöjningen är det fortfarande The Best Deal in Gaming.

Verkligen! Upptäcker så många bra spel som annars hade gått förbi en obemärkt.

Medlem

Priset är absolut inte ett problem, men nu blir det ett sådant där ögonblick då jag börjar fundera på:

1. Årskostnad för Gamepass
2. Antal releases jag verkligen spelar vid release.
3. Hur många av Gamepassspelen som är shareware+, en väg in för att sälja DLC.

Blir nog pass på nästa renew. Enklare att bara köpa de spel jag vill för 2220 SEK istället för att browsa fillers. Då kan jag istället handla några releaser sedan handla intressanta lir på GOG etc.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Detekt:

Funkar fortfarande. Är det bara jag som köper en månad då och då när jag vet att jag kan spela mycket? Jag har ju tack vare Game Pass byggt en bra spelbas för riktigt lite pengar. Så jag har att spela flera år framåt bara där. Trots allt är Game Pass en väldigt bra deal.

Visst inte, jag gör samma sak. Löser en månad två gånger per år - vinter och sommar, kanske - och drar igenom de mindre indie- och AA-titlar som man har lagt på hög i bakhuvudet. Sådant man vill spela men tycker är oskäligt dyrt att köpa eller som saknar återspelningsvärde, eller som är lite väl mycket av en chansning att köpa på annat håll.

200-250 spänn per år för en handfull spelupplevelser som annars gått mig förbi känns som en kanondeal.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Priset är absolut inte ett problem, men nu blir det ett sådant där ögonblick då jag börjar fundera på:

1. Årskostnad för Gamepass
2. Antal releases jag verkligen spelar vid release.
3. Hur många av Gamepassspelen som är shareware+, en väg in för att sälja DLC.

Blir nog pass på nästa renew. Enklare att bara köpa de spel jag vill för 2220 SEK istället för att browsa fillers. Då kan jag istället handla några releaser sedan handla intressanta lir på GOG etc.

Varför betala 2220 sek? Säg att man köper 24 mån Core för 990 sek plus 1 mån GPU för 124 sek idag på CDKeys. Aktiverar man vid nästa renew då får man 17 mån GPU för 1124 sek. Det är inte många spel du kommer kunna köpa för den summan.

Medlem

Game Pass Ultimate är som mitt mobilabonnemang. Jag tänker inte på att jag betalar för det och med tanke på användandet så är det lätt värt.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

enligt deras sida så är det 471 spel på gamepass till pc och 507 till konsol.
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games?=allgames

De måste isåfall även räkna in cloudspelen.

Går jag på din sida, klickar på console. Går ner i filtret och filtrera bara konsolerna så blir det 465.

Medlem

Är inte värt det för mig. Med tanke på hur lång tid det tar mig att köra igenom ett spel så blir det billigare att bara köpa det, då får jag även behålla spelet. Sedan blir det mycket billigare om jag köper spelen på REA istället. Där många AAA spel på rea är billigare än en månads game-pass och tar mig 2-3 månader att klara av.

Blir även en viss stress med game-pass där ju längre det tar mig att köra ett spel ju dyrare blir det för mig.

Medlem

Känns som samma typ av höjning Max (HBO) gjorde.

Max: Höj priserna och lägg 4K och bästa ljudet i den dyraste nivån.

Microsoft: Höj priset och lägg day 1-släpp i den dyraste nivån.

Och båda ger en liten kaka till tidigare prenumeranter för att slippa klagomål. (Så länge de inte säger upp sig)

Ambassadör
Xbox

Prishöjningar suger alltid.

Men Ultimate är fortfarande långt ifrån min smärtgräns, sinnessjukt bra deal även om man betalar fullpris och inte använder konverteringstricket.

Nu förväntar jag mig dessutom en drop med ABK-spel närsomhelst.


signatur

Jump in.

Medlem

Det är väntat med tanke på Activision/Blizzard-uppköpet. Spelhösten är helt sanslös och det är mycket som släpps till game pass som jag är intresserad av så lika bra att vänja händerna vid Xboxkontrollen istället för dual sense (enklare sagt än gjort).

Medlem

Har ni överhuvudtaget tid att utnyttja dessa abonnemang ordentligt?

Det känns mycket bättre att köpa några välvalda titlar och spela i lugn och ro. Med dessa nya priser på GP och PS+ kommer man ändå upp i rätt stora summor över tid. Och när abonnemanget är över har man ingenting kvar.

123
Skriv svar