Diskutera – Vilka gömda spelpärlor bara MÅSTE du tipsa om?

Robot
Diskutera – Vilka gömda spelpärlor bara MÅSTE du tipsa om?

Vi hjälper varandra att gräva spelguld.

#diskutera


Medlem

Song of Conquest är värt att nämna, en hyllning till Heroes of Might & Magic 2 & 3 från svenska Coffee Stain dessutom. Mysigt och bra!

Medlem
Skrivet av Fatherbrain:

Song of Conquest är värt att nämna, en hyllning till Heroes of Might & Magic 2 & 3 från svenska Coffee Stain dessutom. Mysigt och bra!

Bara en liten side note, ej utvecklat av Coffee Stain, de är bara utgivare.
Spelet är utvecklat av Lavapotion, som också är svenska

It's not a lake, it's an ocean

Vet inte hur "hidden" detta spel är egentligen, men jag tipsar alltid om det ändå. Just nu mitt i sommaren passar det ju extra bra. Alla måste spela!

Bramble: The Mountain King

Och en film som förklarar alla väsen och varelser i spelet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Medlem

Här kommer några guldkorn jag tycker förtjänar mer spelare.

Door Kickers 1 och 2
Sjukt beroendeframkallande taktiska spel där du ritar linjer och pilar hur dina operatörer ska röra sig. Sen klickar du bara på play och ser hur det går, och justerar sedan där det går mindre bra.

Gates of Hell
Spirituell uppföljare till Men of War serien. Tror det utvecklas av ett gäng som moddade Men of War.
Realistiskt och rått WW2 rts.

RoboQuest
Roguelike. Tänk typ Borderlands estetik och vapen. Doom gunplay och lite overwatch-känsla. Bra drag alltså.

Stranded Alien Dawn
Tänk typ ett mer casual Rimworld fast med 3D grafik.
Ignorera rimworld-fanboysen här på forumet och ge det en chans om du aldrig stod ut med Rimworlds grafik.

Aliens Dark Descent
Minns ni Cannon Fodder? Tror det var på Commodore 64 jag spelade det. Tänk er det fast i Alien-universumet.
Navigera din grupp med USCM Marines genom övergivna kolonier. Spänningen är på topp hela tiden.

Wildermyth
Turn based fantasy med en relativt invecklad story.
Påminner lite om ett bordsrollspel.

112 Operator
Du spelar en operatör på larmcentralen och får svara på samtal, därefter skicka ut rätt enheter till rätt plats. Extra roligt för det använder riktiga kartor, så du kan ha hand om din egen stad här i Sverige.

Signalis
Skräck. Som de gamla Resident Evil spelen fast du spelar en androidkvinna.

Skribent

Jag skickar in tips för Islets. Släppt 2022, men finns på rea för under 10€ nu. Inspirerat av Hollow Knight och liknande, men betydligt enklare och med mer humor. Gjort av en person om jag kommer ihåg rätt.

Skrev en medlemsrecension en gång i tiden också:
#4326228

Medlem

Legend of Grimrock 1 & 2

Medlem

Empty shell
https://store.steampowered.com/app/2243110/EMPTY_SHELL/

Helt fantastiskt top down spel med känsla å atmosfär

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Bara en liten side note, ej utvecklat av Coffee Stain, de är bara utgivare.
Spelet är utvecklat av Lavapotion, som också är svenska

OK, jag skrev ju inte att Coffee Stain var utvecklare, bara att det var "från" dom om vi nu skall vara petiga!
Men kunde kanske varit tydligare.

Medlem

Jag ska spela om "Splinter cell conviction" på xbox360 och sedan "Condemned" 1&2 och Dead space spelen innan jag går på Mass effect och lite annat från mina matkassar med spel som jag inte kommit mig för att spela. Men nu har jag bestömt att det endast ska bli ps3 och xbox 360 de närmsta månaderna. Det börjar även bli dags för NOLF 1&2.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Dust: An Elysian Tail

Utvecklat av en person och håller hög kvalitet rakt igenom. Riktigt mysigt.

Finns också Castle of illusion (det nya) som är underskattat:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Dream Daddy: A Dad Dating Simulator.

Riktigt rolig visual novel imo. Bara av namnet kan man tro att det bara är ironiskt, och ja, det är det väl en hel del, men det är också väldigt välskrivet och skämten är bra balanserade jämte annat. Inte alls ytligt, som man kanske kan tro. Tex har ens huvudkaraktär en dotter som han har en väldigt fin relation med.

Medlem

https://store.steampowered.com/app/449610/Monster_Boy_and_the...

Kan varmt rekommendera om du gillar metroidvania. Klockrent spel.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

https://store.steampowered.com/app/449610/Monster_Boy_and_the...

Kan varmt rekommendera om du gillar metroidvania. Klockrent spel.

Instämmer. Bra pris på det nu också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Dust: An Elysian Tail

https://www.youtube.com/watch?v=_e84qVDVXtc

Utvecklat av en person och håller hög kvalitet rakt igenom. Riktigt mysigt.

Ser riktigt snyggt ut undrar om det finns ett demo.

Skrivet av magma:

Finns också Castle of illusion (det nya) som är underskattat:

https://www.youtube.com/watch?v=KRspIGtxBac

Ja, det är verkligen riktigt bra. Klart i klass med originalet .

Medlem

Banner Saga 1-3

Vikinga inspirerat fantasy med turn based combat. Mycket dialog och dina val påverkar spelet.

Bland den bästa story jag spelat igenom.

Medlem

Nightmare of Decay är ett måste om man gillar de äldre Resident Evil-spelen. Billigare än en glass nu också.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

AM2R och MMX8 demake

Medlem

Mina bidrag idag är Hard Reset och Ruiner. Kolla in dessa båda lir. Båda är underbara,

Farornas Konung
Medlem

Kena: Bridge of spirits var en riktigt rolig överraskning för min del som jag varmt kan rekommendera!
Ett bra action äventyrs spel att dra igenom på en helg! (Kanske något för Summer challenge?)

Medlem

The Pathless skulle jag säga! Ingen aning om försäljningssiffror och dylikt för spelet men känns som det fått på tok för lite uppmärksamhet iaf.
Underbar stämning, musik och gameplay. Det var dock långt ifrån lika njutbart på telefon (duh!) så spela på konsol/PC.

Medlem

The Forgotten City, ett mästerverk som ingen jag känner spelat eller hört talas om. 65% off just nu på steam också

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Ser riktigt snyggt ut undrar om det finns ett demo.

Ja, det är verkligen riktigt bra. Klart i klass med originalet .

Jag hittar inget demo tyvärr.

Finns också nyversion av Alex kidd (hade väldigt kul med det på sega megadrive, men svårt emellanåt).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Jag gillar att folk tipsar om spel som varken är gömda eller glömda...

Men visst, för att lägga till i tråden så kan jag då skriva Chaser, ett äldre FPS som kanske inte så många spelat... klart värt att testa om man gillar äldre fps som inte direkt fått någon sorts lime light och som en större massa nog skulle anse vara lite B.

https://store.steampowered.com/app/39670/Chaser/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Någon som har MP tips? Jag och polaren har speltorka och måste ha nästa fix!

Medlem

Children of Morta.

Fantastisk roguelike.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Inso89:

The Forgotten City, ett mästerverk som ingen jag känner spelat eller hört talas om. 65% off just nu på steam också

Plus 1 på denna! Fantastiskt spel, hörde om det Speljuntan för något år sen. Helt klart ett spel som behöver mer uppmärksamhet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Inso89:

The Forgotten City, ett mästerverk som ingen jag känner spelat eller hört talas om. 65% off just nu på steam också

Det finns på Game Pass (eller fanns? Vet ej, då jag inte längre prenumererar). Otroligt bra spel!

123
Skriv svar