Snabbkollen – Brukar du samla på achievements och troféer?

Robot
Snabbkollen – Brukar du samla på achievements och troféer?

Är du en achievement-jägare? Eller tvärtom: flyr du från dem?

#achievements, #snabbkollen


Medlem

Älskar att grinda, farma, få obskyra saker etc men just det här med achievements och troféer kändes från första stund så krystat, påklistrat och arbiträrt.

Medlem

Jag stör mig jättemycket på det här påhittet! När det finns så får jag liksom en liten röst i huvudet som viskar ”gööör aaaallt”. Har jättesvårt att inte kika in i trofélistan och jaga allt som inte är brutalsvårt/-obskyrt.
Diggar att spela på Switchen pga. avsaknaden av Trophies. Väldigt befriande på något sätt.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Struntar helt. Det blir mer likt som ett jobb för att 100%


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Någonstans imellan;
* Japp, är en achievement-jägare
* Jo då, men bara i vissa titlar

Jag börjar inte spela ett spel för att jaga trophies, men om jag spelar ett spel kommer jag troligen försöka få så många av dem som möjligt.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Inaktiv

Vissa spel har dåliga achevements som tvingar en att göra saker som är utanför normalt spelande och ibland även kräver fler genomspelningar. Sånt avskyr jag.

Diablo 3 är ett praktexampel på ett spel med bra achievements.

Medlem

Försöker alltid plocka så många jag kan.
Enda gången jag inte gör allt om det kräver online spelande i mp.
Kör just nu Days Gone på Steam, tagit ca 50% än så länge.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Geeks Gaming

Enbart i Guild wars 2 då man får något för sina achievements

Medlem

Enbart intresserad av achievements som är relaterade till svåra utmaningar och som går ut på att spela spelet på 'standard' sättet. Som att få en viss rating i pvp eller klara en dungeon på hardmode. Annars saker med någon rolig cosmetic reward/titel.

Medlem

Är det ett spel jag verkligen gillar så försöker jag jaga trophies. Är enbart platinums som jag egentligen räknar dock.


signatur

PSN: Swede_78

Jag tycker det här är dynga. Och nej, även vi som inte bryr oss om achivements kan bli påverkade negativt som på Steam när man är i färd med att starta ett spel så får man fram feeden och då kan det dyka upp polares achivements från det spelet som spoilar typ ”Discover that X is your father”


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Beror på om man får en för tutorialen eller om de är ultrarare och heter roliga saker som "did not aim for the head" i nåt wtf-moment som bara 1 av 100 hittar.

Medlem

Nej men har samtidigt inget emot att det finns förutom.
Ett tag fanns det dåliga achievemnts i mp som resulterade att folk jobbade för dessa än att spela spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Helt stängt av popupperna, tycker mest de stör när jag spelar. Förstår faktiskt inte poängen alls.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Någonstans imellan;
* Japp, är en achievement-jägare
* Jo då, men bara i vissa titlar

Jag börjar inte spela ett spel för att jaga trophies, men om jag spelar ett spel kommer jag troligen försöka få så många av dem som möjligt.

Exakt så är jag också.


signatur

I drank what?

Medlem

Gillar att achievements finns. Jag försöker aldrig ta några när jag spelar ett spel. Men om det är ett spel jsg verkligen gillar så kan jag gå in för att ta all, då ger det mervärde till spelet.

phi
Medlem

Har stängt av pop ups för achievements så jag slipper se skiten.

Medlem

Jag jagar trophies om det är ett spel jag verkligen gillar och har kul med. Har några platinums på de spelen jag verkligen älskar att spela. Tycker det är kul när de poppar upp. Men inget måste att ta allt i varje spel för mig

Medlem

Aldrig lol, världens dummaste grej.

Medlem

Oftast inte. Tycker det påverkar upplevelsen negativt om jag låter achivements styra hur jag ska spela istället för att spela som jag känner för.

Har roligast när jag spelar blint och lever mig in i spelet utan att hela tiden behöva tänka på achivements.
Visst kan man spela en gång blint och sen ytterligare en gång för att låsa upp allt men det är inget för mig.

Medlem

Ja tävlings-instinkterna kan gå igång rätt hårt ibland. Men inte alla spel som gör achivements trevligt.

Medlem

Brukar i regel inte bry mig så mycket om dem, men har hänt någon gång att jag har försökt få vissa.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Avskyr det, stänger av i möjligaste mån. Tycker att det förstör inlevelsen i spelet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Enda gången jag egentligen gjorde det var förr i tiden, när Achivements i vissa MMORPG:n gav en små passiva bonusar.

Medlem

Tycket det kan vara roligt när man blir utmanad att göra något som jag normalt sett inte skulle göra i ett spel men första genomspelningen gör jag nästan alltid ”blind” för att inte spoila något.

Medlem
Skrivet av pazu:

Aldrig lol, världens dummaste grej.

Världens dummaste kommentar, "lol".

OnT: bryr mig aldrig egentligen har bara tagit alla troféer i 2st spel i vuxen ålder vad jag kan komma på.

Maneater (utan att egentligen försöka) och Ghost of Tsushima för att det var så jäkla bra.

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Jag stör mig jättemycket på det här påhittet! När det finns så får jag liksom en liten röst i huvudet som viskar ”gööör aaaallt”. Har jättesvårt att inte kika in i trofélistan och jaga allt som inte är brutalsvårt/-obskyrt.
Diggar att spela på Switchen pga. avsaknaden av Trophies. Väldigt befriande på något sätt.

100% medhåll, föredrar också Switch på grund av det, även om jag inte är något större fan av dess Pro Controller. Gillar Dualshock4 bra mycker mer.

Medlem

Jag har tack och lov kommit ifrån det. Jag fick av någon anledning en total låsning i hjärnan från att PS4an släpptes fram tills för ca 1 år sedan där jag kände mig tvungen att jaga troféer. Allt för att jag skulle ha en perfekt 100%ig lista med spel.
Jag skapade till och med nya profiler på PSN om ett spel jag påbörjat blev omöjligt att ta platinum i pga nedstängning av server eller liknande.
Men som sagt jag har lyckats komma ifrån det nu och har även lyckats komma tillbaka till ett mer sunt tankesätt där jag spelar spel för att det är roligt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

I enstaka titlar kan det hända att man trillar dit (i alla fall på PlayStation-plattformen) om det är relativt enkelt d.v.s. att det inte krävs flera genomspelningar/eller ”hundratals” timmar i något multiplayer-läge (*host* TLOU Remastered *host*).

Medlem

Jag brukar våndas i förväg över trophies, och kollar gärna upp innan om det är några missables.

Däremot dödar jag mig ju inte över nån trophy som kräver att man spelar om spelet på NG+ på mördarsvårigheten.

12
Skriv svar