Forza Horizon 4 plockas bort från Microsoft Store och Steam
Fattar inte varför filmer få ha evighetslicens på musik medan spel inte får ha det? Känns som att de borde behandlas på samma sätt.
Spel ansågs/anses inte vara lika varaktiga eller betydelsefulla som andra medier som film. Eftersom musikupphovsrätten är mycket komplex, förhandlade många spelstudior fram avtal som var anpassade för att hantera dessa svårigheter. Detta kan ha inneburit att de gjorde kortsiktiga avtal eller speciella arrangemang för att kunna använda musik i sina spel utan att behöva hantera långa eller komplicerade juridiska processer. Källa
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Fattar inte varför filmer få ha evighetslicens på musik medan spel inte får ha det? Känns som att de borde behandlas på samma sätt.
Ja verkligen! Dom har inte tänkt till alls!
Dom skulle tjäna mer pengar på att ha kvar äldre spel, iaf en viss tid så länge de är kompatibla med dagens operativsystem!
Borde finnas företag som patchade gamla spel till nya os, så de kunde fortsätta sälja dem.
Spel ansågs/anses inte vara lika varaktiga eller betydelsefulla som andra medier som film. Eftersom musikupphovsrätten är mycket komplex, förhandlade många spelstudior fram avtal som var anpassade för att hantera dessa svårigheter. Detta kan ha inneburit att de gjorde kortsiktiga avtal eller speciella arrangemang för att kunna använda musik i sina spel utan att behöva hantera långa eller komplicerade juridiska processer. Källa
Enligt din källa verkar det handla om att licensiering för spel är mer juridiskt komplext samt att spelstudior vill spara pengar. Vet inte om jag köper att hur betydelsefullt spel anses vara spelar någon roll.
Lorem ipsum dolor sit amet
Enligt din källa verkar det handla om att licensiering för spel är mer juridiskt komplext samt att spelstudior vill spara pengar. Vet inte om jag köper att hur betydelsefullt spel anses vara spelar någon roll.
Så må vara fallet, kanske blandade ihop sakerna. Jag tycker att filmer och spel borde vara rättvist behandlade när det gäller det här. Spel i min mening kan ha lika stor betydelse eller mer beroende på sammanhang.
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Så må vara fallet, kanske blandade ihop sakerna. Jag tycker att filmer och spel borde vara rättvist behandlade när det gäller det här. Spel i min mening kan ha lika stor betydelse eller mer beroende på sammanhang.
En stor skillnad är att en framgångsrik film kan ha en publik 50-100 år efter att den gjordes via TV, streaming och fysiska utgåvor. Spel har sällan några större intäkter efter 5-10 år så därför väljer många (tyvärr) att spara in pengar på licenser.
Sedan tror jag att kontrakten kan se lite annorlunda ut. Om en film visas på TV eller streaming så är det möjligt att den som gjort musik som spelas fortfarande får royalties för visningen. Sådant är svårare att genomföra i spel.
En stor skillnad är att en framgångsrik film kan ha en publik 50-100 år efter att de gjordes via TV, streaming och fysiska utgåvor. Spel har sällan några större intäkter efter 5-10 år så därför väljer många (tyvärr) att spara in pengar på licenser.
Sedan tror jag att kontrakten kan se lite annorlunda ut. Om en film visas på TV eller streaming så är det möjligt att den som gjort musik som spelas fortfarande får royalties för visningen. Sådant är svårare att genomföra i spel.
Precis, håller helt med.
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Totalt värdelöst att ett sex år gammalt spel blir delistat pga licenser. Något borde göras åt det.
tjo
Kan informera att det räcker att du tex kört spelet via game pass men köpt dlc till det för att få en kod för hela spelet.
"Om du har Game Pass och köpt DLC till spelet kommer du också få en kod i mailen med hela spelet." Precis som det står i nyheten.
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Det tog längre tid för FH4 att bli delistat än de tidigare spelen så de har i alla fall förlängt licenserna med ett par år extra. Jag tror dessutom att licenserna för bilarna är ett större problem än musiken.
Trevligt i alla fall att man får spelet gratis om man spelat via Game Pass och köpt DLC!
Jump in.
Det tog längre tid för FH4 att bli delistat än de tidigare spelen så de har i alla fall förlängt licenserna med ett par år extra. Jag tror dessutom att licenserna för bilarna är ett större problem än musiken.
Trevligt i alla fall att man får spelet gratis om man spelat via Game Pass och köpt DLC!
Cashade in min kod nu då jag köpt Lego-DLC:t
"Writer and Fighter"
Cashade in min kod nu då jag köpt Lego-DLC:t
Det var så bra! Älskar LEGO, haha.
Jump in.
You will own nothing and be happy.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Kan informera att det räcker att du tex kört spelet via game pass men köpt dlc till det för att få en kod för hela spelet.
"Om du har Game Pass och köpt DLC till spelet kommer du också få en kod i mailen med hela spelet." Precis som det står i nyheten.
[...] Trevligt i alla fall att man får spelet gratis om man spelat via Game Pass och köpt DLC!
Det jag inte riktigt förstår är vad som gäller om jag t.ex. köper spelet på Steam (alltså bara basspelet), får jag alla DLC framöver eller lär jag exempelvis jag köpa Deluxe-utgåvan för tillgång till DLC:s när spelet försvinner i December?
Eller är man helt rökt med allt vad DLC innebär redan nu till och med (såg att inga DLC fanns att köpa på Steam-sidan)?
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Den digitala framtiden ser amazing ut
Därför vi vill ha kvar fysiska spel.
Digitala spelbutiker har räddat betydligt fler gamla spel än fysisk media. Jag kan köpa 40 år gamla spel från 80-talet digitalt och spela dem direkt på min dator nu. De är svåra få tag på fysiskt, och kostar mycket pengar på auktion. För att inte ens tala om hur man ska kunna spela fysisk media från den tiden (disketter från början av 80-talet). Ännu äldre "antika" spel går ofta att spela via emulatorer direkt i webbläsare.
Det jag inte riktigt förstår är vad som gäller om jag t.ex. köper spelet på Steam (alltså bara basspelet), får jag alla DLC framöver eller lär jag exempelvis jag köpa Deluxe-utgåvan för tillgång till DLC:s när spelet försvinner i December?
Eller är man helt rökt med allt vad DLC innebär redan nu till och med (såg att inga DLC fanns att köpa på Steam-sidan)?
Som jag förstår det har allt DLC redan plockats ned, men finns inbakade i Ultimate-utgåvan. Så ja, du måste köpa Ultimate och inte bara basversionen
"Writer and Fighter"
Som jag förstår det har allt DLC redan plockats ned, men finns inbakade i Ultimate-utgåvan. Så ja, du måste köpa Ultimate och inte bara basversionen
Köpte precis Ultimate-utgåvan för €20, och där ingick 50 stycken DLC:s.
Så det verkar stämma
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
En stor skillnad är att en framgångsrik film kan ha en publik 50-100 år efter att den gjordes via TV, streaming och fysiska utgåvor. Spel har sällan några större intäkter efter 5-10 år så därför väljer många (tyvärr) att spara in pengar på licenser.
Sedan tror jag att kontrakten kan se lite annorlunda ut. Om en film visas på TV eller streaming så är det möjligt att den som gjort musik som spelas fortfarande får royalties för visningen. Sådant är svårare att genomföra i spel.
Likaså kan framgångsrika spel ha spelare 50-100 år efter att de gjorts.
Titta på alla retrospelsamlare och att det kommer fler och fler NES/SPEL till Nintendo Switch?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Likaså kan framgångsrika spel ha spelare 50-100 år efter att de gjorts.
Titta på alla retrospelsamlare och att det kommer fler och fler NES/SPEL till Nintendo Switch?
Finns dock en viss skillnad på Ice Climbers och en film som Fight Club när det kommer till kult- och populärmedia
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Ja verkligen! Dom har inte tänkt till alls!
Dom skulle tjäna mer pengar på att ha kvar äldre spel, iaf en viss tid så länge de är kompatibla med dagens operativsystem!
Borde finnas företag som patchade gamla spel till nya os, så de kunde fortsätta sälja dem.
GOG håller på en del med sånt finns mycket gamla spel som blivit uppdaterade till win 10 där. Ms är väl ganska duktiga på att få gamla spel att funka på de nyaste konsolerna också. Men sådana här spel med musik licenser verkar ju vara ett mer juridisk problem.
Finns dock en viss skillnad på Ice Climbers och en film som Fight Club när det kommer till kult- och populärmedia
Ja, Ice Climbers är roligare för fler.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Den digitala framtiden ser amazing ut
Därför vi vill ha kvar fysiska spel.
Visst, man kan ta en backup på skivan, men nu med GOG så ser jag ingen nytta med fysisk media förutom för samlandets skull. Det är dessutom enklare och tar mindre fysiskt utrymme.
Finns dock en viss skillnad på Ice Climbers och en film som Fight Club när det kommer till kult- och populärmedia
Pissa inte på Ice Climber!!! 😁
"Writer and Fighter"
Digitala spelbutiker har räddat betydligt fler gamla spel än fysisk media. Jag kan köpa 40 år gamla spel från 80-talet digitalt och spela dem direkt på min dator nu. De är svåra få tag på fysiskt, och kostar mycket pengar på auktion. För att inte ens tala om hur man ska kunna spela fysisk media från den tiden (disketter från början av 80-talet). Ännu äldre "antika" spel går ofta att spela via emulatorer direkt i webbläsare.
Förutsatt att det är lagligt att sälja dem digitalt. Ifall det hade varit Nintendo så hade väl spelen tagits bort från samtliga butiker och man hade förföljt varenda försäljare med sina advokater.
Jag skulle dock inte bli förvånad ifall dessa spel försvinner helt så småningom, inte för att köparna inte bryr sig utan för att butikerna bestämmer att det är för dyrt och vägrar upplåta rättigheterna till försäljning någon annanstans (eller ens bara släppa spelet gratis för folk at dela eftersom de alltså anser att det är för dyrt för dem att sälja).
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Likaså kan framgångsrika spel ha spelare 50-100 år efter att de gjorts.
Titta på alla retrospelsamlare och att det kommer fler och fler NES/SPEL till Nintendo Switch?
Jo, men nu handlar det om licenser.
Filmer kan fortfarande tjäna pengar efter lång tid på ett sätt som de flesta spel inte kan. För de flesta spelutvecklare är det inte värt kostnaden att betala för licenser för mer än 5-10 år.