För varmt igen! đŸŒĄïžđŸ„” Svalk-tips?

Medlem

Kunde inte sova igÄr natt för det var sÄ varmt. Hade ÀndÄ fönstren pÄ glÀnt för att fÄ in lite svalka, men det hjÀlpte föga. FÄr se om jag kan sova inatt istÀllet. Eller om det blir lika lÄngdraget igen. DÄ blir jag nog galen snart.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kunde inte sova igÄr natt för det var sÄ varmt. Hade ÀndÄ fönstren pÄ glÀnt för att fÄ in lite svalka, men det hjÀlpte föga. FÄr se om jag kan sova inatt istÀllet. Eller om det blir lika lÄngdraget igen. DÄ blir jag nog galen snart.

Det blir svalare imorgon igen. Ta en nattpromenad och se pÄ film. sov imorgon istÀllet.

Medlem

Tackar för de tips som kommit in. FÄr titta pÄ vetepÄsar som ett par nÀmnde. Fast det fÄr bli till nÀsta vÀrmebölja. Nu i dagarna ska det bli en mindre istid med temperaturer under 20 sÄ.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Fick som tips att lÀgga vetekudden i frysen innan man gÄr och lÀgger sig.
Nu har den legat i frysen i flera dagar men jag Àr lika varm ÀndÄ.

Myth busted!

SvÄrt att ta dig seriöst med det nicket, men prova att ta ur vetekudden ur frysen nÀsta gÄng istÀllet för att lÄta den ligga kvar.

Medlem
Skrivet av Decado:

SvÄrt att ta dig seriöst med det nicket, men prova att ta ur vetekudden ur frysen nÀsta gÄng istÀllet för att lÄta den ligga kvar.

BĂ€st vore nog om han kryper in tillsammans med vetekudden i frysen. Garanterat svalt.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Den genomsnittliga temperatur har ökat och kommer att fortsÀtta göra sÄ, det Àr fakta.

Precis sÄ. Och sedan sÄ har den stora skillnaden hÀr i Sverige inte varit sommartemperaturen, utan vintertemperaturen. Vi brukade fÄ en massa snö hÀr i SmÄland frÄn november till april nÀr jag vÀxte upp under 80-talet, nu sÄ Àr det möjligtvis lite grann i februari typ. Det Àr en enorm skillnad, vintrarna nu för tiden kÀnns inte speciellt vintriga.

Medlem

Dottern vÀckte mig vid 3 tiden ungefÀr. 25 grader inne dÄ gÄr grÀnsen. Nu sitter vi i vardagsrummet och tittar pÄ Teletubbies och luftvÀrmepumpen pÄ 18 grader.

ReleasehÀstryttare

Hade rejÀlt svÄrt att somna inatt med och nu vaknade man upp med huvudvÀrk -.-

Det skulle vara svalare idag lovade de, men det Àr lika varmt nu vid denna tiden som igÄr (27)

Redaktör
Ponny

True story: min telefon ringde 4.00 idag. Ville springa innan jobbet. Var nÀÀÀstan behagligt utomhus?

(Hade ursprungligen tÀnkt springa efter jobbet, men det ryktas ju om skyfall och Äskbonanaza...)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av GustavA:

Vad Àr det för fascistförening du bor i om ni inte fÄr öppna fönstren och vÀdra?

Du missförstÄr mig lite. En del sÀger att bara öppna fönster slÀpper in vÀrme, att det inte ska göras under vissa tider, att det inte Àr bra för hÀlsa. Ingen bryr sig ett skit om jag har korsdrag men det finns sÄ mycket tankar om hur bra det egentligen Àr


signatur

Windows 11 LTSC

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Alltid spÀnnande med okvalifierade gissningar, men nu finns det vÀldigt gedigen forskning att tillgÄ, sÄ att vi slipper gissa.

Den genomsnittliga temperatur har ökat och kommer att fortsÀtta göra sÄ, det Àr fakta. Spelar mindre roll hur mÄnga grader det var sommaren 1985.

Visst Àr det sÄ. Men som han ocksÄ nÀmnde sÄ förÀndras ju klimatet över tid och har alltid gjort sÄ. För 10-15 tusen Är sedan var stora delar av norra halvklotet tÀckt av kilometertjock is. Nu Àr det inte sÄ.
Vad jag inte förstÄr Àr hur man kan vara sÀker pÄ att förÀndringarna Àr onaturliga eller av ondo. Vi har vÀl inget facit?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Visst Àr det sÄ. Men som han ocksÄ nÀmnde sÄ förÀndras ju klimatet över tid och har alltid gjort sÄ. För 10-15 tusen Är sedan var stora delar av norra halvklotet tÀckt av kilometertjock is. Nu Àr det inte sÄ.
Vad jag inte förstÄr Àr hur man kan vara sÀker pÄ att förÀndringarna Àr onaturliga eller av ondo. Vi har vÀl inget facit?

Du menar förutom att kurvorna hoppar upp som tusan i takt med industrirevolutionen, efter att ha varit nÄgorlunda jÀmna i flera hundra Är?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Visst Àr det sÄ. Men som han ocksÄ nÀmnde sÄ förÀndras ju klimatet över tid och har alltid gjort sÄ. För 10-15 tusen Är sedan var stora delar av norra halvklotet tÀckt av kilometertjock is. Nu Àr det inte sÄ.
Vad jag inte förstÄr Àr hur man kan vara sÀker pÄ att förÀndringarna Àr onaturliga eller av ondo. Vi har vÀl inget facit?

Jag Àr sÀker dÀrför att gedigen forskning över tid Àr sÀker.

Det rÄder total vetenskaplig konsensus om detta, Àven om det Àr oklart exakt hur mycket varmare jorden blir och hur vi kommer att pÄverkas, vilket Àr naturligt givet komplexiteten.

Det hÀr Àr inte riktigt mot dig, utan mer allmÀnt, men det jag inte förstÄr Àr hur vanliga personer kan ha sjÀlvförtroende nog att ifrÄgasÀtta ett helt vetenskapligt fÀlt. MÀnniskor som tillhör eliten inom sitt omrÄde och vigt sina liv Ät det. MÀngder med utmÀrkt data och verktyg för analys.

Tror du att det undgÄtt dessa tusentals mÀnniskor att det finns naturlig variation i temperatur och att vi tidigare haft istider?

Medlem

StÀng ut solen med heltÀckandegardin, slÀpp inte in mera vÀrme om det Àr varmare utomhus. Om ni har svalar sida av bostad sÄ kan ni ta in svalar luft frÄn denna sidan. Kan kÀnnas bra att ha korsdrag men blÄser bara in mera vÀrme frÄn solsidan. Drick ljummet vatten sÄ behöver inte kroppen vÀrma upp eller kyla ner vattnet. Ha flÀktarna att blÄsa ut vÀrmen istÀllet för att blÄsa in den.

Medlem

Bra sÀtt att svalka sig


signatur

🇾đŸ‡Ș VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Antingen Ă€r det för kalltđŸ„¶ eller för varmt,đŸ„” aldrig nöjda! 😂

Problemet Àr att svenskar Àr generellt sett inte vana vid vÀrmen lÀngre perioder men sÄ fort det regnar ordentligt blir det en "reset" som jag kallar det. Regn bryter av den kvava luften och temperaturen sÀnks markant. Pollen och skit faller ocksÄ ner pÄ marken för allergiker.

Den bÀsta lösningen Àr en bra AC. Ingen fristÄende som du köper för ett par tusenlappar pÄ Jula eller Elgiganten. En professionell som Àr installerad pÄ vÀggen. FlÀktar hjÀlper inte nÀr det blir upp mot 30C inomhus men de flesta har inte rÄd eller utrymme för en sÄdan. Det Àr heller inte lönsamt att investera i en AC om man bor i en hyresrÀtt!

Andra faktorer som pĂ„verkar Ă€r de som bor nĂ„gra vĂ„ningar upp jĂ€mfört med markplan dĂ„ vĂ€rmen alltid stiger uppĂ„t. Ventilation/öppna fönster och korsdrag verkar inte göra ett skit i min erfarenhet, vĂ€rmen tar sig Ă€ndĂ„ in oavsett. Även om du har persienner nedragna hela dagarna.

TrÀhus blir lÀtt varmare pÄ somrarna men ocksÄ kallare pÄ vintrarna, jÀmfört med stenhus.

SÄ vad göra om man inte har möjlighet till AC?

Det enklaste och bÀsta jag vet som ocksÄ "rÀddade" mitt liv Àr isbad/kalldusch! Wim Hof style. Det första jag gör varje morgon, hela Äret Àr att ta ett isbad eller kalldusch.

(Dusch) Börja med ljummet och öka kylan gradvis tills kroppen vÀnjer sig. Har du ett badkar brukar temperaturen hamna pÄ runt 16 celsius som kallast.

MÄlet för bÀst effekt Àr 2 minuter per isbad eller 5 min med dusch men börja med 15-20 sekunder och stegra gradvis, ge dig sjÀlv Ätminstone 1-2 veckor att vÀnja kroppen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Detta Àr som att bygga muskler. Det tar sin tid sÄ ha INTE brÄttom! Alla reagerar olika och det kan bli en chock för mÄnga. Det viktiga Àr att forsÀtta andas djupt och hÄlla lugnet! Gör du detta vintertid Àr det viktigt att fÄ upp vÀrmen snabbt igen, sÄ antingen bastu efterÄt eller rör pÄ dig mycket, gör fysiska övningar. FinlÀndare har förstÄtt och anammat detta konceptet i tusentals Är.

Ge inte upp för tidigt! Det Àr helt magiskt nÀr du vÀl har kommit in i det och implementerat det som en del av din vardagsrutin, lycka till!

Sidenote: Enligt neuroforskaren Andrew Huberman bör du vÀnta Ätminstone 4-6 timmar innan du exponerar dig mot kyla, om du har utfört hypertrofi-trÀning, dvs avsiktlig trÀning för muskeltillvÀxt.

**OBS**

RÄdgör alltid med lÀkare/expert innan exponering mot kyla om du har nÄgot av följande; högt blodtryck, epilepsi, tidigare/nuvarande hjÀrt/kÀrlsjukdomar. Gravida bör undvika kyla och hÄlla sig till svala temperaturer


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Jag brukar ta en liten handduk, blöta ner den med kallt vatten, klÀmma ut majoriteten av vattnet och sen hÀnga handduken runt halsen. NÀr den börjar bli varm/torka, sÄ Àr det bara att upprepa föregÄende steg.

Medlem

Köpte en portabel AC till förra lÀgenheten och den anvÀndes flitigt dÄ det var en gammal vindslÀgenhet som hade alldeles för bra isolering medans ventilationen var alldeles för dÄlig, vilket gjorde att all vÀrme lagrades sÄ att det pÄ natten var nÀstan lika varmt som pÄ dagen, 27-28°C var inte ovanligt. Det fanns ocksÄ bara fönster Ät ett hÄll dÄ det var en liten 1.5 rok, sÄ korsdrag var bara att glömma. Att vÀdra under natten nÀr det var svalare ute hjÀlpte inte heller dÄ luften mer eller mindre stod still. Med AC:n pÄ sÄ blev det snabbt 20-21°C. Nackdelen var att det lÀt en hel del Àven med nattlÀget pÄ, men jag valde detta framför att inte kunna sova och/eller att bada i svett. Med öronproppar gick det att sova utan problem.

Har sedan dess flyttat till en helt nybyggd stor vindslÀgenhet vars isolering och ventilation Àr modern, sÄ det blir inte lika varmt. Det blir dock varmare Àn normalt dÄ det som sagt Àr en vindslÀgenhet med flera takfönster. Jag har dÀrför installerat vÀrmereflekterande solskyddsfilm som reflekterar bort 95% av vÀrmestrÄlningen trots att den slÀpper igenom 80% av ljuset. Har ocksÄ möjlighet till korsdrag. FÄr nu samma verkningsgrad men utan oljudet frÄn en AC, sÄ vinn-vinn. AC:n har jag sÄlt.

Vid korsdrag Àr det bra att sÀtta upp ett riktigt finmaskigt myggnÀt sÄ inga skadedjur eller liknande tar sig in i bostaden.


signatur

The truth is out there, but so are lies.

Medlem

Vad ni Àn gör, svamla inte med flÀktar som man fyller med vatten. Ni fÄr bara massa fukt i rummet.

Bor ni i lĂ€genhet, köp en portabel AC, bor ni i en etta kan ni köpa en ”husvagns-AC”

Hus, luftvÀrmepump, markiser och eller tona rutor.

SjÀlv lider jag varenda sommar, tycker inte om vÀrme alls.

Medlem
Skrivet av Scully:

Jag har dÀrför installerat vÀrmereflekterande solskyddsfilm som reflekterar bort 95% av vÀrmestrÄlningen trots att den slÀpper igenom 80% av ljuset. Har ocksÄ möjlighet till korsdrag. FÄr nu samma verkningsgrad men utan oljudet frÄn en AC, sÄ vinn-vinn. AC:n har jag sÄlt.

Vid korsdrag Àr det bra att sÀtta upp ett riktigt finmaskigt myggnÀt sÄ inga skadedjur eller liknande tar sig in i bostaden.

Är det dyrt med solskyddsfilm och kan man sĂ€tta upp det sjĂ€lv? VĂ„r lĂ€genhet Ă€r i stort sett ett enda vĂ€xthus.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

Jag bodde tidigare i en taklÀgenhet med söderlÀge dÀr alla fönster förutom ett var mot söder. Snacka om vÀxthus varje sommar. Fixade problemet med mörkergardiner i rummet som drogs för pÄ förmiddagen för att hÄlla solstrÄlarna borta. Sen köpte jag
den hÀr https://www.clasohlson.com/se/Luftkylare-Air-Cooler-med-iskla... vilket gjorde under, hade inte överlevt utan den.

I min nya lÀgenhet behöver jag inte anvÀnda den alls lika ofta men att just kunna ha isklampar i baljan och sen ha den blÄsa pÄ i full hastighet hjÀlper mycket.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
AnvÀnd gÀrna nÀr du skapar ditt konto. Relaterade frÄgor? Skicka gÀrna ett PM.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Är det dyrt med solskyddsfilm och kan man sĂ€tta upp det sjĂ€lv? VĂ„r lĂ€genhet Ă€r i stort sett ett enda vĂ€xthus.

Att installera sjÀlv gÄr bra, sÄ lÀnge man inte har tummen mitt i handen, och nÀr det gÀller kostnad sÄ beror det pÄ vilken kvalitet man vill ha och och hur mycket av vÀrmestrÄlningen man vill reflektera bort. Hög reflektionsgrad samtidigt som mycket av ljuset slÀpps in kostar mer.

Jag skulle personligen hÄlla mig borta frÄn lÄgprisalternativen (<200 kr/kvm) dÄ dessa inte levererar vad specifikationerna lovar. StÄr ofta 90% men levererar pÄ sin höjd 40%. Visst, det Àr bÀttre Àn inget men du blir fortfarande lurad.

Jag valde att köpa kvalitet (M3) och fÄ det installerat av tre anledningar: Produkten lever upp till specifikationen, 15 Ärs garanti (5 Är pÄ installationen) samt att det Àr 5 meter upp till takfönstren.


signatur

The truth is out there, but so are lies.

Medlem

Jag har inget nytt tips men vill bara slÄ ett slag för flÀktar för de Àr fantastiskt bra.

Jag bor högst upp i ett höghus och nÀr det Àr riktigt varmt ute sÄ Àr det minst lika varmt hemma hos mig, och lite till. PÄ grund av allergi mot grÀspollen sÄ kan jag inte ha fönster öppna under sommarmÄnaderna nÀr det Àr som varmast. Jag Àter förstÄs allergimedicin vilket hjÀlper till viss del men jag vill absolut inte ha pollen i lÀgenheten.

Jag jobbar hemifrĂ„n och pĂ„ sommaren kan det bli 30 grader eller varmare i lĂ€genheten — trots det sĂ„ funkar det utan problem tack vare en stor golvflĂ€kt pĂ„ 40 cm. Den stĂ„r en bit bort och blĂ„ser konstant luft pĂ„ mig dĂ€r jag sitter och jobbar och Ă€ven nĂ€r jag sover.

FlĂ€kten funkar fantastiskt bra. Det blir extra tydligt ifall jag stĂ€nger av den nĂ€r det Ă€r riktigt varmt — dĂ„ blir det snabbt olidligt i vĂ€rmen och jag klarar inte lĂ€ngre av att vara i lĂ€genheten.

Varför funkar det sÄ himla bra? Jag blev nyfiken sÄ jag kollade upp det. Dels sÄ har det med svettning att göra. Avdunstat svett tar med sig vÀrme frÄn kroppen och flÀkten ökar avdunstningshastigheten genom att flytta luft snabbare över huden. Ju mer svett som avdunstar, desto mer vÀrme förloras. En bra flÀkt kan fördubbla eller till och med tredubbla den hÀr effekten.

Sedan sÄ skapar flÀkten nÄgot som kallas forcerad konvektion vilket innebÀr att flÀkten ökar hastigheten och volymen av luften som passerar över huden vilket har en extra svalkande effekt.

SÄ jag ser helt enkelt till att flÀkten kan blÄsa mot lagom mycket hud beroende pÄ temperaturen. Shorts och t-shirt om det Àr varmt, eller enbart badbrallor nÀr hettan slÄr till. Och sedan se till att dricka vatten eftersom jag svettas en hel del Àven om det inte mÀrks sÄ mycket nÀr flÀkten Àr pÄ.

PÄ sÄ vis klarar jag av att jobba heta sommardagar högst upp i höghuset med stÀngda fönster.

Medlem
Skrivet av Nemo:

PÄ grund av allergi mot grÀspollen sÄ kan jag inte ha fönster öppna under sommarmÄnaderna nÀr det Àr som varmast. Jag Àter förstÄs allergimedicin vilket hjÀlper till viss del men jag vill absolut inte ha pollen i lÀgenheten.

Det hjÀlper inte att ha fönstrena stÀngda dÄ luftburna pollenpartiklar tar sig in i bostaden via klÀder, skor, hud, hÄr, husdjur samt via ventilationen.

För att slippa svettas mer Àn vad du ska behöva kan du öppna fönstrena samtidigt som du anvÀnder en kvalitativ luftrenare, dÄ en sÄdan inte bara tar bort 99,97% av alla luftburna pollenpartiklar utan Àven damm och mögelsporer.


signatur

The truth is out there, but so are lies.

Medlem
Skrivet av Scully:

Det hjÀlper inte att ha fönstrena stÀngda dÄ luftburna pollenpartiklar tar sig in i bostaden via klÀder, skor, hud, hÄr, husdjur samt via ventilationen.

Du har fel, det gör vÀldigt stor skillnad att ha stÀngda fönster. Jag ser pÄ de pollenfilter som jag har i ventilerna att det Àr stora mÀngder det handlar om.

Viktigt med pollenfilter, vanliga filter duger inte.

Det lilla som följer med klÀderna Àr inget problem alls faktiskt, det kan jag hantera med hjÀlp av allergimedicinen samt stÀda och tvÀtta klÀderna regelbundet förstÄs.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Du har fel, det gör vÀldigt stor skillnad att ha stÀngda fönster. Jag ser pÄ de pollenfilter som jag har i ventilerna att det Àr stora mÀngder det handlar om.

Viktigt med pollenfilter, vanliga filter duger inte.

Det lilla som följer med klÀderna Àr inget problem alls faktiskt, det kan jag hantera med hjÀlp av allergimedicinen samt stÀda och tvÀtta klÀderna regelbundet förstÄs.

Svarade pÄ det du skrev om att du inte vill ha in pollen i lÀgenheten och dÀrför har fönstrena stÀngda. Skrev dÄ att pollen tar sig in pÄ andra sÀtt. Bara i ditt hÄr sitter det miljontals pollenpartiklar.

Med en kvalitativ luftrenare kan du ha fönstrena öppna...


signatur

The truth is out there, but so are lies.

Medlem
Skrivet av Scully:

Svarade pÄ det du skrev om att du inte vill ha in pollen i lÀgenheten och dÀrför har fönstrena stÀngda. Skrev dÄ att pollen tar sig in pÄ andra sÀtt. Bara i ditt hÄr sitter det miljontals pollenpartiklar.

Med en kvalitativ luftrenare kan du ha fönstrena öppna...

År efter Ă„r sĂ„ funkar det i mitt fall.

Pollenfilter i ventilerna Àr absolut viktigast, det skulle annars komma enorma mÀngder den vÀgen.

Pollen pÄ klÀder och hÄr upplever jag inte som nÄgot problem tack vare medicinen och mina övriga rutiner.

Medlem
Skrivet av Nemo:

År efter Ă„r sĂ„ funkar det i mitt fall.

Pollenfilter i ventilerna Àr absolut viktigast, det skulle annars komma enorma mÀngder den vÀgen.

Pollen pÄ klÀder och hÄr upplever jag inte som nÄgot problem tack vare medicinen och mina övriga rutiner.

Du tvingas ha fönstrena stÀngda och fÄr förlita dig pÄ en golvflÀkt under pollensÀsongen, och du sÀger att det "funkar". Ja, du gör sjÀlvklart som du vill. Ville bara tipsa om en lösning som gör att du vid behov kan ha fönstrena öppna utan att pÄverkas negativt av det.


signatur

The truth is out there, but so are lies.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Du menar förutom att kurvorna hoppar upp som tusan i takt med industrirevolutionen, efter att ha varit nÄgorlunda jÀmna i flera hundra Är?

Skrivet av G4ruda:

Jag Àr sÀker dÀrför att gedigen forskning över tid Àr sÀker.

Det rÄder total vetenskaplig konsensus om detta, Àven om det Àr oklart exakt hur mycket varmare jorden blir och hur vi kommer att pÄverkas, vilket Àr naturligt givet komplexiteten.

Det hÀr Àr inte riktigt mot dig, utan mer allmÀnt, men det jag inte förstÄr Àr hur vanliga personer kan ha sjÀlvförtroende nog att ifrÄgasÀtta ett helt vetenskapligt fÀlt. MÀnniskor som tillhör eliten inom sitt omrÄde och vigt sina liv Ät det. MÀngder med utmÀrkt data och verktyg för analys.

Tror du att det undgÄtt dessa tusentals mÀnniskor att det finns naturlig variation i temperatur och att vi tidigare haft istider?

Jag kommer inte ihÄg vart jag ville komma med min kommentar. Hade nÄgra följdfrÄgor jag tÀnkte stÀlla om nÄgon svarade men kan inte för mitt liv komma ihÄg vilka det var.
Men tack för svaren ÀndÄ


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Precis sÄ. Och sedan sÄ har den stora skillnaden hÀr i Sverige inte varit sommartemperaturen, utan vintertemperaturen. Vi brukade fÄ en massa snö hÀr i SmÄland frÄn november till april nÀr jag vÀxte upp under 80-talet, nu sÄ Àr det möjligtvis lite grann i februari typ. Det Àr en enorm skillnad, vintrarna nu för tiden kÀnns inte speciellt vintriga.

Gillar hur du försöker göra historierevision pÄ en vinter som för tredje Äret i rad slog köldrekord och hade sÄ mycket snö att statspropagandan fick gÄ ut och dra "Skillnad pÄ vÀder och klimat"-harangen som de gör varje gÄng vi fÄr en piss-sommar pÄ 12+ och regn (hej 2022, 2023 och 2024). Hela södra Sverige var tÀckt av snö större delen av November-Mars.

Skriv svar