Elden Ring: Shadow of the Erdtree blir delvis lättare med ny patch

Robot
Elden Ring: Shadow of the Erdtree blir delvis lättare med ny patch
Medlem

Hoppas inte det påverkar så mycket.

Medlem

Bara för att folk är sämst/otåliga så ska alla andra, som ernjutit Soulsspelen och blivit duktiga på dom under åren eller som har blivit duktiga i Elden Ring få smaka noob-kakan.

Sätt i ett "noob läge"(vilket redan där hade varit illa, men hellre det än att alla måste bli påverkade) i sådana fall så folk som gillar utmaningarna kan njuta av dom, som det ska vara. Det var redan för lätt och nu blir det en cakewalk istället.

Herregud att ge vika till folk som vill att allt ska funka och vara lätt för dom för dom vägrar anamma det faktumet att du ska överkomma det svåra, helt enkelt Git Gud.

Vekt.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Bara för att folk är sämst/otåliga så ska alla andra, som ernjutit Soulsspelen och blivit duktiga på dom under åren eller som har blivit duktiga i Elden Ring få smaka noob-kakan.

Sätt i ett "noob läge"(vilket redan där hade varit illa, men hellre det än att alla måste bli påverkade) i sådana fall så folk som gillar utmaningarna kan njuta av dom, som det ska vara. Det var redan för lätt och nu blir den en cakewalk istället.

Herregud att ge vika till folk som vill att allt ska funka och vara lätt för dom för dom vägrar anamma det faktumet att du ska överkomma det svåra, helt enkelt Git Gud.

Vekt.

Jag hoppas på ett story-mode jag ;-⁠*.

Medlem

Riktigt kasst att de inte har lagt ner mer krut på att förbättra prestandan i spelet ändå. Ingen förbättring sedan releasen 2022

Medlem

Att göra Scaudtree-fragment och Revered Spirit-ash starkare på lägre nivåer kommer ju inte hjälpa dom som vägrade använda dom eller använda summons alls. Har uppfattat att det är mest den gruppen som gnällt för dom inte längre kan enkelt spela spelet under dom begränsningarna dom satt för sig själva.

Medlem
Skrivet av Querth:

Riktigt kasst att de inte har lagt ner mer krut på att förbättra prestandan i spelet ändå. Ingen förbättring sedan releasen 2022

Köpte det till PS4 när det kom,,, var nästan ospelbart pga långa laddtider när man dog, Tog upp det igen för nån vecka sedan på samma PS4 & laddtiderna var betydligt bättre,, så lite prestanda har nog förbättrats.

Medlem
Skrivet av Querth:

Riktigt kasst att de inte har lagt ner mer krut på att förbättra prestandan i spelet ändå. Ingen förbättring sedan releasen 2022

Samt fortfarande låst till 60fps och inget stöd för ultrawide.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Att göra Scaudtree-fragment och Revered Spirit-ash starkare på lägre nivåer kommer ju inte hjälpa dom som vägrade använda dom eller använda summons alls. Har uppfattat att det är mest den gruppen som gnällt för dom inte längre kan enkelt spela spelet under dom begränsningarna dom satt för sig själva.

Ja alltså, man kan ju välja om man vill använda fragmenten/ashen om man vill, så där finns det ju valfrihet. Det är lite tristare när bossar nerfas, där finns det inget val. From har nerfat vissa bossar tidigare i deras spel, så det är kanske bara en tidsfråga innan det händer också. Men det brukar ta lite längre tid innan det sker.

Skrivet av Querth:

Riktigt kasst att de inte har lagt ner mer krut på att förbättra prestandan i spelet ändå. Ingen förbättring sedan releasen 2022

Flyter på stabilt i 60 fps, 1440p, blandat high/maximum inställningar, ingen ray-tracing. Kan tyvärr inte svara på konsolfronten hur det ser ut idag.

Men visst, optimeringen är något dom kan jobba på samt lite andra teknikaliteter. Tyvärr är väl spelets grund svårare att jobba utifrån. From ligger helt enkelt lite efter på PC-fronten, åtminstone i Elden Ring.

Men om man kollar på Armored Core 6 så är det bra optimerat. Förvisso inte ett massivt open-world spel, men dom kanske har lärt sig lite till deras nästa stora spelsläpp.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ultrawide-mod, stutterfix, fpsunlock är dem mods jag kör. 150+ fps i 2k med en oled-curved gör spelet rättvisa ♥️


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem
Skrivet av Fezk:

Flyter på stabilt i 60 fps, 1440p, blandat high/maximum inställningar, ingen ray-tracing. Kan tyvärr inte svara på konsolfronten hur det ser ut idag.

60 fps är givet men skulle ju önska minst 120. Stutters kommer ingen undan tyvärr i nuläget.

Medlem

Borde finnas olika svårighets grader på Souls spelen, Typ Easy,medium,hard,very hard,extreme,permant death osv. Så alla kan njuta av att spela.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Querth:

60 fps är givet men skulle ju önska minst 120. Stutters kommer ingen undan tyvärr i nuläget.

Jajo, men antog att du menade optimeringen i sig, där det flyter på bra atm, med en OK burk då.

Men fler PC-inställningar är ju alltid trevligt.

Annars får du göra som @theBoosing skriver, fixa mods för att låsa upp FPSen(med mer). Visst, trist att behöva förlita sig på mods, men det är väl bra att det finns tillgängligt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag hoppas på ett story-mode jag ;-⁠*.

Finns knappt någon story i Elden Ring så det läget hade gått ganska snabbt att ta sig genom.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Borde finnas olika svårighets grader på Souls spelen, Typ Easy,medium,hard,very hard,extreme,permant death osv. Så alla kan njuta av att spela.

Fast varför? Alla spel ska inte vara för alla. Spelen är gjorda för att ge en ordentlig utmaning, det är själva gameplayet. Gillar du inte svåra action spel finns en hel drös med lätta varianter att spela.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Borde finnas olika svårighets grader på Souls spelen, Typ Easy,medium,hard,very hard,extreme,permant death osv. Så alla kan njuta av att spela.

Det är bara att installera mods, 50% mindre skada, 25% mer attack, mer runes etc etc. Det har ju bara en svårighetsgrad om man väljer att inte se sig om efter alternativa sätt.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det är bara att installera mods, 50% mindre skada, 25% mer attack, mer runes etc etc. Det har ju bara en svårighetsgrad om man väljer att inte se sig om efter alternativa sätt.

Problemet är konsol har inga mods


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jajo, men antog att du menade optimeringen i sig, där det flyter på bra atm, med en OK burk då.

Men fler PC-inställningar är ju alltid trevligt.

Annars får du göra som @theBoosing skriver, fixa mods för att låsa upp FPSen(med mer). Visst, trist att behöva förlita sig på mods, men det är väl bra att det finns tillgängligt.

Shader stutter hör till den dåliga optimeringen. Hur kan något flyta bra om det hackar av att behöva kompilera nya shaders stup i ett?

Medlem
Skrivet av asdfg:

Shader stutter hör till den dåliga optimeringen. Hur kan något flyta bra om det hackar av att behöva kompilera nya shaders stup i ett?

Det enda jag fått på mina 30+ timmar spelade är en frysning i 3-4 sekunder för att sen komma igång och en krasch i början av expansionen. Har inga stutters.

Så jo, det flyter på bra för mig(hittills).

Trist att du verkar ha problem, det finns lite saker att testa på om man söker lite.

Med det sagt behöver From förbättra sig på PC-fronten, helt klart. Armored Core 6 är ett steg i rätt riktning.

Edit:

På tal om stutters så såg jag lite på en streamer för ett tag sen som hade extrema stutters, så problem finns ju uppenbarligen för vissa.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag skiter i uppdateringen det var bäst innan och bäst efter. Dock så har jag ingen sympati för dom som gnäller ang svårighet. Helt ärligt, zelda är svårare för på elden ring kan du summona andra npcs, andra spelare och använda spirit ashes och då kan man göra det enklare än super mario eller vad som helst. Som sagt fullständigt obegripligt whine. Ibland tar det att man dör 50 gånger att döda en boss men då är också känslan efter 50 gånger bättre. Samlar alla sacutree frqgments jag kan hitta och craftar det som jag tror behövs mot bossarna, byter vapen osv. Det som är så jävla kul, man kan ta sig an bossarna på sitt sett och det finns flera som gör ALLA bossar extremt enkla. Men om man låser ut sig själv från ALLA hjälpmedel och sedan gnäller att det är för svårt är man ju faktiskt.. puckad på riktigt.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Det enda jag fått på mina 30+ timmar spelade är en frysning i 3-4 sekunder för att sen komma igång och en krasch i början av expansionen. Har inga stutters.

Så jo, det flyter på bra för mig(hittills).

Trist att du verkar ha problem, det finns lite saker att testa på om man söker lite.

Med det sagt behöver From förbättra sig på PC-fronten, helt klart. Armored Core 6 är ett steg i rätt riktning.

Edit:

På tal om stutters så såg jag lite på en streamer för ett tag sen som hade extrema stutters, så problem finns ju, uppenbarligen.

Du måste har en kvantdator eller köra Linux om du inte har stutters.

Digital Foundry rapporterar att samma problem som fanns i vanilla ER för 2 år sen! på pc fortfarande är närvarande i Erdtree. Se timestampad länk.

https://youtu.be/aGwLmiWPGO0?t=16m9s

Testa starta upp rivatuner och aktivera frametime graph så får du se vad jag menar.

Edit: håller med om AC6. Hoppas de tar med de tekniska lärdomarna därifrån in i kommande spel. Sekiro tycker jag också flöt väldigt fint på pc, minns inte om jag mätt frametimes på det dock...

Medlem
Skrivet av asdfg:

Du måste har en kvantdator eller köra Linux om du inte har stutters.

Digital Foundry rapporterar att samma problem som fanns i vanilla ER för 2 år sen! på pc fortfarande är närvarande i Erdtree. Se timestampad länk.

https://youtu.be/aGwLmiWPGO0?t=16m9s

Testa starta upp rivatuner och aktivera frametime graph så får du se vad jag menar.

Ok, om vi säger så här då, om det nu är stutters är det inte tillräckligt noterbart för att förstöra spelupplevelsen för mig personligen, tack och lov. Det hackar inte konstant som för en del andra jag sett på streams.

Men som sagt, PC-optimeringen är något From aldrig varit bäst på. Vi får hoppas att deras nästa titlar är bättre, likt Armored Core 6.

Sen tror jag den enorma världen i Elden RIng, med deras motor, inte är till deras fördel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ok, om vi säger såhär då, om det nu är stutters är det inte tillräckligt noterbart för att förstöra spelupplevelsen för mig personligen, tack och lov.

Men som sagt, PC-optimeringen är något From aldrig varit bäst på. Vi får hoppas att deras nästa titlar är bättre, likt Armored Core 6.

Sen tror jag den enorma världen i Elden RIng, med deras motor, inte är till deras fördel.

Typ som jag med Bloodborne då. Jag vet att prestandan är skit men det är ändå i min topp 5 av spel. Märks nästan mindre för den är så dålig hela tiden hehe.

Blir tydligare i ER för mig då det flyter på som smör i 60 och sen boom microstutters.

Ah open world introducerade säkert en hel del nya problem för dem. Samtidigt gillar jag studios som kör på egna spelmotorer så är lite kluven. Skulle avsky om de gick över till Unreal (som också har enorma problem med shader stutter lol) utan vore trevligt om de kunden få ordning på sin egen motor.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Typ som jag med Bloodborne då. Jag vet att prestandan är skit men det är ändå i min topp 5 av spel. Märks nästan mindre för den är så dålig hela tiden hehe.

Blir tydligare i ER för mig då det flyter på som smör i 60 och sen boom microstutters.

Ah open world introducerade säkert en hel del nya problem för dem. Samtidigt gillar jag studios som kör på egna spelmotorer så är lite kluven. Skulle avsky om de gick över till Unreal (som också har enorma problem med shader stutter lol) utan vore trevligt om de kunden få ordning på sin egen motor.

Ne jag tror att charmen och känslan infinner sig mycket i deras egna motor, så den hoppas jag inte dom överger utan uppdaterar så som dom alltid gjort. Alternativt bygger en ny motor då, så länge dom inte tappar känslan/stilen dom alltid haft.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Problemet är konsol har inga mods

Skaffa spel-PC då eller spela nå annat
2 flugor i en smäll, du kan modda elden ring och du öppnar upp en fantastisk värld vad PC-gaming är jämfört med konsol. Step into the light


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ultrawide-mod, stutterfix, fpsunlock är dem mods jag kör. 150+ fps i 2k med en oled-curved gör spelet rättvisa ♥️

Påverkar det möjligheten att spela online?

Skrivet av Geijmer:

Borde finnas olika svårighets grader på Souls spelen, Typ Easy,medium,hard,very hard,extreme,permant death osv. Så alla kan njuta av att spela.

Finns inbyggt i Elden Ring.

Skrivet av Bf1942:

zelda är svårare för på elden ring kan du summona andra npcs,

Det kan du faktiskt göra i Zelda Tears of kingdom också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Påverkar det möjligheten att spela online?

Så mycket du kan tänka dig. Du tvingas nämligen köra i offline mode om du har mods installerade. Jag är ungefär 0% intresserad av att lira online, så för mig är det inga problem.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Så mycket du kan tänka dig. Du tvingas nämligen köra i offline mode om du har mods installerade. Jag är ungefär 0% intresserad av att lira online, så för mig är det inga problem.

Ah okej. Jag skulle kunna tänka mig att höja fps:en men om jag inte får lira online så får det vara.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns knappt någon story i Elden Ring så det läget hade gått ganska snabbt att ta sig genom.

Perfekt;). Nej då jag gav upp efter kanske 6 timmar och jag kommer förmodligen inte ge mig på det igen. Gillar världen de skapat dock.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns knappt någon story i Elden Ring så det läget hade gått ganska snabbt att ta sig genom.

Skrivet av gorbatjov:

Perfekt;). Nej då jag gav upp efter kanske 6 timmar och jag kommer förmodligen inte ge mig på det igen. Gillar världen de skapat dock.

Det finns massor med story och lore.

Det Kebbe verkar strunta i med sitt uttalande är att det mesta måste man gräva fram en stor del av själv!

Jag skulle tipsa om att undvika att lyssna på Kebbe när det kommer till Soulsspelen och dess fans då t.ex i en annan tråd skrev han bland annat "Finns nog inget vidrigare community än From/Soulsborne-communityn" vilket är falskt. Han blandar garanterat in sina dåliga personliga upplevelser och generaliserar stenhårt!

Alla spel och dess communityn har sina rövhattar, tyvär, men att skriva att communityt är vidriga är direkt fel och extremt generaliserande, något vi alla är skyldiga till ibland såklart men det gör det inte rätt. Så som sagt, lyssna inte på Kebbe i detta sammanhang är mitt tips.

Sen dom luckorna i storyn och lore som finns är där "by design" för att du ska själv fylla i dom dvs rollspela(Något regissören Miyazaki kommit på från när han var ung och läste böcker på engelska, vilket är ett språk han var mindre bra på därav fick han fylla i luckorna med sin egna fantasi).

Har man inte lust med det finns det ett enormt och välkommnande community som älskar att dela med sig av sina teorier och slutsatser, tex VaatiVidya på Youtube som jag rekommenderar starkt om du är nyfiken men inte orkar ta dig igenom spelet/spelen själv! Han håller väldigt hög produktionsstandard, speciellt dom avsnitten han gjort på sista tiden!

Sen jag förstår att behöva gräva fram mycket av storyn eller ta sig an svåra spel inte är för alla och det är inget fel på det! Själv älskar jag det!

12
Skriv svar