Här är de 15 spel som föreslås till Sveriges "kulturkanon"

Robot
Här är de 15 spel som föreslås till Sveriges "kulturkanon"

Det svenska spelundret har verkligen levererat.

#Dataspelsbranschen, #Sverige

Redaktör
Ponny

Ändå åtta-ish spel från vår topp 30 som är med (ish, för att de säger Europa Universalis och inte specifik fyran). Det är helt okej! Jag hade personligen velat se Soma. Och Hotline Miami hade definitivt passat.

Men. Jag räknar kallt med Mulle Meck-ilska om tre, två, ett...

signatur

En Bamseponny av folket

Releasehästryttare

Satisfactory är inte med, detta känns brottsligt!

Medlem

Vad var svensk spelindustri internationellt innan Pinball Dreams? Hur många dörrar öppnade inte denna debutproduktion av Digital Illusions? Hur är det ens tekniskt möjligt att missa detta om man snickrar ihop en kanon?

KoP
Medlem

Otroligt besviken på att Jaktkommando Arne Weise inte är med på listan. 🙁

https://www.lemon64.com/game/jaktkommando-arne-weise

Medlem

Jag försöker fortfarande förstå det här med kulturkanon. Jag läser olika förklaringar och ser alla orden men jag har inte riktigt tagit till mig någon förklaring än.

Medlem

Kul att Amnesia kom med!

Medlem

Förstår inte varför inte Dubbelmoral är med, folk håller på att ignorera detta mästerverk.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Var är Mulle Meck-spelen!?!?

Polytopia får välförtjänt uppmärksamhet! Enda jag saknar är Pinball Dreams och Svea Rike, men sistnämnda kanske täcks in av EU.

Medlem

Alltså, att missa, alternativt ignorera, Pinball Dreams gör mig helt... ordlös?

Var tvungen slänga iväg ett mail till Johanna Nylander och fråga, för att inte ha med startskottet för större internationell framgång känns helt obegripligt. Skall man sammanställa en kanon är det rätt rimligt att ha med ett officiellt startskott för bredare framgång, dessutom har man över åren läst utsvävningar av hur många spelutvecklare som helst som såg Pinball Dreams öppna dörrarna för möjligheter de inte ens visste fanns.

Medlem

Backpacker ❤️

Medlem

Pinball Dreams?! Vakna, Sverige!

Medlem

Rekommederar fler att skriva och påtala Pinball Dreams-missen.

Mail finns längst ned på sidan som länkas till i nyheten.

HÄR.

Medlem

Pinball Dreams är nämnt i Battlefields motivering.

"Redan 1992 kom DICE första spel Pinball Dreams och visade hur levande flipperspel kunde bli på en dator och satte grunden för det som skulle bli en av landets mest framgångsrika spelstudior. Med Battlefield 1942fick världen upp ögonen på Sverige som spelnation, och spelserien har varit älskad sedan dess. "

Får känslan av att de vill ha med max ett spel per utvecklare för att lyfta så många som möjligt, därför tror jag Battlefield knep platsen.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Å andra sidan fick Dreams en uppföljare i (internationellt) framgångsrika Fantasies och ett avsked av en era i Illusions. Battlefield 1942 hade inte existerat om det inte vore för Dreams, Svensk spelindustri hade troligen sett helt annorlunda ut om det inte vore for Dreams. Om man prompt hade behövt ha med Battlefield 1942 som följd av dess framgångar så hade det faktiskt varit bättre att ha med även Dreams, för som det ser ut nu är det ett stort hål där branschen faktiskt tog sina första STORA steg ut i vida världen.

Medlem

(Men, ja, jag tror precis som du att man inte vill överrepresentera en studio...)

Skrivet av 4liv3:

Pinball Dreams är nämnt i Battlefields motivering.

"Redan 1992 kom DICE första spel Pinball Dreams och visade hur levande flipperspel kunde bli på en dator och satte grunden för det som skulle bli en av landets mest framgångsrika spelstudior. Med Battlefield 1942fick världen upp ögonen på Sverige som spelnation, och spelserien har varit älskad sedan dess. "

Får känslan av att de vill ha med max ett spel per utvecklare för att lyfta så många som möjligt, därför tror jag Battlefield knep platsen.

Eller snarare att Pinball Dreams är ett svagare varumärke idag än vad Battlefield är.

Kanon är till för att skryta med och det är lågt skrytvärde i Pinball Dreams.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Eller snarare att Pinball Dreams är ett svagare varumärke idag än vad Battlefield är.

Kanon är till för att skryta med och det är lågt skrytvärde i Pinball Dreams.

I detta sammanhang kanske kanon är ett verktyg för skryt, men isåfall har ju verkligen inte Stugan någonting listan att göra överhuvudtaget annat än att kunna skylta med ett tidigt startskott för spelutveckling i landet.

Men varför man inte vill skryta med att landet fick sig en första regelrätt internationell hit 1992 förstår jag faktiskt inte.

Sedan är det väl även så att Pinball Dreams primärt var en Amiga-hit. Om något har svensk spelkultur (speciellt på mediafronten) länge ignorerat och/eller ignorerat plattformen på ett vis som gjort att den försvunnit bort från den breda massans medvetande. Rätt ofrånkomligt med ett så Nintendo-fokuserat gäng som mer eller mindre styrde svensk spelmedia i många år, men på konsolfronten var svensk spelutveckling inte en grej på allvar vilket gör det hela än mer skevt.

Project-X var en hit, också.
Supefrog var en hit, också.
Alien Breed var en hit, också.

Varför inte skylta med att Svensk spelutveckling verkligen var en STOR GREJ lååångt innan Battlefield 1942?

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

I detta sammanhang kanske kanon är ett verktyg för skryt, men isåfall har ju verkligen inte Stugan någonting listan att göra överhuvudtaget annat än att kunna skylta med ett tidigt startskott för spelutveckling i landet.

Men varför man inte vill skryta med att landet fick sig en första regelrätt internationell hit 1992 förstår jag faktiskt inte.

Sedan är det väl även så att Pinball Dreams primärt var en Amiga-hit. Om något har svensk spelkultur (speciellt på mediafronten) länge ignorerat och/eller ignorerat plattformen på ett vis som gjort att den försvunnit bort från den breda massans medvetande. Rätt ofrånkomligt med ett så Nintendo-fokuserat gäng som mer eller mindre styrde svensk spelmedia i många år, men på konsolfronten var svensk spelutveckling inte en grej på allvar vilket gör det hela än mer skevt.

Project-X var en hit, också.
Supefrog var en hit, också.
Alien Breed var en hit, också.

Varför inte skylta med att Svensk spelutveckling verkligen var en STOR GREJ lååångt innan Battlefield 1942?

Det är sorgligt ja, har alltid tyckt att det är lite skevt bland alla dessa branchfolk som skall göra listor, skriver artiklar och pratar i radio, de har inte spelat spel innan 2005 och älskar konsol och candy crush. Att det fanns spel och folk som jobbade med spel i sverige tidigare.

Dessutom skall man skryta med Battlefield, så skryt med Battlefield 2 då, det är storsäljaren, det är där Dice cementerades.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ero
Medlem

Stugan! Vilken nominering!

signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

Dice Borde ju få ha med Pinball dreams, Battlefield 1942 och Mirror's edge.

Medlem

Känner att Mirrors Edge borde vara med. Även Starbreeze med Riddick och Darkness…

Medlem

Inget Mirror's Edge känns konstigt.

Men Backpacker alltså, vill se ett nytt spel i den serien.

Gnällkuk

VART ÄR IGNITION?!

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Toca Tea Party? Finns många spel som hade kunnat ta denna plats.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Toca Tea Party? Finns många spel som hade kunnat ta denna plats.

Du har inte barn, va? Det var ett par år som jag inte hörde om annat än Toca Boca-spelen. Kan faktiskt tycka att det är rimligt att de kommer med (även om jag avskyr dem ).

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Du har inte barn, va? Det var ett par år som jag inte hörde om annat än Toca Boca-spelen. Kan faktiskt tycka att det är rimligt att de kommer med (även om jag avskyr dem ).

Jo, tre faktiskt. Tycker dock fortfarande inte att det hör hemma på listan. Finns bättre spel, även för de minsta.

Redaktör
Ponny

Ett OTROLIGT spel. Bara den där featurn att man kunde spela med en cd-skiva (musik) och olika banor hade olika spår. Sci-fi!

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mattias.K:

Jag försöker fortfarande förstå det här med kulturkanon. Jag läser olika förklaringar och ser alla orden men jag har inte riktigt tagit till mig någon förklaring än.

Jag tycker det är ett lite olyckligt ord i sammanhanget, som dubbelarbetar. Läser det alltid som...

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar